همواره به این نکته توجه داشته باشید که تصمیم اینکه چه چادری را به‌عنوان چادر کوهنوردی، کمپینگ و سفر در آبادی‌های بکر و دورافتاده انتخاب کنید، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در خرید تجهیزات است؛ چراکه این تصمیم تأثیر زیادی هم بر بودجه و هم‌وزن کوله‌پشتی‌تان خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید، چادرهای متناسب با کوله گردی دارای طیف وسیعی از انواع مختلف- از چادرهایی با حداقل امکانات گرفته تا چادرهای عمارت مانند- هستند.

برای ساده‌سازی روند انتخاب یک چادر مناسب، می‌توانید این روند را به نکات زیر تقسیم کنید:

  • ظرفیت چادر: تعداد افرادی که درون چادر می‌خوابند
  • تناسب با آب‌وهوای فصول مختلف: ساختمان چادر متناسب با تغییرات آب‌وهوایی
  • وزن: مقدار هزینه صرف شده برای هر اونس (واحد وزن؛ حدوداً معادل 28.5 گرم)
  • زیست پذیری: فضای داخلی مناسب، سهولت دسترسی، سهولت نصب و موارد دیگر

برای خرید یک چادر کوهنوردی و کمپینگ مناسب می توانید به سایت دوبیسل مراجعه نمایید.

ظرفیت چادر کوهنوردی و کمپینگ

چادرهای مخصوص سفر با کوله‌پشتی بر اساس ظرفیتشان دسته بنده می‌شوند؛ چادرهای 1 تا 4 نفره. نام اکثر چادرها حاوی یک عدد است که نمایانگر ظرفیت چادر است.

فضای داخلی چادر به‌منظور طرفه جویی در وزن، «دنج» طراحی شده است. هیچ‌گونه استاندارد صنعتی وجود ندارد که ابعاد هر شخص را مشخص کند؛ بنابراین ابعاد یک چادر 2 نفره ممکن است در چادرهای با مدل مختلف، متفاوت باشد. همچنین مدل‌هایی به نام «بسیار سبک» وجود دارند که بسیار جمع‌وجور هستند.

اگر اندازه یا قدتان بزرگ‌تر از اندازه متوسط است، یا اینکه دوست دارید فضای چادرتان کمی بازتر باشد، بهتر است به دنبال چادرهایی باشید که عدد ظرفیتشان یکی بیشتر از اعضای گروهتان است. همچنین می‌توانید به دنبال چادری باشید که 1 یا 2 اینچ (حدوداً 5 سانتی‌متر) پهن‌تر یا طولانی‌تر از مقدار معمول باشد. برخی از این چادرها کلماتی مانند «plus» در نامشان دارند. درصورتی‌که داشتن فضای بیشتر برایتان حائز اهمیت است، همیشه ابعاد چادرهای متفاوتی که در نظر دارید را با یکدیگر مقایسه کنید.

تناسب چادر با آب‌وهوای فصول مختلف

انتخاب اصلی شما، میان چادرهای 3 یا 4 فصله خواهد بود. تعداد بسیار زیادی از کوهنوردان، به‌خصوص کسانی که به‌تازگی پا به این عرصه گذاشته‌اند، چادر 3 فصله را انتخاب می‌کنند. همچنین ازآنجایی‌که شرایط بد آب‌وهوایی در تمامی سفرها یکسان نیست، بسیاری از کوله‌گردها گاهی اوقات بیش از 1 چادر تهیه می‌کنند.

چادر کوهنوردی و کمپینگ 3 فصل

این چادرها در عین سبک‌وزن بودن، قادر به مدیریت طیف گسترده‌ای از شرایط مختلف که در فصول تابستان، بهار و پاییز ممکن است رخ دهد، هستند. این نوع چادرها درصورتی‌که به‌درستی نصب شده باشد، مقاومت بالایی در برابر بارش باران یا برف سبک دارند، اما توان ایستادگی در معرض طوفان‌ها و بادهای شدید و یا برف سنگین را ندارند. ویژگی‌های مهم این چادرهای 3 فصله به شرح زیر است:

  • دارای پنل‌های مشبک کافی جهت افزایش جریان هوا و بیرون نگه‌داشتن حشرات
  • دارای دیوارهای عمودی بیشتر جهت افزایش فضای داخلی چادر
  • دارای تیرک‌های کمتر و پارچه‌هایی سبک‌تر جهت پایین نگه‌داشتن وزن چادر

