• نکات مثبت: دسته ضدشوک ، دو حالت حمایت قرقره و سرطناب به راحتی جا می‌افتند ، سازگار با قطرهای گوناگون طناب (از 8.5 تا 11 میلی متر)  
  • نکات منفی: قیمت بالا، حالت تغییر بین قرقره و سرطناب ممکن است اذیت کند، دسته ضدشوک گیر می‌کند.  
  • شرکت سازنده : پتزل
گیرندگی طناب 30% 9
پایین آمدن و فرود 30% 8
خورندگی طناب 20% 7
وزن و اندازه 10% 4
قفل‌شدن خودکار 10% 9

امتیاز کلی: 78 از 100

ارزیابی ما

پتزل گری گریGriGri+  بهترین ابزار حمایت و فرود کمکی برای بیشتر سنگنوردان است و برای هرکسی که قبلا از یک GriGri استفاده کرده کاملا آشنا به نظر می‌آید. GriGri+ چندین ویژگی جدید را ارائه می دهد که باعث بهبود عملکرد آن نسبت به مدل GriGri  است، از جمله دسته ضد شوک، و حالت‌های قرقره و سرطناب. همانندGriGri ، می توان آن را با طیف وسیعی از طناب‌ها با قطرهایی بین 5/8 تا 11 میلی‌متر استفاده کرد.  این ویژگی‌های اضافی تا حد زیادی کار را برای سنگنوردان کم تجربه‌تر در استفاده از ابزارهای حمایت راحت می‌کند. دسته ضد شوک ویژگی جدید مورد علاقه ما است، زیرا ایمنی بی‌نظیری را برای کوه‌نوردان و صخره‌نوردانی که هنوز در حال کسب تجربه هستند فراهم می‌کند.

البته برخی از به روزرسانی‌ها ممکن است برای کسانی که سال‌ها است از GriGri  استفاده می‌کنند، کلافه‌کننده باشد. اگر می خواهید فرودی خیلی سریع داشته باشید، دسته ضد شوک ممکن است در اثر حرکت سریع قفل شود و تغییر حالت از حالت قرقره به حالت سرطناب چالش‌برانگیز است و ممکن است فراموش شود. بیشتر کوهنوردان باتجربه کهGriGri+   را در تست ما امتحان کردند، نخواستند که آن را در عمل به کار ببرند. GriGri+ 160 دلار است یعنی 50 دلار بیشتر از مدل قبلی و 120 دلار بیشتر از مدل هوشمند 2 ماموت، که البته یک ابزار حمایت ایستا کمکی به حساب می‌آید. با این وجود بر اساس ارزیابی ما برتری GriGri +  از نظر امنیت ارزش قیمت بالاترش را دارد، به خصوص اگر شما یک تازه‌کار باشید.

