این روزها اخبار آتش سوزی بی سابقه در استرالیا، همه را به شوک فرو برده. تصاویر دردناک و آمارهای ذکر شده از خسارات و تلفات این فاجعه حیرت آور است.

تا کنون شش ایالت استرالیا درگیر این آتش سوزی شده اند و این کشور تمام منابع خود از جمله نیروهای دریایی، زمینی و هوایی ارتش را برای امدادرسانی به آسیب دیدگان و مهار آتش بسیج کرده است.

در طی این آتش سوزی مهیب، تا کنون بیش از 10 میلیون هکتار از اراضی جنگلی استرالیا در آتش سوخته است. بزرگی حیرت آور این عدد وقتی مشخص می شود که بدانیم این مساحت چیزی بیش از سه برابر کل جنگل های ایران است.

یکی دیگر از این آمارهای شوکه کننده، نابودی بیش از نیم میلیارد حیوان و موجود زنده در طی این آتش سوزی است. آماری تایید نشده خبر از کشته شدن حدود دو سوم کل جمعیت کووالا های کره زمین را می دهد. وقتی متوجه می شویم یکی از مناطق اصلی درگیر آتش سوزی “جزیره کانگورو” (Kangoro Island) نام دارد بر دردناکی پیامدهای آن افزوده می شود. حتما شما هم این روزها تصاویر کانگوروها و کوالاهای آسیب دیده یا نجات یافته از آتش را دیده اید. یکی از غم انگیز ترین تصاویر ثبت شده در تاریخ بشر.

اما علت این آتش سوزی در این وسعت بالا چه بوده است.

همانطور که می دانید، استرالیا با قرارگیری در نیم کرده جنوبی، این روزها در حال سپری کردن گرم ترین روزهای تابستان است. گرمایی که به واسطه تغییرات اقلیمی ناشی از دستکاری های غیرمسئولانه انسان ها، هر ساله شدت می گیرد و آسیب های پیش بینی نشده به محیط زیست وارد می آورد. امسال دمای هوا در بخش هایی از استرالیا به بیش از 42 درجه سانتی گراد می رسید. اما این یک آتش سوزی معمولی نبود. همزمان در سه منطقه جنگلی استرالیا، آتش سوزی های وسیعی آغاز گردید و به واسطه خشکی بیش از حد هوا و باد، این سه آتش با هم ترکیب شده و حاصل آن یکی از مهیب ترین آتش سوزی های تاریخ بشر شده است. چند روز پیش، پیش بینی های هواشناسی اطلاعاتی درباره کاهش دما در این مناطق را داده بود که باعث افزایش امید به مهار آتش شد اما چیزی که در واقعیت اتفاق افتاد وزش باد گرم بسیار شدیدی بود که علاوه بر افزایش دما در بعضی مناطق تا 49 درجه سانتی گراد، باعث گسترش بیش از پیش آتش در جنگل ها شد و عملا کار اطفا را غیر ممکن ساخت.

کشور استرالیا از تمام کشورها برای مقابله با این بحران درخواست کمک کرده اما به دلیل تنش های ایجاد شده این روزها توسط آمریکا در خاورمیانه و افزایش احتمال جنگ، کشورهای جهان ریسک اعزام نیرو به استرالیا را نپذیرفته اند. اینگونه کشور آمریکا علاوه بر اینکه پررنگ ترین نقش را در گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی جهان دارد، حالا فرصت همکاری جهانی برای دفع این فاجعه بزرگ را نیز از جهانیان گرفته است.

این روزها بارش باران کمک بزرگی به اطفا حریق و جلوگیری از گسترش بیش از پیش آن کرده است. اما همچنان تمامی مناطق استرالیا در وضعیت آماده باش و هشدار قرار دارند.

مولف: س.م.ر.حسنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.