دوچرخه سواری با دوچرخه جاده مزایای زیادی دارد. میتوان با استفاده از آنها ورزش کرد، با دوستان به گردش رفت، و با سرعتی کمتر( نسبت به اتومبیل) کار های درون شهر را انجام داد. سرعت، چابکی و کارآمدی از دیگر ویژگی های دوچرخه جاده هستند.

قبل از انتخاب و خرید دوچرخه، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

– سبک دوچرخه سواری تان چگونه است؟ و دوچرخه برای چه کاری می خواهید؟

– سبک دوچرخه سواری دوستان شما چگونه است و پیشنهاد آنها برای شما چیست؟

– چقدر بودجه دارید؟ قیمت دوچرخه های جاده از 1000 تا بیش از 10000 دلار می باشد. ضمنا، هزینه های لازم برای خرید لوازم دیگر مثل کفش،لباس، و تجهیزات دیگر را هم در نظر بگیرید.

دوچرخه جاده چیست؟

ابتدا، به طور مختصر، مواردی را که دوچرخه جاده را از سایر مدل های دوچرخه متمایز می کنند بیان می کنیم:

ویژگی های دوچرخه جاده

  • بدنه، چرخ و اجزای بسیار سبک
  • دسته فرمان پیچ خورده به سمت عقب (و کمی صاف؛ شبیه دوچرخه کوهستان)
  • تایر های باریک
  • انشعاب سیستم تعلیق فیبرکربنی در جلو
  • فاقد کمک فنر در عقب و جلو
  • استایل های زنانه و مردانه و دامنه گسترده سایز

عملکرد دوچرخه جاده

  • مناسب برای ورزش، تفریح، مسابقه
  • برای مسیرهای آسفالت یا سنگ فرش طراحی شده اند و اصلا مناسب جاده خاکی نیستند.
  • نسبت به اکثر انواع دوچرخه، سریع تر هستند و می توان مسافت های بیشتری با آنها پیمود.
  • مناسب تور های گردشگری که یک اتومبیل همراه نیز وجود داشته باشد؛ چون این دوچرخه ها قابلیت حمل بار سنگین را ندارند.
  • اکثر دوچرخه های جاده فاقد امکانات لازم برای تجهیزات مربوط به صخره یا کوه، که دوچرخه های گردشگری و برون شهری دارند، هستند. این بدان معنا نیست که نخواهید توانست با دوچرخه جاده به گردش و تفریح بروید؛ اما مجبور خواهید بود کیف هایی اضافی برای حمل بار و تجهیزات همراه خود داشته باشید.

شکل هندسی بدنه دوچرخه جاده

اگرچه به نظر می رسد که مدل های مختلف دوچرخه جاده مشابه هم هستند، ولی تفاوت های جزئی اما مهمی در طرح کلی بدنه آنها وجود دارد.

بعضی از دوچرخه های جاده مناسب ورزش کردن طراحی شده اند. اگر قصد دوچرخه سواری بیش از سه مرتبه در هفته آن هم در مسافت های 20-150 مایلی دارید، این دوچرخه ها مناسب شما خواهند بود. به طور کلی ساختار دوچرخه به گونه ای است که برای مسافت های نسبتا طولانی، دوچرخه سوار راحت تر باشد. ضمنا زین این دوچرخه ها، نسبت بعضی مدل های دیگر، بالاتر قرار می گیرد.

دوچرخه های جاده ای که برای مسابقه و رقابت طراحی شده اند، شکل هندسی خاص خودشان را دارند. این مدل ها از دوچرخه سوار می خواهند که انعطاف پذیرتر باشد و بگونه ای بنشیند که از نظر آیرودینامیکی وضعیت بهتری داشته باشد. این دوچرخه ها فرمان پذیری بهتری دارند. از ویژگی های دوچرخه های مسابقه ای، می توان به بدنه قوی و محکم، چرخ های سبک تر و همچنین قیمت بالاتر آنها اشاره کرد.

دوچرخه های جاده با فرمان صاف مشابه دوچرخه های ورزشی هستند اما جایگاه نشستن(زین) بالاتری دارند. این استایل دوچرخه مناسب سواری تفریحی و گردشگری است.

نکته: دوچرخه ای با طرح و شکل هندسی اسپرت انتخاب کنید، مگر اینکه به دنبال گزینه ای برای مسابقات دوچرخه سواری هستید.

مواد سازنده بدنه دوچرخه جاده

اولین و رایج ترین گزینه های موجود برای جنس بدنه دوچرخه جاده آلومینیم و فیبرکربن هستند.

