معیار های زیادی در هنگام انتخاب بهترین شلوار مخصوص پیاده روی برای شما وجود دارد. در اینجا ما خلاصه ای از مواردی که شما قبل از خرید بعدی خود، در هر مدل، جستجو می کنید را بیان می کنیم

اگر قصد رفتن به سفرهای طولانی تری همراه با کوله پوشتی هستید، ممکن است شما شلواری را بخواهید که بتوانید به راحتی گلس (لیز خوردن عمدی برای پایین رفتن از شیب های تند پوشیده از برف ) کنید و یا اینکه آن را به شلوارک برای روزهای گرم تابستانی تبدیل کنید. اگر شما کمتر اهل پیاده روی هستید؛ اما در فضای بیرونی به سختی کار می کنید، شما ممکن است به دنبال چیزی باشید که در شرایط محیطی که هر روز از آن استفاده می کنید، دوام بیاورد. همچنین بسیاری از مردم از شلوار های مخصوص پیاده روی برای بالارفتن، یوگا و یا حتی به سادگی، به عنوان سبکی از پوشش روزمره خود استفاده می کنند. خوشبختانه، تولید کنندگان، تولیدات خود را متناسب با هر گونه از انواع نیاز های شما، تطبیق داده اند.

انواع شلوار ها

ما به طورکلی دریافتیم که؛ شلوار های مخصوص پیاده روی، بر اساس طراحی آنها به چند دسته تقسیم می شوند.

یکی از نکاتی که شما باید در خرید خود، درنظر بگیرید این است که آیا بهتر است با یک شلوار معمولی بلند به سفر رفت؟ یا شلواری که به راحتی  از طریق باز کردن زیپ هایی که در آن تعبیه شده، قابل تبدیل به شلوارک باشد؟ و یا اینکه با تا کردن لبه آن بتوان آن را به شلوار های کوتاه کاپری تبدیل کرد یا خیر. همانگونه که تنوع انواع لباس ها و پوشش ها در فضای باز زیاد است، نظرات کوهنوردان نیز متفاوت است. در زیر نقاط قوت و ضعت هر نوع را، با جزئیات بیشتر توضیح داده ایم. 

شلوار استاندارد

اینها برای پیاده روی عالی هستند؛ زیرا پاهای شما را نسبت به شلوار های کوتاه، گرم تر نگه می دارند و از آن در برابر گزش حشرات، سایش خارها و سنگ ها، باران و قرار گرفتن در برابر آفتاب و باد محافظت میکنند. همچنین، شلوارهای استاندارد مناسبترین نوع دربرابر هوای خنک و مرطوب، و گرم و آفتابی، هستند.

بعضی از انواع شلوارهای استاندارد، منحصرا مناسب برای آب و هوای سرد و بارانی هستند. اگرچه آنها اغلب مکانیسمی ندارند که بطور خاص برای ایمن سازی آنها طراحی شده باشد، با این حال به دلیل خاصیت ارتجاعی موادی که در آنها استفاده شده، پاها به راحتی می توانند جمع شوند و همچنین از نظر منطقی ایمن باقی بمانند. بدون حداقل یک جفت شلوار عازم سفر های چند روزه کوهنوردی، ترکینگ و … نشوید و پیشنهاد می شود که اگر می خواهید از شلوار های معمولی استاندارد استفاده کنید، حتما یک جفت شلوار کوتاه نیز همراه خود داشته باشید.

شلوار های استاندارد معمولی همچنین برای کسانی که می خواهند از آن در سطح شهر، کار و یا تعطیلات آخر هفته استفاده کنند نیز بهترین انتخاب است و استایلی رایج و روزمره به حساب می آید.

شلوار های قابل تبدیل

شلوار های قابل تبدیل، در قسمت بالای زانوها، زیپ هایی دارند که به کوهنوردان این اجازه را میدهند که با باز کردن زیپ ها، بتوانند قسمت پایینی شلوار را جدا کنند و آن را به شلوارک تبدیل کنند. بسیاری از کوهنوردان از تنوع و کاربری چند گانه این نوع شلوار ها را دوست دارند، زیرا فضای کمتری را اشغال میکند و وزن کوله پشتی شان را کم میکند. همچین زمانی که قسمت پایینی شلوار کثیف شد، شما می توانید با جدا کردن قسمت پایینی و شستن آن، زحمت شستشوی کل شلوار را از سر خود کم کنید. علاوه بر آن شما می توانید زیپ بالای زانو ها را تا نیمه باز کنید تا روزنه ای به منظور هواکش ایجاد شود و یا اینکه قسمت پایینی شلوار را باز کرده، آن را بپیچانید و از آن به عنوان پوشش روی کفش استفاده کنید.

