ورزش اسلک لاین راه‌ زیادی را از سیستم خانگی که از ابزار کوهنوردی قدیمی ساخته شده در ریخت و پاش های محوطه ‌ی اردوگاه هایی مثل درخت جاشوا(Joshua Tree) و پارک ملی یوسمیت )Yosemite National Park) وجود دارد، طی کرده است. طناب‌هایی در همه‌‌ی اندازه ها و اشکال که در پارک‌های محلی سراسر کشور وجود دارند و همه از کودکان نوپا تا ورزشکاران حرفه‌ای در این ورزش شرکت می‌کنند. با این جمعیت رو به رشد، تعداد زیادی از ابزار کامل اسلک لاین در بازار قرار گرفته است. شما هنوز هم می‌توانید تجهیزاتتان را مثل کوهنوردان یوسمیت در دهه‌ی هشتاد میلادی برپا کنید، اما این روش همواره بیشتر و بیشتر غیر معمول می‌شود. با ظهور و ورود ترفندهای جدید و طناب‌های بلندتر، نیروهای بیشتر از قبل در طناب‌ها قرار داده شده‌اند‌. کارابين صدمه دیده (قلاب براى وصل کردن طناب به محل اتکا) که در کوهپایه پیدا کرده اید یا طناب بکسل کهنه که در پارکینگ خانه پدریتان کشف کرده‌اید، دیگر به درد این کار نمی‌خورد .

مهم است بدانید که ابزاری که استفاده می‌کنید محکم و قوی هستند و در میانه‌ی راه یا هنگام پرش از کار نمی افتند‌.

موج سواری روی طناب در درختان صنوبر ایالت آیداهو

همه‌ی اجناس موجود در بازار با هدف روبه رو شدن با تقاضاهای مشترکی مثل امنیت، تجهیزات قابل اطمینان که به سادگی نصب می‌شوند و لذت اسلک لاین را به مردم می‌دهند، ایجاد شده اند. محصولات مختلف ویژگی‌های خاصی را پیشنهاد می‌دهند و اجناس مخصوص برای زمینه‌های جایگزین گوناگون در ورزش طراحی شده‌اند. با این همه گزینه های مختلف، چطور بفهمیم کدام اسلک لاین برای شما مناسب است؟

برای پاسخ گویی به این سوال اول باید انواع تجهیزات مختلفی که استفاده می‌شوند مثل تسمه‌ی بافته که طناب اصلی و سیستم کشش را تشکیل می‌دهد، بشناسید. سپس توانایی و اهداف مورد نظر شامل میل به دنبال کردن زمینه‌های خاص مثل کارهای ‌نمایشی یا اسلک لاین در ارتفاع را شناسایی کنید.

انواع تسمه

تسمه در اصل یک طناب دو بعدی بافته شده از الیاف پایدار و با دوام است که به صورت تسمه‌ی صاف یا لوله وجود دارد. وقتی صحبت از اسلک لاین می‌شود، ماده ای که تسمه از آن ساخته شده و پهنای آن، نکات اولیه هستند که باید در نظر گرفت.

جنس تسمه

تسمه‌های نایلونی کشسان هستند که به طور باورنکردنی به عنوان طناب های قوی شناخته شده اند. این استحکام یکی از دلایلی است که تسمه های نایلونی مورد علاقه ی بندبازان ارتفاع و حرکات نمایشی هستند. برعکس، حالت کشسانی نایلون ها دسترسی به کشش مناسب طناب را سخت می‌کند و باعث می‌شود طناب نوسانات زیادی داشته باشد و حتی باعث می‌شود بندباز در میانه‌ی راه آن‌قدر پایین بیاید که به نزدیکی زمین برسد.

تسمه‌های پلی استر کشسانی کمی دارند و برای فاصله‌های طولانی و ارتفاع مناسب هستند. کشیدگی طناب بلند می‌تواند پروسه‌ی بسیار سختی باشد و الیاف سخت تسمه‌ی پلی استر برای خروج ازسیستم کمتر شل هستند.