چادرهای کوهنوردی و کمپینگ عریض (4-3 یا 3+ فصل)

این چادرها مناسب برای استفاده در فصل تابستان و همچنین اوایل بهار و اواخر پاییز که احتمال بارش برف وجود دارد، هستند. این چادرها همچنین برای سفر به مقاصد مرتفع که ممکن است با بارش برف شگفت همراه باشند، انتخاب مناسبی هستند. ویژگی‌های مهم این چادر (در مقایسه با چادرهای مدل 3 فصله) به شرح زیر است:

  • دارای پنل‌های پارچه‌ای است که دارای قابلیت بسته شدن روی نواحی مشبک را داشته و بدین ترتیب از باریدن برف به داخل چادر جلوگیری کرده و باعث حفظ گرما می‌شود.
  • دارای 2 یا 3 تیرک (بیشتر از چادر 3 فصله) برای استحکام بیشتر

چادرهای کوهنوردی و کمپینگ 4 فصل

این چادرهای زمستانی برای مقاومت در برابر بادهای شدید و بارش سنگین برف طراحی شده‌اند، اما سیستم تهویه هوای این چادرها کمتر بوده و ممکن است فضای چادر در هوای مرطوب خفه و گرفته شود. ویژگی‌های مهم این چادر (در مقایسه با چادرهای 3 فصله و مدل‌های عریض) عبارت‌اند از:

  • دارای تیرک‌های بیشتر و پارچه‌های سنگین‌تر
  • دارای طرح گنبدی شکل که باعث ایستادگی در برابر باد شده و همچنین هنگام بارش برف نیز در مقایسه با چادرهای با سقف صاف، باعث جمع شدن برف کمتری می‌شوند.
  • دارای پنل‌های مشبک کمتری بوده و همان تعداد کم نیز دارای زیپ پارچه‌ای هستند؛ این زیپ‌ها این امکان را به شما می‌دهند که در صورت نیاز آن‌ها را ببندید.
  • دارای پوش دوم‌هایی که تا نزدیک سقف چادر امتداد یافته‌اند.

این چادرهای 4 فصله همچنین شامل چادرهای سبک‌وزن تک جداره که دارای دیوارهای ضدآب هستند نیز می‌باشند، اما فاقد پوش دوم هستند. در صورت استفاده از این نوع چادر در هوای مرطوب، ممکن است رطوبت هوا به داخل چادر نفوذ کند؛ بنابراین بهتر است از این چادرهای تک دیواره در آب‌وهوای سرد و خشک استفاده شود.

وزن چادر کوهنوردی و کمپینگ

وزن چادرتان بخش بزرگی از وزن کلی بار کوله‌پشتی‌تان را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین طراحان چادر به‌سختی در تلاش‌اند تا وزن چادرها را تا حد ممکن پایین نگه دارند. مهم‌ترین معایبی که در خصوص کاهش وزن چادر باید در نظر بگیرید، داشتن فضای داخلی کوچک‌تر، دوام و ویژگی‌های کمتر است. بااین‌وجود، درصورتی‌که انتخابتان را با دقت و عاقلانه انجام دهید می‌توانید یک چادر سبک پیدا کنید که هم جادار و هم راحت باشد.

اگرچه مواد سنگین باعث دوام بیشتر چادر می‌شوند، اما چادرهای سبک نیز می‌توانند پایداری فوق‌العاده‌ای داشته باشند. اگر نیاز به یک چادر بسیار سبک دارید، باید هزینه مواد سبک اما بادوام به‌کاررفته در چادر را بپردازید. همچنین دقت داشته باشید که اصلاح «خیلی سبک» در نام اکثر مدل‌ها به کار می‌رود؛ بنابراین اگر وزن چادر برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است، هنگام خرید فضای درونی‌اش را به‌دقت بررسی کنید.

مشخصات اصلی چادر

حداقل وزن چادر: وزن تجهیزات ضروری؛ این عدد تنها شامل وزن بدنه، پوش دوم و تیرک‌های چادر می‌شود. اگرچه به‌احتمال‌زیاد وسایل مربوط به چادر بیشتری نیز در کوله‌پشتی خواهید داشت (مثل ستون‌ها و تیرک‌ها)، اما این مشخصات بهترین گزینه‌ها برای مقایسه هستند. (توجه داشته باشید که بسیاری از چادرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به هیچ‌گونه پوش دومی جداگانه با تیرک نیز عملکرد مناسبی ارائه دهند؛ بنابراین حداقل وزن این چادرها تنها شامل اجزای ضروری که همراهشان است، می‌شود).