مقایسه با محصولات مشابه

این محصول
GriGri+ پتزل  
پتزل گری گری Trango Vergo راهنمای ATC Black Diamond Petzl Reverso
قیمت 115.95 $ در Amazon
مقایسه در 3 فروشنده
82.39 دلار در REI
در 3 فروشنده مقایسه کنید
74.96 $ در Backcountry
در 3 فروشنده مقایسه کنید
22.46 دلار در Backcountry
در 3 فروشنده مقایسه کنید
22.39 دلار در REI
در 2 فروشنده مقایسه کنید
مزایا دسته‌های ضد شوک ، خلاصی در طناب دادنابزار نرم است ، طیف گسترده ای از قطر طناب (8.5 – 11 میلی متر) گرفتن آسان و نگه داشتن ، خلاصی در طناب دادننرم و آرام ، ، طناب های سازگار محدود به قطر  8.5 میلی متر است جمع و جور ، ایمن و طراحی ارگونومیک برای تغذیته فاق ابزار ، کمی ارزان تر از GriGri عالی برای کار در صعودهای متشکل از چند نوع حرکت  ، با دوام و با قیمت خوب سبک ، آسان برای باز کردن ، عالی برای استفاده با دو طناب باریک
معایب گران بودن، حالت های سوئیچینگ می توانند آزاردهنده باشند و دسته ضد شوک به راحتی قفل می شود کمی بدقواره ، تنها می تواند از یک طناب استفاده کند ، زمان لازم برای یادگیری و تسلط بر تکنیک ها را دارد روش سوار کردن بار روی ابزار و طناب راحت نیست، باز کردن قفل ابزار در حالت تنش نیاز به تمرین دارد ، خیلی سریع پایین می آید سنگین تر از Reverso استفادخ از آلومنیوم در ساخت ابزار دوام آن را کاهش داده است و برای طناب‌های بیش از 5/9 میلی‌متری مناسب نیست.
داوری نهایی ابزار حمایت و فرود کمکی عالی برای مبتدیان و کاربران با تجربه بسیار عالی. استاندارد بالا،  بهترین و محبوب ترین ابزار امروزی است. بعد از GriGri و GriGri+  ، این دومین ابزار حمایت و فرود کمکی است که از آن استفاده کرده ایم. بهترین وسیله برای کوهنوردی و حرکت در در مسیرهای چندگانه، فرودها و صعودهای طناب دوبل. یک ابزار ایده آل برای کوهنوردانی که سبک حرکت می‌کنند و از طناب‌های باریک بهره می‌برند.
دسته بندی های رتبه بندی گیری‌گیری‌پلاس پتزل پتزل گرگی Trango Vergo راهنمای ATC Black Diamond Petzl Reverso
گیرندگی و چسبندگی 9 9 8 5 5
فرود و پایین آمدن 8 7 7 9 9
خلاصی در طناب دادن 7 7 8 9 9
وزن و اندازه 4 5 5 8 9
قفل خودکار 9 9 7 5 3
مشخصات گیری‌گیری‌پلاس پتزل پتزل گرگی Trango Vergo ATC Diamond Black … Petzl Reverso
سبک ترمز کمکی فعال ترمز کمکی فعال ترمز کمکی فعال بلاک لوله‌ای خودکار بلاک لوله‌ای خودکار
قطر طناب پیشنهادی 8.5 میلی متر – 11 میلی متر 8.5 میلی متر – 11 میلی متر 8.9 میلی متر – 10.7 میلی متر 7.7 میلی متر – 11 میلی متر 7.5 میلی متر – 11 میلی متر
وزن ( اونس ) 7.1 اونس 6.3 اونس 7.1 اونس 2.8 اونس 2.2 اونس

تجزیه و تحلیل و نتایج آزمون ما

پتزل GriGri + ابزار حمایت و فرود فعال است. این ابزار می‌تواند برای بسیاری از عملکردهای سنگنوردی با تک طناب، از جمله صعود سرطناب، قرقره و فرود تک‌رشته ای استفاده شود. این ابزار دارای یک دسته ضد شوک است که در هنگام کشش به پایین، به خوبی ابزار را قفل می کند و هنگام فرود، باعث ایمنی اضافی نیز می‌شود. با قیمت 160 دلار، GriGri +  دومین ابزار گران قیمت در بررسی ما است، و عملکرد برجسته آن می‌تواند این قیمت بالا را برای بیشتر کاربران توجیه کند.

تفاوت ها در مقایسه با GriGri  استاندارد

بعد از اینکه GriGri 2  به نفع GriGri  جدیدتر کنار گذاشته شد، تفاوت‌های کمتری نسبت به گذشته بین این دو مدل وجود دارد. ویژگی‌های دسته ضد شوک و جابجایی بین حالتهای قرقره و سرطناب فقط در GriGri+ وجود دارد. این ابزار جدید همچنین دارای یک پوشش استیل ضد زنگ است که از میله پایین‌رو شروع می‌شود و باعث افزایش دوام در اقلیم‌های دشوار می شود. GriGri+ 50 دلار گران‌تر است و وزن آن نیز حدود یک اونس سنگین‌تر است.

