محققان ما سالها وقت خود را برای یادگرفتن نحوه پخت و پز مناسب در بیابان، سپری کرده اند. اگر میخواهید در سال 2019 در مناطق بکر ماجراجویی کنید، اطلاعاتی که به نفع شماست، دقیقا، همان چیزهایی است که آنها یاد گرفته اند.

دستگاه­های مخصوص آشپزی

اگر شما در مسیر­های خود، از یکی از دستگاه­های مخصوص آشپزی مخصوص کوهنوردی، مثل Jetboil Flash و یا MSR Reactor استفاده کنید، در واقع قدم بزرگی برداشته اید. با به همراه داشتن یکی از این دستگاه­ها، شما برای آشپزی فقط به آب جوش نیاز دارید. با کمک این دستگاه­ها آب جوش خود را تهیه می­کنید و برای این کار مجبور نیستید، وزن زیادی را کوله بار خود اضافه کنید. در مسیر پیاده­ روی پیشنهاد می­شود که از اجاق گاز با سوخت مایع و یا از اجاق گاز کوچک قوطی شکل و یکپارچه استفاده کنید؛ این نوع اجاق گاز هم کارآمد و سبک است و هم متنوع. به عنوان مثال، یک اجاق گاز با سوخت مایع مثل، MSR Dragonfly و یا یک اچاز گاز قوطی شکل مثل، MSR Dragonfly ، هر دو به شما این امکان را می دهند، همانطور که در خانه­ی خود آشپزی می­کنید؛ در محیط بیرون نیز غذا تهیه کنید؛ بدون آنکه مجبور باشید وسایل زیادی را با خود حمل کنید. این نوع اجاق گاز­ها بدلیل کاربری چند­ گانه­ای که دارند، شما می­توانید از آن هم برای جوشاندن آب، و هم برای پخت­و­پز و سرخ کردن، استفاده کنید. با استفاده از هر کدام از این سیستم­های مخصوص آشپزی در سفر که در بالا به آنها اشاره شد، زحمت کمتری برای آشپزی متحمل شوید، از ظرف­های کمتری استفاده کنید، و همچنین در زمان و انرژی برای تهیه غذا و شستن ظرف نیز، صرفه جویی کنید.

چه مقدار غذا باید به همراه داشته باشید؟

   زمانی که می­خواهید برای وعده­های غذایی خود در طول سفر، برنامه ریزی کنید، سه نکته را در نظر بگیرید: طول مدت سفر و ویژگی­هایی مثل موقعیت مکانی و فصل سال. دانستن این سه ویژگی به شما در تعیین میزان و نوع غذا کمک می­کند؛ همچنین، به شما کمک می­کند بفهمید که به چه نحوی غذای خود را تهیه و آن را ذخیره کنید. در تابستان، میزان 1-1/5 پوند، به ازای هر نفر در هر روز کافی است؛ اما در زمستان بهتر است، در حدود نیم الی یک پوند، به ازای هر نفر در روز، اضافه شود. غذاهای چرب و پرکالری، مثل، پنیر، سیب­زمینی و بیکن، برای حفظ گرما و انرژی، مفید اند. به یاد داشته باشید، که بهتر است غذای کافی، برای تامین کالری که در سفر می سوزانید، به همراه داشته باشید، اما به حدی زیاد نباشد که وزن بار شما را زیاد و سرعت شما را کند،کند. داشتن کمی غذای اضافی، بهتر از این است که قبل از موعد مواد غذایی شما، تمام شود.

    متعادل کردن رژیم غذایی شما می تواند به حفظ سطح انرژی، بهبود روحیه، تنظیم دستگاه گوارش شما و حتی گرم نگه داشتن شما در هوای سرد کمک کند. شما می توانید، با استفاده از غذا­های متنوعی مثل، سوپ خشک و پاستا، میوه ها و سبزیجات تازه( در صورت امکان)، میوه­ها و سبزیجات خشک، پنیر و گوشت و کالباس و ترشی، در رژیم غذایی خود، در طول سفر تعادل به­وجود بیاورید. هم چنین، قرص یا بسته های الکترولیت ، مانند Nuun Active Hydration می توانند به آبرسانی بدن کمک کنند.