وزن بسته کامل: این وزن شامل وزن تمامی اجزای ضروری‌ای است که با خرید چادر دریافت می‌کنید؛ این اجزا شامل بدنه چادر، تیرک‌ها، پوش دوم، ستون‌ها، کیف وسایل و کیف تیرک‌هاست. وزنی که در طول سفر باید حمل کنید، تقریباً عددی میان وزن بسته کامل و حداقل وزن چادر است.

اندازه بسته کامل: میزان فضایی که چادر در کوله‌پشتی اشغال می‌کند، بستگی سهولت حمل چادر دارد. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید تنها بدنه چادر را حمل کرده و از همراهتان بخواهید دیگر اجزا مانند پوش دوم و تیرک‌ها را حمل کند؛ بدین گونه می‌توانید مقدار قابل‌توجهی از فضای اشغالی چادر را کاهش دهید. به‌علاوه، برای کاهش مقداری از وزن چادر نیز می‌توانید کیف چادر را همراهتان نبرید.

چادرهای ساده با حداقل امکانات

اکثر چادرهای کوله گردی دارای یک طراحی دوجداره هستند که شامل بدنه اصلی چادر (همچنین به‌عنوان سایه‌بان نیز شناخته می‌شود) و یک پوش دوم خارجی می‌باشند. البته اگر کوهنوردی هستید که گرم به گرم وزن کوله‌تان برایتان حائز اهمیت است، انتخاب‌های دیگری نیز دارید.

گزینه پوش دوم به همراه زیرانداز: بسیاری از چادرهای دوجداره، دارای مزیت برپایی بسیار آسان هستند؛ بدین گونه که زیرانداز- که جداگانه به فروش می‌رسد- تیرک‌ها و پوش دوم می‌توانند با یکدیگر و بدون وجود بدنه اصلی چادر نصب شوند.

چادر تله مانند: این دسته‌بندی جامع و کامل، شامل پوش دوم بسیار سبک است که شمارا در برابر باران و برف محافظت می‌کند، اما در برابر حشرات یا زمین مرطوب هیچ حفاظی ندارد.

چادر ننو: این چادر نوعی از انواع ننو است که دارای یک پوش دوم تله مانند و تور پشه‌بند نیز می‌باشد.

کیسه بیواک: به‌طور خلاصه، این کیسه‌ها دارای پارچه ضد آب و قابل‌تنفس بوده و انتخابی مناسب هستند.

کیسه محافظ در برابر حشرات: اکثر کیسه‌های محافظ در برابر حشرات دارای تور پشه‌بند و تعدادی تیرک بوده اما کف ندارند. انواع پیشرفته‌تری از این کیسه‌ها نیز وجود دارند که تمامی سایه‌بانشان از تور پشه‌بند ساخته شده است.

زیست پذیری چادر کوهنوردی و کمپینگ

کلمه «زیست پذیری» یک واژه جامع بوده و دربردارنده تمامی ویژگی‌هایی است که باعث می‌شوند اوقات خوشی را در چادر سپری کنید. بخش بزرگی از زیست پذیری چادر، شامل جادار یا تنگ بودن آن است. چادرهای مناسب سفر با کوله‌پشتی قدیمی دارای دیوارهایی با شیب کم، فضای داخلی کم و همچنین سقفی کوتاه بودند. این ساختار باعث کاهش وزن چادر می‌شد، اما فضای داخلی‌اش چندان راحت نبود. امروزه به لطف پیشرفت‌های بسیار در مواد سازنده چادر و طراحی‌شان، چادرهای نوین بسیار راحت‌تر و دنج‌تر هستند.

آزمایش چادر: به فروشگاه رفته و از آن‌ها بخواهید تا چادر را به‌گونه‌ای بر پا کنند که بتوانید واردش شوید. سپس با توجه به شرایط، چادری را که فکر می‌کنید در مقابل طوفان دوام می‌آورد را انتخاب کنید؛ با خود فکر کنید، اگر مجبور بودید ساعت‌ها درون یک طوفان قرار بگیرید، کدام‌یک را انتخاب می‌کردید؟

جهت ارزیابی دقیق‌تر فضای داخلی چادر، به مشخصات زیر دقت کنید:

ابعاد کف چادر (نقشه کف چادر): اندازه‌گیری طول و عرض، اندازه تقریبی کف چادر را ارائه می‌دهند. کف بسیاری از چادرها کاملاً مستطیلی شکل نیست؛ بنابراین ممکن است اندازه‌هایی همچون 43*85 اینچ به چشمتان بخورد. کف چادرهای مخروطی شکل درحالی‌که فضای لازم برای شانه‌ها و دست‌ها را فراهم می‌کند، با داشتن فضای کوچک‌تر برای پاها، وزن چادر را همچنان پایین نگه می‌دارند.

