شما می توانید قسمت اول این مقاله را از اینجا و قسمت دوم را از اینجا مطالعه نمایید.

بهترین کاپشن‌ها برای کاربردهای خاص

بهترین راه برای خرید یک  کاپشن پَر سبک‌وزن و مناسب این است که  ابتدا در نظر بگیرید که برای چه منظوری می‌خواهید از آن استفاده کنید؛ این قضیه در مورد هر تجهیزات دیگری نیز صادق است. توجه دقیق به اینکه یک کاپشن، چطور و در کجا قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید چه نوع شرایطی لازم است تا بتواند از شما به خوبی محافظت کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا به یک تصور ذهنی دربارۀ اینکه چه ویژگی‌هایی اولویت بالایی دارند، دست یابید، و انتخاب نهایی خود را براساس این خواسته‌ها انجام دهید. در ادامه، ما تعدادی از رایج‌ترین کاربردها برای یک  کاپشن پَر سبک‌وزن را برگزیده‌ایم و نظرات خود را دربارۀ اینکه برای هر کاربرد باید به دنبال چه ویژگی‌‌هایی بود و همچنین تعدادی از محصولات خاص و پیشنهادی را ارائه کرده‌ایم.

کوهنوردی

وضعیت‌های بسیار مختلفی ممکن است به وجود آید که بخواهید در آن کوهنوردی کنید و به یک کاپشن پَر نیاز داشته باشید. در ادامه این وضعیت‌ها دسته‌بندی و با جزئیات بیشتری شرح داده شده‌اند.

ارتفاعات بالای کوهستانی (آلپاین)

اگر کاپشن پَر را در ارتفاعات بالای کوهستانی می‌پوشید، مراقب باشید که در اثر سایش با صخره‌های تیز، پاره و شکافته نشود. پیشنهاد می‌کنیم که آن را به عنوان یک لایه میانی و در زیر یک لباس ضخیم و بادوام‌تر بپوشید، یا اینکه از اول با یک کاپشن مصنوعی بادوام‌تر (ولی به احتمال زیاد سنگین‌تر) به آنجا بروید.

داشتن یک کاپشن پَر با وزن متوسط می‌تواند مفید باشد و به عنوان یک لایه میانی در زیر یک لایۀ ضخیم‌تر و یا به عنوان یک لایه بیرونی که همه چیز را در بالای گیره‌ها و کمربند صخره‌نوردی نگه می‌دارد، به کار رود. هودی‌های پَر North Face Summit L3 و Arc’teryx Cerium LT هر دو برای این منظور مناسب هستند.

صخره‌نوردی

کاپشن‌های پَر در هنگام آویزان شدن از صخره‌ها می‌توانند به خوبی نقش نیم‌تنه‌های نگه‌دارنده را بازی کنند. یکی از ویژگی‌هایی که ما در این مورد دوست داریم ، جیب‌های بزرگ و پنهان درونی است که در آن‌ها می‌توانیم فلاسک، دستکش‌ها و حتی کفش‌های خود را در هنگام حرکت و بالا رفتن کاملاً گرم نگه داریم. محصولات Rab Microlight Alpine، Arc’teryx Cerium LT Hoody، Feathered Friends Eos، و محصول ستایش‌شده از سوی کارشناسان یعنی North Face Summit L3 Down Hoody از جمله کاپشن‌های انتخابی ما برای ضخره‌نوردی هستند.

برای سرما و یخ‌بندان

بر اساس تجربۀ ما، در هوای سرد زمستانی و برای یخ‌نوردی، بهتر است که کمی افزایش وزن کاپشن را به خاطر گرمای بیشتر نادیده بگیرم، چرا که ما به طور کلی در این شرایط حاضر به انجام هر کاری هستیم تا گرم بمانیم، بتوانیم به تفریحمان ادامه دهیم و جریان گردش خون را از بالاتنه به سوی پاهای خود حفظ کنیم. در این شرایط، بهتر است ما یکی از این کاپشن‌های پَر را به عنوان یک لایۀ میانی در زیر یک لایه لباس سخت‌تر بپوشیم تا بتواند ما را در تمام طول روز گرم نگه دارد و همیشه خشک و حفاظت‌شده باقی بماند.

اسکی‌بازی

برای اسکی‌بازان بَک‌کانتری، یک کاپشن پَر سبک‌وزن می‌تواند در درجۀ اول به عنوان یک لایه میانی  برای دفع سوز و سرمای شدید در هنگام سُرخوردن سریع بر روی سراشیبی به کار رود. معمولاً اسکی‌بازان اگر  کاپشن پَری پوشیده باشند، در هنگام بالارفتن حرارت بسیار زیادی بر روی پوست‌شان تولید می‌شود، اما معمولاً آن گرما در سراشیبی‌های تند تبدیل به عرق‌های سرد می‌شود. در این شرایط، کاپشن‌های سبک قطعاً انتخاب درستی است. یک لایۀ میانی نازک از پَر که در زیر یک لایۀ سخت یا نرم قرار گیرد و از ورود برف‌روبه‌ها و رطوبت جلوگیری کند، همان روش لایه‌بندی است که ما معمولاً توصیه می‌کنیم. انتخاب‌های عالی برای این شرایط عبارتند از Mountain Hardwear Ghost Whisperer Hooded، REI Co-op Magma 850، Feathered Friends Eos، Rab Microlight Alpine و یا Arc’teryx Cerium SL.