تسمه‌های مختلط همان طور که از اسمش پیداست، ترکیبی از نایلون و پلی استر هستند. این ترکیب کشیدگی متوسط را در نظر گرفته و تقریبا برای هر چیزی مناسب است.

پهنای تسمه

پهنای یک اینچی، اندازه ی قدیمی است که اولین بندبازان از آن استفاده می کردند و رایج ترین پهنا برای طناب‌های بلند است. ممکن است نسبت به استاندارد جدید که دو اینچ است کمی ترسناک به نظر برسد اما از ظاهر قضاوت نکنید. فاکتور اصلی موثر در سختی، کشیدگی و حالت ارتجاعی آن است، نه پهنا. بیشتر بندبازان مشتاق ترجیح می‌دهند این پهنا را زیر پاهایشان احساس کنند و این گونه برای توسعه دادن یک تکنیک مناسب راحت تر می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند.

تسمه‌ی یک اینچی زیر پا نازک به نظر می‌رسد اما با کشش مناسب، یک پهنای عالی برای یادگیری است.

تسمه‌ی دو اینچی، سبک جدیدتری است که محبوبیت بیشتری با بسته‌های مبنی بر ضامن اولیه پیدا کرده اند. این رایج ترین انتخاب برای تازه‌ کارها و آن‌هایی که کار نمایشی انجام می‌دهند است. درحالی که تسمه‌های یک اینچی اولین مدل‌های اسلک لاین بودند،تسمه‌های دو اینچی به طور چشمگیری محبوبیت بیشتری یافته اند. این گونه تلقی می‌شود که پهنای بیشتر برای راه رفتن راحت تر است و سیستم طناب‌های ضامن دار برای کسانی که تازه کار هستند کمتر ترسناک هستد. بیشتر مدل‌های دو اینچی حلقه‌های محکم دارند. این طناب اصلی است که می‌تواند به صورت وسیله‌ای برای ثابت کردن استفاده شود، طناب را دور درخت می‌پیچید و از داخل حلقه عبور می‌دهید تا دور تنه‌ی درخت قلاب شود. سپس بقیه‌ی طناب به سمت ضامن برمی‌گردد. خوبی این سیستم است که قسمت‌های کمتری اضافی می‌ماند، اما بدی آن این است که قسمت لنگر ساییده می‌شود و طول مناسب برای راه رفتن را کاهش می‌دهد.

طناب‌های دو اینچی ضامن دار برای تازه کارها و افرادی که کار‌های نمایشی انجام می‌دهند استاندارد شده اند.

ترکیبات رایج

پهنا و مواد تسمه ترکیبات رایجی دارند که جنبه‌های مثبت و منفی مختلفی دارند و روی هرچیزی از احساس زیر پا تا اشتیاق برای مهیا کردن طناب تاثیر می‌گذارند. طناب‌های یک اینچی نایلونی معمولا به صورت تسمه‌های لوله ای فروخته می‌شوند. این یعنی شما به جای یک تکه نایلون بافته روی تسمه‌ی لوله‌ای مسطح راه می‌روید. تسمه‌ی قوس مانند و نرمی نایلون برای لبه‌های ملایم طناب‌ کششی ساخته شده اند. بعضی از طناب‌ها زیر پا خشن و زمخت هستند و هنگام کش آمدن لبه‌های تیزی ایجاد می‌کنند که انگشت‌ها را می برد. خوشبختانه این نگرانی برای تسمه‌های نایلونی وجود ندارد مخصوصا اگر نوع استوانه ای آن را انتخاب کرده باشید. Balance Community Primitive Kit این تسمه ها را که راه رفتن روی آن ها چه پابرهنه چه با کفش خوشایند است را پیشنهاد می‌کند.