با این حال در عمل، اغلب کوهنوردان ترجیح می دهند که قسمت پایینی شلوارشان به صورت یکپارچه و متصل به شلوار در تمام طول مسیر باقی بماند و یا اینکه آنرا در داخل کوله خود نگه می دارند و از آن استفاده نمی کنند. کوهنوردان، برای تبدیل کردن تقریبا تمام شلوار های قابل تبدیل به شلوارک، مجبورند کفش های خود را دربیاورند و براین کار باید یک توقف نیم روزی داشته باشند، که قاعدتا، این عمل،کاری طاقت فرساست .از طرفی این نوع شلوار ها به دلیل داشتن زیپ، کمی سنگین تر هستند و بار اضافه ایجاد میکنند؛ گاهی به همراه داشتن یک شلوار کوهنوردی معمولی و یک شلوارک بادی، سبک تر و به صرفه تر از شلوارهایی قابل تبدیل با کاربری های غیر ضروری است. علاوه بر آن، از دیگر مشکلات این نوع شلوار، گیر کردن زیپ ها و نمایان شدن قسمتی از ران به دلیل باز بودن زیپ هاست .

بعضی از شرکت های تولید کننده این نوع مشکلات را در تولید انواع مدل شلوار های استانداد و تندیل پذیر برطف کرده اند و آنها را ارتقا داده اند.

شلوار های تاشو (جمع شونده)

در واقع این مدل شلوار ها جایگزینی برای شلوار های معمولی هستند که بعضی از مدل های در قسمت پایین آن دکمه ای تعبیه شده و در بعضی دیگر پارچه قسمت پایین آن قابلیت ارتجاعی دارد که می تواند جمع شود، هردوی این قابلیت ها به شما اجازه می دهند که بتوانید شلوار خود را کوتاه تر کنید. این ویژگی شلوار های تاشو مناسب برای هوای گرم است و دردسر شلوار های تبدیل را هم ندارد. البته تمام شلوارها را می توانید از قسمت انتهایی تا بزنید ویژگی ای که این نوع شلوار ها را از سایر شلوار ها متمایز میکند این است که قسمت تا زده ی شلوار در هر فعالیتی تا هر زمان که شما بخواهید، ثابت باقی می ماند.

ویژگی منحصربه فردی که این نوع شلوار ها دارند، این است که در قسمت پایینی خود دکمه ای دارند که با عث می شود ، قسمت تاشده ثابت باقی یماند. همچنین در قسمت داخلی پاچه شلوار نواری تعبیه شده است که برای دوچزخه سواران در شب قابل رویت است.          

اندازه، تناسب و قابلیت جا به جایی

پیشنهاد ما به شما این است که اندازه شلوار جذب و چسپان باید، اما بیش از حد تنگ نباشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که شلوارهای گشادتری انتخاب کنند اما تجربه ما ثابت کرده است که شلوار هایی که خیلی گشاد اند، سنگین تر هستند ، در هوای طوفانی شل می شوند، ایجاد صدا می کنند و ممکن است به خار و خاشاک های مسیر نیز گیر کنند و پاره شوند! این موارد در کوهنوردی های طولانی مدت می تواند بسیار آزاردهنده باشد . از طرفی دیگر ، اگر شلوارتان نیز خیلی تنگ باشد باعث خراشیدگی پاها ، محدود کردن جابجایی آن در پا و ناراحتی در اطراف میان تنه ،زانو و باسن شما می شود . مدل هایی که دارای آزادی بیشتر در قسمت زانو ها هستند و یا خشتک بلندتری دارند، بسیار راحت تر هستند و در بدن بهتر جابجا می شوند. این شلوارها با داشتن مقادیر زیادی اسپندکس و پارچه های کشسانی ، از مناسب ترین نوع شلوارها هستند.

توجه داشته باشید که شلوارهای کوهنوردی با پوشیدن مکرر در سفرها، مقداری کش می آیند و جا باز می کنند؛ تا زمانی دوباره شسته و خشک شوند به نظر می رسد قدری گشاد تر شده اند. همچنین کوهنوردان در سفر های خود ، وزنشان کاهش می یابد و سایز کمرشان کمتر می شود . به همین دلیل ، به شما پیشنهاد می کنیم به دنبالی مدلی باشید که دارای یک کمربند ، بند کشی و یا سگک باشد تا اگر به کوهنوردی های چند هفته ای می روید، به راحتی بتوانید اندازه شلوار خود را تنظیم کنید .

شما می توانید قسمت بعدی این مقاله را از اینجا مطالعه کنید.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.