مساحت کف چادر: این عدد، اندازه کف چادر را به مترمربع نشان می‌دهد. اگرچه این عدد می‌تواند در مقایسه بین چادرهای مختلف بسیار کمک‌کننده باشد، اما مشخص نمی‌کند که فضای چادر تا چه اندازه کارآمد است.

ارتفاع چادر: هیچ‌کس دوست ندارد درحالی‌که در چادر نشسته، سرش با سقف چادر برخورد کند. ارتفاع چادر فقط در یک نقطه اندازه‌گیری می‌شود؛ بنابراین برای ارزیابی ارتفاع کلی چادر، تنها به این مقدار اتکا نکنید. انجام آزمایش چادر- که بالاتر ذکر شد- راه بسیار بهتری برای ارزیابی این مؤلفه است.

شکل دیوار: می‌توان گفت این مؤلفه حتی از ارتفاع چادر نیز برای اندازه‌گیری فضای مخصوص سر و دست‌ها و همچنین زیست پذیری چادر مهم‌تر است. هرچه دیوارها عمودی‌تر باشند، فضای داخلی چادر بیشتر خواهد بود. اگر به فروشگاه رفتن و آزمایش کردن چادر برایتان مقدور نیست، می‌توانید نحوه برپا کردن دیوارهای چادر را در اینترنت جست‌وجو کرده و عکس‌ها را مشاهده کنید. اگر پس از برپا کردن دیوارها متوجه شدید که زاویه‌شان نسبت به کف چادر بسیار زیاد است، پس یک چادر با وزن پایین را تهیه کرده‌اید، که البته یکی از عیب‌هایش این است که فضای داخلی زیادی را ارائه نمی‌دهد.

ویژگی‌های دیگری که زیست پذیری چادر را افرایش می‌دهند:

رنگ پوش دوم چادر: پوش دوم‌های روشن و براق نور بیشتری را به داخل هدایت کرده و درنتیجه؛ فضای داخلی چادر را روشن‌تر می‌سازند. این ویژگی باعث می‌شود که اگر یک طوفان شمارا برای طولانی‌مدت در چادر محبوس کرد، فضای چادر جادارتر شده و به مکانی دلپذیر تبدیل شود.

درب‌های چادر: اکثر طراحان چادر بر روی مواردی مانند شکل درب، زیپ‌ها و دیگر ویژگی‌های چادر تمرکز می‌کنند. اما سؤال مهم‌تر این است: چه تعداد؟ اینکه چادر به تعداد افراد درون چادر درب داشته باشد ویژگی خوبی است، اما درعین‌حال انتخاب چادر چندنفره با یک درب تأثیر زیادی در کاهش وزن چادر دارد.

راهروی سرپوشیده چادر: این قسمت که بخش گسترش یافته پوش دوم است، یک فضای محفوظ را برای کفش‌ها و دیگر وسایلتان فراهم می‌کند. البته چادرهای با کف بسیار وسیع نیز این مزیت را فراهم می‌کنند، اما از طرف دیگر این مزیت باعث سنگین‌تر شدن چادر می‌شود. اکثر چادرها دارای راهروی سرپوشیده بوده و اندازه‌شان در مشخصات چادر ذکر شده است. بااینکه که راهروی بزرگ‌تر بهتر است، اما این راهروها می‌توانند وزن چادر را به مقدار زیادی افزایش دهند.

تهویه هوای چادر: شما هنگامی‌که خواب هستید، رطوبت بازدم می‌کنید. پس یک چادر نیاز به راه‌هایی برای مقابله این رطوبت دارد. به همین دلیل است که ویژگی‌هایی مانند پنجره‌های مشبک، پنل‌ها و دریچه‌های قابل تنظیم پوش دوم وجود دارند؛ این ویژگی‌ها باعث افزایش جریان هوا و درنتیجه مانع تجمع رطوبت در فضای داخلی چادر می‌شوند. همچنین قابلیت جمع شدن درهای پوش دوم یا پنل‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش تهویه هوا شود. به‌علاوه، این قابلیت باعث می‌شود بتوانید به مناظری مانند ستاره‌ها در شب خیره شده و یا شاهد طلوع خورشید باشید.