برای کاربرانی که برای اولین بار ابزار حمایت و فرود را در دست می گیرند یا ابزار را در اختیار افراد بی‌تجربه قرار می دهند ، GriGri +  یک انتخاب عالی است. پتزل با افزودن یک دسته ضد شوک، آنچه که بسیاری از کاربران تازه‌کار به عنوان یک کمبود ایمنی در GriGri  می‌دانستند ، برطرف کرده است.  قابلیت استفاده دوگانه آن در دو وضعیت، ابزار را برای کاربر راحت‌تر نموده‌است.

مقایسه عملکرد

گیرندگی

GriGri+ بیشترین طیف قطر طناب را از میان ابزارهایی که تاکنون تست کرده‌ایم پوشش می‌دهد. قطر بهینه‌ای که این ابزار پوشش می‌دهد بین 9/8 تا 5/10 میلی‌متر است و در محدوده بازتر 5/8 تا 11 میلی‌متر نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در نتیجه با تمام طناب‌های موجود در بازار  واقعا سازگار است. تغذیه طناب ممکن است برای طناب های بیش از 10 میلی‌متر کمی دشوار باشد، و به مهارت نیاز داشته باشد و برای طناب‌های کمتر از 2/9 میلی‌متر نیز زیادی نرم تلقی شود. گیرندگی و چسبندگی GriGri+ تقریبا ایستا و همانند گیرندگی و چسبندگی GriGri  است. 

محصول رتبه بندی گیرندگی
GriGri+ پتزل 9
پتزل GriGri 9
کمپ متیک 9
Trango Vergo 8
ادلراید ادی 8
مدراک لایفگارد 7
ClickUp +. 7
Edelrid Mega Jul 7
ATC Black Diamond Black 7
ماموت هوشمند 2.0 6
ماموت هوشمند آلپ 6
ATC Black Diamond 5
Petzl Reverso 5
پتزل ورسو 5
Black Diamond ATC XP 5

هر دو مدل GriGri از نظر گیرندگی/چسبندگی با توجه به معیار کمپ متیک ارزیابی شد چرا که متیک گیرندگی نرم‌تری را برای نگهداشتن بار فراهم می‌کند. البته این تفاوت خیلی چشمگیر نبود چه در موقع صعود و چه در موقع فرود. زیرا در هنگام صعود کشش طناب و تنش تماس به قدر کافی نرم هستند مگر آن که مقدار کمی از طناب از ابزار بیرون مانده باشد. البته متیک تنها طناب های بین 6/8 تا 2/10 میلی‌متر را پوشش می‌دهد.

پایین آمدن / فرود

            مانند سایر ابزارهای حمایت و فرود کمکی در این بررسی ، GriGri +  فقط بر روی تک طناب کار می‌کند، بنابراین حمل یک ابزار جداگانه برای فرودهای دو رشته‌ای را ضروری می کند.  GriGri + دارای دسته ضد شوک است که بار روی طناب را در صورتی که بیش از حد سخت یا سریع کشیده شود و یا از زاویه مورد نظر بیشتر کشیده شود قفل می‌کند.  دسته ضد شوک باعث می شود تا GriGri +  ابزاری بسیار بهتر از GriGri  برای افراد کم‌تجربه باشد و البته به همین دلیل به نرمی مدل‌ قبلی اجازه پایین آمدن نمی‌دهد.

محصول  فرود : رتبه بندی
ATC Black Diamond 9
Petzl Reverso 9
پتزل ورسو 9
Black Diamond ATC XP 9
 GriGri+ پتزل 8
پتزل 7
Trango Vergo 7
کمپ متیک 7
ATC Black Diamond Black 7
مدراک لایفگارد 6
ماموت هوشمند 2.0 6
ماموت هوشمند آلپ 6
ClickUp +. 5
ادلرید ادی 5
Edelrid Mega Jul 4

کمپ متیک و ادلرید‌-ادی هم دسته ضد شوک دارند ، اما هر دو این ابزار ها سنگین تر هستند و نمی تواند محدوده وسیعی از قطرهای  طناب به اندازه  GriGri+ پوشش دهند.  در مقایسه با آن دو ابزار GriGri+ بهترین دامنه برای انتخاب نقطه مناسب فرود را فراهم می‌کند گرچه ما با مسئله قفل‌شدن ناخواسته آن مشکل داشتیم.  گذشته از خصوصیت خود ابزار، طناب های سفت و بزرگ برای جا افتادن و حرکت مسئله ساز هستند و البته GriGri +  در این زمینه از Edelrid Eddy  عقب افتاده است.

