کوهنوردی یک فعالیت ذاتاً خطرناک است و شما باید قبل از شروع به کوهنوردی، از خطرات آن آگاه باشید. در صورت تصمیم به شروع این ورزش، تعداد زیادی خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی وجود دارد، که باید آن ها را بیاموزید. برخی از آنها مانند افتادن و خستگی هستند، که هر بار  به کوه نوردی می روید، با آنها روبه رو میشوید؛ در حالی که برخی دیگر مانند بیماری ارتفاع، فقط وقتی شروع به کوهنوردی در فشار و ارتفاعات زیاد میکنید، دردسر ساز می شود. اکنون این مقاله به منظور منصرف کردن شما از کوهنوردی نیست، بلکه به منظور آگاهی شما از خطرات است تا بتوانید برای آنها برنامه ریزی کنید.

حتی کسانی که بیشتر عمر خود را به کوهنوردی سپری کرده اند، هنوز هم نمی توانند لیستی کاملاً جامع از تمام خطرات پیش رویشان ایجاد کنند. 5 مورد اصلی از خطرات را بررسی می کنیم.

  1. خطر سقوط

خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی

اولین و مهم ترین مورد از خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی، خطر سقوط افراد است. سقوط از ارتفاع بیشتر از 5/1 متر می تواند به شما آسیبی جدی بزند. سقوط در ارتفاعی بیشتر از 6 متر برای شما خطر مرگ را به همراه دارد.

 توانایی ذهنی قوی، مسیریابی و دانستن محدودیت های خود، از عوامل مهم جلوگیری از سقوط است. توصیه ما برای این مورد از خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی است که خطراتی که سقوط برای شما به همراه دارد را کاهش می دهد.

غالباً هنگام کوهنوردی خود را در “منطقه سقوط” می بینید( مناطقی که هیچ گونه محافظتی ندارید و سقوط منجر به مرگ می شود). در چنین شرایطی، لازم است که قبل از ورود به منطقه سقوط، از وسایل ایمنی خود مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید که کاملاً درست عمل میکنند.

خواندن توضیحات مسیر، گوش دادن به افراد باتجربه تر و تمرین در زمین های راحت تر، به شما این امکان را می دهد که خطرات را شناسایی کنید و متوجه شوید که آیا شما به اندازه کافی خوب هستید که بتوانید وارد مناطق سقوط شوید، یا خیر.

  1. خطر ریزش بهمن

خطر ریزش بهمن

دومین مورد از خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی، ریزش بهمن و مدفون شدن در برف است.

 گاهی توپ های عظیم برفی از کوه ها رها می شوند و تقریباً با سرعت 160 کیلومتر در ساعت، حتی تا 300 کیلومتر، به سمت پایین سرازیر میشوند.

بهمن می تواند شما را زنده در برف دفن کند و سپس در آنجا به دام بیندازد تا دچار خفگی شوید.

برای جلوگیری از این نوع خطرات کوهنوردی دو مرحله وجود دارد:

  1. برنامه ریزی صحیح (آگاهی از کوه های بهمن خیز)
  2. بازیابی مناسب (داشتن ابزار مناسب و شرکایی که در صورت گرفتار شدن شما را بیرون بکشند).

بهمن یکی از خطرات غیرقابل کنترل است که می توانید برای آن برنامه ریزی کنید، اما نمی توانید کارهای زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید. بهمن اغلب اوقات در اثر عواملی ایجاد می شود که کاملاً از کنترل شما خارج است؛ بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که به هر قیمت سعی کنید از زمین بهمن خیز دور بمانید.

البته، گاهی اوقات این امکان وجود ندارد و برای صعود، باید از یک مسیر بهمن خیز وارد شوید. در این موارد، حتی بهترین کوهنوردان جهان نیز قادر به جلوگیری از این فاجعه نیستند.

  1. خطر تغییر ناگهانی هوا

خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی

سومین مورد از خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی، تغییر ناگهانی آب و هواست. طوفان ها می توانند شرایطی را که در آن قرار دارید تغییر دهند، این امر سفر شما را دشوارتر می کند و ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. برنامه ریزی و آمادگی مناسب، تنها راه جلوگیری از این خطر است.

خطرات آب و هوا بیشتر مربوط به این است که هنگام کوهنوردی در طوفانی پیش بینی نشده گیر کنید.

در بررسی خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی ، این مورد خطر بزرگیست و در اینجا به جز برنامه ریزی قبلی، کاری دیگری نمی توانید انجام دهید. سعی کنید ایده دقیقی از وضعیت آب و هوای یک روز خاص بدست آورید و سپس برای آن آب و هوا، کوله پشتی خود را جمع کنید.

البته، اگر هوا بد به نظر می رسد، فقط باید در خانه بمانید و تصمیم بگیرید که روز دیگری، دوباره اب و هوا را چک کنید.

  1. بیماری ارتفاع

چهارمین مورد از خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی، کمبود اکسیژن ناشی از ارتفاعات زیاد است.

 بیماری ارتفاع می تواند باعث سرگیجه، خستگی، علائم شبیه آنفولانزا، ضعف و فقدان توانایی تفکر شود. برای سازگاری با این مشکل، کوه ها را در تکه های کوچک بالا روید و شب ها دوباره پایین می بیایید تا بتوانید در ارتفاعات پایین بخوابید.

برای کنار آمدن با این مشکل می توانید آهسته صعود کرده و برنامه سفرتان را کمی طولانی کنید. همچنین، شما می توانید کپسول اکسیژن با خود حمل کنید، اگرچه این مورد فقط برای شرایط ضروری لازم است.

اگر بالا رفتن در طی چند روز یک گزینه نیست، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که از تهدید بیماری ارتفاع آگاه باشید، دائماً علائم خود را چک کنید و اگر شما یا هر یک از همراهان شروع به نشان دادن علائم کرد، آماده عقب نشینی باشید.

  1. خطر سقوط در شکاف

خطر سقوط در شکاف

پنجمین مورد از خطرات کوهنوردی و توصیه های ایمنی، سقوط در ترک های یخچال های طبیعی است که می توانند تا هزاران متر عمق داشته باشند.

هر زمان که از یخچال های طبیعی عبور می کنید، باید نگران شکافها باشید. عموماً این شکاف ها در دره ای کوچک هستند و شاید با کمتر از 1متر عرض، در قلب یک کوه قرار داشته باشند.

شکاف ها اغلب با لایه نازک و شکننده ای از برف پوشانده می شوند که باعث نامرئی شدن آنها می شود و شما فکر می کنید که روی زمین جامد پا می گذارید، اما در واقع پای شما از لایه برف عبور می کند و خود را در حال سقوط می بینید.

 داستان های وحشتناک کوهنوردان زیادی در این مورد وجود دارد. برای جلوگیری از این مدل خطرات کوهنوردی، مهارت در طناب کشی یخچال را بیاموزید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.