بدنه های آلومینیمی ارزان تر از بدنه فیبر کربنی هستند و اکثرا سواری راحت و نرمی ارائه می دهند. بیشتر دوچرخه هایی که بدنه آلومینیمی دارند، در بخش هایی مثل انشعاب سیستم تعلیق در جلو، مواد فیبرکربنی نیز دارند تا امواج و لرزش های مسیر را بهتر جذب کنند.

بدنه فیبرکربنی نسبت به دوچرخه های بدنه آلومینیمی معمولا لرزش های حاصل از ناهمواری های زمین را بیشتر جذب می کنند و بدین ترتیب، شما سواری بسیار بهتر و راحت تری تجربه خواهید کرد. از آنجایی که فرایند تولید بدنه های فیبرکربنی دشوار و پیچیده است، قیمت آنها بسیار بیشتر از بدنه های آلومینیمی است. البته، کیفیت سواری به نوع طراحی بدنه نیز بستگی دارد.

نکته: اگر به دنبال دوچرخه ای سبک و قوی هستید، بدنه فیبرکربنی مناسب شما خواهد بود. اگر قصد تفریح یا ورزش با دوچرخه دارید و به دنبال سرعت نیستید، بدنه آلومینیمی را انتخاب کنید.

قطعات اصلی دوچرخه جاده

مهم ترین قطعات و اجزای متصل به بدنه دوچرخه:

پیشرانه(طبق، خودرو، زنجیر، شانژمان، دسته ترمز، دسته دنده)

چرخ ها (طوقه، توپی های عقب و جلو، اکسل، سیم پره)

ترمز ها، فرمان، زین، بست زین، پدال

ست کامل اجزای دوچرخه ( Groupset )

ست های کامل اجزای دوچرخه، توسط شرکت های سازنده ارائه می شوند. دوچرخه ای که دارای این ست ها باشد(مارک و مدل همه قطعات یکسان و از یک شرکت باشند)، ظاهری زیباتر و شیک تر دارند.

Groupset  عبارتی است که برای بیان کیفیت دوچرخه ها یا مقایسه آنها با یکدیگر استفاده می شود. Shimano و SRAM از جمله سازندگان مشهور تجهیزات دوچرخه، بویژه قطعات مربوط به بخش پیشرانه دوچرخه، هستند.

در جدول پایین، مدل های سِتی ( Groupset ) که این دو سازنده ارائه می دهند، با یکدیگر مقایسه شده:

SRAM                 مدلShimano   مدلکاربرد تعیین شده
سوراسطح ابتدایی
اپکستیاگراسطح عادی
ریوال105سطح متوسط
فورسالتگراسطح بالا (تفریحی)
رِددورا ایسسطح مسابقه ای

دنده و طبق قامه

بحث اصلی بر سر تفاوت های دوچرخه های جاده، پیرامون سیستم دنده هایشان است. بیایید با طبق قامه شروع کنیم. از طریق رکاب زدن، و با کمک زنجیر، چرخ عقب می چرخد. طبق قامه دوچرخه جاده ممکن است دو یا سه زنجیرگیر داشته باشد، یا شاید دارای مجموعه ای از دندانه های ریز باشد.

طبق قامه دارای سه زنجیرگیر: در این دوچرخه ها، معمولا خودرویی 9سرعته در چرخ عقب تعبیه شده، که مجموعا 27دنده در اخیار دوچرخه سوار می گذارد. در این نوع سیستم، محدوده گسترده ای از دنده ها در اختیار دوچرخه سوار قرار می گیرد.

طبق قامه دارای دو زنجیرگیر و مدل دندانه ریز: هردو، دو ردیف زنجیرگیر در جلو و بالای طبق قامه دارند و با یک خودروی 10سرعته در چرخ عقب جفت شده اند که نهایتا 20 دنده در اختیار دوچرخه سوار قرار می دهند. زنجیرگیر دندانه ریز گستره دنده ها را محدود تر می کند و اغلب مناسب دوچرخه های با قالب ورزشی است.

توجه داشته باشید که یک دوچرخه سوار تازه وارد هستید، یا قصد دارید در مناطق شیب دار دوچرخه سواری کنید، طبق قامه دارای سه زنجیرگیر یا مدل دندانه ریز مناسب شما خواهد بود. دوچرخه سواران ماهر یا کسانی که در مسیر های صاف و یکدست حرکت می کنند ممکن است طبق قامه دارای دو زنجیرگیر را انتخاب کنند.

تعداد کل دنده هاخودروی عقب      دندانه های زنجیرگیرطبق قامه
279سرعته30/39/50طبق قامه دارای سه زنجیرگیر
2010سرعته50/34زنجیرگیر دندانه ریز
2010سرعته39/53طبق قامه دارای دو زنجیرگیر

تعداد دندانه های خودروهای عقب، بر محدوده دنده های دوچرخه نیز موثر است. در مدل اپکس SRAM  بزرگترین دنده(کوچکترین چرخ دنده)11یا12 دندانه دارد و کوچکترین دنده(بزرگترین چرخ دنده) 23 الی28 دندانه.