کوه‌نوردی‌های اکتشافی

به طور کلی، کاپشن‌های پَر سبک‌وزنی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، برای کوه‌نوردی‌های اکتشافی در ارتفاعات بسیار بالا کافی نخواهند بود. برای اقامت در کمپ توچال قلۀ دِنالی، یا دوام آوردن در ارتفاعات بالای ۸۰۰۰ متری کوه چو اُیو، شما به یک پارکای مخصوص کوهنوردی یا کاپشن 8000 متری نیاز خواهید داشت. معمولاً این پارکاهای مخصوص بسیار ضخیم‌تر، سنگین‌تر، گرم‌تر، گران‌تر و دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به کاپشن‌هایی هستند که در این مقاله بررسی شده‌اند.

آب‌وهوای مرطوب و بارانی

همیشه این طور بوده که از پوشیدن کاپشن‌های پَر در آب‌وهوای بارانی پرهیز می‌شده است، چرا که این نوع از کاپشن‌ها هنگامی که با آب خیس می‌شوند مانند گوله‌ای از کاغذ سلفون منقبض و به‌هم فشرده می‌شوند. با این حال، پیشرفت‌های اخیر در فناوری باعث شده‌اند که شما مجبور نباشید اگر در شهری مانند پورتلند زندگی می‌کنید به کلی کاپشن‌های پَر را نادیده بگیرید.

اگر قرار است به یک منطقۀ بارانی سفر کنید، حتماً کاپشن پَری را با خود به همراه ببرید که حداقل پارچۀ رویۀ آن  دارای یک روکش DWR باشد، یا چه بهتر که با استفاده ازکاپشن‌های دارای پَرهای آبگریز، خودتان را دو برابر بیشتر در برابر رطوبت بیمه کنید. کاپشن پَر پیشنهادی ما برای کوله‌گَردی یا کوهنوردی در شرایطی که ممکن است همراه با بارش باران سردی باشد، Rab Microlight Alpine است. این کاپشن دارای یک روکش DWR بسیار مؤثر و پَرهای آبگریز نیکواکس (Nikwax) می‌باشد و حتی یک کلاه لبه‌دار بندی دارد که از خیس شدن صورت شما در هنگام باران جلوگیری می‌کند. با این حال، باید به یاد داشته باشید که این کاپشن ضد آب نیست و نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای یک کت بارانی به کار رود.

زندگی روزمره / گردش در اطراف شهر

اگر دلیل اصلی‌‌تان برای خرید یک کاپشن پَر گرم، تنها این باشد که شما را در هنگام انجام کارهای روزمره در یک شهر سردسیری، به خوبی گرم نگه دارد، آن وقت مورد استفادۀتان مانند بسیاری از مردم خواهد بود. در این شرایط احتمالاً در انتخاب شما وزن و تراکم‌پذیری اهمیت بسیار کمتری از گرما، تناسب و سبک کاپشن خواهد داشت. ما معمولاً یکی از این کاپشن‌ها را بر روی لباس‌های معمولی دیگری که هر روز می‌پوشیم، بر تن می‌کنیم، بنابراین مهم است که کاپشن انتخابی‌مان به اندازۀ کافی بزرگ باشد تا بتواند به عنوان یک لایۀ بیرونی به کار رود.در این مورد هنگامی که نوبت تصمیم‌گیری دربارۀ سبک و استایل کاپشن می‌شود، ما معمولاً از کاپشن‌های بسیار ویژه فاصله می‌گیریم و به جای آن به سوی کاپشن‌هایی جذب می‌شویم که با لباس‌های عادیمان سازگار باشند، و شاید مهم‌تر از آن باعث نشود که ما بیش از حد غیرعادی به نظر برسیم. در بررسی‌هایی که انجام دادیم، ما از گردش در مکان‌های عمومی با Patagonia Down Sweater Hoody و Arc’teryx Cerium SL لذت بردیم.

نتیجه‌گیری

امیدواریم که تحقیق و بررسی‌های عمیق ما و همچنین توصیه‌هایی مطرح شده در این مقاله، به شما کمک کند تا به طور دقیق و مؤثری بهترین کاپشن پَر را برای سفرهای خود انتخاب کنید. مانند تجهیزات دیگر لازم برای سفر، فرایند انتخاب کاپشن نیز با شناسایی و تعیین شرایطی که احتمالاً با آن روبه‌رو می‌شوید آغاز می شود و سپس باید محصولی را که به بهترین وجهی بتواند در آن شرایط به کار رود، پیدا کنید. با اینکه ما همۀ کاپشن‌هایی را که آزمودیم، رتبه‌بندی کرده‌ایم و به محصولات مورد علاقه‌مان امتیاز ویژه داده‌ایم، اما واقعیت این است که همۀ این کاپشن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشند، که کاملاً متناسب با مورد استفادۀ شما باشند.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل از سایت معتبر outdoorgearlab

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.