ننو ها، درحال تبدیل به ابزارهای مهمی برای گردش در فضاهای آزاد هستند. روز به روز ننوهای رنگی بیشتری را میبینیم که از میان درختان آویزان هستند. برای برخی از افراد، آنها کامل ترین وسیله جهت استراحت هستند. برخی دیگر علاقمند به خوابیدن روی ننو و تماشای ستارگان هستند. اگر قصد خرید ننو را دارید، میتوانیم به شما کمک کنیم.

برای خرید ننو از طریق فروشگاه اینترنتی دوبیسل می توانید از طریق دکمه زیر اقدام نمایید.

زمانی که قصد خرید ننو را دارید، این فاکتور ها را درنظر داشته باشید:

۱ . اندازه: تفاوت اصلی، بین تکنفره یا دونفره بودن ننو است. اکثر مردم به دلیل راحتی بیشتر، ننوی دونفره را انتخاب میکنند، نه لزوما به این خاطر که قصد دارند با دوستاشان به گردش بروند.

۲ . کاربرد: برای کوهنوردی، وزن ننو مهم است در حالی که برای کمپ زدن و رفتن به گردش، مقاومت ننو مهم تر است.

۳ . لوازم جانبی: برای تنظیم ننو به یک سیستم تعلیق (بند) نیاز دارید. وسایل کاربردی دیگری که یک ننو میتواند داشته باشد شامل: کفی برای هوای سرد، عایق باران برای موقعیت های بارانی و یک پشه بند برای جلوگیری از آزار حشرات میباشد.

۴ . ننوهای چادر دار و سیستم خواب: ننو های چادر دار شامل یک ننو و تمام وسایل جانبی لازم برای یک خواب شبانه هستند. شما میتوانید خودتان سیستم خوابتان را بسازید. یک ننوی ساده خریداری کنید و سپس وسایل جانبی را به آن اضافه کنید تا پناهگاهی برای گشت و گذارهای خارج از شهر و کمپ زدن داشته باشید.

اندازه و مشخصات ننو

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تصمیم گیری، هنگامی که میخواهید ننویی بخرید این است که آیا قصدتان خرید ننوی تکنفره است یا دونفره.

در اینجا نکاتی برای انتخاب بین ننوی تکنفره یا دونفره آورده شده است:

ننوهای تکنفره: بیشتر ننوهای تکنفره، عرضی مابین ۴ تا ۵ فوت دارند. ننوی تکنفره وزن کمتری نسبت به ننوی دونفره دارد( این نکته ای مثبت برای کوهنوردان است). با نگاهی اجمالی میتوان فهمید که ننوی تکنفره فضای کمتری برای استراحت و خواب دارد. محدوده ی وزن تکنفره ها از ۳۰۰ تا ۴۰۰ پوند است؛ مدل های کم ظرفیت آن ۲۵۰ پوند است.

ننوهای دونفره: بیشتر نمونه ها، پهنایی از ۵ تا ۶ فوت دارند. بعلاوه، به دلیل دارا بودن فضای بیشتری برای خواب و استراحت، ننوی دونفره به شما این امکان را میدهد که با دوستتان در ننو وقت بگذرانید. ظرفیت دونفره ها از ۴۰۰ تا ۵۰۰ پوند است که مدل های فوق سبک آن، حدودا ۳۵۰ پوند هستند.

طول ننو: طول ننو از عرض آن دارای تنوع بسیار کمتری است، و اگر شما بسیار قدبلند هستید، لازم نیست که نگران ابعادتان باشید. یک قاعده ی کلی برای کمپ زدن و اسنراحت در ننو میگوید، به دنبال ننویی باشید که حداقل ۲ فوت بلندتر از قد خودتان باشد؛ ننوی بیشتر افراد همین ویژگی را دارد.