تحقیقی درباره ارتباط بین روغن زیتون و تراکم انرژی برای حفظ وزن

    وزن خود را با غذا­های پرانرژی مثل: روغن، کره، آجیل و شکلات، حفظ کنید. با مراجعه به لینک: This chart  میزان کالری هر غذا در صد گرم، را مطالعه کنید. علاوه بر آن، شما می توانید، یک بطری روغن زیتون را بردارید؛ و بر روی غذا هایی مثل: انواع سوپ ها ، اکثر غذا­های خشک ، خوراک مکزیکی و … بپاشید. کره هم گزینه مناسبی است؛ اما حمل و استفاده از آن سخت­تر است.

دستور پخت و ایده­ های مناسب سفر­های بکپکینگ

    ما در عین حال که متناسب با وزن خود، دست به انتخاب مواد غذایی می­زنیم؛ اما انتخاب غذاهای رژیمی سبک، در مسیر­هایی کوهنوردی، را پیشنهاد نمی­کنیم . در صورت امکان، پنیر و محصولات تازه را هم با خود حمل می­کنیم و فقط بر روی وعده های غذایی خشک، متمرکز نمی­شویم. اگر غذاهای خشک و از قبل بسته بندی شده را، ترجیح می دهید، Backpacker Pantry یا Mountain House را امتحان کنید.

برای صبحانه:

 زمانی که در حال حرکت، در مسیر های طولانی هستید از مواد غذایی مثل: گرانولا بار[1]، انرژی بار­ها[2]، پروتئین بار[3]، شیرینی طبیعی فیگ بار[4] و عسل وحشی، استفاده کنید.

آشپزی در مسیر کوهنوردی بدون نیاز به دستگاه ویژه:

   بلغور جو دوسر، گندم، فارینا(کرم گندم)[5] و برنج دقیقه ای یا کوینوا[6] را در آب جوش بپزید. سپس کره (بسته های چغندر عالی هستند)، میوه های خشک شده مانند زغال اخته یا توت فرنگی، سیب تازه، کره گردو و یا شیرخشک را اضافه کنید. اضافه کردن دارچین غذای شما را خوش عطر می­کند.

آشپزی با استفاده از دستگاه­های مخصوص آشپزی در کوهنوردی: اجاق گاز قوطی مانند یکپارچه، اجاق گاز کوچک قوطی شکل یا اجاق گاز سوخت مایع:

   نکته: اگر جو دوسر را ترجیح می دهید، بسته های طعم دار را بخرید و بخشی از آن را برای هر روز در یک کیسه زیپ­­دار بریزید. این کار زباله­ها را به حداقل می­رساند؛ علاوه بر آن شما می­توانید، شکر، ادویه­جات و انواع توت­ها را هم به آن اضافه کنید؛ و هر روز بخشی از آن برای سفر در کیسه بریزید.

   برای روز استراحت یا روزهایی با مسیر­های کوتاه مدت: سیب زمینی با سبزیجات، بیکن، پنیر و تخم مرغ آب­پز(اختیاری) را دریک ظرف بریزید. سیب زمینی می تواند تازه، خشک شده، و یا حتی نگینی منجمد باشد.( غذا­های یخ زده در زمستان می توانید برای یک یا دو روز با خیال راحت دوام بیاورند). پیاز، پیاز­چه، کدو سبز، فلفل و یا ذرت منجمد را، اضافه کنید. پس از پختن سبزیجات، پنیر یا تخم مرغ را اضافه کنید.

آشپزی با استفاده از دستگاه­های مخصوص آشپزی در کوهنوردی: اجاق گاز با سوخت مایع یا اجاق گاز کوچک قوطی­ شکل:

  نکته:  هنگام برنامه ریزی سفر در آب و هوای سرد و در ماه های زمستان ، تمام سبزیجات را، از قبل، در خانه، خرد کنید.کار کردن با پیاز منجمد در کوهستان، سخت است. همچنین، بهتر است؛ بیکن در خانه از قبل پخته شود. با استفاده از چربی و نمک بیکن را می توان چند روز در مسیر نگه­داری کرد.

