کاپشن‌های پَر ارزان نیستند، به ویژه محصولات با کیفیتی که از سوی تولیدکنندگان برتر به بازار ارائه می‌شوند. بنابراین نباید نسبت به چیزی که می‌تواند بیش از ۳۰۰ دلار باشد بی‌توجه بود و بسیار مهم است که در هنگام خرید یک کاپشن پَر جدید، بتوانید به دقت آن را ارزیابی کنید. این همان موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. این راهنمای خرید به شما کمک خواهد کرد تا پرسش‌هایی را که باید پیش از خرید به آن‌ها پاسخ دهید، به طور واضح برای خود مشخص کنید. آیا کاپشن‌های پَر واقعاً ارزشمند هستند؟ قطعاً. در این مقاله بررسی شده که چرا پَرهای طبیعی بهترین عایق موجود هستند و به تفصیل شرح داده شده که چه چیزی باعث می‌شود که کاپشن‌های پَر، بسیار سبک‌وزن و گرم باشند. چند معیار وجود دارد که در این مقاله توضیح داده شده‌اند تا شما بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، پیش از آن که بخواهید برای خرید کاپشن مورد نیازتان هزینۀ گزافی بپردازید.

پَر طبیعی چیست؟

هر اردک، غاز و حتی مرغی، دارای لایه‌ای پُرزدار از کُرک و پَر می‌باشند که در زیر پَرهای ضخیم‌ترشان قرار گرفته است و به آن‌ها کمک می‌کند تا در شرایط سرد و مرطوب از خود محافظت کنند. آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید که یک اردک چطور می‌تواند هنگامی که در آب سرد و تقریباً یخ‌زده شنا می‌کند، خود را گرم نگه دارد؟ این همان جایی است که این پَرها به کار می‌آیند. پَرهای ضخیم‌تر روی بدن اردک، نقش یک روکش ضدآب را بازی می‌کنند و از خیس شدن پَرهای زیرین جلوگیری می‌کنند. بهترین کُرک و پَرها به شکل «ساقه‌ای» نیستند و به جای آن ظاهری کروی دارند که باعث هر چه بیشتر شدن ضخامت و خاصیت  پف‌کردگی آن‌ها می‌شود.

پرهای ساقه‌ای (سمت چپ) و پرهای کروی یا خوشه‌ای (سمت راست)

این خوشه‌های پَر، میلیون‌ها حفره‌های بسیار بسیار کوچک از هوا را ایجاد می‌کنند. حرارت بدن شما این حفره‌های هوا را گرم می‌کند و سپس به واسطۀ وجود پَرها، این گرما در اطراف شما در جای خود نگه داشته می‌شود. هنگامی که پَرهای اطراف شما ضخیم‌تر باشد، هوای گرم‌ بیشتری در اطراف بدن شما محصور می‌شود و لایه‌ای گرم‌تر ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که کاپشن‌ها، ژاکت‌ها، پتوها، جوراب‌ها و  کیسه‌خواب‌های ضخیم‌تر از انواع نازک‌تر، گرم‌تر هستند. ما حتی در آزمایشگاه، به یک لایۀ عایقی که قوی‌تر از پَر باشد، دست نیافتیم. هیچ الیاف مصنوعی‌ای از نظر گرما، سبک‌وزنی، تراکم‌پذیری، یا دوام و طول عمر نمی‌تواند با پَرهای طبیعی قابل مقایسه باشد. الیاف مصنوعی، هر بار که آن را درون یک ساک تنگ و به‌هم فشرده قرار دهید، مقداری از ضخامت و خاصیت پُف‌کردگی خود را از دست می‌دهند. [در نتیجه به تدریج از میزان هوای گرمی که می‌توانند در خود نگه دارند کاسته می‌شود.]

