به دنبال دوچرخه مناسب جدید هستید؟ خبر خوب این است که لازم نیست برای انتخاب یک دوچرخه خوب، زبان دوچرخه ها را یاد بگیرید! فرایند خرید دوچرخه را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

1-نوع دوچرخه را مشخص کنید: دوچرخه مناسب شما به محل و سبک دوچرخه سواری شما بستگی دارد. ما خلاصه ای از دسته بندی دوچرخه ها را در اختیارتان می گذاریم تا انتخاب راحت تر و بهتری داشته باشید.

2-عملکرد و قیمت: معمولا در بین دوچرخه های مختلف، میان عملکرد و قیمت رابطه مشابهی وجود دارد. برای داشتن دوچرخه ای با عملکرد و کیفیت بهتر یا جنس خاص تر مثل کربن، باید هزینه بیشتری بپردازید.

3-مطمئن شوید که سایز دوچرخه، مناسب شما باشد: دوچرخه ها سایز های مختلفی دارند. بر اساس اندازه قد، به دنبال دوچرخه مناسبتان باشید. پیرامون اصول سایز بندی دوچرخه ها بیشتر مطالعه کنید.

نوع دوچرخه را مشخص کنید

از خودتان بپرسید، کجا می خواهید دوچرخه سواری کنید؟ خیابان، مسیر های ویژه عبور دوچرخه، جاده خاکی، یا ترکیبی از همه آنها؟ پایین، جدولی آورده شده که آپشن ها و انواع دوچرخه های مناسب برای هر نوع مسیر را نشان می دهد:

مدل دوچرخهنوع مسیر
دوچرخه های جاده، هیبرید، الکتریکیجاده آسفالت، مسیر ویژه عبور دوچرخه
دوچرخه های هیبرید و الکتریکیخیابان(صاف یا ناهموار)، مسیر های طبیعی
دوچرخه گردشگریهر مسیری از آسفالت گرفته تا بیابان
دوچرخه های کوهستان،الکتریکیجاده خاکی

تقریبا هر دوچرخه در مسیر آسفالت یا سنگ فرش حرکت می کند. بعضی از دوچرخه ها قابلیت حرکت در چند نوع مسیر را دارند. برای داشتن انتخابی بهتر، محلی که بخش عمده دوچرخه سواری شما در آنجا انجام خواهد شد را مشخص کنید. در ادامه می توانید راجع به انواع دسته بندی دوچرخه ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دوچرخه های الکتریکی

انواع مختلفی از دوچرخه ها آپشن های الکتریکی نیز دارند. کمی وقت بگذارید؛ شاید یک دوچرخه الکتریکی برای شما مناسب باشد. عموما، یک دوچرخه الکتریکی به همراه موتور برقی که دارد شما را در رکاب زدن یاری می کند و سواری راحت تری در اختیارتان می گذارد.

اگرچه قیمت این دوچرخه ها زیاد است، ولی حرکت در سربالایی ها با این دوچرخه، نسبت به مدل های غیر برقی، آسان تر خواهد بود. همچنین، با دوچرخه های برقی، قابلیت سواری طولانی تر و با سرعت بیشتر وجود دارد.

دوچرخه جاده

دوچرخه های جاده مناسب سواری های تفریحی، ورزشی،گردش و سفر، و مسابقه هستند. اکثر این دوچرخه ها فرمان خمیده به سمت عقب دارند، حالتی که دوچرخه سوار را در وضعیت آیرودینامیک قرار می دهد. ممکن است کمی خم شدن به طرف جلو مطلوب باشد. دوچرخه های جاده در دسته بندی زیر قرار می گیرند(شامل چندین نمونه دوچرخه الکتریکی):

دوچرخه جاده Endurance : «راحتی مداوم» شاید اسم بهتری باشد که می توان روی این دوچرخه ها گذاشت، چون ساختار این دوچرخه ها طوری طراحی شده که دوچرخه سوار در مسافت های طولانی احساس راحتی بیشتری دارد. یکی از فاکتور هایی که باعث این ویژگی خاص شده، پهن بودن تایر هاست که باعث می شود دوچرخه با اعمال فشار کمتری حرکت کند.

دوچرخه مخصوص شنزار/جاده خاکی(گراول): از آنجایی که دوچرخه سواران همیشه دوست دارند محدودیت ها را کنار بزنند و هر دفعه مقصد جدیدی برای دوچرخه سواری شان انتخاب کنند،دوچرخه های چند سطحی(دوچرخه هایی که برای چندین نوع مسیر مختلف مناسب باشند) برای چندین سال حائز اهمیت بوده اند. دوچرخه های هیبرید یکی از موارد هستند.اگر تمایل دارید مسافت های طولانی تر و با سرعت بیشتری دوچرخه سواری کنید، دوچرخه های مخصوص شنزار گزینه مناسبی هستند. این دوچرخه ها به علت داشتن فرمان خاص(با دوسر برگشته به عقب) و تایر های پهن از نظر آیرودینامیکی وضع بهتری دارند و دارای قابلیت حرکت در مسیر های آسفالت و خاکی هستند.