تسمه‌ی یک اینچی پلی استری کشیدگی تسمه‌های نایلونی را ندارد. این تسمه‌ها برای طناب‌های بلند چه نزدیک زمین، چه دوهزار پا(مقياس طول انگليسى معادل 12 اينچ) در ارتفاع، مناسب هستند. حالت ارتجاعی کمتر، کشیدگی طناب‌های بلند را راحت تر کرده است. همچنین برای یوگا و حرکات ایستا هم مناسب است، اما جهش کم آن باعث شده برای حرکات نمایشی مناسب نباشد.

تسمه‌های هیبریدی یک اینچی مخلوطی از پلی استر و نایلون هستند که ترکیبی از ویژگی های هر دو هستند. کشش متوسط، آن‌ها را تقریبا برای هر کاری مناسب کرده است. گیبن فلو لاین (Gibbon Flowline) تسمه‌ی یک اینچی لوله ای است که تسمه‌های قدیمی را با تسمه‌های جدید ضامن دار و مجهز ترکیب کرده است.

تقریبا همیشه طناب‌های دو اینچی ترکیبی از پلی استر و نایلون هستند. آن‌ها برخلاف تسمه‌های مشهور لوله‌ای یک اینچی، صاف بافته شده اند و استوانه‌ای نیستند. این باعث می‌شود تسمه ها نسبتا سفت باشند و کشیدگی کمتری داشته باشند، اما هنوز به آن ها جهش خوب و قوی می‌دهد. کشیدگی کم آن ها این اجازه را به شما می‌دهد که بدون نگرانی از به زمین خوردن، آن‌ها را نسبت به تسمه‌های یک اینچی خیلی نزدیک تر به زمین تنظیم کنید.

تسمه‌ی دو اینچی استاندارد جدیدی برای بندبازان تازه کار است.

مدل‌های قدیمی تر دو اینچی مثل Zen Monkey Complete Kit و Flybold Slackline Kit سخت ترین تسمه‌ها را دارند. آن ها با به حداقل رساندن کشش، نوسان آن را کم کرده اند تا کسی که هرگز از آن ها استفاده نکرده است راحت تر روی آن ها راه برود. در مقایسه با آن‌ها، تسمه هایی به عنوان تسمه‌های کار‌های نمایشی طراحی شده‌اند، مثل Slackline Industries Trick Line که تسمه‌های کشسان باریکی دارند که بیشتر شبیه ترامپولین است. این به بندبازان این فرصت را می‌دهد که وقتی کشش مناسب بود نفس بگیرند و مانور‌های هوایی انجام دهند.

تسمه‌ی کمربند مانند ویژگی‌های تسمه‌ی نمایشی را تعریف می‌کند.

انواع ساختار‌های کششی

سه مکانیسم کششی اصلی وجود دارند که برای طناب‌های اسلک لاین معروف هستند:

سیستم قدیمی که به آن‌ سیستم اولیه هم گفته می‌شود و برای به وجود آوردن سیستم کشسانی از کارابین و حلقه‌های تسمه‌ی اصلی استفاده می‌کند، که نیازمند مهارت‌های تنظیم کردن است و به عضلات قوی یا برتری‌های مکانیکی برای ایجاد تسمه‌ی محکم نیاز دارد. این روش بیشتر ترجیح بندبازان سخت جان است.

سیستم ضامن دار که برای شل کردن تسمه در یک یا دو طرف آن از ضامن استفاده می‌کند. این روش برای یادگیری سریع و راحت است و برای تازه کارها مفید است.

سیستم های قرقره‌ای از همه پیچیده تر و برای تنظیم کردن تسمه‌های بلند هستند. این سیستم در این مقاله پوشش داده نشده است.

