سفر اتفاق جذابی است. هر دلیلی که پشت آن باشد، خواه برای تفریح، خواه کار یا مسائل دیگر، اینکه تغییری در روند زندگی روزمره ایجاد می کند به خودی خود جذاب است. درباره فواید سفر هزاران سطر می توان نوشت که البته همه ما از آن آگاهیم. می دانیم که باید به سفر برویم تا ناشناخته ها را کشف کنیم و مناظر جدید ببینیم. طعم های جدید را بچشیم و با افرادی از فرهنگ های مختلف آشنا شویم. اما بحث این مقاله درباره این نیست که “چرا سفر کنیم”، از این مرحله می گذریم و به “چگونه سفر کنیم” می پردازیم.

به طور کلی برای سفر به چهار چیز احتیاح دارید:

زمان، پول، اعتماد به نفس و تمایل به سفر. راجع به تمایل بحث نمی کنیم، چون همین که درحال خواندن این مقاله هستید بیانگر آن است که میل به سفر در شما وجود دارد. باقی موارد کمی پیچیده تر و قابل بحث هستند.

پول

پول، اولین و اصلی ترین مانع سفر برای خیلی از مردم است. برای اکثر مردم، ویژه جوانان، مسافرت رایگان یا خیلی گران نیست. حساب کردن اینکه سفر چقدر گران تمام خواهد شد دشوار است آن هم زمانی که مسفران معیار محاسباتشان را  قیمت های بروشورهای پر زرق و برق قرار می دهند. اما سفر خیلی ارزان تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید، بویژه زمانی که خودتان ،مستقل، سفر می کنید(البته ناگفته نماند که به عقیده بعضی گروه ها، سفر هایی که به تنهایی انجام می دهید در کل ممکن است گران تر تمام شوند). قطعا هزینه های سفر شما به این بستگی دارد که کجا را به عنوان مقصد انتخاب می کنید و چه کارهایی می خواهید انجام دهید. اگر هدفتان فتح قله اورست یا تماشای پنگوئن های قطب جنوب است، هزینه هایی بسیار سنگین تر از تصور شما برایتان خواهد داشت؛ ولی اگر هدف سفر(اینکه کجا و برای چه می روید) روشن باشد، خیلی هم گران نخواهد بود. حدود 100-1000 دلارپول ، شاید ویزا، یک کوله پشتی، و تعدادی بسته لوازم مورد نیاز، و حدود 30-40 دلار در روز میتواند هزینه سفر شما به یک کشور در حال توسعه باشد؛ یا 40-50 دلار برای کشوری توسعه یافته. اما بیشتر هزینه ها به این بستگی دارند که چگونه می خواهید سفر کنید و چه فعالیت هایی در مقصد خواهید داشت؛ پس، با احتیاط عمل کنید. می توانید بیشتر یا کمتر پول خرج کنید. بنابر آنچه گفته شد، اگر قصد یک سفر یک ماهه دارید چیزی حدود 1000-1500 دلار باید خرج کنید علاوه بر بلیط هواپیما، ویزا، لوازم مورد نیاز دیگر..    

اگر در بزرگ ترین شهر دنیا زندگی نمی کنید به آخر دنیا نرسیده اید! (و تقریبا با سرمایه ای 3650دلاری می توانید از نصف مردم جهان ثروتمند تر باشید.)

زمان

وقتی پول کافی فراهم شد احتمالا دغدغه بعدی شما زمان مناسب است. در زندگی فرصت های زیادی وجود دارد که از خانه بیرون برویم. اغلب اوقات این فرصت های خوب را از دست می دهیم، از فرصت فراغت بین دو کار، تعطیلات مدرسه/دانشگاه، بازنشستگی، یا حتی مرخصی های سالانه از کار گرفته تا فرصت های بسیار بزرگتر.