دوچرخه های گردشگری: این دوچرخه ها تفاوت هایی با دوچرخه های جاده دارند. دوچرخه های گردشگری طوری طراحی شده اند که قابلیت حمل بار در مسیر های طولانی داشته باشند. این مدل ها با بدنه قوی تری که دارند، می توانند بارهای سنگین را تحمل کنند. همچنین دارای بند ها و جایگاه های مخصوصی برای این کار هستند.

دوچرخه پرفورمنس: این دوچرخه های سبک وزن آیرودینامیک، برای سواری های تیمی و سرعتی در مسیر های صاف و شیب دار(تپه) یا بعضی مسابقات طراحی شده اند.

دوچرخه کوهستان

دوچرخه های کوهستان بدنه مستحکم،و همچنین سیستم تعلیق و کمک فنر دارند. این دوچرخه ها قابلیت حرکت در انواع مسیر ها اعم از جاده خاکی، سنگ، کوه و صخره و دیگر ناهمواری ها را دارند؛ چیزی که سواری با آنها را لذت بخش می کند. دوچرخه های کوهستان نسبت به مدل های جاده دنده های سبک تری دارند، بدین ترتیب، حرکت در سربالایی ها آسان تر است.

دو اصطلاح رایج در ارتباط با این دوچرخه ها وجود دارد: « دوگانه / دارای سیستم تعلیق کامل ( full suspension )»، یعنی دوچرخه ای که در عقب و جلو سیستم کمک فنر دارد؛ و «دم سخت(hardtail )» یعنی دوچرخه ای که دارای انشعاب محور تعلیق جلویی و بدون محور عقب باشد. مدل های دارای سیستم تعلیق کامل گران قیمت تر هستند ولی سواری راحت تری ارائه می دهند. همچنین قابلیت حرکت در مسیر های مختلفی دارند.

دوچرخه های کوهستان در دو استایل دیده می شوند:

دوچرخه های کراس کانتری: وزن کم و کاربرد بیشتری دارند. این نوع دوچرخه در مسابقات نیز دیده می شود؛ بنابراین هم قدرت کوهنوردی دارند و هم سرعت برای مسابقه. اگر قصد آفرود یا دوچرخه سواری غیر تکنیکی(یا کمی تکنیکی) دارید، این دوچرخه مناسب شماست.

دوچرخه مدل تریل: این دوچرخه، گزینه انتخابی دوچرخه سوارانی است که برای اولین دفعه قصد دوچرخه سواری در کوهستان دارند. اگر هدف شما دوچرخه سواری تیمی با دوستان در جاده خاکی است، دوچرخه مدل تریل مناسب شما خواهد بود. سواری با این دوچرخه ها کارآمد و لذت بخش است.

دوچرخه تماما کوهستانی(آل مونتین): اگر قصد دوچرخه سواری تکنیکی دارید، این مدل دوچرخه مخصوص شما خواهد بود. با این دوچرخه قادر خواهید بود تکنیک های مختلفی را اجرا کنید؛ سواری لذت بخش در سراشیبی ها، توانایی بالا در کوهنوردی، داشتن تعادل کافی و لازم برای مناطق شیب دار از ویژگی های آنهاست.

دوچرخه های با تایر پهن: داشتن تایر های خیلی پهن، از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این دوچرخه ها است. تایر پهن، دوچرخه سواری را در برف و ماسه و حتی مسیر های بسیار سخت و ناهموار آسان تر می کند.

دوچرخه هیبرید

اگر به دنبال دوچرخه ای هستید که علاوه بر درون شهر، قابلیت سواری در جاده خاکی نیز داشته باشد، این دوچرخه مناسب شما خواهد بود. شاید متوجه شده باشید که از دوچرخه هیبرید برای ورزش و فیتنس هم استفاده می شود؛ این موضوع، به خاطر ویژگی های خاص این دوچرخه از جمله راحتی، خوش دست و روان بودن است. این دوچرخه ها با دارا بودن تایر های با قطر بیشتر، سرعت بالاتری دارند؛ همچنین به علت پهن بودن تایر ها قابلیت آفرود نیز دارند. اگر قصد آفرود دارید، دوچرخه هیبرید دارای کمک فنر جلو مناسب تر خواهند بود.

دوچرخه های تخصصی

علاوه بر انواع دوچرخه ای که در مطالب فوق بیان شد، دوچرخه های متفاوتی نیز وجود دارند:

دوچرخه کروزر: دوچرخه کروزر برای سواری ساده و تفریحی در شهر طراحی شده است. از ویژگی های این دوچرخه می توان به تایر های پهن و زین نرم و راحت آن اشاره کرد. این دوچرخه ها مناسب سواری های کوتاه در مسیرهای صاف خاکی نیز هستند.

دوچرخه باری: به گونه ای طراحی شده اند که قادر به حمل بار های زیادی هستند. برای انجام خرید منزل، جابه جایی بچه ها یا وسایل یا.. می توان از دوچرخه باری استفاده کرد. این دوچرخه ها سرعتی نیستند ولی برای انجام کار های روزمره بسیار سودمند اند.

