چاقوی جیبی از ابزار ضروری است، اما به شرطی که تیز باشد. اینجا به چند نکته برای تیز کردن آن اشاره کرده ایم.

چک کردن کندی

چاقوی تیز نه تنها بهتر عمل می‌کند بلکه خطر کمتری هم دارد. اگر سعی کنید یک گوجه‌ فرنگی رسیده را با چاقوی کند برش بزنید باید مراقب سر انگشتانتان هم باشید.

چک کردن کندی

راه های زیادی برای پی بردن به کندی چاقو وجود دارد. بهترین کار این است که تشخیص دهید چاقو به درستی کار نمی‌کند، بدین گونه که کارتان سخت تر می‌شود. همچنین می‌توانید پرتوی نور چراغ پرنور مثل چراغ پیشانی را مستقیم جلوی لبه‌‌ی ‌چاقو قرار دهید، چاقوی کند نور را منعکس می‌کند.

روش دیگر استفاده از ناخن شصت است. تیغه‌ی چاقو را روی ناخن بگذارید، تیغه‌ی کند به راحتی سر می‌خورد در حالی که تیغه‌ی تیز گیر می‌کند.

ابزارهایی که برای تیز کردن با سنگ نیاز دارید

روش ها و ابزار بسیاری برای تیز کردن چاقو وجود دارد. ابزارهای تیز کردن از یک چاقو تیز کن آشپزخانه ساده به قیمت ۱۴ دلار تا چاقو تیز کن برقی با قیمت بیش از ۳۰۰ دلار وجود دارند. ما می‌خواهیم با سوهان سنگ و کمی روغن گریس مسئله را ساده کنیم.

ابزارهای تیز کردن

سوهان سنگ: سوهان های سنگ‌ یا سنگ چاقو تیز کن در مغازه‌‌های آهن آلات قابل دسترسی هستند. این سنگ‌ها معمولا دو صفحه دارند: سنگ نرم و سنگ سخت. می‌توانید با گرفتن دو سنگ مختلف و انتخاب این که چقدر سخت یا نرم است نرخ را تغییر دهید. معمولا باید تیز کردن چاقو را با صفحه‌ی سخت شروع کنید، سپس از صفحه‌ی نرم استفاده کنید تا تیز شدن چاقو به خوبی انجام شود.

سنگتان را فراموش کرده اید؟ می‌توانید از یک تکه آجر، گلدان، ظروف چینی بدون لعاب مثل زیر سرپوش مخزن دستشویی یا سفال نیمه کاره مثل حلقه‌ی صیقلی نشده‌ی زیر بعضی بشقاب‌ها، ظروف پذیرایی یا لیوان‌ها استفاده کنید. سوهان ناخن هم گزینه‌ی مناسبی است. همچنین هر چیزی هم که از آلومینیوم ساخته شده باشد برای صیقل نهایی بسیار مناسب است (به جای صفحه‌ی نرم). به این دلیل که چیزهایی که از آلومینیوم ساخته شده اند، لایه‌ی خارجی آن‌ها اکسید آلومینیوم است که ماده‌ی صیقل‌ دهنده‌ی خوبی برای تیز کردن نهایی است.

همچنین اندرو تروپ، کارمند ارتباطات رسانه‌ای در انجمن اسکات در بریتانیا، استفاده از سنگ‌های متخلخل مثل ماسه سنگ یا سنگ‌های صیقلی شده‌ی کنار رودخانه را پیشنهاد می‌کند.

روغن: یک عنصر ضد اصطکاک هم لازم است. وقتی چاقو جیبی‌تان را روی سنگ می‌کشید در واقع خرده ریزه ها را هم از روی آن پاک کرده‌اید. یک نرم‌کننده به تمیز کردن آن کمک می‌کند. همچنین هنگامی که تیغه را روی سنگ می‌کشید، از سایش گرما به وجود می‌آید که گرمای زیاد باعث انحراف تیغه می‌شود. روغن گرما را کاهش می‌دهد و از لبه‌ی استیل شما محافظت می‌کند. بسیاری از افراد حرفه‌ای استفاده از روغن معدنی را پیشنهاد می‌کنند، اما آب یا حتی آب دهان هم کارساز است.

تیز کردن چاقو با استفاده از سنگ

آماده کردن سنگ

۱. آماده کردن سنگ: اول سمت سخت آن را آماده کنید. باید سمت سخت آن به سادگی مشخص باشد. همچنین می‌توانید با ناخن آن را بخراشید تا متوجه شوید کدام سمت سخت تر است‌. سمت سخت آن متخلخل تر است و مایعات را سریع تر به خود جذب می‌کند. حالا سنگ را با روغن نرم کنید. به قدر کافی روی آن را بپوشانید اما لازم نیست که را کاملا خیس کنید. فقط به اندازه ای استفاده کنید که سطح آن برای بیش از ۲۰ مرتبه کشیدن چاقو تمیز باشد.

۲. چاقو را در زاویه‌ی درست قرار دهید: نکته اینجاست که زاویه‌ی بین سنگ و چاقو را یکدست نگه دارید. برای چاقوی جیبی، بین زاویه‌ی ۱۰ تا ۱۵ درجه حرکت کنید. تیغه را روی سنگ بگذارید و پشت چاقو را در زاویه‌ی مناسب بلند کنید. اگر ثابت نگه داشتن زاویه برایتان سخت است، از یک کمک کننده‌ که به چاقو متصل می‌شود برای تیز کردن استفاده کنید و به کمک آن زاویه‌ی مناسب را پیدا کنید. به یاد داشته باشید کمک کننده‌ها برای لبه‌های منحنی خوب کار نمی‌کنند.

