شما می توانید قسمت قبلی این مقاله را از لینک زیر مطالعه نمایید:

چگونه یک جفت اسکی عالی برای اسکی‌گردی بَک‌کانتری پیدا کنید – قسمت اول

چگونه بهترین اسکی بَک‌کانتری را برای خود انتخاب کنید؟

موارد زیر، مهم‌ترین معیارهایی هستند که از نظر ما باید در هنگام تصمیم‌گیری دربارۀ خرید تجهیزات بَک‌کانتری به آن‌ها توجه داشته باشید:

کاربرد

نخستین کاری که باید انجام دهید تا دامنۀ گزینه‌های موجود را محدود کنید، این است که الگوی واقعی یا پیش‌بینی‌شدۀ خود را دربارۀ استفاده از اسکی در نظر بگیرید. حتی در حوزۀ محدودتر تجهیزات موجود برای اسکی‌گردی‌های تفریحی، تفاوت‌های بسیاری از نظر عملکرد، شرایط، نوع زمین و منطقه وجود دارد. بسیاری از اسکی‌گردان تفریحی، به چند بار سفر در سال راضی هستند و تنها چند ساعتی آن هم در مکان‌های شناخته شده، اسکی‌بازی می‌کنند. بعضی از افراد دیگر، آخر هفته‌ها معمولاً بیرون می‌روند، یک یا دو بار در سال سفر می‌کنند، و در شرایط و مناطق بسیار سخت‌تر و خطرناک‌تری اسکی‌سواری می‌کنند. کسانی هم هستند که معمولاً به سبک متفاوتی و در اطراف پیست‌های اسکی زندگی می‌کنند، صدها هزار متر از زمین‌های اسکی مرتفع و گوناگون را، در بیشتر روزهای هفته و برای بیش از نیمی از سال می‌پیمایند. آن‌هایی که در انتهای این طیف قرار می‌گیرند به دنبال مقرون به صرفگی، اطمینان‏پذیری و شناخت قبلی هستند. وزن و چندکاره بودن برایشان از اهمیت کمتری برخوردار است. کسانی که در دسته میانی جای می‌گیرند، دشوارترین انتخاب را در پیش دارند. مورد استفادۀ آن‌ها تا حدودی مشکل‌آفرین است و باید همۀ جوانب تجهیزات مناسب برای اسکی بَک‌کانتری را بررسی کنند. برای همین دسته از کاربران است که مقالۀ جامع ما می‌تواند بیشترین سودمندی را داشته باشد. معیارهای امتیازدهی و متن این مقاله، دقیقاً برای علاقه‌مندان سطح بالا و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. برای این کاربران، هم وزن و هم عملکرد اسکی در سرازیری مهم است.  این کاربران باید به شرایط کلی آب و هوا در منطقۀ (یا مناطق) انتخابی خود توجه داشته باشند و توانایی‌های واقعی و فعلی خود را در اسکی در نظر بگیرند. در حد بالایی این طیف از مشتاقان اسکی‌بازی، یعنی کاربران سرسخت، باید چندین مجموعه تجهیزات اسکی داشته باشد تا مانع از سایش و فرسایش اسکی شوند. بررسی ما از اسکی‌های بَک‌کانتری تمام‌کوهستان، مقالۀ خوبی است دربارۀ آنچه این کاربران ممکن است برای یک کوهنوردی‌ ماجراجویانه یا اسکی‌گردی به آن نیاز داشته باشند.

توانایی و سبک اسکی

اهداف بَک‌کانتری موجود در این مقاله به ندرت شامل اسکی‌بازان پیست می‌شود. در این زمینه، اسکی‌بازان به سادگی به مبتدی، میان‌رده و ماهر تقسیم می‌شوند. با توجه به تعاریف این رده‌ها، تنها اسکی‌بازان ماهر باید در مناطق بکر و خارج از پیست اسکی کنند. آسان‌ترین مناطق بَک‌کانتری و شرایط برفی، بسیار دشوارتر از سخت‌ترین زمین‌های پر فراز و نشیب محدودشده در پیست هستند. به محض اینکه از این دسته‌بندی متعارف و قراردادی فراتر رویم، توصیف نوع اسکی‌باز دشوارتر می‌شود.

