شما می توانید قسمت اول مقاله ” بهترین دوچرخه‌های کوهستان با قمیت مناسب 2019″ را از اینجا مطالعه کنید.

آیا دنبال بهترین و به‌صرفه‌ترین  دوچرخه کوهستان هستید که بتوان بدون خطر ورشکستگی خریداری کرد؟ ما بهترین گزینه‌های موجود با قمیت مناسب را  در بازار بررسی کردیم. در این قسمت به معیارهای آزمایش دوچرخه ها و نحوه بازدهی هر یک از دوچرخه های تست شده بر اساس این معیارها خواهیم پرداخت.


        نتایج آزمون و تحلیل 

آزمایش‌کنندگان دوچرخه کوهستان قیمت-مناسب ما ماه‌ها در منطقه دریاچه تاهو از دوچرخه‌ها استفاده کردند. هر مدل صدها مایل و و در ده‌ها هزار مایل سربالایی و سراشیبی ارتفاعات منطقه تست شد. ما نه تنها به دوچرخه‌ها رحم نکردیم(!) بلکه درعوض، هر یک از آن‌ها را از نظر سرگرم‌کنندگی (باحالی!)، عملکرد در سراشیبی، عملکرد در سربالایی و ساخت کلی بدنه ، تا سر حد تحمل یا حتی فرارتر از آن آزمایش و ارزیابی کردیم. آزمایش‌کنندگان ما از عملکرد این دوچرخه‌های کوهستانی با قمیت مناسب متعجب و خوشحال شدند.

اجازه ندهید که کلمه “مقرون به صرفه” شما را بترساند. این دوچرخه‌ها از آنچه انتظار دارید بهتر هستند.

قیمت

 تمام مدل‌های این بررسی در این آزمون از قیمت خوبی برخوردار هستند. در واقع، ما آن‌ها را به همین دلیل برای این تست انتخاب کردیم زیرا بهترین دوچرخه کوهستانی هستند که امروز به این قیمت‌ها می‌توانیم در بازار پیدا کنیم. دوچرخه‌های موجود در این بررسی از 1100 دلار تا 1600 دلار قیمت دارند؛ و همه برای  گشت‌وگذار در مسیرهای بیرون شهر مناسب هستند. ما احساس می‌کنیم که یک دوچرخه مانند Specialized Fuse 27.5  با ترکیبی از قمیت مناسب و عملکرد خوب بهترین گزینه را ارائه می‌دهد.

امتیاز (0-100 ؛ 100 بهترین ) قیمت (دلار)
80 1،550
76 1600
70 1250
57 1،359
53 1100

سرگرم‌کنندگی (باحالی!)

          دوچرخه‌سواری کوهستان علاوه بر این که یک ورزش عالی است، بسیار سرگرم‌کننده و باحال است. بیرون زدن از شهر و رفتن به  جنگل و نوردیدن مسیرها با هر دوچرخه‌ای، تفریح بزرگی است، اما به هر حال بعضی از دوچرخه‌ها از بقیه سرگرم‌کننده‌تر هستند. ما رتبه‌بندی امتیاز سرگرم‌کننده بودن دوچرخه خود را بر اساس اندازه خوشحالی آزمون‌کنندگان در پایان سواری و همچنین ارزیابی کلی آن‌ها از حس خوبی که موقع سواری داشتند، بنا نهادیم. به طور معمول، هرچه عملکرد کلی دوچرخه بهتر باشد، سواری آن باحال تر و لذت بخش‌تر است. دوچرخه‌هایی که به خوبی در سرازیری‌ها و سربالایی‌ها حرکت کنند و در دوچرخه‌سوار اعتماد به نفس به وجود می‌آورند، از دوچرخه‌هایی که فقط در یک جنبه قوی باشند  یا در موقعیت‌های خاصی عملکرد ضعیفی داشته باشند بسیار سرگرم‌کننده‌تر هستند.