دوچرخه تاشو: این دوچرخه ها می توان تا کرد و در کنار دیگر وسایل سفر قرار داد. دوچرخه های تاشو برای آنهایی که با  دوچرخه به محل کار می روند یا مسافرانی که فضای کافی برای حمل بار ندارند بسیار مناسب است. وزن کم، استحکام کافی، قابلیت تاشدن سریع، از جمله ویژگی های این دوچرخه هستند.

موارد مربوط به عملکرد و قیمت

لازم نیست به دنبال تجهیزات و تکنولوژی های بکار رفته در انواع دوچرخه باشید، اما باید بدانید که هرچه دوچرخه مجهز تر باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود. وقتی می خواهید با توجه به میزان بودجه ای که در اختیار دارید دوچرخه بخرید، موارد زیر را، که هزینه دوچرخه را بالاتر می برند، در نظر بگیرید :

دوچرخه دارای سیستم تعلیق کامل، دم سخت بودن(دوچرخه ای که دارای انشعاب محور تعلیق جلویی و بدون محور عقب)، یا بدون کمک فنر: دوچرخه های دارای سیستم تعلیق کامل(کمک فنر در عقب و جلو) معمولا گران تر هستند، در عوض سواری نرم تر و راحت تری خواهید داشت. همچنین می توانید در مسیر های سخت و ناهموار هم راحت تر حرکت کنید. دوچرخه های دم سخت(فقط کمک فنر در جلو) لرزش های ناشی از ناهمواری های مسیر را جذب می کنند ولی عملکرد ضعیف تری نسبت به مدل -دارای سیستم تعلیق کامل- خواهند داشت.

کربن و آلومینیم: دوچرخه های با بدنه کربنی، وزن کمتر و کیفیت سواری بیشتری دارند و البته گران قیمت تر نیز هستند. دوچرخه ها با بدنه آلومینیمی تقریبا با هر قیمتی در بازار وجود دارند.

سواری الکتریکی: دوچرخه های الکتریکی دامنه و قابلیت های دوچرخه سواری را برای همه افراد گسترش می دهند.

کیفیت مواد سازنده: قیمت هر دوچرخه به جنس مواد بکار رفته در ساخت آنها بستگی دارد. هرچه کیفیت مواد سازنده بهتر باشد، طبیعتا باید هزینه بیشتری بپردازید.

سیستم دنده دوچرخه

تعداد دنده ها و محدوده هریک از آنها در دوچرخه های مختلف، متفاوت است. ولی بطور معمول، دوچرخه های هر دسته(دسته بندی انواع دوچرخه قبلا بیان شد)، سیستم دنده مشابهی خواهند داشت.

سایز تایر

سایز تایر یکی دیگر از ویژگی های دوچرخه است و هنگامی که گروه دوچرخه مناسب را انتخاب می کنید، مشخص می شود. البته یک استثناء بزرگ وجود دارد: اکثر دوچرخه های کوهستان تایر های 29 یا 27.5 اینچی دارند. از دیدگاه مالی، تفاوت قیمت زیادی بین سایز های مختلف وجود ندارد. بنابراین مسئله مهم در انتخاب تایر، عملکردی است که مدنظر دارید.

نوع ترمز

درسال های گذشته، ترمز های طوقه ای رایج تر از دیسکی بودند. ترمز های دیسکی، در هر وضعیتی، به عنوان ترمز برتر و قوی تر معرفی شده اند. از آنجایی که قیمت ترمز های دیسکی طی سال های اخیر کمتر شده، میزان فروش و استفاده از آنها افزایش یافته است.

ترمز های طوقه ای، که با فشرده شدن لنت ها به دیواره های طوق ها عمل می کنند، هنوز هم گزینه ای مقرون به صرفه(از نظر اقتصادی) به حساب می آیند. بررسی یا تعویض لنت ها در این نوع ترمز بسیار آسان است.

ترمز های دیسکی، که با چسبیدن لنت ها به دیسک مخصوص عمل می کنند، در دو دسته قرار می گیرند: هیدرولیکی و مکانیکی.

ترمز دیسکی هیدرولیک ترمز گیری قوی تر و بهتری دارد و با اندک حرکت انگشت عمل می کند. ضمنا تنظیم لنت ها در این ترمز های دیسکی به راحتی انجام می شود و نیازی به تنظیم دستی نیست.

اندازه دوچرخه

خرید سایز درست دوچرخه، گام اول است. خوشبختانه، اکثر دوچرخه سازان اطلاعات لازم را به شما می دهند تا بر اساس اندزه قدتان بتوانید دوچرخه ای مناسب تهیه کنید. مهم ترین عوامل موثر در اندازه دوچرخه، یعنی فاصله بین شما و لوله بالایی و همچنین فاصله بین شما و فرمان، بعدا قابل تنظیم هستند. در نظر داشته باشید که باید چندین هفته بگذرد تا کم کم به دوچرخه جدید عادت کنید.

ترجمه شده توسط تیم تولیدمحتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.