عایق‌‌بندی پَرهای طبیعی در مقایسه با الیاف مصنوعی

نخستین تصمیمی که باید در هنگام خرید یک لایۀ عایق‌بندی بگیرید این است که مشخص کنید آیا به یک کاپشن با پَرهای طبیعی نیاز دارید یا به یک کاپشن با الیاف مصنوعی. پَرهای طبیعی، نسبت به وزن‌شان بسیار گرم‌تر هستند و بهتر فشرده می‌شوند. متأسفانه، پَرهای طبیعی یک ضعف بزرگ دارند: هنگامی که خیس می‌شوند قابلیت عایق‌بندی خود را از دست می‌دهند. اگر شما برای یک مدت زمان طولانی در زیر بارش شدید باران گرفتار شوید، کاپشن‌های پَر معمولاً به طور کامل ضخامت و خاصیت پُف‌کردگی خود را از دست خواهند داد و به یک تودۀ خیس و سنگین از پَر تبدیل خواهند شد که بسیار طول می‌کشد تا دوباره کاملاً خشک و قابل استفاده شوند. اما الیاف مصنوعی مدرن، حتی در زمان خیس شدن نیز خاصیت پُف‌کردگی خود را حفظ می‌کنند.

اگر شما یک کاپشن با الیاف مصنوعی پوشیده باشید و از میان شاخه‌های تیغ‌دار تمشک عبور کنید و سوراخ‌هایی در کاپشن ایجاد شود، رشته‌های پیوسته و به‌هم‌تنیدۀ الیاف این عایق، در جای خود باقی خواهند ماند و همچنان شما را گرم نگه می‌دارند، و شما بعداً می‌توانید این سوراخ‌ها را ترمیم کنید. از سوی دیگر، اگر به طور اتفاقی پوستۀ کلاهِ کاپشن پَرتان شکافته شود، صدها پَر از کاپشن گرانبهای خود را خواهید دید که در باد پراکنده می‌شوند. غالباً پوشاک پَر از نمونه‌های مشابه مصنوعی‌شان گران‌تر هستند، هر چند که این هزینۀ اضافی در دراز مدت به دلیل طول عمر بیشتر محصولات با پَرهای طبیعی جبران خواهد شد، به شرطی که بتوانید این پَرهای نازنین را کاملاً سالم و دست‌نخورده نگه دارید. اگر گاهی تعداد کمی برآمدگی در میان الیاف دیدید، نگران نباشید، صدها هزار مورد از آن‌ها در هر کاپشن وجود دارد.

به طور کلی دوام پَرهای طبیعی با توان تراکم (FP) بالا، بیشتر از عایق مصنوعی است. پس از اینکه بارها یک کاپشن با الیاف مصنوعی را در ته کوله‌پشتی خود به طور فشرده جا دادید، این نوع از کاپشن‌ها به اندازۀ هنگامی که کاملاً نو بودند پُف‌کرده نخواهند بود و بیشتر گرمای خود را از دست خواهند داد. بعضی از کارشناسان ما هنوز طرفدار کیسه‌خواب‌های پَری هستند که نزدیک به 20 سال عمر دارند، و همچنان سبک‌تر از جدیدترین کیسه‌خواب‌های مصنوعی هستند. کاپشن‌های پَر می‌توانند پُف‌کردگی خود را پس از بارها فشرده‌سازی و جا دادن در کوله حفظ کنند و سال‌های طولانی‌تری نسبت به الیاف مصنوعی خاصیت گرم‌کنندگی‌شان باقی بماند.

عایق پَر طبیعی

مزایا:

  • بهترین نسبت گرما به وزن
  • دوام بیشتر
  • تراکم‌پذیری بسیار بالا
  • بسیار گرم

معایب:

  • گران‌تر از الیاف مصنوعی هستند
  • در هنگام خیس شدن خاصیت پُف‌کردگی خود را از دست می‌دهند
  • ممکن است مقدار نسبتاً زیادی از پَرها از طریق حتی پارگی‌های بسیار کوچک از دست بروند
  • جزو محصولات به‌دست‌آمده از حیوانات به شمار می‌روند
  • خوشه‌های پَر ممکن است به کمرتان، جایی که نتوانید به آن دسترسی داشته باشید، بچسبند.

