در اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب همین بس که چه آسمان به رنگ آبی روشن باشد و چه خاکستری، پرتوهای خورشید، میلیاردها ذره ی فوتون در هرثانیه به ما می تابانند. خورشید، به جز تامین نور و گرمای مورد نیازمان، پرتوهای مختلف دیگری راهم از خود متساعد میکند که حاوی اشعه ی فرابنفش (UV) هستند. اشعه ی فرابنفش، عامل آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست، و سرطان پوست است. اکثر ما بیش از دیگر سرطان ها، به سرطان پوست مبتلا میشویم.

 اگر میخواهید محتاطانه رفتار کنید و قبل از فعالیت در فضای باز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، باید انتخاب هایی داشته باشید. این مقاله شامل نکاتی کلیدی، برای انتخاب و استفاده از کرم ضد آفتاب می باشد.

مقاله حاوی موارد زیر است:

۱ . درجه بندی های کرم ضد آفتاب

۲ . ترکیبات کرم ضد آفتاب

۳ . راهنمای استفاده

۴ . نکاتی برای حفاظت کامل در برابر اشعه ی فرابنفش

توجه: پارچه ی لباس هایی که دارای UPF (فاکتورهای محافظت در برابر اشعه ی فرابنفش) هستند، بیش از هر نوع کرم ضد آفتابی، از پوست محافظت میکنند. بنابراین، بهترین راهکار این است که تاحد ممکن، بدنتان را با لباس های دارای UPF  بپوشانید و از کرم ضد آفتاب، برای بقیه ی قسمت هایی از بدن که با لباس پوشانده نمیشوند استفاده کنید. برای کسب اطلاعات از جزئیات بیشتر، قسمت (( نحوه ی انتخاب لباس های محافظ در برابر آفتاب)) را مطالعه نمایید.

آشنایی با درجه بندی های کرم ضد آفتاب

برچسب های روی کرم ضد آفتاب، حاوی اطلاعات مهمی هستند که به شما کمک میکنند تا اثربخشی آن ها را ارزیابی کنید. همه ی برچسب ها باید فاکتورهای محافظت در برابر اشعه ی خورشید (SPF) را ذکر کنند، عدد ،SPF نشان دهنده ی توانایی کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست، در برابر آفتاب سوختگی می باشد. علاوه بر این، از کرم ضد آفتاب هایی که مورد آزمایش قرار میگیرند، ممکن است توانایی در محافظت های دیگری را هم داشته باشند و آن ها را ذکر کنند: مانند محافظت در برابر طیف گسترده ای از اشعه هایی که موجب پیری زودرس پوست می شوند. همچنین برخی از کرم ضد آفتاب ها، برای مدت معینی در برابر آب مقاومت میکنند.

درجه بندی های SPF  به چه معنا است؟

SPF  عددی است که نشان میدهد یک کرم ضد آفتاب به چه میزان از پوستی بدون محافظ، در برابر آسیب های ناشی از اشعه ی فرابنفش محافظت میکند. آسیب هایی مانند آفتاب سوختگی و سرطان پوست که توسط پرتوهای UVB ایجاد می شوند. اگرچه تعیین شاخص ساده نیست، اما به طور معمول:

۱۵SPF در برابر ٪۹۳ از اشعه های UVB محافظت ایجاد میکند‌.

۳۰SPF در برابر ٪۹۷ از اشعه های UVB  محاافظت ایجاد میکند.

۵۰SPF  در برابر ٪۹۸ از اشعه های UVB  محافظت ایجاد میکند.

۱۰۰SPF  در برابر ٪۹۹ از اشعه های UVB  محافظت ایجاد میکند.

راهکارهایی جهت درک درجه بندی SPF

همانطور که درمورد درجه بندی SPF  مورد نیازتان فکر میکنید، راهنمایی های زیر را هم در خاطر داشته باشید.

