چه بعد از یک روز ماجراجویی و چه بعد از یک روز لم دادن و استراحت کردن آخرهفته همراه دوستان، وقتی به اردوگاه برمی گردید، صرف غذا همیشه یکی از بخش های ضروری و مهم کمپینگ است. به همراه داشتن ابزار مناسب این کار یعنی یک اجاق گاز طبیعتگردی یا سرشعله کوهنوردی وجه تمایز بین یک عمل خسته کننده و یک زمان با ارزش است. اما با این همه تجهیزات آشپزخانه کمپ که در فروشگاه های محلی یا وبسایت ها به صورت آنلاین وجود دارد، از کجا بدانید که باید چه بخرید؟

خوب! جای درستی را برای آگاهی انتخاب کردید. مقاله های گسترده ما می توانند برای خوراک شناسان خبره و دوستداران غذا مفید باشد. چه ضروری است و چه چیز نه؟ به دنبال چه اندازه ها و ویژگی ها باشیم؟ و در نهایت، چرا می خواهید یک اجاق کمپینگ بخرید؟

اجاق طبیعتگردی یا سرشعله کوهنوردی؟

اگر نزدیک اتومبیلتان آشپزی می کنید، اجاق گاز کمپینگ انتخاب خوبی است. اگر غذا را چند مایل دورتر از اتومبیل تهیه می کنید، احتمالا به یک اجاق بک پکینگ یا سرشعله احتیاج خواهید داشت.گذشته از آن، اجاق دقیقی که به آن نیاز دارید، علاوه بر ذوق آشپزی تان به میزان فضای خالی در دسترس و محدودیتی که از نظر وزنی دارید بستگی دارد. اجاق گازهای مسافرتی برای حمل کردن به جایی دورتر از اتومبیل، سنگین و بزرگ هستند (در مقایسه با اجاق های بک پکینگ).آنها نسبتا بزرگ و مشابه اجاق های خانگی هستند (بستگی به مدلشان دارد؛ بعضی ها بزرگ اند و بعضی جمع و جور) و به شما این امکان را می دهند که غذاهایی پیچیده تر از یک سوپ معمولی بپزید. آنها همچنین قابلیت جا دادن تجهیزات استاندارد آشپزخانه را دارند و از مواد بادوام ساخته شده اند (اغلب از استیل). از سوی دیگر، اجاق های بک پکینگ یا سرشعله ها طوری طراحی شده اند که از نظر اندازه و وزن یا مصرف سوخت کارآمد باشند. انواعی از سرشعله ها منحصرا برای به جوش آوردن آب طراحی شده اند درحالیکه انواعی دیگر توانایی جادادن یک قابلمه کوچک یا ماهیتابه دارند. بنابراین می توانید به آرامی بجوشانید و غذایی کوچک طبخ کنید. بسیاری ازآنها به اندازه کافی ثبات ندارند و احتمال به زمین افتادنشان وجود دارد.

سازگاری سرشعله ها به واسطه وزن سبکی که دارند، باعث ظرافت آنها می شود (آنها اغلب از تیتانیوم یا آلومینیم ساخته شدنه اند). اما در نظر داشته باشید اجاقی که در مهندسی آن بازدهی از نظر سوخت در نظر گرفته شده، میتواند وسیله سودمند تری برای کمپ رفتن با ماشین باشد. این اجاق ها می توانند کارآمد ترین وسایل برای به جوش آوردن آب باشند، به خصوص اگر نمی خواهید یک اجاق گاز کامل و مجهز برای این کار همراه داشته باشید. ما دوست داریم که سرشعله اضافی برای درست کردن قهوه صبحگاهی یا چای عصرانه همراه داشته باشیم.

چه سایزی از اجاق کمپینگ باید بخرید؟

اولین مسئله محدود کننده در انتخاب نوع اجاق، تعداد افرادی است که میخواهید به عنوان آشپز یا غذاخور در نظر بگیرید. عموما، دو طرح برای انتخاب وجود دارد: مدل رومیزی جمع و جور با یک تا سه شعله. مدل های رومیزی نیازمند آن هستند که روی میز یا در قسمت پشت ماشین های آفرود قرار گیرند (مگر اینکه برایتان مهم نباشد روی زمین زانو بزنید).آنها معمولا فضای آشپزی در دسترس کمتری دارند، بنابراین باید از قابلمه ها و ماهیتابه های کوچک تری استفاده کنید. طرح دیگر مدل خودایستا است. مدل های خود ایستا پهن تر و با شعله های بزرگ تری هستند، بنابراین اگر می خواهید برای هر وعده از یک دیگ یا واگ بزرگ(ماهیتابه چینی) استفاده کنید، یکی از این مدل ها را در نظر بگیرید. اکثر آنها بدون پایه نیز قابل استفاده هستند؛ اما از طرف دیگر این مدل ها  برای جابه جایی سنگین تر و بزرگ تر هستند. بسیاری از مردم از اجاق های خود ایستا به عنوان یک آشپزخانه دائمی خارج منزل جهت انجام کارهایی مثل خوب برشته کردن، آبجو درست کردن، یا کنسرو کردن استفاده می کنند. اما وقتی زمان کمپ رفتن برسد، اکثرا مدل رومیزی را ترجیح می دهند، حمل و نقل آنها آسان تر و مقاومت به وزش باد درآنها قوی تر است.