نیازی نیست به یک باره، یک ماه به مسافرت بروید، میتوانید این کار را در دو-سه هفته انجام دهید(یا حتی کمتر). اگر واقعا به دنبال زمان مناسب باشید خودتان فرصتی مناسب خلق می کنید. به هر حال این توصیه را در نظر داشته باشید: دائما کار(سفر) را به تعویق نیندازید. اگر فرصتش را دارید، از فرصت استفاده کنید. هر چه سنتان بالاتر رود،تصمیم گیری سخت تر خواهد شد. ثروتمند تر یا بزرگتر شدن به این معناست که پر مشغله تر و فعال تر شوید.

اعتماد به نفس

و فاکتور بعد اعتماد به نفس است که کمی مهارت نیاز دارد. احتمالا قبلا سفر کرده اید و درباره این مورد می دانید و یا اعتماد به نفس کافی دارید. خیلی ها این فاکتور مهم را ندارند و اگر زمان سفرهایتان بسیار کم است(سفر را زود تمام می کنید) به راحتی میتوانید از سفر زده شوید. در نظر داشته باشید که همه مقاصدی که برای مسافرت تعیین می کنید عالی هستند و مسافت های طولانی که در ذهن دارید، درحالی اند که د رخانه یا محل کار نشسته اید؛ اینگونه، مقصد بسیار دور به نظر می رسد. اما وقتی شروع به حرکت کردید و به آنجا رسیدید متوجه می شوید که مسافت ها خیلی کوتاه تر اند. جهانگردی آنقدر که فکر می کنید ترسناک نیست. جوامع دیگر و موارد اخلاقی آنها خیلی مشابه همان مواردی اند که شما در ذهن تصور می کنید، بسیاری از مسافران دیگر وجود دارند که در آن جوامع، در امنیت، با حالی خوش مشغول گشت و گذار اند؛ چیزی که مبنای کار تورهای گردشگری، سامانه های حمل و نقل، اقامتگاه ها،و رستوران ها، و.. است. همگی برای مسافران مانند شما، طراحی و تنظیم شده اند که تا حد ممکن سفر را برایتان جذاب و آسان کنند(البته در قبال دریافت پول!) و اگر از این امکانات استفاده نکنید از یک راهنمای خوب که توصیه های لازم به شما بدهد محروم خواهید شد ،چیزی که در اینترنت یافت نمی شود.

اگر زن هستید و/یا تنها سفر می کنید، مسافرت سخت تر می شود و شما را عصبی می کند، اما تنها سفر کردن کاری است که هزاران نفر چه زن چه مرد انجام می دهند. مکان ها یا رفتارهایی وجود دارند که وقتی تنها هستید بهتر میتوانید تجربه کنید یا به آن مکان ها بروید. بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد این است که به جایی بروید و بسیار بدتان بیاید و به خانه برگردید- خوب، این بد ترین چیز نیست! بدترین اتفاق از دل رسانه ها و گزارشات نشات می گیرد که حوادث احتمالی و داستان های ترسناک درباره سفر ها بیان می کنند.

واقعیت این است که باید حقایق را بدانید، هوشمند باشید، و از خطرات احتمالی آگاهی داشته باشید و اینکه سفر 100% ایمن نخواهد بود. به یاد داشته باشید وقتی به جایی بروید، شما تنها نیستید! اگر به مکان معروفی رفته باشید گروه هایی امثال شما آنجا هستند که موقعیت مشابه شما دارند سفر به شهر ها و مقاصد معروف، برای تازه وارد ها که اعتماد به نفس و تجربه کافی ندارند بهترین گزینه است. اگر از سفر کردن می ترسید با کشور های کوچک پیشرفته یا درحال پیشرفت که مسیر هایی معروف و پرگردشگر اند شروع کنید.

این مقاله برای این طراحی شده تا آگاهی و اعتماد به نفس لازم را برای قدم گذاشتن به جهان به شما بدهد.

در قسمت بعدی این مقاله درباره جزییات برنامه ریزی قبل و حین سفر صحبت خواهیم کرد.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از اینجا مطالعه کنید

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.