مزیت‌ها و عیب‌های دسته ضد شوک GriGri+ 

GriGri+ نرم‌ترین عملکرد پایین‌آوردن را در میان تمام ابزارهای که ویژگی دسته ضد شوک را دارند فراهم میکند و این چیزی است که بسیاری به عنوان یک نقص در زمینه ایمنی در مدل GriGri ارزیابی می‌کردند به ویژه که آن ابزار مکانیسم قفل بار در صورت کشیده شدن بیش از حد دسته را نیز نداشت. از سویی دیگر این مکانیسم خودکار گاهی با فرآیند فرود وقتی از حد مشخصی سریع تر میشود تداخل پیدا میکند ما فکر می‌کنیم این ویژگی ایمنی جدید ارزش بالایی برای ایمنی بیشتر کوه نوردان و صخره نوردان دارد به همین دلیل GriGri+ توصیه شماره یک ما به آن‌ها است. کوهنوردان باتجربه بالا ممکن است از این ویژگی ایمنی جدید استقبالی نکنند اما خوشبختانه مدل GriGri هنوز در سرطناب میشود و می توان از آن بهره برد .

خورندگی طناب

GriGri+ به دلیل عملکرد دوگانه اش در پوشش قرقره و سرطناب به شکل بارزی از سایر ابزرهای مشابه بهتر است . این دو حالت به کمک یک پیچ قفل کننده تنظیم میشوند که با مقاومت و فشار بار هماهنگ می‌شود زبانه اصلی ابزار به وضعیت قرقره بسیار حساس است و طناب میتواند به صورت کششی هنگام صعود استفاده گردد. در حالت سرطناب زبانه ابزار حساسیت کمتری دارد و بار با نرمی بیشتری جابجا گردد.

در حالت سرطناب GriGri+ با مدل GriGri در زمینه خلاصی در طناب دادن قابل مقایسه است GriGri+ درمیان نرم‌ترین ها برای ابزار حمایت و فرود قرار می‌گیرد که تا حدی به خاطر دامنه وسیع قطر طنابی است که پوشش می‌‍دهد ولی به نرمی مدل ترانگو-ورگو نیست. تغذیه ابزار برای حالت سرطناب اگر ابزار در حالت قرقره باشد بسیار مشکل است در نتیجه ضروری است هر بار وضعیت ابزار برای انتخاب ایز بین دو حالت چک شود. 

محصول رتبه بندی خلاصی در طناب دادنابزار
ATC Black Diamond 9
Petzl Reverso 9
پتزل ورسو 9
Black Diamond ATC XP 9
Trango Vergo 8
GriGri+ پتزل 7
پتزل GriGri 7
Edelrid Mega Jul 7
ماموت هوشمند 2.0 7
کمپ ماتیک 6
ClickUp +. 6
ماموت هوشمند آلپ 6
مدراک لایفگارد 5
ادلرید ادی 5
ATC Black Diamond Black 4

متأسفانه ، این چک کردن دائمی امری است که ممکن است وقتی در حال صعود یا فرود نیاز به تغییر وضعیت داشته باشید به راحتی فراموش شود. همچنین تنظیم پیچ انتخاب حالت ابزار مشکل است . برای خلاص کردن پیچ باید یک شیئی نوک تیز را واردش کنید و در صورتی که موقع کوه نوردی یا صخره نوردی کلیدهایتان همراهتان نباشد باید همواره چیز برای این کار به همراه داشته باشید .

استفاده از GriGri+ به یک دوره یادگیری نیاز دارد به خصوص برای آموختن نحوه تغذیه طناب در زبانه ابزار و هم چنین سازگار کردن حافظه عضلانی با عملکرد ابزار. آموختن کار با ابزارهایی که از سبک تیوبی برای کار استفاده میکنند راحت تر است (مانند ریورسو پتزل) و به همین دلیل آن ها در این دسته امتیاز بالاتری میگیرند.

