شما می توانید قسمت قبلی این مقاله را از اینجا مطالعه کنید

مشخص کنید به کجا می خواهید بروید…

آسان است. همه ما مکان هایی برای سفر را در آرزوی هایمان داشته ایم، یا خیال پردازی های رومانتیکی از بودن در آنجا یا دیدن و انجام دادن کاری در ذهن داشته ایم، اما..

* بهتر است پیرامون توصیه های قبل از شروع سفر مطالعه و تحقیق کنیم و انگیزه های شخصی مان را نیز بشناسیم.

*ببینید آیا فانتزی هایتان متناسب هستند با بودجه، امنیت، واقعیت ها و رفاه شما در کشور های مختلفی که می خواهید بروید.

*گرفتن ویزا را فراموش نکنید. بدون آن نمی توانید هر زمان به هر جایی که می خواهید بروید.

* تحقیق کنید و ببینید آیا خواهید توانست به هر جا که می خواهید سفر کنید.

*وسیع تر فکر کنید، ممکن است اماکنی وجود داشته باشند که اصلا شما درباره آنها نمیدانید.

*یادتان باشد: شما نمی توانید به همه جا بروید و باید به جاهایی خاص راضی باشید. اینکه از خانه بیرون بروید و بعضی مکان ها را از دست بدهید بهتر از این است که اصلا هیچ جا نروید.

برنامه ریزی را شروع کنید، آگاهی های لازم را کسب کنید و بلیط رزرو کنید…

بلیط رزرو کنید؛ کار سختی است. شکار بهترین قیمت ها، انتخاب کردن و پول دادن؛ اما حالا دیگر راهی سفر شده اید. هیجان زده شدید؟بله شما دارید به مسافرت می روید. بعد این مرحله باید بدانید:

*اگر واکسیناسیون لازم است این کار را انجام دهید.

*خودتان را بیمه کنید. به خاطر داشته باشید که هزینه بلیط هواپیما قابل استرداد است. اگر نتوانید پرواز کنید خوب است بدانید که پول به شما برگشت داده می شود.

*درباره بودجه ای که دارید واقع بین باشید و پول را در جای مناسب قرار دهید تا بتوانید در سفر آن را خرج کنید.

*اگر لازم است ویزا بگیرید، حتی شاید لازم باشد یک یا دو اتاق برای زمانی که برسید رزرو کنید.

* یادتان باشد: می توانید درباره یک سری سفرهای بسیار عالی در اینترنت جست و جو کنید، اما هرگز از داستان و ماجرای کامل آگاه نمی شوید. اگرچه می توانید یک پلنگ به عنوان حیوان خانگی با خودتان داشته باشید(در واقع این مورد در تگزاس رایج تر است)، ولی بهتر است با یک گربه شروع کنید. اگر تجربه کافی ندارید در برنامه هایتان واقع بین باشید.

چمدان را آماده کنید…

حتی اگر بهترین اراده ها و مقصد ها را هم داشته باشید باز هم آماده کردن چمدان به لحظات آخر موکول می شود. این طبیعت انسان است. حتما لازم است کیفتان را حاضر کنید و احتمالا به خرید بروید، و هر چه ندارید بخرید. چیزهایی مثل:

*یک کیف برای وسایل

*لباس

*وسایل و ابزار الکترونیکی

*و فراهم کردن مقداری لوازم آرایشی و دارویی

*…اما هرگز نگران نباشید. لازم نیست همه چیز بخرید/با خودتان بردارید، می توانید در مسیر سفر بعضی ها را تهیه کنید. و باز هم یکی از راز های داشتن سفر راحت این است که کیف/چمدان سایز مناسب تهیه کنید.

*فراموش نکنید: پول و کارت اعتباری، تلفن همراه کوچک و پاسپورت. اگر دچار اضطراب شده اید، کافیست لیست کوچکی از چیزهایی که می خواهید حاضرکنید تهیه کنید، و دوبرابر پول بیشتری بردارید.

سوار بر هواپیما شوید…

Young woman looking through window on plane at the airport at sunset

شاید قرار است یک سال یا شاید یک هفته به مسافرت بروید. مهم نیست، همه قبل از رفتن دچار اضطراب می شوند. چه چیز را فراموش کرده ام؟ اوضاع چگونه خواهد بود؟ آیا با همه دوستان خداحافظی کردم؟ افکاری کاملا طبیعی.

*اگر نگران هستید، سعی کنید نباشید. اگر عمل نکرد، سعی کنید کتابی از ایستگاه مطالعه تهیه کرده و بخوانید و یا کتابچه راهنما را مطالعه کنید.

*اگر تنها هستید، به خاطر داشته باشیدکه قرار است بعد از رسیدن، افراد زیادی ببینید.

*از مشاهده وبسایت ها و صفحات محتوی داستان های بد و منفی پیرامون مقصد خود خودداری کنید. مثل این است که برای معالجه بیماری تان به وبسایت سر بزنید، با اطلاعاتی مواجه می شوید که اصلا مرتبط با شما نیستند. باز هم باید یادآوری کنیم مراقب وسایل خود باشید که دزدیده نشوند. اداره محل کار شما احتمالا وبسایت مناسبی دارد که توصیه ها و اطلاعاتی پیرامون امنیت و سلامتی در سفر ارائه دهد.

