قسمت سوم: شکل، طرح و اندازه کیسه خواب های کوهنوردی و طبیعت گردی

شما می توانید قسمت قبلی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

شکل و طرح‌های کیسه‌خواب‌های کوله‌گردی

سنتی و کلاسیک

کیسه‌های ‌خواب کلاسیک به طور کامل بالا، پایین بدن و پاهای کاربر را با استفاده از یک زیپ می‌پوشانند و یک کلاه قابل‌تنظیم برای گرم نگه داشتن سر دارند. این کیسه‌خواب‌ها معمولاً به دلیل شکل تابوت‌مانندشان که از سوی سر تا انگشتان پا به شکل مخروطی باریک می‌شوند، با نام «کیسه‌های مومیایی» شناخته می‌شوند.

طرح سنتی کیسه‌خواب‌ها به درستی در بعضی از شرایط مورد انتقاد قرار گرفته است و مشکلات قابل‌توجهی را از نظر وزن و عملکرد برای گردشگران ایجاد کرده است. اما از سوی دیگر با دامنۀ گسترده‌تری از دمای هوا به طور کلی سازگاری دارند. همچنین کیسه‌خواب‌های سنتی به آسانی با محیط‌های مختلف سازگار می‌شوند و کاربرپسندتر هستند. بنابراین می‌توانند انتخاب خوبی برای بسیاری از گردشگران مناطق بکر و دورافتاده باشند.

یکی از اشکالات عمدۀ کیسه‌خواب‌های سنتی وزن بیشتر مادۀ عایق متراکم در زیر بدن است که تنها کمی به افزایش گرما کمک می‌کند. عایق با به دام انداختن هوای گرم در حفره‌های کوچک هوای مرده میان پَرها یا الیاف مصنوعی نزدیک به بدن، کار خود را انجام می‌دهد. در صورت متراکم بودن عایق، جایی در فضاهای هوای مرده وجود ندارد که بتوان هوای گرم را در آن نگه داشت. فارغ از اینکه به پهلو، به پشت و یا بر روی شکم خود بخوابید، مواد موجود در زیر بدن‌تان به اندازه‌ای فشرده شده است که قادر به تأمین عایق‌بندی زیادی نیست. در این صورت، چه بسا بسیاری از افراد به وزن بیشتر این نوع از عایق‌بندی‌ توجه داشته باشند که هیچ کمکی به افزایش گرمای بدن نمی‌کند.

عیب دیگر این است که معمولاً از زیپ برای باز و بسته کردن کیسه‌های مومیایی استفاده می‌شود. اگر چه زیپ‌ها ورود و خروج را به آسانی ممکن می‌سازند، اما باعث افزایش وزن می‌شوند. برای اتصال زیپ‌ها به کیسه‌خواب نیاز به دوخت و دوز بیشتری است، خود زیپ‌ها دارای وزن کمی هستند، و برای اطمینان از اینکه گرمای زیادی از میان دندانه‌های زیپ هدر نرود، به یک تیوب عایق و هواگیر اضافی نیاز است. در بعضی از مدل‌ها این مسئله با کاهش  طول زیپ به ¾ یا ½ طول کامل، تا حدودی برطرف شده است. این کاهش طول می‌تواند نسبت گرما به وزن کیسه‌خواب را بهبود دهد، اما توانایی شما را در تهویه و تخلیۀ گرمای اضافی در شب‌های گرم نیز کاهش می‌دهد. بعضی شرکت ها تلاش کرده اند تا به روش متفاوتی این مسئله را حل کنند: با حذف کامل زیپ‌ها. به جای زیپ، کیسه‌خواب‌های تولیدی این شرکت ها، دهانۀ بزرگی در بخش بالایی برای ورود/خروج دارند که با یک پرده یا پارچۀ پتومانند پوشانده می‌شود. این راه‌حل وزن را ثابت نگه می‌دارد و باعث راحتی بیشتری می‌شود اما به قیمت بازده گرمایی کمتر.

