اگرچه چراغ های پیشانی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، اما اگر هر زمان استفاده از چراغ های دستی ترجیح داده شود، چراغ قوه انتخاب خوبی می باشد، مانند:

  • زمانی که به نور افکنی قابل حمل و قوی نیاز دارید.
  • هنگامی که مهارت و دقت در کنترل نور از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
  • زمانی که بخواهید چراغ را برای انجام کاری روی آن تنظیم کنید.
  • علامت دهی

پیشرفت در فناوری LED (دیود تابش نور) و راندمان باتری منجر به ساخت چراغ قوه هایی شده است که نسبت به چراغ قوه های چندسال پیش کوچکتر، سبکتر و روشن تر هستند.

فاکتورهای مهم در چراغ قوه و چراغ پیشانی

عوامل اصلی برای مقایسه هنگام انتخاب چراغ قوه:

  • خروجی نور
  • نوع باتری و مدت زمان کارکرد
  • اندازه و وزن

قیمت چراغ قوه ها از کمتر از ۲۰ دلار تا بیش از ۲۰۰ دلار متغیر است اما ممکن است اندازه ی آنها یکسان باشد. تفاوت در چیست؟ روشنایی بزرگترین تفاوت است. چراغ قوه های گرانتر قدرتمند تر هستند زیرا در آنها از فناوری پیشرفته ی لامپ، باتری و مدار استفاده میشود اگر چراغ قوه دارای باتری قابل شارژ باشد و ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر ضربه و آب، ضد داغ شدن و داشتن مدل های مختلف روشنایی، داشته باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

اگر قصد خرید حضوری دارید موارد زیر را بررسی کنید:

چگونه چراغ روشن و خاموش میشود؟ آیا خود به خود در کیفتان روشن میشود؟ یا اگر قصداستفاده از آن را در هوایی سرد دارید آیا میتوانید به راحتی با وجود پوشیدن دستکش آن را روشن و خاموش کنید؟

آیا چراغ قوه به اندازه ی کافی قوی است که بتواند کارهای شما را راه بیندازد؟(آیا به اندازه ی کافی نور دارد؟)

آیا خوش دست است؟

آیا به ابزاری برای تعویض یاتری نیاز دارد؟

عملکرد چراغ قوه

استاندار های ANSIFL1 که برای چراغ قوه در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است این اطمینان را میدهد که چراغ قوه آزمایش و رتبه بندی شده است.

رعایت این استانداردها اختیاری است و تولیدکنندگان آزمایشات خود را انجام میدهند اما اکثر برند ها امروزه عملکرد های زیر از جمله نحوه ی عملکر چراغ قوه را روی بسته بندی خود درج میکنند.

خروجی نور

میزان خروجی نور بر حسب لومن اندازه گیری میشود. این اندازه ای از شدت تابش نوری که از چراغ قوه خارج میشود میباشد. این اندازه گیری زمانی که چراغ قوه در بالاترین حد روشنایی تنظیم شده است و از باتری جدید استفاده میکند انجام میشود.

میزان نور خروجی ممکن است برای تنظیم نور نمایش داده شود. این یک ابزار مقایسه ای عادی است اما کل داستان را درمورد روشنایی نمی گوید. شدت پرتو، فاصله و نوع، همگی بر تاثیرگذاری یک چراغ قوه موثر هستند.خروجی نور میتواند از ۲۰ لومن(مناسب برای مطالعه ی کتاب) تا ۳۵۰۰ لومن که شدت تابش بسیار شدید است باشد.

برد تابش نور

برد تابش نور برحسب متر اندازه گیری می شود به این معنی است که برد چراغ قوه، قبل از اینکه تاریکی هوا به اندازه ی تابش نور ناشی از یک ماه کامل شد، چقدر میدرخشد. روشنایی ناشی از ماه کامل برای داشتن سفری ایمن و محتاطانه در فضای آزاد کافی است.

مدت زمان کار کرد

مدت زمان کارگرد برحسب ساعت محاسبه میشود. چه مدت طول میکشد تا نور خروجی با وجود داشتن باتری جدید به ۱۰ درصد برسد.

ممکن است خروجی نور به مرور زمان کاهش یابد یا تا حد زیادی ثابت بماند و بعد ناگهان کاهش یابد. مدت زمان کارکرد معمولا برای هر نوع تنظیم نور داده میشود.

وجود وجود نمودار مدت زمان کارکرد، بهترین تصویر از عملکرد چراغ را در طی زمان ارائه میدهد.