برپا کردن چادر

همیشه سعی کنید پیش از عازم شدن به سفر و باز کردن چادرتان برای اولین بار در طبیعت، یک یا دوباره آن را در خانه بر پا کنید. صرف‌نظر از مکان برپا کردن چادر، رعایت نکات زیر می‌تواند کارتان را آسان‌تر سازد:

طراحی مستقل: این طراحی بدان معناست که چادر می‌تواند بدون استفاده از هیچ تیرکی بایستند، که درنتیجه عملیات برپا کردن چادر را سرعت بخشیده و همچنین تغییر مکان چادر را آسان‌تر می‌کند؛ برای این کار تنها کافی است چادر را بلند کرده و در مکان موردنظر قرار دهید. طراحی اکثر چادرهای مستقل به این دلیل است، اگرچه چادرهایی که مستقل نیستند می‌توانند سبک‌تر باشند؛ چراکه ساختار تیرک‌ها نیازی نیست به مقاومت زیاد ندارد.

محور تیرک‌ها: خوبی محورها این است که راه و روش انجام کار را کاملاً مشخص می‌کنند. تنها کافی است قسمت‌های تاشوی تیرک را از کیف خارج کنید، اسکلت تیرک را باز کرده و قسمت‌های دیگر را آن‌طور که باید در محل قرار دهید. تیرک‌های صلیبی کوچک‌تر ممکن است از محور جدا باشند، اما پس از تکمیل مجموعه تیرک‌های اصلی، این تیرک‌های صلیبی کاملاً قابل‌شناسایی خواهند بود. یکی دیگر از مزیت‌های محور تیرک‌ها، این است که باعث می‌شوند دیوار چادر عمودی‌تر شده و درنتیجه فضای داخلی چادر راحت‌تر باشد.

گیره تیرک: تیرک‌ها به‌وسیله گیره، میله و یا ترکیبی از هردو به سایه‌بان چادر متصل می‌شوند. کشش میله‌های پارچه‌ای تیرک، گره‌ای مقاوم‌تر را ارائه می‌دهد، اما اتصال تیرک‌ها از طریق آن‌ها ممکن است چالش‌برانگیز باشد. اما برعکس، گیره‌ها سبک‌تر بوده و اتصالشان نیز آسان‌تر است. همچنین گیره‌ها امکان برقراری جریان هوای بیشتری را از زیر پوش دوم فراهم می‌کنند، که این امر می‌تواند باعث کاهش رطوبت درون چادر شود.

کدگذاری رنگی: این امر به شما کمک می‌کند تا به‌آسانی هر تیرک را به گوشه مناسب چادر متصل کنید. همچنین کمک می‌کند دریابید که کدام گیره باید به کدام قسمت تیرک متصل شود.

موارد تشکیل‌دهنده چادر

تیرک‌ها: چادرهای کوله گردی، دارای تیرک‌های با قابلیت کشسانی بالا، سبک و آلومینیومی هستند. ممکن است عبارت DAC (شرکت آلومینیومی دونگا) را در مشخصات چادر مشاهده کرده باشید؛ چراکه این شرکت برجسته‌ترین شرکت تولیدکننده تیرک جهان است.

پارچه چادر و denier: طیف گسترده‌ای از نایلون‌ها و پلی‌استرهای ویژه در ساخت چادر به‌کاررفته‌اند. یکی از مشخصاتی که ممکن زیاد به چشمتان خورده باشد، Denier است، که وزن الیاف پارچه‌ای بر اساس 9.000 متر طول نخ است (این اندازه برحسب گرم است) را نشان می‌دهد. پارچه‌های ضخیم‌تر مقدار denier بالاتری دارند، درحالی‌که اکثر پارچه‌های با denier پایین، پارچه‌هایی سبک‌تر و کم‌دوام تر هستند. دقت کنید که تنها denier پارچه‌های با جنس یکسان را مقایسه کنید؛ چراکه ویژگی‌های درونی پارچه‌ها نسبت به مؤلفه denier تأثیر بیشتری بر مقاومت پارچه دارند.

استحکام چادر: مقاوم‌ترین چادرها، دارای تیرک‌ها و پارچه‌های محکمی بوده و با معماری مقاومی ترکیب شده‌اند. بااین‌حال، تنها مشخصه‌ای با استحکام چادر در ارتباط است این است که چادر 3 فصل است یا 4 فصل. چادرهای 4 فصل مقاومت بیشتری نسبت به 3 فصل‌ها دارند.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.