  • ۱۵SPF  حداقل درجه ای است که متخصصین پوست برای قرار گرفتن در معرض آفتاب توصیه میکنند.
  • درجه بندی SPF بالای ۵۰، معنی ندارد. هیچ چیزی نمیتواند به طور٪۱۰۰ در برابر اشعه ی UVB  محافظت ایجاد کند، و اگرچه کرم ضد آفتابی که دارای ۱۰۰SPF  است، جالب توجه به نظر میرسد، اما در حقیقت فقط ٪۱ بیش از کرم ضد آفتابی که دارای ۵۰SPF است میتواند در برابر پرتوهای UVB محافظت ایجاد کند.
  • درجه بندی های SPF ، ارتباطی به زمان استفاده ی مجدد از کرم ضد آفتاب را ندارند. اگرچه مدت زمان حفاظت کنندگی کرم ضد آقتاب، فاکتوری در آزمایش SPF است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا، که کرم ضد آفتاب ها را کنترل میکند، توصیه میکند که بدون توجه به درجه ی SPF کرم ضد آفتابتان، هر دوساعت یکبار کرم ضدآفتاب را تمدید کنید.

منظور از ((طیف گسترده)) چیست؟

پرتوی فرابنفش(UV)، شامل اشعه هایی با طول موج متفاوت است. علاوه بر پرتوهای UVB که در بالا به آن اشاره شد، شما نیاز به محافظت در برابر اشعه ی UVA  دارید که موجب پیری زودرس پوست و سرطان پوست میشود. میزان حفاظت در برابر اشعه ی UVA، با درجه بندی عددی مشخص نمیشود، بلکه توسط اصطلاحی خاص به نام (طیف گسترده)، مشخص میشود.

 کرم ضد آفتاب هایی که طیف گسترده نام دارند، از پوست دربرابر هردو اشعه ی UVB و UVA محافظت میکنند. سازمان غذا و داروی آمریکا میگوید، سطح حفاظت طیف گسترده یUVA  ، با سطح حفاظت UVB )درجه ی SPF ( متناسب است.

کرم ضد آب و کرم ضد تعریق. کرم ضد آب بودن یک کرم ضد آفتاب به این معنی است که کرم ضد آفتاب، علی رغم وجود آب یا عرق روی پوست، عملکرد خوبی داشته باشد. از آن جا که هیچ کرم ضد آفتابی هنگام شنا کردن و تعریق روی پوست نمیماند، سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از عنوان های کرم ضد آب و کرم ضد تعریق را روی برچسب محصولات ممنوع میکند. آن ها یک تست خاص دارند و شما باید یکی از دو درجه بندی را پیدا کنید:

  • ۴۰ دقیقه مقاومت در برابر آب
  • ۸۰ دقیقه مقاومت در برابر آب

البته توجه داشته باشید که خشک کردن پوست با حوله، کرم ضد آفتاب را پاک میکند. بنابراین، صرف نظر از کرم ضد آب بودن کرم ضد آفتابتان و زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده کرده اید، باید بلافاصله پس از استفاده از حوله، دوباره کرم ضد آفتابتان را تمدید کنید.

ترکیبات کرم ضد آفتاب

سازمان غذا و داروی آمریکا تصمیم میگیرد که از چه ترکیباتی در کرم ضد آفتاب ها استفاده شود. لیست زیر برخی از این ترکیبات اصلی، از جمله مواردی را که سازمان غذا و دارو نسبت به استفاده از آن ها انتقاد دارد را نشان می دهد:

اکسی بنزون: از آن جا که این ماده ی شیمیایی در آسیب زدن به اکوسیستم صخره های مرجانی، در سراسر دنیا نقش دارد، برخی از کشورها و ایالت هاوایی، کرم ضد آفتاب های حاوی این ماده را ممنوع کرده اند. اکسی بنزون که در برابر اشعه ی UVB بسیار موثر است و به طور گسترده در کرم ضد آفتاب ها مورد استفاده قرار میگیرد، نظر محققان بهداشت را نیز به خود جلب کرده است؛ محققان، مقدار کمی از اکسی بنزون را در نمونه های آزمایش خون مردم اکثر کشورهای ایالات متحده مشاهده کرده اند. بیشتر کشورها از جمله ایالات متحده، درصد استفاده از اکسی بنزون در کرم ضد آفتاب را محدود کرده اند.

اکتینوکسات: استفاده از این ماده ی شیمیایی که در کرم ضدآفتاب ها موجود است نیز به دلایل تاثیرات منفی بر سلامت مرجان ها، در هاوایی ممنوع است.