پارچه ی ننو: اگرچه همه ی مدل ها به این موضوع توجه نمیکنند اما،مشخصه ی دیگری که میتواند مفید باشد، ضخامت است. پارچه های سنگین نسبت به پارچه های خیلی سبک، عدد ضخامت بالاتری دارند. مثلا ننوهای ای.ان.او (ENO) برای اکثر مدل های سنگین از پارچه هایی با ضخامت ۷۰ و برای مدل های سبک از پارچه هایی با ضخامت۳۰ استفاده میکند. یک نکته ی منفی برای پارچه ی کم وزن این است که در صورت استفاده ی نادرست، پارچه های کم ضخامت سریع تر از پارچه های ضخیم از همان نوع آسیب میبینند.

لوازم جانبی ننو

برای خرید انواع لوازم جانبی ننو از فروشگاه اینترنتی دوبیسل، از طریق دکمه زیر اقدام نمایید.

اکثر برندهایی که ننو تولید میکنند، لوازم جانبی آن را هم دارند اما باید قسمت توضیحات محصول را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید.

سیستم تعلیق: بیشتر ننوها، قلاب هایی دارند که از قدرت کافی برخوردار هستند. اما اغلب یک جفت بند هم برای آویزان کردن ننو از درخت، به صورت جداگانه خریداری میشود. اطمینان حاصل کنید که بندی که میگیرید، دارای پهنای حداقل ۰.۷۵ اینچ است، زیرا بندهای باریکتر داخل پوست درخت فرو میروند و به آن آسیب میرسانند.

زیرانداز یا پد خواب: اگر وقتی خواب هستید هوای خنکی در قسمت زیرین شما بپیچد، در صورت عدم وجود عایق در زیر بدنتان، سرمای شدید و یخی را احساس میکنید. یکی از راه های گرم شدن استفاده از پد خواب، درون ننو است. بااین وجود کفی گرمتر است زیرا در قسمت بیرونی ننو آویزان میشود و بنابراین بین بدنتان و ننو فشرده نمیشود.

عایق باران: این عایق بالای ننو آویزان میشود و از طنابی برای محکم نگهداشتن آن استفاده میشود. مانند هر عایق دیگری، نمونه های بزرگتر محافظت بیشتری ایجاد میکند و زمانهایی که باد از یک طرف میوزد، باران میتواند از پایین عایق بیرون برود.

پشه بند: به دنبال نمونه هایی با محافظت ۳۶۰ درجه باشید. زیرا آنها تا پایین ننو، برای محافظت از پشتتان امتداد یافته اند. مراقب باشید که توری شما ضد پشه های گزنده باشد( اکثر پشه بندها این ویژگی را دارند) تا مانع ورود این پشه های کوچک و آزاردهنده شود.

لوازم جانبی که در بالا به آن اشاره شد، معمول ترین لوازم هستند اما شما میتوانید انواع و اقسام وسایل جالب را، از پایه ی ننو گرفته تا بندهای ضد آب که مانع ورود آب به داخل میشود را به ننویتان اضافه کنید.

ننوهای چادردار و سیستم خواب

برای سفرهای شبانه و کمپ زدن درجایی که درختان فراوانی وجود دارد، ننوها جایگزین جذابی برای چادرهای سنتی هستند.

انتخاب بین ننوهای چادردار و چادرهای سنتی به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد. ننو به شما تجربه ی خوابی متفاوت را میدهد که بعضی عاشق آن هستند و بعضی دیگر خیر. قبل از اینکه اقدام به خرید ننو کنید، بهتر است یکی را قرض کنید و مدتی را در آن بخوابید تا ببینید علاقمند استفاده از ننو هستید یا نه.

مزایای استفاده از ننوی چادر دار

  • به سطح زمین برای نصب ننو نیازی نیست
  • به گیاهان روی زمین آسیب کمتری وارد میکند
  • نمونه های فوق سبک، از چادرها سبک تر و جمع و جور تر هستند
  • به عنوان یک پناهگاه تابستانه، خنک تر از چادرها هستند
  • به جای صندلی هم میتوانند استفاده شوند

معایب استفاده از ننوی چادر دار

  • نمیتوان در نواحی خیلی مرتفع یا جاهایی که درختان تنومند وجود ندارند کمپ زد
  • نسبت به چادرهای سنتی سردتر هستند و قابلیت ضد آبی پایین تری دارند
  • حداقل فضای داخلی را دارند؛ هیچ فضای پوششی اضافه ای ندارند، مگر اینکه آن را به عنوان لوارم جانبی خریداری کنید

آنچه برای سیستم خواب یک ننو نیاز دارید:

میتوانید اجزای سیستم خود را به صورت مجزا خریداری کنید یا اینکه ننوی چادردار یا پکیجی را بخرید که شامل تعدادی یا همه ی موارد زیر باشد.