در مدل اپکس SRAM  ، در سیستم پیشرانه، فناوری وجود دارد که دامنه دنده بیشتری، نسبت به طبق قامه سه زنجیرگیر، ایجاد می کند ولی همان طبق قامه دندانه ریز را بکار گرفته است. این ویژگی به خاطر داشتن تعداد دندانه های بیشتر در خودروی عقب ایجاد شده است.

تعویض خودروی عقب، یک راه نسبتا ارزان برای تغییر دامنه دنده دوچرخه است. اما ممکن است مشکلاتی هم ایجاد شود. بهتر است قبل از انجام این کار با یک مکانیک یا فرد متخصص مشورت کنید.

چرخ ها

چرخ ها تاثیر بسزایی بر موارد زیر دارند:

  • وزن دوچرخه
  • شتاب گیری دوچرخه
  • آیرودینامیک دوچرخه و کنترل آن در شرایط باد زیاد

شما معمولا خیلی درگیر انتخاب چرخ مناسب دوچرخه نمی شوید مگر اینکه بدنبال ویژگی های خاصی در دوچرخه یا ارتقا کیفیت باشید.

به طورکلی، هرچه دوچرخه(در میان مدل های مختلف خودش) در سطح بالاتری قرار بگیرد، سبک تر و سریع تر می شود. دوچرخه سوارن تفریحی یا ورزشی، نسبت به آنهایی که قصد شرکت در مسابقه یا رقابت دارند، کمتر نگران انتخاب چرخ های دوچرخه هستند.

نکته: هرچه یک چرخ بتواند از وزن دوچرخه بیشتر بکاهد و فرمان پذیری را بهتر کند، انتخاب مناسب تری برای خرید خواهد بود.

پدال ها

دوچرخه های معمولی پدال های ساده ای دارند، و گاهی ممکن است محافظی برای انگشتان پا داشته باشند. اما دوچرخه های حرفه ای تر و بزرگتر بدون پدال به فروش می روند. شاید عجیب به نظر برسد. اما این موضوع به دلیل این است که دوچرخه سواران حرفه ای ترجیح می دهند بر اساس هدف و نیازشان پدال مناسب را انتخاب کنند.

اگر می خواهید رکاب زنی پربازدهی داشته باشید، باید از کفش های مخصوص دوچرخه و پدال های کلیپلس استفاده کنید. اگر این کار را انجام ندهید، مثل آن است که انتظار عملکرد عالی از اتومبیلی با سوخت کم اوکتان داشته باشید. پدال ها توسط انواع مختلفی از برند ها عرضه می شوند(ازجمله شیمانو، لوک، تایم، اسپیدپلی ) و در هر برند نیز چندین مدل وجود دارد. قیمت بالاتر یعنی وزن سبکتر، استهلاک پایین تر، و عملکرد بهتر.

دسته ترمز و دسته تعویض دنده

قبلا، این دو مورد، مکانیزم هایی کاملا جدا از هم بودند که در دو محل متفاوت از دوچرخه قرار داشتند. اما در اکثر دوچرخه های امروزی، دسته ترمز و دسته تعویض دنده با هم ترکیب شده اند. از نظر عملکرد اصلی، درمیان برند ها و مدل های مختلف تفاوت هایی وجود دارد.

با تست کردن دوچرخه های مختلف، به تدریج، خودتان تفاوت عملکرد آنها را درک می کنید.

نکته: هنگام خرید دوچرخه سعی کنید دسته ترمز ها در دست بگیرید و بررسی کنید ببینید راحت هستید یا نه. اگر دست های کوچکی دارید، بدنبال دسته هایی بگردید که مناسبتان باشند یا بتوان آنها را تنظیم کرد.

انتخاب بدنه دوچرخه با سایز مناسب

اکثر دوچرخه های جاده، بیش از شش نوع سایز بدنه در شکل های مختلف دارند. این مهم است که سایزی متناسب با فرم بدنی خود انتخاب کنید. بدنه ای که سایز مناسب شما را داشته باشد سواری راحت تر و لذت بخش تری خواهد داشت؛ اینطوری، شما بر کنترل دوچرخه مسلط تر خواهید بود.

سایز بدنه دوچرخه ممکن است بر حسب سانتی متر (که بر اساس طول لوله زین است ) یا برحسب معیار های کلی XS تا XL باشد. توجه داشته باشید که دوچرخه های زنانه و مردانه با سایزهای بدنه مشابه، بدنه های یکسانی ندارند. در دوچرخه های زنانه، لوله بالایی کوچکتر است چون زنان نسبت به مردان تنه و پاهای کوچکتری دارند.