وزن اندازه

GriGri+ 1/7 اونس وزن دارد که تنها یک اونس بیشتر از GriGri است. از نظر شکل و اندازه نیز می‌توان گفت دقیقا مانند هم هستند. ویژگی های اضافی در ابزار جدیدتر یعنی GriGri+ یک اونس وزن بیشتری را به راحتی توجیه می نماید.

GriGri+ سبک تر و کم حجم تر از ادلراید ادی 13 اونس و کمپ متیک (7/9اونس) است. ابزارهای حمایت و فرود غیرفعال سبک تر هستن اما مزایای عملکردی که GriGri+ ارائه میدهد را ندارند . اگر شما به استفاده از ابزارهای حمایت و فرود فعال چند منظوره علاقه دارید اما به دنبال چیزی کم حجم‌تر میگردید مدل لایفگارد مدلاک را نیز در نظر بگیرید. لایفگارد در واقع مثل GriGri+ جیبی است البته آن قدرها هم کم وزن‌تر نیست (4/5 اونس) ولی قطعا کم حجم‌تر است و فضای زیادی را اشغال نمیکند.

قفل خودکار (مقاومت در چشم به هم زدن)

GriGri+ نیرویی حداقلی را برای حمایت ایجاد می کند، همانند GriGri است. این یک پیشرفت خوب در سطح  ابزارهایی قفل خودکار و سبک تیوبی برای GriGri+ نسبت به رقبایی همچون بلک دایموند ATC و ریورسو پتزل است. برای مسیر های طولانی که از چد مدل و نوع حرکت تشکیل می‌شوند شما زمان و انرژی زیادی را با استفاده از GriGri+ صرفه جویی می‌کنید.

بهترین کاربردها

GriGri+ بهترین ابزار حمایت و فرود فعال برای طیف وسیعی از کاربران خواهد بود. اگر شما در استفاده از ابزارهای این چنین تازه کار هستید دسته ضد شوک این ابزار بسیار مفید است و سطح جدیدی از احساس ایمنی را به ارمغان می‌آورد؛ گرچه هیچ چیز جایگزین آموزش خوب و استفاده آگاهانه و با احتیاط از لوازم نیست. برای راهنماها و ورزشکاران حرفه‌ای در عرصه کوه‌نوردی و صخره نوردی این ابزار یک وسیله فوق‌العاده برای انواع برنامه‌های صعود و فرود است. ورزشکاران کهنه‌کار، با وجود تجربه در برابر خطرات این ورزش مصون نیستند و می‌توانند از ویژگی های اضافی امنیت که در این ابزار تعبیه شده بهره ببرند.

قیمت

GriGri+ با قیمت 160 دلار از نظر قیمت دومین وسیله گران در حیطه ابزارهای حمایت و فرود در لیست ما بعد از کمپ متیک محسوب می شود که 200 دلار است. GriGri+ از مدل GriGri نیز 50 دلار گران‌تر است اما به لطف قطعات ساخته شده از فولاد ضدزنگ خود، از آن عمر بیشتری دارد به دلیل ویژگی‌هایی که ارائه میدهد به نظر ما قیمت GriGri+ مناسب است.

جمع بندی

از زمانی که اولین GriGri در 1991 عرضه شد پتزل از رقبای خود در زمینه ابزارهای حمایت و فرود پیشی گرفته است. با ارائه GriGri+ پتزل در ارائه ابزارهای صعود و فرود که به سادگی قابل استفاده باشند و کاربردی بوده و ایمن‌تر نیز باشند از هر ابزار حمایت و فرود دیگری در بازار امروز بهتر است. با دارا بودن دسته ضد شوک و خلاصی در طناب دادن دو حالته‌اش و طراحی خاصی که برای کاربر در مجموع آشنا به نظر می رسد GriGri+ یک گزینه جذاب برای تازه‌کاران در استفاد از این تجهیزات محسوب شده و ایمنی را برای آنان افزایش می‌دهد.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.