  • ننو
  • سیستم تعلیق
  • عایق کفی
  • پشه بند

بعضی از ننوهای چادر دار، دارای میله های سبکی هستند تا ساختاری چادر مانند را ایجاد کنند. سیستم خواب های فوق سبک وزنی به اندازه ی ۲ پوند دارند درحالی که نمونه های محکم تر بیش از ۳ پوند وزن دارند. (توجه: هنگام ارزیابی  یک رویکرد مدولار در مقابل یک سیستم، اطمینان حاصل کنید که وزن کل را برای همه ی مولفه ها مقایسه میکنید) همچنین بدانید که ننوهای چادردار باید مطابق با استانداردهای مربوط به مواد ضد حریق باشند؛ که همیشه در مورد سیستم های دست ساز یا سیستم های پناهگاهی که خودتان ایجاد میکنید اتفاق نمی افتد.

ننوهای چادردار/ سیستمی برای کوهنوردان

ابعاد مختلفی از ننوها برای صرفه جویی در وزن موجود است. بعضی از مدل ها دارای بیشترین طول هستند. حداقل چیزی که میخواهید این است که ننویی داشته باشید که طولش از قد خودتان بیشتر باشد. در مدل های فوق سبک، از مواد سنگین کمتری استفاده میکنند تا وزن ننو را به حداقل برسانند. آن ها از پارچه هایی با عدد ضخامت کمتر استفاده میکنند و ظرفیت تحمل وزن این نوع ننو را پایین می آورند.

ننوهای چادردار/ سیستمی برای کمپ در ماشین

اگر میخواهید به جای اینکه ننویتان را در نزدیکی چادر کمپ خود برپا کنید، قصد دارید که فقط یک شب زا درون ننویتان سپری کنید، باید به وضعیت آب و هوا توجه داشته باشید تا بتوانید لوازم جانبی موردنیازتان را به ننو اضافه کنید. تفاوت در این است که میتوانید ننوی لوکس تری که بزرگتر است و امکانات بیشتری دارد را انتخاب کنید، زیرا قرار نیست آنرا در کوله پشتیتان حمل کنید. همچنین میتوانید به دنبال گزینه های گران تری که شامل چندین ننو زیر یک عایق باران هستند، باشید.

نکات مربوط به برپایی ننو:

زاویه ی بند ننو را ۳۰ درجه تنظیم کنید: یک ننوی آویخته با آن زاویه، به شما این امکان را میدهد که تا حد کافی آسوده باشید و آنقدر گود نیست که کمرتان را اذیت کند. اگر نمیتوانید زاویه را ۳۰ درجه تنظیم کنید، کمی شیب را بیشتر کنید زیرا ننویی که کمی فرورفته و آویزان باشد، راحت تر از ننویی است که مانند یک تخت صاف است.

روی ننو، زاویه دار بخوابید: سعی کنید بدنتان را خیلی روی ننو خم نکنید. به بدنتان زاویه ای به اندازه ی ۱۰ تا ۱۵ درجه از قسمت مرکزی ننو بدهید.

این انتظار را داشته باشید که ننو، سردتر از چادر است: وقتی که روی ننو خوابیده اید، بدنتان نسبت به زمانی که داخل چادر خوابیده اید، سطح تماس بیشتری با محیط بیرون دارد؛ پس اگر قصد دارید شب را روی ننو سپری کنید، علاوه بر یک کفی خوب، از کیسه ی خواب هم استفاده کنید.

برای خرید ننو از فروشگاه اینترنتی دوبیسل روی دکمه زیر کلیک کنید

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.