چگونه بفهمید که چه سایز بدنه ای مناسب شماست؟ یک فروشنده دوچرخه باتجربه، باید بتواند با نگاه کردن به شما سایزدرست را تعیین و معرفی کند. اما بعضی از فروشگاه ها سیستم خاصی برای تعیین سایز یا ماشین حساب های مخصوصی دارند.

فروشنده دوچرخه باید درباره تجارب دوچرخه سواری قبلی شما، انعطاف پذیری، استایل دوچرخه سواری، و هدف شما نیز سوال کند تا بتواند فریمی با سایز درست تر و دقیق تر پیشنهاد دهد. اگرچه وضعیت لوله بالایی مهم است، اما طول  دوچرخه عامل مهم تری است چون بر فاصله بین دست ها و فرمان موثر است.

دوچرخه ها

رقابت زیادی بین برند های مختلف دوچرخه وجود دارد. قیمت نهایی یک دوچرخه مبنای خوبی برای مقایسه برند ها و مدل های مختلف است. مهم ترین عواملی که بر قیمت دوچرخه موثر هستند:

  • جنس بدنه
  • کیفیت اجزا

دوچرخه ای که بدنه از جنس فیبرکربن دارد به مراتب گران تر از نمونه با بدنه آلومینیمی خواهد بود. و هر چه کیفیت اجزای دوچرخه بالاتر باشد قیمت دوچرخه بیشتر خواهد شد. ابتدا بهتر است ببینید چقدر بودجه دارید و حداکثر چقدر می توانید هزینه کنید.

نکته: خرید یک دوچرخه با کیفیت عالی در نهایت ارزان تر از دوچرخه ای است که با کیفیت پایین بخرید و بعدا اجزا را تعویض کنید یا ارتقا دهید.

در نظر داشته باشید که ممکن است لازم باشد حدود 100الی250 دلار برای خرید پدال و کفش مخصوص هزینه کنید. لوازم وتجهیزات دیگر شامل:

تجهیزات دوچرخهتجهیزات دوچرخه سوار
ابزار تعویض تایرکلاه ایمنی
تیوب اضافهکفش
کیف زیندستکش
تلمبه کوچک(پمپ باد)شورت دوچرخه سواری
روغن برای زنجیرقمقمه آب
ابزار تعمیر دوچرخهزیرپیراهن
محل نگه داری قمقمهژاکت یا لباس بادگیر
کامپیوتر دوچرخه 

در فروشگاه دوچرخه

سوار دوچرخه شوید و آن را تست کنید

از فروشنده اجازه بگیرید چند دوچرخه را سوار شوید و امتحان کنید. با کمک فروشنده انتخابتان راحت تر خواهد شد. اگرچه ممکن است قیمت ها یکسان باشند، ولی سواری هرکدام متفاوت است. هر دوچرخه را حدود 15-10 دقیقه تست کنید. معمولا با یکی از دوچرخه ها احساس بهتری خواهید داشت؛ شما بدنبال دوچرخه ای هستید که با فرم بدنی تان سازگارتر باشد.

نکته: باید دوچرخه ای را انتخاب کنید که متناسب نیازهای الان و آینده تان(وقتی تجربه بیشتری کسب کردید ) باشد.

راحتی و بازدهی را بررسی کنید

انتخاب بدنه با سایز درست اولین قدم است. گام مهم بعدی بررسی ارتفاع زین است. وقتی اندازه دوچرخه را برای خودتان به خوبی تنظیم کردید، تجربه سواری بسیار بهتری خواهید داشت. یک تعیین اندازه حرفه ای، شامل بررسی اندازه قفل کفش و پدال، ارتفاع زین، رسیدن دست ها به فرمان و موقعیت نسبی بقیه اجزای دوچرخه و بدن است. هدف این است که  ببینید در چه حالتی راحت تر هستید و هرگونه فشار اضافی را کم یا برطرف کنید. این کار بازدهی رکاب زنی تان را نیز افزایش می دهد.

اگرچه قوانین مشخصی برای دوچرخه سواری وجود دارد. اما تمامی تجارب دوچرخه سواری را باید خودتان کسب کنید؛ چه به صورت تنهایی و چه گروهی به همراه دوستان. میتوانید به مدت سی دقیقه تا شش ساعت در زمان های مختلف دوچرخه سواری کنید. اگر یک دوچرخه سوار تازه کار هستید، بهتر است به یک تیم یا باشگاه بپیوندید و توصیه ها و نکات بیشتری از هم تیمی ها یا دوستان خود در زمینه دوچرخه سواری بدست آورید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.