شما می توانید قسمت قبل این مقاله را اینجا مطالعه نمایید.

دستورالعمل استفاده

تقریبا همه به میزان خیلی کم و نادرستی از ضد آفتاب استفاده می کنند. نکات زیر را فرا بگیرید تا یکی از معدود افرادی باشید که به روش صحیح از ضد آفتاب استفاده میکنند:

  • استفاده ی صحیح از ضد آفتاب، به مراتب از انتخاب نوع ضد آفتاب مهم تر است. ارزش استفاده از ضد آفتابی با ۳۰SPF  یا ۱۵SPF که به طور مرتب و دقیق استعمال شده است، بیشتر از ارزش استفاده از ضد آفتابی با ۵۰SPF  است که به درستی استعمال نگردد.
  • ۱۵ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، ضد آفتاب بزنید. این در مورد همه ی ضد آفتاب ها صدق می کند.
  • از کرم های ضد آفتاب، بیشتر از آنچه فکر میکنید باید استفاده کنید. یه طور کلی ، شخصی که شلوارک کوتاه و تیشرت پوشیده است باید از ضد آفتاب به اندازه ی حداقل یک اونس ( معادل ۳۱ گرم) استفاده کند و اطمینان حاصل کند کهتمامی نقاطی را که در معرض نور آفتاب هستند را پوشانده است.
  • حداقل، هر دوساعت یکبار، ضدآفتاب را تمدید کنید. این مورد برای تمام کرم های ضد آفتاب صدق می کند؛ بسیاری از مردم در انجام دادن این راهکار، کوتاهی می کنند.
  • هنگامی که به گردش می روید، به اندازه ی کافی ضد آفناب به همراه داشته باشید. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما متخصصان پوست می گویند که دونفر برای یک پیاده روی چهارساعته در روزی آفتابی، باید به اندازه ی ۴ اونس (معادل۱۲۰ میلی گرم) از ضد آفتاب استفاده کنند. به عبارت دیگر، اگر دارید به تاریخ انقضای یک ضد آفتاب قدیمی نگاه می کنید، به این معناست که به اندازه ی کافی از ضد آفتاب استفاده نمی کنید.
  • روزانه از ضدآفتاب با ۱۵ SPF یا بالاتر استفاده کنید. این توصیه ی بنیاد سرطان پوست است. این بنیاد برای فعالیت های گسترده در فضای باز، ضد آفتاب با ۳۰SPF یا بالاتر را پیشنهاد می کند.

ضدآفتاب و نوزادان: برای محافظت از نوزادان  زیر ۶ ماه، فقط آن ها را درسایه قرار دهید و از ضد آفتاب برای آن ها استفاده نکنید؛ زیرا پوست آن ها می تواند به راحتی ضد آفتاب را جذب کند.

اسپری ضد آفتاب: سازمان غذا و داروی آمریکا، به دلیل احتمال استنشاق و مشکلات تنفسی مانند آسم، استفاده از اسپری ضدآفتاب برای کودکان را توصیه نمی کند. علاوه بر این، استفاده از اسپری ها موجب می شود که کمتر از ضد آفتاب استفاده کنیم. استفاده از اسپری بر روی موهای نازک می تواند مفید باشد، اگرچه استفاده از کلاه، راه حلی مناسب تر است.

تاریخ انقضای ضد آفتاب: به طور کلی از یک ضد آفتاب می توان به مدت سه سال استفاده کرد، اما بهترین کار این است که طبق تاریخ نوشته شده روی خود محصول پیش برویم. هر زمان توانستید ، ضد آفتاب را در جای خشک و خنک قرار دهید زیرا گرما و رطوبت باعث خراب شدن آن می شود.

محافظت کامل در برابر اشعه ی فرابنفش

محافظت در برابر اشعه ی فرابنفش، نیاز به رویکردی چند وجهی دارد:

  • پوشیدن لباس هایی با پارچه ی دارای UPF
  • ضد آفتاب را به تمام قسمت هایی که در معرض آفتاب هستند بمالید.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید که ۱۰۰درصد در برابر اشعه ی فرابنفش محافظت میکند.
  • تا جایی که ممکن است در سایه بمانید.
  • مقدار زمان قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرابنفش، به ویژه در ساعات اوج روشنایی( تقریبا از ساعت ۹ صبح تا ۳ ظهر) را محدود و کنترل کنید.
  • به یاد داشته باشید که خورشید از پشت ابر هم می تواند به پوست شما آسیب برساند، پس در روز های ابری نیز از خودتان محافظت کنید.

عوامل مهم برای اینکه کمتر در معرض اشعه ی فرا بنفش قرار بگیرید؛ مانند استفاده ی مناسب از ضد آفناب. خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرا بنفش، با افزایش هر یک از فاکتورهای زیر به شدت افزایش می یابد:

رنگ پوستتان روشن است. اگر پوست تیره ای دارید، گمان نکنید که می توانید از ضد آفتاب استفاده نکنید، زیرا اگرچه تشخیص آن اسان نخواهد بود، اما پوستتان همچنان می تواند در برابر اشعه ی فرابنفش آسیب پذیر باشد.

از ضد آفتاب برای کودک خود استفاده می کنید. کودکان پوستی نازکتر و حساس تر دارند.آسیب در سنین پایین می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی را در بزرگسالی افزایش دهد.

از داروهای خاصی مصرف می کنید. حساسیت به خورشید توسط داروهایی مانند داروی درمان آکنه، آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها، ضد التهابات و مکمل های گیاهی افزایش می یابد. تمام دارو هارا مجددا چک کنید تا مطمئن شوید موجب بروز حساسیت نسبت به خورشید نمی شوند.

اگر تابستان است. تابش نور در تابستان بیشتر از زمستان است.

اگر در ظهر، خارج از منزل هستید. ظهرها، تابش نور خورشید بیش از صبح یا عصر است.

اگر در ارتفاعات هستید. هرچه درجای مرتفع تری قرار بگیرید، تابش نور خورشید شدیدتر می شود.

اگر در منطقه ی گرمسیر یا قطبی هستید. تابش نور خورشید در سایر عرض های جغرافیایی کمتر است.

اگر درجایی هستید که آب و برف وجود دارد. بازتاب نور باعث می شود که پوستتان بسوزد، بنابراین حتی اگر درسایه باشید اما نزدیک به محلی باشید که آب یا برف وجود دارد، باید از ضدآفتاب استفاده کنید.

اگر در منطقه ای هستید که شاخص اشعه ی فرابنفش (UVI) بالا است. UVI  مقیاس رتبه بندی است (از ۲-۰(پایین) تا ۱۱+ (شدید))، که مقدار اشعه ی UVکه روزانه به سطح زمین می رسد را نشان می دهد. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) پیش بینی UVI را توسط کدپستی ارائه می دهد.

از ضدآفتاب برای قسمت اایی که آسیب پذیرتر هستند، بیشتر استفاده کنید. بینی، گوش، پشت دست ها و گردن، بیش از سایر نقاط بدنتان در معرض آفتاب قرار دارند.

ترجمه شده توسط تیم تولیدمحتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.