قسمت چهارم: ساختار و اجزای کیسه خواب های کوهنوردی و طبیعت گردی

شما می توانید قسمت قبلی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

ساختار

کیسه‌خواب‌های پَر سه فصله از سه نوع رویۀ اصلی استفاده می‌کنند تا از جابه‌جایی عایق درون کیسه‌خواب و ایجاد نقاط سرماگیر ناخواسته جلوگیری کنند.

میان‌دوز

این رویه‌ها درزی دارند که از میان هر دو پارچه عبور می‌کند؛ این سبک‌ترین، خنک‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت یک کیسه‌خواب است.

رویه‌های عمودی

این رویه‌ها از سر تا پایین کیسه کشیده شده‌اند و معمولاً چندین جدارۀ توری دارند تا از جابه‌جایی عایق جلوگیری کنند. رویه‌های عمودی ساختن کلاه‌ها و جای پاهای راحت را آسان می‌کنند.

رویه‌های افقی

این رویه‌ها بالاترین نسبت گرما به وزن را ایجاد می‌کنند و جزو آن دسته از کیسه‌خواب‌هایی هستند که ما معتقدیم بهترین کیسه‌خواب‌های سه فصله و زمستانی می‌باشند. در کیسه‌خواب‌های پَر، رویه‌های افقی پیوسته،  بیشترین تطبیق‌پذیری را برای شرایط سه فصل از خود نشان می‌دهند، چرا که این امکان را به شما می‌دهند که در هوای گرم، پَرها را از بالای کیسه به پایین آن و در هوای سرد، پَرها را از پایین کیسه به بالای آن منتقل کنید. در کیسه‌خواب‌هایی که از ما بالاترین امتیاز را گرفته‌اند، رویه‌های افقی پیوسته به کار برده شده است.

رویه‌های ثانویه

رویه‌های گردن

رویۀ گردن (که با نام یقۀ هواگیرشناخته می‌شود) یک تیوب عایق در نزدیکی دهانۀ کلاه کیسه‌خواب است که مانع از دست رفتن گرما از بدنۀ اصلی آن می‌شود. با اینکه رویه‌های گردن معمولاً یک بند کشسان درونی دارند که می‌تواند برای اطمینان از چسبیدن به دور گردن و شانه‌ها به طور محکم بسته شود، اما اکنون در بعضی از مدل‌ها تکه‌های بزرگی از پارچه به کار برده شده است که شما آن‌ها را در زیر شانه‌هایتان قرار می‌دهید تا رویۀ گردن در جای خود ثابت نگه داشته شود.

رویه‌های گردن برای اقامت‌های سرد زمستانی ضروری هستند، اما گنجاندن آن‌ها در کیسه‌های سه فصل خیلی متداول نیست. تصمیم‌گیری دربارۀ خرید یک کیسه‌خواب دارای رویۀ گردن در محدودۀ دمایی 20 تا 35 درجه، معمولاً به نیاز و سلیقۀ شخصی بستگی دارد. با این حال، کارشناسان ما معتقدند که آن‌ها محدوده دمایی موجود را افزایش می‌دهند و در عین حال حداقل وزن را به کیسه اضافه می‌کنند.

تیوب هواگیر یا عایق (Draft tube)

تیوب‌های هواگیر به سادگی می‌توانند با یقه‌های هواگیر (یا همان رویه‌های گردن) اشتباه گرفته شوند. با این حال، تیوب‌های هواگیر، تیوب‌های عایقی هستند که از خروج گرما از طریق زیپ کیسه‌خواب جلوگیری می‌کنند. وجود این تیوب‌ها به ویژه برای زیپ میانی کیسه‌خواب‌ها مهم است، چرا که در جاهایی که زیپ بر روی بدن قرار می‌گیرد احتمال بالا رفتن و خروج هوای گرم افزایش می‌یابد. خوشبختانه، اغلب کیسه‌خواب‌های کوله‌گردی مورد بررسی در این مقاله، دارای تیوب‌های هواگیر هستند. با این حال، فقدان یک تیوب هواگیر می‌تواند یک ایراد واقعی برای بعضی از کیسه‌خواب‌های ارزان باشد.

پوستۀ بیرونی

کیفیت پوستۀ بیرونی معمولاً با واحد دینایِر (denier) بیان می‌شود. دینایِر که با «D» نشان داده می‌شود، اندازۀ  چگالی خطی الیاف است. برای مثال، یک رشته از ابریشم یک دینایِر (1D) است و به همین شکل افزایش می‌یابد و در بیشتر پوسته‌های بیرونی کیسه‌خواب‌ها به کار می‌رود. دینایِر یک روش تقریبی برای ارزیابی استحکام و دوام یک پارچه است. اگرچه به طور کلی اعداد دینایِر بالاتر به معنای استحکام بیشتر است، اما این مقیاس اندازه‌گیری خیلی دقیق نیست، چرا که دینایِر معیاری برای سنجش رشته‌های الیاف به طور جداگانه است، در حالی که استحکام پارچه تحت تاثیر چگونگی به هم بافته شدن رشته‌ها نیز می‌باشد. برای مثال، در هر دو محصولMarmot Phase 20 و Rab Mythic 400 به ترتیب از پارچۀ نایلونی محکم 10D و 7D به کار رفته است، که در آزمایش‌های ما از نظر دوام و پایداری عملکرد خوبی از خود نشان دادند. از لحاظ تئوری، ممکن است شما پارچۀ نایلونی 15D که به طور ضعیفی بافته شده است داشته باشید که از این پارچه‌ها استحکام و پایداری کمتری داشته باشد. با این حال، بعید است که شما یک رویۀ کیسه‌خواب 25D را پیدا کنید که بتوان همین مطلب را برای آن هم بیان کرد.

با اینکه دینایِر پایین‌تر معمولاً به معنای ضدسوراخ‌ شدن و مقاومت سایشی کمتر است، اما باید به خاطر داشته باشید که هیچ کدام از کیسه‌خواب‌هایی که ما آزمایش کردیم دوام بسیار زیادی نداشتند. حتی کیسه‌خوابی مانند Mountain Hardwear Lamina ساخته شده از موادی با بالاترین دینایِر (30D) هم، اگر با صخره‌ها سایش داشته باشد یا با اشیای تیز تماس پیدا کند، پاره خواهد شد. از سوی دیگر، تجهیزات طراحی‌شده برای مقاومت در برابر سایش، مانند کوله‌پشتی‌ها، معمولاً از پارچه‌هایی با دینایِر 250D و 500D تا 1000D در ناحیه‌هایی از کوله که فرسایش آن بالا است، ساخته می‌شوند.

به طور کلی ما کیسه‌خوابی با دینایِر پایین را پیدا نمی‌کنیم که ایراد قابل‌توجهی داشته باشد، چرا که کیسه‌خواب‌ها تا جایی که سایش‌ها در حال حرکت و زودگذر باشند، دچار چنین فرسایش و پارگی‌ای نخواهند شد. بیشتر چیزهایی که ممکن است در یک کیسه‌خواب با دینایِر 10D سوراخی ایجاد کنند می‌توانند به همان سرعت باعث پارگی یک کیسه‌خواب با دینایِر 30D شوند.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgeralab

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.