از سفر نهایت لذت را ببرید و زندگی را در جاده درک کنید…

تا اینجا هر چه خواندید مربوط به قبل از شروع سفر بود(قبل از اینکه سوار هواپیما شوید). وقتی تازه به مقصد رسیدید، شاید به این توصیه نیازی نداشته باشید، اما دانستن این نکته قبل از شروع سفر کمکتان می کند ذهنی آسوده داشته باشید و بهتر برنامه ریزی کنید. جهان جای بزرگی است و جزئیات فراوانی درباره هر منطقه وجود دارد؛ شما به همه آنها احتیاج ندارید. اما شاید برایتان جالب باشد که:

*وقتی به شهر/کشور مقصد رسیدید چگونه میخواهید در آن گشت و گذار کنید-بوسیله قطارها، هواپیماها، اتومبیل ها..

*ابتلا به بیماری و درمان شدن- از دل درد های معمولی گرفته تا مالاریا

*کجا خواهید خوابید-مسافرخانه یا هتل، کمپینگ یا کاناپه گردی

*و… شستن لباس ها، استفاده درست از کتابچه راهنما، با افراد دیگر در ارتباط بودن و احتمالا توالت، از دیگر مواردی اند که باید در نظر بگیرید.

شما باید در نظر داشته باشید:

*مراقب رفتار ها و وسایل خود باشید و مرتکب جرم نشوید.

*سر و کله زدن با گدایان خیابانی و دیگر افراد.

* اطلاعاتی زیادی پیرامون چانه زدن با فروشندگان، غذاخوردن،گیاه خوری، و مسئولیت های جانبی وجود دارند که بهتر است آنها را بدانید.

مشخص کنید به کجا می خواهید بروید(دوباره)..

به محض اینکه برسید، سعی می کنید اطلاعاتی بیشتری راجع به سفرتان کسب کنید و با افراد محلی صحبت کنید. هرکسی برای خودش ایده ها، توصیه ها، و داستان هایی در ارتباط با جاذبه های گردشگری دارد. در اکثر مقصد های گردشگری، جزئیاتی به شما ارائه می شود پیرامون اینکه به تورهای گردشگری بپیوندید یا اینکه با گروه های مردمی همراه شوید.

به تدریج خواهید فهمید که دسترسی به خیلی از مکان هایی که قبلا در نظر داشتید به آنجا بروید، چندان کار راحتی نیست؛ و همچنین خواهید فهمید که آپشن های بهتری هم وجود دارند که خبر نداشتید!

کم کم متوجه آثار و پدیده هایی حین سفر خواهید شد از جمله آب و هوای منطقه، چیز هایی که به آنها علاقه مند هستید یا اینکه دوست ندارید- و سعی خواهید کرد خودتان را با شرایط وفق دهید.

گاهی برنامه رفتن به سواحل بالی(از استان های اندونزی) تغییر می کند به قایق سواری به سمت کومودو، یا کوهنوردی اندس کشور پرو تغییر می کند به گشت و گذار همراه دوستانی که در کاسکو پیدا کرده اید.

نکته مهم این مرحله این است که برنامه ریزی نکنید یا نگران اتفاقات آینده نباشید. همه چیز می تواند متغیر باشد و در سفر همه چیز100% تضمینی نیست. این خودش هیجان سفر است.

بعدا متوجه خواهید شد که چقدر همه چیز آسان بوده. پس، چرا آنقدر سخت به نظر می رسید و چرا اینقدر نگران بودم؟

خوب، همه چیز سخت به نظر می رسد تا اینکه بالاخره به مقصدتان برسید و آشنایی های لازم را کسب کنید. با سفر کردن شما پا در جایی ناآشنا می گذارید و پول و زمان زیادی صرف می کنید. رسانه ها و گزارشات آنها تا حد زیادی ذهن ما را شتسشو داده اند. رفتن به امریکای مرکزی یا آسیای شرقی..؟ اوه خدای من، به محض اینکه برسید گرفتار آدم ربایان خواهید شد.آفریقا؟ مگر درباره بیماری ابولا و اچ آی وی نشنیدی؟ و به آسیا و استرالیا نمی روم به خاطر زمین لرزه ها، سونامی ها، و حیوانات درنده. همه اینها کذب اند و وقتی خودتان به آنجا رسیدید متوجه واقعیت ها خواهید شد. دنیا جای خیلی کوچکی است، از طریق اینترنت یک دوست پیدا کنید؛ ذهنتان را درباره بسیاری از موضوعات آسوده می کند.

هر سفری بزرگ نیست، هر کشوری ارزش سفر و بازدید ندارد. خورشید همیشه نمی تابد، غذا همیشه سالم نمی ماند و جاده همیشه هموار نیست. به هرحال، هر تجربه ای نکات مثبت خودش را دارد و چیز تازه ای به زندگی تان اضافه می کند؛ همچنین ممکن است فرصت های جدیدی برایتان ایجاد شود.. برایتان خوب است!

و در نهایت… به یاد داشته باشید:

«اگر فکر می کنید نمی توانید، هرگز نخواهید توانست. اگر گمان می کنید شهامت لازم را ندارید، هرگز به آن دست نخواهید یافت؛ اگر دوست داشته باشید سفر کنید اما فکر کنید که برایتان ممکن نیست، قطعا فرصتش را نخواهید یافت. فرصت های زندگی همیشه به سوی قوی تر ها و سریع تر ها نمی روند؛ ولی دیر یا زود فرصت ها نصیب کسی می شوند که معتقد است می تواند.»

اثر والتر وینتل

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.