زیرانداز کیسه خواب بادی کوهنوردی و کمپینگ با همه ی راحتی و جمع و جور بودن به مراقبت و توجه خاصی نیاز ندارد. اگر زیرانداز کیسه خواب تمام ابری دارید برای جمع کردن آن به نکته ی خاصی نیاز ندارید اما برای زیرانداز کیسه خواب بادی باید به نکات ساده ی زیر توجه کنید:

  • در طی مسیر: زیرانداز کیسه خواب بادی تنها با یک آسیب کوچک سوراخ و کاملا بی مصرف میشود. بنابراین بهتر است آن را داخل وسایلتان جاسازی کنید.
  • وقتی زیرانداز کیسه خواب کثیف شد: دفع کننده ی حشرات و صمغ درختان چسبیده به زیرانداز کیسه خواب را سریع پاک کنید و هر سه ماه یک بار کل زیرانداز کیسه خواب را شست و شو دهید.
  • در خانه: زیرانداز کیسه خواب را خشک کرده و آن را در محیطی با دما و رطوبت کنترل شده قرار دهید.

نگهداری از زیرانداز کیسه خواب بادی در طی مسیر

پیشگیری از سوراخ شدن زیرانداز کیسه خواب راحت تر از وصله کردن آن است، برای همین بهتر است حین کوهنوردی جای مناسبی برای جمع کردن زیرانداز کیسه خواب خود داشته باشید. بستن زیرانداز کیسه خواب به ته کوله پشتی ساده ترین و وسوسه انگیزترین کار است اما به یاد داشته باشید اکثر ما بعد از در آوردن کوله، آن را روی زمین میگذاریم. این کار میتواند به زیرانداز کیسه خواب آسیب وارد کند. بستن آن به بالای کوله هم کار چندان عاقلانه ای نیست چون شاخه های درختان میتوانند باعث آسیب رساندن به زیرانداز کیسه خواب شوند. بهترین کار این است که زیرانداز کیسه خواب را داخل کوله قرار دهید. توجه داشته باشید زیرانداز کیسه خواب در تماس با میله ی چادر یا وسیله ی دیگری که به آن آسیب میزند نباشد.

تمیز کردن زیرانداز کیسه خواب بادی قبل از جمع کردن آن

گرد و خاک آسیبی به زیرانداز کیسه خواب شما نمیزند اما چندین مورد هستند که نیاز به تمیز کردن فوری دارند.

  • مواد دفع کننده ی حشرات: ضد حشره هایی که غلظت DEET دارند، میتوانند به سرعت الیاف مصنوعی را تخریب کنند. پس اگر زیرانداز کیسه خواب شما آغشته به این مواد شد به سرعت آن را آب بکشید. اگر مقدار زیادی حشره کش روی زیرانداز کیسه خواب ریخته شده از کمی صابون قابل تجزیه زیستی استفاده کنید.
  • صمغ درخت: صمغ به خودی خود آسیبی به زیرانداز کیسه خواب شما نمیزند اما چیزهایی مثل خار و خاشاک و خاک و سنگریزه را به خود جذب میکند و باعث ناراحتی میشود. با یک پد الکلی به راحتی میتوانید صمغ را از روی زیرانداز کیسه خواب خود پاک کنید.

هر سه ماه یک بار زیرانداز کیسه خواب خود را بشویید تا کثیفی آن برود. این مواد میتواند به کیسه ی خواب شما راه پیدا کنند و عملکرد آن را تحت الشعاع قرار دهند. اگر از لحاف استفاده میکنید و مستقیما روی زیرانداز کیسه خواب میخوابید باید بعد از هر سفر آن را بشویید.

نگهداری زیرانداز کیسه خواب بادی در منزل

باد زیرانداز کیسه خواب را خالی کرده و آن را در معرض هوای ازاد قرار دهید تا سطح بیرونی آن خشک شود. با این حال از قرار دادن زیرانداز کیسه خواب زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید چرا که اشعه های فرابنفش به الیاف آن آسیب میزنند.

رطوبتی که داخل لایه های ابری زیرانداز کیسه خواب باقی می ماند باعث رشد ناخواسته ی قارچ و کپک میشود. بعد از سفر، میتوانید با چندین مرتبه خالی و پر کردن باد زیرانداز کیسه خواب میزان رطوبت آن را کاهش دهید. برای باد کردن زیرانداز کیسه خواب خودتان درون آن فوت نکنید. میتوانید از یک سشوار با درجه ی کم استفاده کنید.

زیرانداز کیسه خواب بادی را کجای منزل نگه داری کنید: رطوبت و دمای بالا برای زیرانداز کیسه خواب مضر هستند برای همین از جاهایی مثل زیرزمین های مرطوب یا گاراژ های بدون تهویه و اتاق های زیر شیروانی دوری کنید. صندوق عقب ماشین هم از لحاظ دمایی مورد خوبی به حساب نمی آید. به جای آن دنبال مکان مخصوصی مثل کمد یا زیر تخت بگردید.

زیرانداز کیسه خواب بادی را چگونه در منزل نگه داری کنید: زیرانداز کیسه خواب شما باید کاملا از بیرون و درون خشک باشد. از خشک بودن آن قبل از جمع کردن آن مطمئن شوید. 

زیرانداز کیسه خواب هایی که به صورت خودکار باد میشوند: درپوش هوای زیرانداز کیسه خواب را باز کرده و زیرانداز کیسه خواب را به همان حالت بگذارید. این کار برای افزایش طول عمر ابر داخل زیرانداز کیسه خواب و برقرار بودن جریان هوا درون آن کمک میکند.

ترجیحا زیرانداز کیسه خواب بادی را داخل کمد آویزان کنید و سعی کنید آن را همیشه به یک شکل تا نزنید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.