قسمت اول: انواع عایق بندی کیسه خواب های کوهنوردی و طبیعتگردی

کیسه‌خواب‌ها یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین لوازم در هنگام اقامت شبانۀ شما هستند.کیسه‌خواب نامناسب می‌تواند به راحتی یک خواب خوب شبانه را خراب کند و سفر رؤیایی شما را به یکی از بدترین هفته‌های زندگی‌تان تبدیل کند. همیشه به یاد داشته باشید که خواب به موقع و کافی به تجدید قوای جسمانی شما کمک می‌کند و لذت بردن از گردش و پیاده‌گردی روز بعدتان را تضمین خواهد کرد. همچنین کیسه‌خواب‌ها مؤثرترین راه برای گرم نگه داشتن بدن‌تان هستند و نسبت به وزن‌شان گرمای بسیار بیشتری در مقایسه با لباس پوشیدن برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین، برای گردشگرانی که نسبت به وزن وسایل‌شان حساس هستند، بدون شک انتخاب کیسه‌خواب مناسب یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن کلی کوله‌پشتی‌شان می‌باشد.

در ابتدا به این فکر کنید که قرار است از کیسه‌خوابتان بیشتر در چه مکان‌ها و زمان‌هایی از سال استفاده کنید. شما لزوماً به خرید یک کیسه‌خواب برای سردترین مناطقی که شاید روزی به آنجا سفر کنید، نیاز ندارید. به جای آن، کیسه‌خوابی بخرید که برای بیشتر شب‌مانی‌هایی که در پیش‌رو دارید، مناسب باشد. هنگامی که سفری نادر به یک مکان بسیار سرد برایتان پیش آید، چندین راه‌حل وجود دارد که می‌توانید با به‌کارگیری آن‌ها، یک کیسه‌خواب نه چندان ایده‌آل را با محیط آنجا سازگار کنید. برای مثال، پوشیدن چندلایه لباس، استفاده از یک زیرانداز کیسه خواب ضخیم‌تر، یا یک بطری پر از آب جوش که به خوبی درزگیری شده باشد، می‌توانند گرمای بدن شما را در هر نوع کیسه‌خوابی افزایش دهند. این راهکارها شما را به دوش کشیدن یک کیسه‌خواب سنگین غیرضروری که برای اغلب سفرهایتان بیش از اندازه گرم است، نجات می‌دهد.

انواع عایق‌بندی

نخستین و بدون شک مهم‌ترین معیاری که در هنگام خرید یک کیسه‌خواب باید در نظر گرفته شود، نوع عایق‌بندی آن است. کیسه‌خواب‌های کوله‌گردی با دو نوع اصلی از عایق‌بندی وجود دارند: پَرهای طبیعی (یعنی کُرک و پَر پرندگان مانند غاز،اردک، قو) و الیاف مصنوعی. البته از هر کدام چندین نوع  وجود دارد که در ادامۀ این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در هنگام انتخاب نوع عایق‌بندی، هم شرایط و محیطی که قرار است از کیسه‌خوابتان استفاده کنید را در نظر داشته باشید و هم بودجه و سطح تجربه‌تان را. به طور کلی، کیسه‌های پَر عملکرد بهتری در مکان‌های خشک دارند، چرا که نسبت به کیسه‌های الیاف مصنوعی با همان میزان گرما، وزن کمتری دارند، فشرده‌تر هستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. با این حال، وقتی که کیسه‌های پَر مرطوب می‌شوند، سفت و قلمبه می‌شوند و بیشتر از الیاف مصنوعی، توانایی‌شان در عایق‌بندی را از دست می‌دهند. به همین دلیل ما برای آب و هوای مرطوب و یا کاربران بی‌تجربه‌ای که مهارت کمتری در خشک نگه داشتن کیسه خوابشان دارند، الیاف مصنوعی را توصیه می‌کنیم. عامل مهم دیگر قیمت است. قیمت کیسه‌های پَر می‌تواند چندین برابر بیشتر از کیسه‌های مصنوعی مشابه باشد. با این حال، این نقطه‌ضعف توسط طول عمر بیشتر پَر که قابلیت ارتجاعی، ضخامت و پُف‌کردگی خود را پس از باز و بسته کردن‌های مکرر به شکل بهتری حفظ می‌کند، می‌تواند تا حدودی جبران شود.