محصول رتبه‌بندی سرگرم‌کنندگی (باحالی!)
Specialized Fuse 27.5 8
Marin Hawk  Hill 1 8
Giant Stance 29 2 8
Rocky Mountain Growler 40 6
Salsa Timberjack Deore 5

Giant Stance 29 2 حقیقتا تمام آزمون‌کنندگان ما را با عملکرد همه‌جانبه خود تحت تاثیر قرار داد؛ و یکی از بالاترین امتیازات را برای سرگرم‌کنندگی دریافت کر.د این مدل دو-فنره سربالایی‌ها را عالی می‌رود و فنربندی متعادل و یک مهندسی نسبتا مدرن ​دارد که در فرودها و سراشیبی‌ها نیز راحت و اطمینان‌بخش است. چه در حرکت در مسیرهای صاف و راحت سریع و چه در شیرجه‌[1]ها و فرود در قسمت‌های با شیب بالا، دوچرخه‌ای در این قیمت از آنچه که انتظار داشتیم به مراتب تواناتر و سرگرم‌کننده‌تر بود . مدل دیگر دو-فنره، Marin Hawk  Hill 1  نیز دارای یک سواری فوق‌العاده جالب بود. گرچه به اندازه جاینت  در سربالایی‌ها چشمگیر نبود، اما فنربندی و تعلیق نرم و مهندسی سفت و سخت آن باعث شد تا اطمینان بیشتری روی فرودهای محکم داشته باشد. اگر از برخی چیزها مثل تایرهای بیش از حد ضخیم و مسئله تنظیم‌شوندگی زین صرف نظر کنی،د جاینت استنس و هاک هیل از نظر سرگرم‌کنندگی واقعا فوق‌العاده هستند.

          آزمایش‌کنندگان ما از آزمون کردن Specialized Fuse 27.5 شگفت‌زده شدند. این دوچرخه یک‌-فنره یک مهندس نوآورانه دارد که باعث می‌شود از سایر دددهای یک‌-فنره پیشی بگیرد. این دوچرخه با همان کارایی که از یک دوچرخه یک‌-فنره انتظار می‌رود از سربالایی‌ها بالا می‌رود و ترکیب شافت فرمان با زاویه بهبود داده شده و زین تنظیم شونده و تایرهای 8/2 اینچی تهاجمی‌اش تجربه خیلی سرگرم‌کننده‌ای را ایجاد می‌نماید. آزمون‌کنندگان ما از استحکام و سختی این دوچرخه وقت سواری تحت تاثیر قرار گرفتند.  هر دو دوچرخه Rocky Mountain Growler 40  و Salsa Timberjack Deore  هم سرگرم‌کننده هستند؛ اما مشروط بر این که از محدوده فنی توانایی‌هایشان فراتر نروید.  اگر در مسیرهای با سختی متوسط و در سرعت‌های متوسط حرکت کنید این دوچرخه‌ها  برای شما بسیار توانمند و سرگرم‌کننده خواهند بود؛ اما اگر قصد دارید در سرپایینی‌ها به خودتان و دوچرخه فشار بیاورید هیچ کدام از این دددها اطمینان و سرگرم‌کنندگی بالایی برای شما به ارمغان نخواهند آورد.  

Stance 29 2  ما را با فنربندی متعادل و تطبیق پذیری آن در فرودها تحت تأثیر قرار داد.

        عملکرد در سراشیبی

          خوب این دوچرخه‌ها بر روی فرودها و سرپایینی‌ها چگونه عمل می‌کنند؟ همه دوچرخه‌های این بررسی می‌توانند دوچرخه‌سوار را در بیشتر شیبهای معمول و هرروزه همراهی کنند و چندتایی از آن‌ها هم می‌توانند این کار را به شکلی راحت‌‎تر و ساده‌تر از بقیه انجام دهند. عملکرد این دوچرخه‌ها در سرپایینی‌ها تحت تأثیر سیستم تعلیق و فنربندی، مهندسی و کیفیت قطعات آن‌ها است و هر یک از ان ها کمی با دیگری در این زمینه‌ها متفاوت است. این دوچرخه‌های قمیت-مناسب برای کارهای فوق‌العاده سخت و فشارهای خیلی بالا ساخته نشده‌اند، ولی بعضی از آن‌ها ثابت کرده اند که توانمندها تر از آن چیزی هستند که از چنین دددهایی انتظار می‌رود.

محصول امتیاز عملکرد در  سراشیبی
Marin Hawk  Hill 1 8
Giant Stance 29 2 8
Specialized Fuse 27.5 6
Rocky Mountain Growler 40 5
Salsa Timberjack Deore 5