ظهر:

    تهیه میان وعده های غذایی و وعده های غذایی باید بدون فشار و استرس باشد؛ تا بتوانید، انرژی خود را صرف، کوهنوردی و استفاده از منظره، کنید . بسته­بندی خود را در هنگام صبح انجام دهید، تا غذاهای شما در طول مسیر، به راحتی در دسترس باشد. سعی کنید، غذاهایی را انتخاب کنید که نیازی به پخت و پز نداشته باشند و بتوانید اجاق گاز خود را تا موقع شام، ثابت نگه دارید.

تهیه غذا در خانه ( یا بدون نیاز به آماده سازی):

   قبل از رفتن به سفر، در مورد مواد غذایی مورد علاقه­تان تصمیم بگیرید؛ بهتر است، غذا­ها را به جای اینکه در مقصد خود امتحان، کنید، آنها را در خانه تست کنید .

   آجیل خانگی یا همان GORP (کشمش و بادام زمینی)، یکی از بهترین میان­وعده­هایی است؛ که می­توانید در طول مسیر، میل کنید. بادام ، گردو ، بادام زمینی و دانه آفتابگردان، مواد مغذی پرکالری هستند؛ علاوه بر آن شما می­توانید، کشمش، زغال اخته خشک یا میوه خشک مورد علاقه خود را هم به این ترکیب، اضافه کنید. اضافه کردن شکلات هم یک ترکیب عالی برای آجیل شماست. ما تیکه­های شکلات تلخ را، ترجیح می­دهیم، زیرا شکلات­های شیری، سریع­تر ذوب می­شوند.

تهیه غذا، در هنگام صبح و یا تهیه آسان و سریع، در طول مسیر:

   پنیر و سالامی، روی نان یا شیرینی پرکالری (می­توانید از کمی روغن زیتون و یا کره برای افزایش انرژی، استفاده کنید). تورتیلا­ها[7] (نان ذرت) هم کاربرد متنوعی دارند. شما می توانید، آنها را مثل صبحانه خود بپیچید، در کره وگردو آغشته کنید و یا در کنار ماکارونی سرو کنید. برای اینکه در طول روز از مسیر کوهنوردی خود، لذت ببرید، از قبل لوبیا و پنیر بوریتو یا بسته های کره ای آجیل درست کنید. پنیر چدار یا پنیر رشته ای گزینه های بسیار خوبی هستند. پنیر چدار، پنیری چرب است و پنیر­های بسته­بندی شده موزارلا هم مناسب است. این دو نوع پنیر، می­توانند، سه روز در کوله شما سالم باقی بمانند، مگر اینکه در هوای گرم تابستانی باشند. به آجیلی که در کره پیچیده شده، تکه­های سیب و یا میوه خشک شده اضافه کنید.

   سبزیجاتی مثل هویج و فلفل، سبزیجات ارزشمنی هستند که می توانید آنها به تنهایی میل کنید و یا اینکه در تورتیلا بپیچید و هم می توانید آنها را در داخل سوپ ریخته و از خوردن آنها لذت ببرید. این نوع سیزیجات، در کوله شما به ندرت خرد و له می شوند؛ و برای چند روز، تازه و سالم باقی می مانند.

شب:

     برای روز­هایی که مسافت­های طولانی، طی شده، یک شام ساده، بهترین انتخاب است. به عنوان مثال، یک سوپ نیمه آماده گزینه مناسبی است. این غذای ساده، با مقداری آب جوش و سبزیجات تازه یا خشک شده، و ادویه­ای مثل پودر سیر، گیاه کایین و یا گیاهان ایتالیایی، به راحتی آماده می شود. سوپ های سیرا[8] مخصوص وگان­ها[9] ، فاقد گلوتن[10] و کاملاً طبیعی امتحان کنید.

آشپزی با استفاده از دستگاه­های مخصوص آشپزی در کوهنوردی: اجاق گاز قوطی مانند یکپارچه

در حال بکپکینگ در طول رودخانه، از خوردن ماکارانی و پنیری که با استفاده از اجاق گاز سوخت مایع تهیه کرده ایم لذت می بریم

    آیا به یاد دارید، در دوران دبیرستان، شب قبل از مسابقات ورزشی مدرسه، به شما می گفتند که پاستا بخورید؟ به همین دلیل، غذاهایی که با پاستا درست می شوند، مناسب ترین وعده­ی شام، برای تامین کالری بدن خسته شماست. به پاستای خود، سس و ادویه بزنید، پنیر و یا کره بادام­زمینی به همراه سبزیجات و سس داغ، به سبک تایلندی، بر روی پاستای خود بریزید.