سیستم های قدیمی یا اولیه

این سیستم‌ها ارزان قیمت و برای سفر راحت هستند. یک سیستم قدیمی از دو کارابین، چند حلقه و تسمه‌ی اصلی برای محکم نگه داشتن طناب تشکیل شده است. سیستم های اولیه برای نگه داشتن حالت کشسانی به اصطکاک تکیه کرده اند و  از قلاب قفل طناب برای جلوگیری از گره شدن طناب استفاده کرده اند. تسمه‌ی اصلی به دور چند کارابین می‌چرخد و از زیر خودش عبور می‌کند. همانطور که شما طناب را میکشید تسمه به دور خودش محکم می‌شود. این مسئله در علم مکانیک راحت است، اما اصطکاک زیاد نیازمند این است که طناب را بالا نگه دارید یعنی همانطور که شما می‌کشید دارید برخلاف یک سیستم کم بازده فعالیت می‌کنید. این موضوع سفت کردن طناب برای بالاتر نگه داشتن طناب از زمین در میانه راه را سخت می‌کند.

تنظیم کردن مزیت های مکانیکی اضافه با استفاده از حلقه‌های کششی مثل آب خوردن است.

این تنظیمات برای افرادی که سفر می‌کنند و آن‌هایی که درک اولیه ای از طناب‌ها و صعود کردن دارند، عالی است. درحالی که تنظیمات خیلی پیچیده نیست و در مقایسه با سیستم‌های پیشرفته قرقره‌ای بسیار ساده‌تر است، از سیستم‌های ضامن دار پیچیده تر است‌‌.

سیستم های ضامن دار

تقریبا شبیه چرخ ضامن دار که در مغازه‌های آهن آلات وجود دارد، تسمه‌های ضامن دار، از ضامن ‌های اهرم و قفل دار استفاده می‌کنند تا به شما کمک کنند به راحتی و به سرعت تسمه را سفت کنید. اول طناب را از میله‌ی داخل ضامن رد کنید و همه‌ی تسمه را بیرون بکشید. همانطور که شروع می‌کنید به کشیدن مهم است که تسمه‌ی داخل ضامن مرتب روی خودش قرار بگیرد. اگر تسمه میزان نباشد، همانطور که آن را سفت می‌کنید یا خطرناک تر همانطور که کشش ایجاد می‌کنید در دندانه‌های ضامن گیر می‌کند. این باعث می‌شود لبه‌های تسمه ریز ریز و سرانجام غیرقابل استفاده شود.

تنظیم سیستم های ضامن دار برای کسانی که به تازگی این پروسه را یاد می‌گیرند سریع و آسان است.

برای آزاد کردن کشیشدگی در سیستم های ضامن دار باید ضامن آزاد را بکشید و ضامن را تا ۱۸۰ درجه باز کنید. این کار باعث می‌شود قفل دندانه آزاد شود و همانطور که آزاد می‌شود صدای تق بلندی می‌دهد. آزاد شدن ناگهانی کشیدگی ممکن است باعث ترس بعضی بندبازان تازه کار شود. دست‌های شما درست بالای آن در فعالیت هستند. بعضی از مدل‌ها دسته‌ی لاستیکی خوبی دارند که آزاد کردن را راحت تر می‌کند. در هر صورت شما باید همیشه موقع آزاد کردن ضامن بسیار مراقب باشید و به یاد داشته باشید که مواظب باشید تسمه گیر نکند.

دستورالعمل ها

چند دستورالعمل کوچک هست که با ترقی این ورزش رشد کرده اند. هر کدام تجهیزات خاص خودشان که ترکیبی از ویژگی های مورد بحث بود را استفاده می‌کنند.

حرکات نمایشی، هنر اجرا کردن ایستا و اسلک لاین هوایی در حال حفظ تعادل است، که نیازمند جهش و تسمه‌ی به حالت ترامپولین که اغلب با یک ضامن کشیده شده است، اما سیستم های قدیمی هم می‌توانند استفاده شوند.

یوگا، تمرین قدیمی یوگا آساناس در باشگاه را با اسلک لاین پیوند داده است و در آن از  یک تسمه‌ی یک اینچی سفت با سیستم تجهیزات قدیمی استفاده می‌شود.