(توجه: برخی از کرم های کرم ضد آفتاب، دارای برچسب (reef-safe) یا (reef-friendly) هستند؛ یعنی در آن هامواد مضر وجود ندارد. اینگونه کرم ضد آفتاب ها، زیاد مورد تایید نیستند و آن ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا و یا یک شرکت تنظیم استاندارد، کنترل نمی شوند. اگر کرم ضد آفتاب حاوی ترکیباتی مانند اکسی بنزون و اکتینوکسات نباشد، معمولا از اصطلاح reef-safe و reef- friendly  روی برچسب آن استفاده میشود. با این حال، ترکیبات دیگری هم در کرم ضدآفتاب ها وجود دارد. با این وجود، به نظر میرسد که سایر ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب و عوامل مختلف محیطی نیز می توانند سلامت مرجان ها راتحت تاثیر قرار دهند. تغییرات آب و هوایی و بسیاری از متغیر های دیگر، با صدمه دیدن مرجان ها مرتبط بوده اند ، بنابراین نمیتوان مشخص نمود که کدام فاکتورها، بیشتر نگران کننده هستند).

پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA): در بعضی از افراد، باعث ایجاد آلرژی و حساسیت به نور میشود. محصولاتی که از پارا آمینو بنزوئیک اسید استفاده نمیکنند، دارای برچسب (PABA-free) میباشند.

پارابن ها: این مواد، نگهدارنده هستند (مانند: متیلپارابن)، که در برخی از محصولات مراقبت پوستی، از جمله کرم های کرم ضدآفتاب یافت می شوند. بوتیل پارابن در سفید شدگی مرجان ها و به طور کلی در آسیب رساندن به سلامتی دخیل بوده اند، بنابراین بسیاری از برندها، آن ها را از محصولات خود حذف کرده و کرم ضد آفتاب های خود را با عنوان paraben-free (بدون پارابن)، تولید می کنند.

رایحه ها: استفاده از مواد عطری در کرم ضد آفتاب ها نه تنها لزومی ندارد، بلکه ممکن است باعث سوزش و خارش چشم یا ایجاد حساسیت شود. بنابراین، استفاده از کرم ضد آفتاب های معطر، برای کودکان و همچنین بزرگسالانی که قصد شناکردن دارند و یا زیاد عرق میکنند، مناسب نیست.

ذرات نانو: توانایی ساخت این ذرات فوق العاده کوچک، امری نسبتا جدید است و هنوز تمام خواص و کاربرد آن ها به طور کامل مشخص نشده است. به عنوان مثال، آن ها می توانند به راحتی از طریق غشاهای سلولی عبور کنند؛ این امر می تواند برای برخی از اهداف  ارزشمند باشد اما می تواند نگران کننده نیز باشد. هیچ خطری از سوی درات نانو در کرم ضد آفتاب ها یافت نشده است، اما ممکن است کرم های کرم ضد آفتابی را مشاهده کنید که بدون نانو (nano -free) یا غیر نانو (non-nano) نام گرفته اند. هیچ تعریف مشخصی از این اصطلاح توسط سازمان غذا و داروی آمریکا وجود ندارد، اما تعاریفی در اروپا و استرالیا تایید شده است و برخی از برندها برای ساخت محصولات خود از این تعاریف استفاده میکنند.

اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم: مواد معدنی کرم ضد آفتاب ، پرتوهای UVA  و UVB را از بین میبرند. برخلاف کرم ضد آفتاب هایی که برای محافظت در برابر اشعه ها  به مواد شیمیایی مصنوعی بسنده میکنند، محصولاتی که حاوی مواد معدنی هستند با عنوان (طبیعی)، ( ارگانیک) یا (بدون مواد مضر؛ reef-safe به بازار عرضه می شوند. بسیاری از کرم های کرم ضد آفتاب که حاوی مواد معدنی هستند، از ذرات نانو استفاده میکنند تا کرم، ساختاری نرم تر و شفاف تر داشته باشد.

اطلاعات بیشتر: برای داشتن نگاهی کامل تر در مورد عناصری که می توانند باعث  نگرانی شوند، می تواتید اطلاعات مربوط به سازمان هایی مانند سازمان کارگروه محیط زیست (EWG) را بررسی کنید. البته لازم به یادآوری است که به دلیل پیشرفت علم درباره ی سرطان پوست و ساخت کرم ضد آفتاب، خطرات ناشی از بیماری های پوستی کاهش یافته اند.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را اینجا مطالعه نمایید

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.