آشپزی با استفاده از دستگاه¬های مخصوص آشپزی در کوهنوردی: اجاق گاز با سوخت مایع یا اجاق گاز کوچک قوطی­ شکل

   خوردن پیتزا در مناطاق بکر، بسیار لذت بخش است. یک کیسه آرد، به اندازه یک ظرف متوسط مخصوص کوله­گردی را از قبل آماده کنید. به ازای هر پیتزا، یک فنجان ارد و به میزان اندکی (اندازه سر انگشت)، مخمر (که در ظرف جداگانه ای نگه داشته شده)، آماده کنید. آرد و مخمر و آب را با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید. ماهی تابه را با روغن زیتون یا هر روغن دیگری که ترجیح می­دهید، چرب کنید. خمیر را در داخل کف ظرف، پهن کنید و روی ان را با سس (بسته­های سس ماکارانی، مناسب هستند.)، سبزیجات، پنیر و پنیر رشته­ای یا پارمسان، بپوشانید. درب ظف را ببندید.

   اجاق گاز خود را با لبه­های بیرونی یک سنگ بزرگ، تنظیم کنید؛ سنگ باید با اجاق گاز یک سطح سطح ایجاد کند. ظرف پیتزا را بر روی اجاق گاز قرار دهید، به طوری که فقط یک سوم آن در تماس با حرارت مستقیم باشد و سایر قسمت های آن در تعادل با اجاق گاز باشند. ظرف پیتزا را به طور مداوم بچرخانید( به این روش “دور ساعت” گفته می­شود) . بسته به ضخامت خمیر، مدت زمان پخته شدن پیتزا در هر جایی، در حدود 15الی 45 دقیقه، طول میکشد. با این روش و توزیع یکنواخت حرارت، شما می توانید یک اجاق گاز را در طبیعت تقلید کنید.

آشپزی با استفاده از دستگاه¬های مخصوص آشپزی در کوهنوردی: اجاق گاز با سوخت مایع

برونی­ها[11]:

    از مخلوط برونی نمیه آماده استفاده کنید و با خودتان مخلوط مواد خشک این کیک را از قبل در خانه تهیه کنید؛ این مخلوط را با روغن گیاهی (به جای تخم مرغ) یا پوره­ی سیب‌زمینی و آب ترکیب کنید؛ و در نهایت مطابق دستورالعمل فوق از روش “اطراف ساعت” برای پخت این شیرینی، استفاده کنید.

آشپزی با استفاده از دستگاه¬های مخصوص آشپزی در کوهنوردی: اجاق گاز با سوخت مایع

   نکته: توت خشک و یا کارامل را برای جلوگیری از فاسد شدن اضافه کنید.

از سفرهای بک پکینگ در شبانه روز تا هفته ها، پیدا کردن غذاهایی که شما را راضی کند ، ضروری است.

ترجمه شده توسط تیم تولیدمحتوای دوبیسل. جهت مطالعه متن اصلی مقاله اینجا را کلیک کنید.


[1] . گرانولا یک خوراکی سالم و پرانرژی است و از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است؛ اصلی ترین مواد تشکیل دهنده گرانولا جوپرک، مغزها و عسل هستند.

[2] . انرژی‌بار‌ها نوعی مکمل طبیعی حاوی غلات و دیگر مواد غذایی با انرژی زیاد و ارزش غذایی بالا هستنند.

[3] . پروتئین‌بار‌ها نوع دیگری از مکمل‌ها و بسیار مشابه انرژی‌بارها هستند. تفاوت‌شان در این است که، پروتئین‌بارها علاوه بر انرژی‌ بالا، مقدار پروتئِن بیشتری را تامین می‌کنند.

[4] . Nature’s Bakery Fig Bars

[5] . Farina

[6] . quinoa

[7] . Tortilla

[8] . Sierra Soups

[9] . فردی که مواد گوشتی و یا محصولات حیوانی را مصرف نمیکند

[10] . گلوتن ترکیبی پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود

[11] . در واقع چیزی بین کیک و شیرینی هست که در اواخر قرن نوزدم در آمریکا تهیه شد و در سال های بعد در امریکا و کانادا توسعه پیدا کرد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.