عایق مصنوعی

مزایا:

  • به طور قابل توجه‌ای ارزان‌تر از پَر هستند
  • در هنگام خیس شدن هم خاصیت عایق خود را حفظ می‌کنند
  • از پارگی‌های کوچک ریزش نمی‌کنند
  • محصولی به دست‌آمده از حیوانات نیستند
  • بعضی از انواع عایق‌های مصنوعی، تنفس‌پذیری و امکان عبور هوای بیشتری دارند.

معایب:

  • در درازمدت خیلی بادوام نیستند
  • به آسانی یا به اندازۀ پرَهای طبیعی قابل فشرده‌سازی نیستند
  • نسبت گرما به وزن پایین‌تری از پَر دارند.

پَرهای آبگریز در مقایسه با پَرهای معمولی

پَرهای آبگریز پَرهایی هستند که با روکش DWR پوشانده شده‌اند، مشابه آنچه که تولیدکنندگان برای دفع آب بر روی پوستۀ بیرونی کاپشن‌ها به کار می‌برند. انتظار می‌رود که این روکش‌ها بتوانند امکان دفع آب را به خوبی عایق مصنوعی برای پَرهای طبیعی فراهم کنند، در نتیجه باعث برطرف کردن (یا حداقل کاهش) یکی از اشکالات جدی پَرها –یعنی ناتوانی در حفظ پُف‌کردگی در هنگام خیس شدن و به تبع آن نگهداری گرما- می‌شوند. شرکت‌های مختلف بسیاری، پَرهای آبگریز اختصاصی را ایجاد کرده‌اند و بسیاری از کاپشن‌های مطرح‌شده در این مقاله هم، دارای این ویژگی می‌باشند.

ما اعتراف می‌کنیم که بررسی و راستی‌آزمایی موفقیت‌آمیز ادعاهای مطرح شده دربارۀ پَرهای آبگریز در مقایسه با پَرهای معمولی برایمان دشوار بود. ما کاپشن‌هایی با پَر آبگریز را برای چند دقیقه زیر دوش پوشیدیم تا سرتاسرشان به طور کامل با آب خیس شود و در عمل مشاهده کردیم که این کاپشن‌ها پس از خیس شدن، کمی و یا گاهی اصلاً خاصیت پُف‌کردگی‌شان را از دست نمی‌دهند؛ این نشان می‌دهد که ادعاهای مربوطه در بیشتر موارد درست هستند. با این وجود، بعضی از کاپشن‌های دیگری که ما به طور کامل در زیر دوش خیس کردیم به همان اندازه خوب عمل کردند و مقدار بسیار کمی از پُف‌کردگی‌شان را از دست دادند. الیاف محافظ با روکش DWR می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. همچنین ما می‌دانیم که حتی پَرهای معمولی فراوری‌نشده هم تا حدی ذاتاً آبگریز هستند. پَر، روغن‌های طبیعی دارد که در برابر آب مقاوم هستند. اگرچه احتمالاً این نوع پَرهای جدیدتر (یعنی پَرهای آبگریز) برای محیط‌های مرطوب بهتر و مناسب‌تر هستند، اما به نظر ما به کلی مشکل را برطرف نمی‌کنند و باید هر نوع پَری را در برابر بارندگی شدید با دقت بسیار محافظت کرد.

چیزهای بسیاری وجود دارد که ما هنوز دربارۀ دوام پَرهای آبگریز نمی‌دانیم. لایه‌های DWR به دلیل از بین بردن پوستۀ الیاف، بدنام شده‌اند و تعیین طول عمر یک روکش DWR بر روی پَرهای طبیعی، عملاً غیر ممکن است.

