قسمت دوم: درجه بندی دمایی کیسه خواب های کوهنوردی و طبیعتگردی

شما می توانید قسمت قبلی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

درجه‌بندی دما

پس از انتخاب نوع عایق‌بندی، مورد مهم دیگری که باید یک خریدار کیسه‌خواب دربارۀ آن تصمیم بگیرد، درجه‌بندی دمای آن است. در این بررسی، هدف ما انتخاب بهترین کیسه‌های ‌خواب برای استفاده در بهار، تابستان و پاییز بوده است. که براساس تجربه شامل کیسه‌خواب‌هایی می‌شد که دارای درجه‌بندی دمای اسمی میان 20 تا ۳۵ درجه فارنهایت بودند. بسته به مکان اقامت شما، فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده و سوخت‏وساز بدنتان (یعنی گرمایی یا سرمایی بودن در هنگام خواب)، ممکن است بخواهید کیسه‌خوابی در این محدودۀ دمایی برای استفاده در سه فصل سال، انتخاب کنید.

با این حال، تفاوت میان گرمایی که کیسه‌خواب‌های موجود در حد بالا و پایین این محدودۀ دمایی فراهم می‌کنند بسیار بیشتر از 15 درجه فارنهایت اختلاف دمای ظاهری آن‌ها می‌باشد. دلیل اصلی این موضوع، شرایط ناپایداری است که در آن تولیدکنندگان درجه‌بندی دمایی محصولات خود را تعیین می‌کنند. برای حل این مسئله، تولیدکنندگان کیسه‌خواب‌های خود را براساس نُرم اروپایی European Norm 13537 (EN) 13537–یک آزمایش استانداردشده که برای اندازه‌گیری گرمای کیسه‌خواب طراحی شده است- می‌سنجند.

در این آزمایش از یک آدمک مسی استفاده می‌شود که بر یک تشک نازک در حالت خوابیده قرار می‌گیرد و با لباس‌زیرهای بلند، جوراب و 20 حسگر مجهز شده است. آدمک درون یک کیسه‌خواب در اتاقی با دمایی تحت کنترل قرار می‌گیرد و در همان حال توسط حسگرهای متصل به آن و مدل‌های ریاضی، میزان گرمای کیسه‌خواب برآورد می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش EN در قالب سه عدد ارائه می‌شود:

  • حد آسایش (Comfort Limit): دمایی که در آن یک زن عادی بتواند یک خواب شبانۀ راحت و کافی داشته باشد.
  • حد دمای پایین (Lower Limit): پایین‌ترین دمایی که یک مرد عادی می‌تواند در آن به راحتی بخوابد.
  • حد دمای نهایی (Extreme Rating): حد نهایی درجۀ دما برای زنده ماندن یک زن عادی.

(توجه داشته باشید که زنان معمولاً نسبت به مردان در هنگام خواب سرمایی‌تر هستند. بیشتر تشک‌ها و کیسه‌خواب‌های مخصوص زنان نسبت به نمونه‌های مشابه و استانداردشان کمی گرم‌تر هستند.)

در بیشتر موارد، استفاده از این اعداد به منظور مقایسۀ کیسه‌های خواب با یکدیگر و ارزیایی گرمای نسبی‌شان برای ما سودمند بود. با این حال، به نظر نمی‌رسد که استاندارد درجه‌بندی دمای EN در انتخاب یک کیسه‌خواب صرفاً بر اساس پیش‌بینی دما، کمک‌کننده باشد. چرا که راحتی واقعی شما در یک شب خاص تحت تأثیر عوامل دیگری مانند سرپناه یا چادر، تشک یا زیرانداز، میزان فعالیت در روز، تغذیه و غیره نیز خواهد بود. به همین دلیل، به همراه بردن کیسه‌خوابی با 20 درجه حرارت برای یک شب با دمای 20 درجه اغلب باعث ناراحتی و دردسر می‌شود.  به جای آن، درجه‌بندی دمای EN را برای کیسه‌خواب جدید خود بر اساس درجه‌بندی دمای EN کیسه‌خواب قدیمی‌تان یا دیگر کیسه‌خواب‌هایی که تا کنون استفاده کرده‌اید، انتخاب کنید.

در صورت نداشتن تجربۀ قبلی، کیسه‌خواب‌هایی که دارای حد بالا در این محدودۀ دمایی هستند(یعنی 30 تا 35 درجه) برای استفاده در سه فصل و در ارتفاعات پایین یا در فصل تابستان و در ارتفاعات بالاتر توصیه می‌شود. کیسه‌خواب‌هایی که در حد پایین این طیف قرار می‌گیرند (یعنی 20 تا 25 درجه) برای افراد حساس به سرما و  ارتفاع بالا در فصل‌های میانی مناسب‌تر هستند.

مسئلۀ دیگر این است که بسیاری از کیسه‌خواب‌هایی که از وب‌سایت OutdoorGearLab بالاترین امتیاز را گرفته‌اند، بر اساس استاندارد EN آزمایش نشده‌اند. این قضیه شاید به این دلیل باشد که آن‌ها توسط شرکت‌های کوچکی تولید شده‌اند که  نمی‌توانند از عهدۀ هزینۀ بالای اجرای آزمایش EN برآیند و یا ممکن است طرح این کیسه‌خواب‌ها با فرایند آزمایش سازگاری نداشته باشند. برای مثال، لحاف‌ها و بسیاری از کیسه‌خواب‌های نامرسوم با استانداردهای آزمایش EN سازگار نیستند. در آزمایش‌های ما، درجۀ دمای اسمی کیسه‌خواب‌های بسیار اعلای شرکت‌های وِسترن مانتِنریَن و فِدرد فِرندز حدود 5 درجه بیشتر از آنچه اعلام شده عمل کردند (مثلاً مدل Hummingbird 30 درجۀ تولیدی شرکت فِدرد فِرندز، میزان دمای یکسانی با کیسه‌خواب‌های دیگر در حد پایین 25 درجه از خود نشان دادند.)

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgeralab

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.