مشکل دیگری که معمولاً زیپ‌های کیسه‌خواب ایجاد می‌کند، گیر کردن یا دررفتن آن است. این مسئله ممکن است در ابتدا کم اهمیت به نظر برسد، اما می‌تواند برای بیرون آمدن از کیسه‌خواب در هنگامی بدنتان به تمامی درون آن قرار گرفته است واقعاً چالش‌برانگیز و دردسرساز باشد، چرا که زیپ گیر کرده است. خوشبختانه در حال حاضر، بسیاری از سازندگان کیسه‌خواب، این مشکل را با به کار بردن زیپ‌های Yشکل و ضدگیرکردن برطرف کرده‌اند. شرکت‌های وِسترن مانتِنریَن و فِدرد فِرندز نیز از یک نوار ثابت‌نگه‌دارنده در تیوب‌های هواگیر خود استفاده می‌کنند که از گیرگردن زیپ به خوبی جلوگیری می‌کند. با این حال، در بعضی از کیسه‌خواب‌های فوق‌سبک که دارای زیپ‌های کوچک و ظریفی هستند، مشکل گیرکردن زیپ همچنان وجود دارد، مانند مدل‌های Marmot Phase 20 و Rab Mythic 400.

انواع دیگر کیسه‌خواب‌ها

علی‌رغم معایب کیسه‌خواب‌های کلاسیک، به نظر ما آن‌ها بهترین انتخاب برای بیشتر گردش‌ها در سه فصل از سال هستند. این کیسه‌خواب‌ها گزینه‌ای رایج و قابل‌اعتماد برای کسانی است که امیدوارند یک خواب شبانۀ راحت و کافی در طیف گسترده‌ای از شرایط و محدوده‌های دمایی داشته باشند. به همین دلایل، در این بررسی از خواب شبانه در هنگام کوله‌گردی، تنها به کیسه‌خواب‌های سنتی توجه شده است. با این حال، برای کوله‌گردی‌های فوق‌سبک یا دیگر برنامه‌های خاص، ممکن است کیسه‌خواب‌های غیرسنتی مناسب‌تر باشند.

اندازۀ کیسه‌خواب‌های سنتی

انتخاب اندازۀ مناسب برای یک کیسه‌خواب، باید موازنه‌ای میان بازده گرمایی و راحتی باشد. اغلب کیسه‌خواب‌هایی که از نظر گرمایی کارآمد هستند به راحتی اطراف بدن شما را دربرمی‌گیرند تا مانع نفوذ یا خروج جریان هوا شوند و تنها مقدار کمی هوای اضافی درون کیسه را باقی می‌گذارند که بدنتان برای گرم شدن به آن نیاز دارد. با این حال، چسبیدن و دربرگرفتن بیش از حد، می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و این یکی از دلایلی است که افراد بی‌قرار و به پهلو خوابیده معمولاً از کیسه‌خواب‌های سنتی شکایت می‌کنند. همچنین، هنگامی که کیسه‌خواب بسیار کوچک باشد، بدنتان به عایق‌بندی فشار وارد خواهد کرد و باعث کاهش ضخامت و پُف‌کردگی آن و ایجاد نقاط سرما خواهد شد.

در حال حاضر، بعضی از کیسه‌های مومیایی به طور عریض‌تر دوخته می‌شوند تا فضای اضافی لازم برای چرخش به اطراف را فراهم و این مسئله را حل کنند. راه‌حل دیگر تغییر شکل کیسه‌خواب‌ها از شکل مومیایی کلاسیک به شکل یک ساعت شنی عریض بوده است. فارغ از توجه به نام تولیدکننده، با اطمینان کامل کیسه‌خوابی را انتخاب کنید که دارای طول کافی و مناسبی باشد تا سر و پاهایتان به عایق کیسه فشار نیاورد و گرمایتان را مختل نکند.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgeralab

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.