جای شگفتی ندارد که مدل‌های دو-فنره در سراشیبی‌ها بهترین عملکرد را داشتند.  Hawk  Hill 1  و Stance 29  هر دو با دوشاخ 130میلی‌متری  و فنربندی پشتی  120میلی‌متری جشنواره‌ای از امتیازات بالا به راه انداختند! این ابعاد و ارقام بهترین انتخاب‌ها برای دوچرخه کوهستان برای افراد تازه کار و مناسب برای اغلب مسیرها و منطقه‌ها محسوب می‌شوند. Hawk Hill 1 حرکت را با مهندسی کارآمد و ایستایی مناسب در سرعت‌های بالا و تواناییش در رد کردن شیب‌ها ترکیب کرده است. سازوکار فنربندی آن چابک و نرم است که باعث می‌شود مسیرهای ناهموار راحت‌تر حس شوند و در عین حال میزان کمی از انرژی را هدر بدهد. Giant Stance جدید با چرخ‌های 29 اینچی و سیستم تعلیق فوق‌العاده متعادل در جلو و عقب به بازار آمده است.  زاویه لوله سر آن نسبت به هاوك هیل کمی تندتر است، اما در بسیاری از سراشیبی‌ها کاملا توانمند است در حالی كه سازوکار فنر بندی جاینت از پیشرفتگی بالاتری برخوردار است كه به حس چابکی و زنده بودن دوچرخه‌هنگام حرکت روی سطوح سبک XC كمك می‌كند. ما از سواری جاینت و مارین کاملاً لذت بردیم، گرچه باید گفت ، هر دو دوچرخه می‌توانستند از تایرهای تهاجمی‌تر و زین های تنظیم‌شونده  سود زیادی ببرند.

 Specialized Fuse 27.5 به راحتی از مدل‌های دیگر در این بررسی فراتر رفته است. این دوچرخه روی فرودها خیلی سرگرم‌کننده است.

          یک بار دیگر ، Special Fuse 27.5  از دیگر رقبای یک‌-فنره در فرودها و سراشیبی‌ها پیشی گرفت. این دوچرخه اصلا در دنیایی جدا از مدل‌های سالسا و راکی سیر می‌کند؛ که این امر به لطف داشتن لوله چرخ درازتر و گردن با زاویه بسته‌تر و همچنین تایرهای 8/2 اینچی مخصوص آن است. این دوچرخه در مقابل همه چالش‌ها توانمند و راحت بوده و تنها محدودیت آن نداشتن فنربندی پشتی است. مهندسی مدرن به دددسوار برای ورود به محیط ها و شیب‌های خشن و سخت حسی از اطمینان می‌دهد و و اجازه می‌دهد تا فرد در مسیرهای مستقیم نیز نهایت توان خود را نشان دهد. ترکیب تایرهای تخصصی بوچرسلاتر[2]  8/2 اینچی خصوصاً در مقایسه با تایرهای غیرحرفه‌ای  و دوچرخه‌های یک‌-فنره دیگر،  باعث ایجاد چسبندگی مناسب در گوشه‌ها و در شرایط نامطمئن دیگر می‌شود. Rocky Mountain Growler 40  در فرودها بسیار خوب بود اما در مقایسه با Fuse از نظر عمکلرد روی انواع سطوح کمی کم آورد.اگر شما در مسیرهای صاف، یا مسیرهای خاکی کوبیده شده حرکت می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید بدنتان روی درچرخه صاف‌تر و عمودی‌تر قرار بگیرد  Growler  یک گزینه عالی است. گرچه انتخاب اول ما برای سواری روی مسیرهای شیب‌دارتر یا چالش‌برانگیزتر  نخواهد بود. به همین ترتیب، Salsa Timberjack Deore  با یک دوشاخ سر پایین احساسی مشابه با Growler  دارد و البته باید گفت در سراشیبی‌ها محدودیت‌های بیشتری از آن دارد.  هر دو دوچرخه  Salsa و Rocky Mountain دارای تایرهای  WTB Ranger 8/2 اینچی با  آجی کمتر تهاجمی هستند که بهترین چسبندگی را برای گوشه‌ها یا هنگام ترمز فراهم نمی‌کنند.

آزمون دوچرخه‌ها هنگام کوهنوردی با گروه.

 عملکرد سربالایی

 تمام مدل های موجود در این تست در سربالایی‌ها نسبتاً خوب عمل کرده‌اند. همه آن‌ها حدوداً 30 پوند (کمی کمتر یا بیشتر) وزن دارند، و همه آن‌ها یک چرخ دنده رکابی یک-ایکس دارند [3] که دامنه مناسبی را برای پیمودن اکثر مسیرهای سربالایی ارائه می‌دهد.  البته شما هرگز هیچ‌کدام از این دوچرخه‌ها را با دوچرخه‌های فوق سبک و کارآمد مسابقه XC نمی‌توانید مقایسه کنید، اما همه آن‌ها عملکردی  کاملا معقول و منطقی برای رسیدن به  بالای ارتفاعات دارند.