۳. هر دو سمت چاقو را به آرامی حرکت دهید: با دستگاه زاویه سنج حتی برخلاف سنگ هم حرکت کنید. بحثی وجود دارد که آیا باید تیغه را به داخل و یا به بیرون سنگ بکشیم. هر دو روش کار می‌کند هر کدام را که راحت هستید انجام دهید. ممکن است هنگامی که به لبه‌ها می‌رسید نیاز داشته باشید کمی چاقو را کج کنید. شما می‌خواهید در یک حرکت همه‌ی تیغه از جمله نوک آن را تیز کنید.

هر سمت چاقو را جداگانه روی سنگ حرکت دهید

یک سمت تیغه را ۵ یا ۶ مرتبه روی سنگ بکشید. اگر این کار را خوب انجام دهید باید صدای حرکت خوش‌آیند‌ی بشنوید. اگر صدای آن بیشتر شبیه خراش باشد، باید زاویه‌ی چاقو را تنظیم کنید.

بعد از این که یک سمت را پنج یا شش دفعه حرکت دادید، تیغه را برگردانید و سمت دیگر آن را به سنگ بکشید. این کار را پنج یا شش دفعه انجام دهید.

۴. از حرکات متناوب استفاده کنید: یک سمت چاقو و سپس سمت دیگر آن را تیز کنید. حرکات متناوب به آرامی شیب چاقو را صیقل می‌دهند، قسمت شیب دار، لبه‌ی تیز چاقو است.

۵. این مراحل را برای قسمت نرم سنگ هم تکرار کنید: برای بهتر شدن تیزی تیغه از سنگ نرم پالاینده استفاده کنید و کل فرایند را تکرار کنید. به سنگ روغن بزنید و هر سمت چاقو را بیش از پنج یا شش دفعه به سنگ بکشید و این فرایند را با حرکات متناوب تمام کنید، سپس روغن و خرده ریزها را از روی چاقو پاک کنید.

روش های دیگر: تیز کردن چاقو با سوهان میله ای

سوهان‌های میله ای بعضی وقت‌ها به عنوان تیزکننده‌های فولادی شناخته می‌شوند و به شدت در آشپزخانه‌ها رایج هستند. این فولادها برای لبه‌های تیغه عالی هستند، اما می‌توانید از سوهان سنگ‌ هم همین نتیجه را بگیرید. این میله‌ها انواع مختلفی دارند. معمول ترین آن فولاد است، اما می‌تواند سفالی یا الماس هم باشد. میله‌های الماسی تیغه‌ی صاف تری را ایجاد می‌کنند، اما هر سه کارآمد هستند.

تیز کردن تیغه با استفاده از سوهان میله ای

۱. دسته‌ی میله را به طوری که نوک آن روح سطح محکم ثابت شود نگه دارید: میله باید روی سطح سخت کاملا عمود باشد. برای امنیت بیشتر می‌توانید تکه ای حوله یا پارچه زیر نوک میله بگذارید که احتمال لغزش کم شود و همچنین سطح افقی از ضربه حفظ شود.

۲. این بار هم زاویه مهم ترین نکته است: همانند سوهان سنگ زاویه ای که لبه‌ی شیب دار را نگه می‌دارید نکته‌ی مهمی در کل مراحل است. چاقو‌ها در سوهان‌های میله ای باید در زاویه‌ی ۲۵ تا ۳۰ درجه نگه داشته شوند. اگر برای پیدا کردن زاویه‌ی مناسب دچار مشکل شده اید می‌توانید از فروشنده‌ی مغازه‌ی آهن آلات کمک بگیرید.

یک سمت لبه چاقو را به سوهان میله ای بکشید

۳. یک سمت لبه‌ی چاقو را به میله بکشید: لازم نیست به تیغه فشار زیادی وارد کنید، بلکه باید آن را به آرامی ، از دسته‌ی چاقو به سمت نوک تیغه روی میله بکشید. با توجه به کندی چاقو می‌توانید تعداد حرکات را تعیین کنید.

۴. فراموش نکنید سمت دیگر را هم تیز کنید تا چاقو به طور یکنواخت تیز شود‌.

چطور باید چاقوهایی با لبه‌های دندانه دار را تیز کرد؟

لبه های دندانه دار چطور؟

چاقوهایی با لبه‌های دندانه دار یا کمی دندانه دار باید به صورت متناوب و با ابزار و روش های مختلف تیز شوند‌. ابزار مورد نیاز میله ای شکل و شبیه سوهان‌هایی که برای تیز کردن اره برقی استفاده می‌شود است.

تیز کردن هر شیار

۱. لبه‌ی شیب دار چاقو را قرار دهید: برخلاف چاقو‌های لبه صاف با کمی شیب در دو سمت، چاقو‌های دندانه دار در یک سمت شیب برجسته تری دارند. فقط آن سمت که به طور واضح برجسته است را تیز کنید.

۲. همه‌ی شیارها را تیز کنید: سوهان میله ای را در هر یک از شیار‌ها قرار دهید، سوهان را در زاویه‌ی خیلی کم قرار دهید و آرام حرکت دهید. مطمئن شوید که سوهان به طور کافی شیار‌های چاقو را پر می‌کند و آن را در جای مناسب تنظیم کنید.

برای امنیت بیشتر، سوهان را چند بار کوتاه و آرام به شیارها بکشید.

۳. ناصافی ها را از بین ببرید: اگر دارید تیغه را تیز می‌کنید، تراشه‌های فلز یا ناصافی ها در سمت مقابل تیغه جمع می‌شوند. در انتها ناصافی های ایجاد شده را پاک کنید.

پشت چاقو را به سوهان سنگ نرم بکشید.

حالا چاقو جیبی شما به درستی تیز شده باید آن را تمیز نگه دارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.