اسلک لاین در ارتفاعات، در ارتفاعات واقعا بلند صورت می‌گیرد و معمولا بین دو قله‌ی کوه با یک بند باز و طناب‌های به بدن به تسمه متصل شده، اجرا می‌شود. تسمه‌های یک اینچی با کشیدگی‌های گوناگون براساس ترجیح و طول تسمه استفاده می شوند. سیستم قرقره‌ای برای کشیدگی ضروری است. این مدل خارج از محدوده‌ی این مقاله است و هیچ یک از مدل‌های ارتفاعات را پوشش نداده ایم.

اسلک لاین در ارتفاعات می‌تواند در هر جایی از ارتفاع دو تا دوهزار پا بالای زمین باشد و از تسمه‌ی یک اینچی با طول حدودا ۱۰۰ پا یا بیشتر استفاده می‌شود. سابق یک سیستم قرقره‌ای برای کشیدگی استفاده می‌شد و هنوز هم برای طناب‌های بلند پیشنهاد می‌شود اما سیستم ضامن دار جدید، تنظیمات راحت تر برای طناب‌های کوتاه تر را می‌پسندد.

انتخاب اسباب کار درست

حالا که به طور دقیق ابزار و دستورالعمل ها را فهمیدید، وقت آن است که از خود بپرسید: برای اسلک لاین چه چیزی می‌خواهم؟

اگر تازه کار هستید یا به دنبال اضافه کردن یک چیز لذت بخش در حیاط پشتی خانه یا جمعه ها در پارک هستید. این قسمت را مطالعه کنید:

طناب های ضامن دار ابتدایی برای سال ها لذت بردن عالی هستند. Zen Monkey یکی از مدل‌های ارزان قیمت اما با ویژگی‌های کامل، طناب خوبی است که برای یاد گیری و استفاده‌ی گاه به گاه و تفریح عالی است.

اگر دوست دارید اسلک لاین کنید اما زانوهای خرابی دارید و از افتادن می‌ترسید، مدل‌های دست بالای سر انتخاب خوبی است. طناب‌های دست بالای سر به شما کمک می‌کند تعادل خود را حفظ کنید و با اعتماد به نفس شروع به حرکت کنید.

طناب‌های دست بالای سر به تازه کارها کمک می‌کند با اعتماد به نفس راه بروند و داشتن یک مربی دست کمک می‌کند تعادل خود را حفظ کنید و تکنیک های لازم را یاد بگیرید.

چه به تازگی پا در عرصه‌ی اسلک لاین گذاشته اید چه با تجربه و خبره هستید، حفاظت از درخت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در نظر گرفته شود. جلوگیری از آسیب رساندن طناب و لنگر به درخت هم از نظر اخلاقی صحیح است و هم خیلی جاها توسط قانون تقاضا شده است. اکثر محصولات شامل محافظ درخت که برای آسان کردن تنظیمات طراحی شده اند، هستند.

محافظ درخت چه در بسته باشد چه جدا تهیه شود، قسمت ضروری هر سیستمی است.
لیبی ساتر (Libby Sauter)در حال تمرین حرکات ایستایی روی ژست «بودا» کار میکند.
تجهیزات اولیه‌ی کم وزن برای سفر عالی هستند و چالش‌های مختلفی از تسمه‌های بلند و آزاد تا محکم و پویا برایتان به وجود می‌آورند.

نتیجه‌گیری

اسلک لاین یک ورزش عالی برای متناسب نگه داشتن شما است و شما را به مکان های وحشی و بکر که تصورش را هم نداشتید می‌برد. همانطور که این ورزش رشد می‌کند و کیفیت تجهیزات به طور استثنائی به استانداردهای بالا می‌رسد ، کمتر پیش می‌آید تسمه‌ی اشتباه انتخاب کنید. برای پی‌بردن به اهداف و نیاز‌های شخصی برای پیداکردن تسمه‌ی مناسب با معیارهایتان وقت بگذارید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgeralab. برای مطالعه متن اصلی مقاله اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.