پَرهای طبیعی

در میان محصولات فعلی مرتبط با کوله‌گردی، کیسه‌های پَر پادشاهی می‌کنند. با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت مواد مصنوعی شده است، کیسه‌های پَر نسبت به وزن‌شان، گرمای بیشتری را در خود نگه می‌دارند، تراکم‌پذیری بهتری دارند و دوامشان به طور بالقوه دو تا سه برابر بیشتر از نمونه‌های مشابه مصنوعی می‌باشد. در آزمایش‌های ما، کیسه‌های پَر در مقایسه با کیسه‌های الیاف مصنوعی با همان میزان گرما، تقریباً 30 درصد کم‌تر وزن داشتند و در حالت بسته‌شده 15 درصد کوچک‌تر بودند. حتی با این مزایا، تیم بررسی ما بر این باور است که مهم‌ترین دلیل برای خرید این کیسه‌خواب‌ها، دوام و ماندگاری بالای پَر می‌باشد. کیسه‌های پَر در صورت مراقبت درست از آن‌ها-یعنی نگهداری در جای خشک، تمیز و غیرفشرده نگه داشتن- می‌توانند برای یک کوله‌گرد معمولی تا ۲0 سال دوام داشته باشند. در حالی که کیسه‌های الیاف مصنوعی با پنج سال استفادۀ عادی، ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد گرمایشان را دست بدهند.

عیب اصلی پَر این است که وقتی خیس باشد، سنگین‌تر می‌شود و به طور قابل توجهی قابلیت پُف‌کردگی و ضخامت خود را از دست می‌دهد، این بدین معنی است که کیسه‌خواب پَر اگر خیس یا حتی کمی مرطوب باشد، ممکن است توانایی خود را برای گرم نگه داشتن شما از دست بدهد. عیب دیگر پَر این است که پس از خیس شدن، تقریباً پنج برابر بیشتر از الیاف مصنوعی طول می‌کشد تا خشک شود. با وجود این معایب، کیسه‌های پَر همچنان به طور گسترده‌ای برای بیشتر برنامه‌های کوله‌گردی نسبت به کیسه‌های مصنوعی ترجیح داده می‌شوند. به همین دلیل –و نیز به دلیل اینکه برای ما دشوار بود که همۀ کیسه‌خواب‌های الیاف مصنوعی متداول و اعلا و گران‌قیمت را شناسایی کنیم- تصمیم گرفتیم که کیسه‌های پَر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

الیاف مصنوعی

تعداد محدودی از کیسه‌خواب‌های الیاف مصنوعی که ما برای بررسی در کوله‌گردی انتخاب کردیم، توانایی بهتری در نگهداری قابلیت ارتجاعی و ضخامت خود در هنگام خیس شدن از خود نشان دادند و بسیار سریع‌تر از نمونه‌های مشابه‌شان از جنس پَر خشک می‌شدند. شعار قدیمی «کیسه‌خواب‌های مصنوعی حتی در هنگام خیس شدن شما را گرم نگه می‌دارند» همچنان در بیشتر اوقات درست است، اما باید پذیرفت که یک کیسه‌خواب‌ خیس و مرطوب حتی اگر با الیاف مصنوعی هم پر شده باشد، باز هم گرمای قابل‌توجهی را از دست می‌دهد.

مزیت مهم‌تر الیاف مصنوعی زمان خشک شدن بسیار سریع‌تر آن‌ها است. در آزمایش موازی ما، کیسه‌های مصنوعی تقریباً در ۲۰ درصد از زمان لازم برای نمونه‌های مشابه پَر، خشک شدند. علی‌رغم زمان خشک شدن سریع‌تر کیسه‌خواب‌های مصنوعی خیس و مرطوب، به دلیل معایب آن‌ها مانند وزن و اندازۀ بیشترشان در حالت بسته‌شده و طول عمر کمترشان، تیم بررسی ما بر این باور است کیسه‌خواب‌های پَر گزینۀ بهتری برای اقامت شبانۀ اغلب گردشگران می‌باشند؛ البته به شرطی که بتوانند پول بیشتری هزینه کنند.

لازم به یادآوری است که خشک نگه داشتن یک کیسه‌خواب پَر، در بیشتر مواقع آنقدرها هم چالش‌برانگیز نیست. راهکارهای موثری و ساده‌ای وجود دارد مانند خرید یک ساک تجهیزات ضدآب یا پوشاندن ساک کیسه‌خواب فعلی‌تان با یک کیسۀ بزرگ پلاستیکی. این راه‌حل‌های ساده در هنگام پیاده‌گردی در میان باران شدید یا نشت آب از یک بطری سوراخ، از کیسه‌خوابتان محافظت خواهند کرد. به محض ورود به کمپ، چادر خود را به خوبی تهویه کنید و از یک تکه اسفنج کوچک برای خشک کردن هر گونه رطوبت و چگالش سطحی استفاده کنید. آزمون‌کننده‌ای به نام ایان نیکلسون، که در شمال غربی اقیانوس آرام که به شدت مرطوب است، اقامت دارد، تنها از کیسه‌خواب‌های پَر استفاده می‌کند. با توجه به آنچه بیان شد، به ویژه برای گردش در مکان‌های مرطوب (مانند پیاده‌گردی ساحلی، اقامت بر روی قایق و …) کیسه‌خواب‌های مصنوعی می‌توانند حاشیۀ امنیت شما را افزایش دهند و بسیار هم سریع‌تر خشک خواهند شد.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgeralab

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.