  • از دیدگاه اسکی بَک‌کانتری، مبتدی به کسی گفته می‌شود که می‌تواند در سراسر یک پیست، اسکی کند، اما به سختی. این اسکی‌باز با برف شدید و ناهموار بیگانه است و تکنیک‌های اسکی‌سواری محدودی را برای سازگاری با زمین‌های ناهموار، عمیق و متغیر می‌داند. اسکی‌بازان بَک‌کانتری مبتدی باید به دنبال اسکی‌های همه‌جانبه و انعطاف‌پذیر[1] باشند. اگرچه ممکن است آن‌ها بتوانند با هر نوع تجهیزاتی که دارند، سرتاسر پیست را درنوردند، اما شرایط بَک‌کانتری به کلی متفاوت است. اسکی‌های بسیار تخصصی برای یک اسکی‌باز بَک‌کانتری مبتدی، خیلی مناسب نیستند. به جای آن باید به دنبال محصولات چندکاره‌ای بود که برای اسکی روی برف‌های نامساعد امتحان خود را پس داده‌اند.
  • یک اسکی‌باز بَک‌کانتری میان‌رده، اسکی‌سوار ماهری در پیست است که مقداری تجربه از اسکی بر روی برف‌های ناهموار دارد و یا تمرین‌ها و آموزش‌های سطح بالایی را در زمینۀ اسکی درون پیست گذرانده باشد. ما تمرین‌ها و آموزش‌های سطح بالای اسکی درون پیستی را اینگونه تعریف می‌کنیم: زندگی و اقامت در پیست اسکی در فصل‌های گوناگون، یا دوره‌های گوناگونی از اسکی‌بازی به صورت حرفه‌ای یا شرکت در چندین دوره از مسابقات اسکی یا آموزش‌های رسمی. این نوع از اسکی‌بازان، چه تجربۀ اسکی‌سواری در خارج از پیست را داشته باشند و چه نداشته باشند، می‌توانند به آسانی با شرایط مختلف خود را سازگار کنند. بسیاری از کسانی که در این دسته از اسکی‌بازان بَک‌کانتری میان‌رده قرار می‌گیرند، ممکن است به سوی اسکی‌های کاملاً حرفه‌ای متمایل باشند. ما دریافتیم که این افراد، اسکی‌هایی را انتخاب می‌کنند که بسیار سنگین هستند. معیارها و ترجیحات آن‌ها برای اسکی، از دسترسی خودکار و مکانیزه نشئت می‌گیرد. همۀ تکنیک‌ها و مهارت‌های آنان، که به وفور از آن برخوردارند، نیاز به تجهیزات سنگین دارد. سنگین نگاه داشتن تجهیزات بَک‌کانتری وسوسه‌انگیز است. با این حال، این دسته از کاربران دارای تکنیک‌های اصیل و باارزشی می‌باشند. این اسکی‌بازان، در صورتی که مورد استفادۀ‌شان از اسکی ایجاب کند، می‌توانند یک اسکی سبک‌تر و اختصاصی‌تر تهیه کنند. به طور کلی، همۀ اعضای تیم سنجش و بررسی اسکی بَک‌کانتری در وب‌سایت OutdoorGearLab، در این دسته قرار می‌گیرند.
  • یک اسکی‌باز بَک‌کانتری ماهر، به غیر از خبرگی‌اش در مدیریت خطر و مهارت صحراگردی‌، دارای تجربه و آموزش در زمینۀ اسکی درون پیستی می‌باشد و زمان زیادی را صرف اسکی بر روی برف‌های ناهموار کرده است. اسکی‌بازان بَک‌کانتری ماهر، در صورتی که واقعاً تجربۀ عمیقی از اسکی بر روی برف‌های ناهموار داشته باشند، می‌توانند در هر جای دیگری که بخواهند اسکی‌سواری کنند.

با خودتان دربارۀ جایگاهتان در دسته‌بندی بالا صادق باشید. در حالی که این قضیه مستقیماً بر روی انتخاب شما از تجهیزات اسکی تأثیر می‌گذارد، اما تأثیر به سزایی نیز در انتخاب همراهان، راهنما، زمین، مقصد و شرایط دارد.

تناسب و اندازۀ منطقۀ مقصد

جدای از توانایی و مهارت در اسکی، ظرفیت قلبی و عروقی نیز تأثیر زیادی بر تجربۀ افراد در کوه‌نوردی و صحراگردی دارد. از آنجا که بسیاری از روزهای اسکی بَک‌کانتری، صرف بالارفتن از ارتفاعات می‌شود، قدرت و آمادگی جسمانی فرد برای این امر بسیار مهم است. اینکه چقدر می‌خواهید بالا بروید نیز مهم است. وزن سبک برای اسکی‌بازان بی‌تجربه‌تر در مناطق نامساعدتر، مهم‌تر است. تجهیزات سبک‌وزن برای اسکی‌بازانی که می‌خواهند مسافت‌های زیادی را طی کنند هم بسیار مهم است. آنچه یک روز خوب و بزرگ را می‌سازد به سازگاری و آمادگی بیشتر بستگی دارد، اما می‌توان آن را تعمیم داد. بیشتر اسکی‌گردان، روزانه به طور متوسط در حدود ۳۰۰۰ فوت بالا می‌روند. برای بیشتر ورزش‌کاران بیرون‌گرد[2]، این کار می‌تواند با هر اسکی با وزن متوسط انجام شود. در صورتی که یک ورزشکار معمولی بخواهد در هر روز مسافت بیشتری را بپیماید، باید وزن تجهیزات اسکی خود را کاهش دهد. ورزشکاران خبره‌تر می‌توانند تا ده هزار فوت را با استفاده از همان اسکی‌های میان‌وزن بالا روند، اما بیشتر از آن، به تجهیزات سبک‌تری نیاز خواهند داشت.

به طور کلی برای اسکی‌گردی در مناطق کوهستانی، یعنی مناطقی که به مهارت‌ها و تجهیزات فنی خاصی نیاز دارند، اسکی‌های سبک‌تر و چندکاره کارایی بیشتری دارند. بالا رفتن با اسکی‌های کوچک بر دوش، بسیار راحت‌تر از مدل‌های بزرگ و سنگین است. به دلیل ماهیت پرفراز و نشیب این مناطق، معمولاً اسکی‌بازی در شرایطی با خطر کمتر سقوط بهمن انجام می‌شود. به طور کلی کاهش خطر سقوط بهمن با برف‌های کوبیده‌شده و سفت‌تر ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، هم شرایط برفی و هم آمادگی‌های موردنیاز، لزوم استفاده از تجهیزات کوچک‌تر و سبک‌تر را تقویت می‌کنند.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از لینک زیر مطالعه نمایید:

چگونه یک جفت اسکی عالی برای اسکی‌گردی بَک‌کانتری پیدا کنید – قسمت سوم

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل. جهت مطالعه متن اصلی مقاله در سایت outdoor gear lab، کلیک کنید.


[1]  forgiving skis

[2]  outdoor athlete

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.