محصول امتیاز عملکرد در سربالایی
Giant Stance 29 2 8
Specialized Fuse 27.5 7
Marin Hawk  Hill 1 7
Rocky Mountain Growler 40 6
Salsa Timberjack Deore 6

          بهترین عملکرد در سربالایی‌ها متعلق به  Giant Stance 29 بود. در اولین آزمایش، یکی از آزمایش‌کنندگان ما چندین بار با این دوچرخه از سایرین پیشی گرفت و رکورد زد. بر خلاف پیش‌بینی، به سرعت برایمان آشکار شد که Stance ، چابک و راحت و بسیار کارآمد است. طراحی سیستم تعلیق فلکس پوینت به اندازه کافی برای افزایش چسبندگی و کشش چابک و کارا است، و در عین حال برای فشار روی رکاب نیز ساختی محکم و حمایت‌گر دارد. قطعات این دوچرخه نیز در میان رقبا برتری دارد ، و یک سیتم چرخ دنده  12 سرعته SRAM SX با دامنه بالا، توانی بسیار چشمگیری ارائه می‌دهد.  Hawk Hill 1 در سربالایی نسبتا خوب است، اما نمی‌تواند کاملا با جاینت رقابت کند. سیستم فنربندی و تعلیق عقب Hawk  Hill به طرز قابل توجهی درگیر  بود و هنگام سربالایی‌های کوه پس‌گرد نشان می‌داد. البته این به هیچ وجه یک مسئله و مانع بزرگ نیست، اما وجود پس‌گرد نسبت به جاینت احساس کارایی کمتری می‌دهد. می‌توان گفت این فنربندی باعث سواری راحت‌تر و نشیمن نرم‌تر میشود که باعث می‌گردد دوچرخه برای سواری‌های طولانی مناسب‌تر باشد. Stance 29 2  به خوبیِ هر مدل دوچرخه دیگری از سربالایی‌ها بالا می‌رود. مهندسی خوب ، چرخ‌های 29 اینچی ، تکیه‌گاه فنربندی پشتیبان، دنده 12 سرعته و تایرهای سریع که موفقیت را در بر دارد.

 جای تعجب نیست که همه دوچرخه‌های یک‌-فنره  در این تست به طرز تحسین برانگیزی سربالایی‌ها را بالا رفتند. یک‌-فنره ها به دلیل انتقال مستقیم نیرو و کارآیی‌شان در  سربالایی‌ها شناخته شده‌‎اند، و هر سه مدل قیمت-مناسب این بررسی این خصوصیات را نشان می‌دهند Specialized Fuse 27.از دو دوچرخه دیگر کارایی بهتری نشان می‌دهد که بابت تایر عقب سفت‌تر  و تهاجمی‌تری است که چسبندگی و کشش سربالایی بیشتری را برای اغب شرایط و موقیعت‌ها ایجاد می‌نماید. موقعیت رکاب و نشمین این دوچرخه راحتی بالایی داشت که باعث شد در مسیرهای سخت احساسی از راحتی و آسایش بدهد. آزمایش‌کنندگان همچنین دریافتند که حرکت روی زمین‌های فنی‌تر با وجود پیشانی و چرخ های درازتر چرخ بر روی Fuse آسان است، و احساس پیچیدگی و سختی کمتری می‌دهد. .سالسا و Growler روی سربالایی‌ها خیلی مرتب به نظر می‌رسیدند. تایرهای سطح معمولی رده  WTB Ranger  آن‌ها روی سطوح صاف و کوبیده‌شده کمی سریع‌تر هستند،  ولی به کیفیت متریال استفاده شده در تایرهای  Fuse نمی‌رسند. هر دو دوچرخه شیب‌ها را به خوبی بالا می‌روند و اتلاف  انرژی در آن ها وجود ندارد، ولی در بعضی موارد جزیی کمبود دارند.  مهندسی Growler  به خصوص به  نظر می‌رسد که ممکن است برای کسانی خیلی مناسب باشند که موقع سواری حالت بدن قائم و عمودی را ترجیح می‌دهند و یا با مشکلی از نظر آسیب به پشت و کمر دارند.

واقعیت : دوچرخه‌های کوهستان یک‌-فنره فارغ از قیمت کارآمدتر هستند.