گروه های 4 نفره یا کمتر

اگر یک گروه 4 نفره یا کمتر هستید و برای چند روزی قصد کمپینگ دارید، یک اجاق جمع جور دوشعله بهترین گزینه برای انتخاب است. خیلی وزن ندارند، به راحتی با ماشین جابه جا می شوند، برای یک گروه کوچک، توان آشپزی BTU (واحد بریتانیایی سنجش حرارت)بیشتری فراهم می کنند. اگر میخواهید وعده های معمولی و سبک گروه های 1تا3 نفره تهیه کنید، اجاق های تک شعله نیز کارآمد هستند.

 کاملا به جزئیات ابعاد یک اجاق جمع و جور توجه کنید. شما فضای کاربری کافی برای آشپزی لازم دارید تا قابلمه و ماهیتابه تان را بتوانید به کار بگیرید. بعضی از اجاق های دوشعله ای را که آزمایش کردیم، فقط می توانستند یک دیگچه را جای دهند با یک فضای اندکی که برای قابلمه کوچک در شعله دیگر می ماند؛ بقیه مدل ها فقط یک دیگچه را، آن هم طوری که بخش بادگیر را نیز کنار میزد، در خود جای می دادند. تعداد اندکی می توانستند دو دیگچه را همزمان روی هر دو شعله جای دهند. اندازه و ابعاد گزارش شده می توانند به شما در اینکه یک اجاق فضای کافی داشته باشد کمک کنند، اما اندازه شعله ها را هم در نظر بگیرید و همچنین مکان اجاق را در تخمین تان لحاظ کنید تا فضای مناسبی برای آشپزی داشته باشید.

گروه های 5-7 نفره

برای گروه های 5-7 نفره انتخاب محصول عالی می تواند سخت تر باشد. با در نظر گرفتن نیاز غذایی تان و طول مدت سفرتان شروع کنید. یک گزینه عالی همراه داشتن اجاق دوشعله ای جمع و جور به همراه یک تک شعله است. گزینه دیگر به همراه داشتن دو سه تا اجاق تک شعله ای تاشو است. این کار انعطاف را افزایش و به دویا چند نفر اجازه آشپزی همزمان روی یک اجاق را خواهد داد. یک اجاق دو یا سه شعله مدل خودایستا توان کاری و فضای زیادی برایتان مهیا می کند. اگر به آن احتیاجی ندارید ممکن است به خاطر سختی برپایی این اجاق و همچنین جابه جایی اش ارزش انجام این کار را نداشته باشد. همه اینها به تمایل غذایی شما و تعداد افراد حاضر بستگی دارد.

گروه های بیشتر از 8 نفر

اگر یک گروه 8 نفره یا بیشتر دارید، به فضای آشپزی بیشتری واحتمالا بیش از دو شعله احتیاج خواهید داشت. یا یک مدل خودایستای سه شعله ای بزرگ پایه دار، و یا تعدادی اجاق دوشعله ای بردارید، یا یک اجاق دوشعله ای بزرگ خودایستا به همراه یک مدل رومیزی به انتخاب خودتان در نظر بگیرید. ما گزینه خودایستا را پیشنهاد می کنیم چون آشپزخانه تان را گسترده تر میکند و مثل مدل رومیزی فضای زیادی اشغال نمی کند.

مد نظر داشته باشید که محصولات بزرگتر انرژی بیشتری برای حمل، برپایی، و نگهداری می طلبند. اگر گروه بزرگی دارید و لازم است که فضای میزتان را حفظ کنید، آنها عالی هستند. اگر فضا برای شما مسئله مهمی نیست، به هر حال، دو عدد اجاق کمپینگ جمع وجور مورد علاقه تان میتوانند به همین اندازه قدرتمند اما سیار (با قابلیت جابه جایی) باشند.

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را اینجا مطالعه کنید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.