 توان تراکم پَر

توان تراکم پَر، یکی از گیج‌کننده‌ترین معیارها برای کسانی است که می‌خواهند اولین کاپشن یا کیسه‌خواب پَر خود را بخرند. اغلب مردم در ابتدا فکر می‌کنند که توان تراکم بالاتر به خودی خود نشان‌دهندۀ پوشاک گرم‌تری است. با این حال، توان تراکم تنها نشان‌دهندۀ این است که یک وزن خاص از پَر، چقدر می‌تواند پُف [و در نتیجه حفره‌های هوای بیشتری را در میان خود محصور] کند. به منظور ساده‌تر بیان کردن این مطلب، بگذارید فرض کنیم که یک اونس از پَری با توان تراکم 600 ، به اندازۀ حجم 6 بطری دو لیتری پُف خواهد کرد، در حالی که یک اونس از پَری با توان تراکم 900 ، به اندازۀ حجم 9 بطری دو لیتری پُف خواهد کرد. در اصل یک کاپشن با توان تراکم بالاتر، می‌تواند با داشتن وزن کم‌تری از پَر، به همان مقدار از پُف‌کردگی/گرما دست یابد.


Down Fill Power: مقیاسی برای تعیین کیفیت یا درجۀ پُف‌کردگی و ضخامت پَر است و نشان می‌دهد که چه میزان عایق‌بندی توسط مقدار مشخصی از پَر می‌تواند فراهم شود. توان تراکم بالاتر نشان‌دهندۀ عایق‌بندی بیشتر در یک وزن خاص است که منجر به نسبت گرما به وزن بالاتر می‌شود.

توان تراکم نشان‌دهندۀ میزان تراکم‌پذیری و فشرده‌سازی یک کاپشن نیز می‌باشد. یک کاپشن با توان تراکم بالاتر که با وزن کمتری از پَر، پُر شده است، می‌تواند در حالتی به هم‌فشرده‌تر از کاپشنی با همان میزان گرما قرار داده شود که در آن از پَرهایی با توان تراکم کمتر استفاده شده است.

پَرهای قابل‌ردیابی یا دارای مجوز

بیشتر شرکت‌ها به منظور توجه به نگرانی‌های مربوط به اینکه پَرهای به‌کاررفته در محصولاتشان چگونه و از کجا به دست آمده‌اند و همچنین اطمینان دادن به خریداران که با این حیوانات، پیش از چیدن پَرهایشان برای کاپشن شما، به خوبی رفتار شده است، از «پَرهای قابل‌ردیابی» یا «پَرهای به‌دست‌آمده از منابع متعهدانه و دارای مجوز»  استفاده می‌کنند، که در اصل به معنای آن است که این شرکت‌ها منابع خود و شیوه‌های بهره‌برداری از آن منابع را فاش می‌کنند.

شرکت‌هایی که پَرهای مورد استفاده‌شان را ردیابی می‌کنند، تضمین می‌دهند که این پَرها صرفاً محصول جانبی صنایع غذایی است و حیوانات هرگز فقط به خاطر پَرهایشان کشته نشده‌اند یا در حالت زنده پَرهایشان کنده نشده است. این شرکت‌ها، برای اطمینان از اینکه پَرهای حیواناتی که با آن‌ها به طور اخلاقی رفتار شده با پَرهای به‌دست‌آمده از  حیواناتی که با آن‌ها به طور اخلاقی رفتار نشده است (بعضی از بدترین شیوه‌ها شامل کندن پَر پرندگان در حالت زنده و نیز تغذیه اجباری می‌شود) درهم نیامیخته باشد، سنجش‌های بسیاری را انجام می‌دهند. به کسانی که نگران رفاه و آسایش حیوانات هستند توصیه می‌شود که کاپشن‌های پَر را از شرکت‌هایی خریداری کنند که پَرهای‌شان را ردیابی کرده‌اند یا تنها از پَرهای به‌دست‌آمده از منابع متعهدانه استفاده می‌کنند. اگرچه ما در این مقاله، هیچ شرکتی را که مشخص نکرده از منابع پَر متعهدانه استفاده کرده است یا نه، سرزنش نکرده‌ایم، اما شما را تشویق می‌کنیم که پیش از خرید، به این جنبۀ اخلاقی و مهم از کاپشن خود نیز توجه داشته باشید.

شما می توانید قسمت دوم این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgearlab


یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.