        ساخت

          این دوچرخه‌ها همه در سطح پایین رنج قیمت قرار دارند و ساخت آن‌ها یا مشخصات قطعاتنشان نشان دهنده این موضوع است. هیچکدام از این دوچرخه‌های کوهستان دارای قطعات خیلی گران‌قیمت و لوکس نیستند ، اما در عین حجال قطعاتشان قابل سرویس هستند و کارایی لازم را در حرکت دارند.  تعداد زیادی از دوچرخه‌های این تست دارای ساخت های مشابه هستند، ولی تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. به طور کلی ، همه این دوچرخه‌ها دارای ترمز ، فرمان و بدنه مشابه هستند. در این میان چند استثنا وجود دارد که  در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

محصول امتیاز ساخت
Giant Stance 29 2 8
Specialized Fuse 27.5 7
Marin Hawk  Hill 1 7
Rocky Mountain Growler 40 6
Salsa Timberjack Deore 5

 Giant Stance 29 ، بهترین ساخت را میان همه مدل‌هایی را که آزمایش کرده‌ایم، دارد. این تنها مدل در این بازه قیمت همراه با دنده جدید 12 سرعته رد SX SRAM است. گیربکس 12 سرعته نه تنها دامنه بیشتر و انتخاب بهتر دنده هنگام سربالایی را ارائه می‌دهد  بلکه جهش بین چرخ‌دنده‌ها کوچکتر شده و به همین دلیل نرم‌تر از دنده‌های 10 سرعته در مدل‌های دیگر است.  Stance   همچنین دارای تایرهای ها تیوبلس[4] است. اگرچه تایرهای 35/2 اینچی برند Maxxis Forekaster  بیشتر در ردیف تایرهای مسیرهای صاف و مسیر خاکی کوبیده‌شده قرار دارند.  Stance 29 2که ما آزمایش کردیم دارای زین تنظیم شونده نیست،  با  کار گذاشتن زین تنظیم‌شونده روی آن می‌توان دوچرخه را به ویژه در سرپایینی‌ها بسیار سرگرم‌کننده‌تر ساخت. Marin Hawk Hill 1 هم زین تنظیم‌شونده ندارد و اضافه کردن یک زین مناسب تنظیم شونده مانند Stance  یک پیشرفت چشمگیر برای دوچرخه خواهد بود. همچنین شایان ذکر است که با تای های عرضه شده روی دوچرخه مشکلاتی داشتیم. دوچرخه‌سوارانی که بخواهند روی مسیرهای سخت  و ناهموار حرکن کنند، بهتر است تایرهای دوچرخه را با مدل‌های مقاوم‌تر تعویض کنند.

Specialized Fuse 27.5  از بقسه موارد آزمایش ما به دلیل تایرهای خوبش متمایز است.  این تایرهای 2.8 اینچی نه تنها بزرگ هستند بلکه آج تهاجمی نیز دارند که کشش و چسبندگی را در گوشه‌ها و هنگام ترمز و فشار روی رکاب نسبت به تای های موجود بر روی سالسا یا Rocky Mountain بهبود می‌دهد .این تایر ها به تنهایی یکی از اصلی ترین دلایل بهتر بودن  Fuse نسبت به بقیه  است. فراتر از آن ، همه دوچرخه‌های یک‌-فنره  با تقریباً همان دنده‌ی 10 سرعته شیمانو Deore ، ترمزهای مشابه ، و زین‌های تنظیم شونده مشابه بودند. تفاوت عمده دیگر در عملکرد دوچرخه‌ها مربوط به مهندسی است.

        نتیجه

          مطمئناً شما می‌توانید بیش از  10،000 دلار برای خرید دوچرخه کوهستان جدید هزینه کنید ، اما می‌توانید کمتر هزینه کنید و  و هنوز هم بیرون بزنید  و اوقات خوبی داشته باشید. چه به دنبال اولین دوچرخه کوهستان خود باشید یا چه بخواهید دوچرخه بهتری نسبت به دوچرخه فعلی بگیرید و یا اولین دوچرخه با سیتم دو-فنره خود را امتحان کنید، اکنون گزینه های مقرون به صرفه بیشتر با کیفیت بالاتری نسبت به گذشته وجود دارد. امیدواریم این توضیحات به شما در یافتن دوچرخه کوهستان بعدی و مناسبتنان کمک کند.

ترجمه شده از سایت معتبر outdoorgeralab. جهت مطالعه مقاله اصلی اینجا را کلیک کنید.


[1] Dive پرش از روی ارتفاع به روی سطح پایینی

[2] ButcherSlaughter

[3] 1x drivetrains

[4] tubeless

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.