مقاومت دربرابر ضربه

مقاومت دربرابر ضربه بر حسب متر اندازه گیری میشود. چراغ هارا ۶ بار در فاصله های مختلف روی بتن، جهت آزمایش پرتاب میکنند. این تست برای اطمینان از این است که آیا چراغی که تصادفا پرتاب شده، هنوز هم کارایی دارد یا خیر. البته این تست جهت بررسی مقاومت چراغ قوه هنگام برخورد با جسم سنگین یا استفاده از آن برای ضربه زدن به اشیاء دیگر نیست.

مقاومت دربرابر آب

مقاومت دبرابر آب توسط سیستم IPX بررسی میشود.

در صورت استفاده از چراغ قوه در هوای بارانی و یا محلی که آب وجود دارد، مقاوم بودن چراغ قوه در برابر آب اهمیت پیدا میکند. سه رتبه بندی استفاده میشود: دارای رتبه بندی IPX4است، پس از اعمال آزمایش پاشش این رتبه دریافت میشود. این آزمایش به این منظور است که چراغ قوه هر زاویه مقاوم دربرابر آب باشد. این آزمایش همچنین  درجه ی آب گرفتگی را نیز نشان میدهد.

_IPX7  شناوری موقت: تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری

_IPX8 شناوری: تا ۴ ساعت در عمق مشخص شده

نحوه ی انتخاب کلاه های چراغدار برای مباحث بیشتر درمورد موضوعات فنی مربوط به روشنایی یا مقاله ی توصیه هایی از کار کنان REI هستند را مطالهه کنید.

ویژگی ها وعملکرد های بیشتر

برخی یا تمام این خصوصیات که دارای رتبه بندی غیر ANSIمی باشند، در انتخاب چراغ قوه ی شما تاثیر میگذارند:

نوع لامپ

پیشرفت در فناوری ،LED انواع دیگر لامپ هارا تقریبا منسوخ کرده است. لامپ های رشته ای مانند لامپ های کریپتون هنوز دربرخی از گونه های چراغ قوه وجود دارند. بررسی راندمان انرژی، مدت زمان کارکرد، مقاومت دربرابر ضربه و گزینه های مربوط به روشنایی یک چراغ قوه LED سخت است.

نوع پرتو

بازتابنده ی لنز که لامپ را احاطه کرده است، بر نحوه ی پراکندگی نور تاثیر میگذارد. ۳ مورد رایج:

فلود(یا ثابت): یک عرض پرتو واحد. برای کارهای عادی در اردوگاه یا هنگام پیاده روی مناسب است.

اسپات(یا متمرکز): یک پرتو منفرد میباشد که در چراغ نورافکن قرار دارد تا بتواند مسافت طولانی را طی کند. این نوع برای پیداکردن مسیر یا سایر فعالیت های سرعتی مناسب است.

قابل تنظیم: عرض پرتو از گسترده تا متمرکز متغیر است. برای مثال کوهنوردی که دنبال شیب بعدی است باید از پرتوی متمرکز استفاده کند اما برای مطالعه ی یک نقشه پرتوی ثابت مورد نیاز است.

خروجی نور تنظیم شده

چراغ قوه های داری منبع تغذیه ی تنظیم شده، روشنایی پایدار و زیادی در تمام طول عمر باتری دارند. با این وجود، در آخر، میزان نور به طور ناگهانی و چشمگیری کاهش میابد. چراغ قوه های کنترل نشده در اول روشن می شوند و به دلیل تخلیه ی نیروی باتری، به تدریج کمرنگ تر میشوند.

نوع باتری

نوع و در دسترس بودن باتری های جایگزین، اغلب عاملی برای انتخاب چراغ قوه است.

یکبار مصرف: رایج ترین اندازه ی باتری AAA یا باتری AA می باشد و به راحتی دردسترس هستند. CR123A نیز نوعی رایج است؛ اما گرانتر است و یافتن آن نیز سخت تر می باشد. قسمت بالای آنها ولتاژ خروجی بیشتری برای چراغ قوه ی سبک و کم وزن دارد و باعث میشود چراغ قوه با وجود داشتن پکیجی کوچک، نور زیادی داشته باشد. چراغ قوه هایی که از سلول D استفاده میکنند نیز هنوز موجود میباشند. البته اگر با سایز اندازه باتوم آنها مشکلی نداشته باشید .

قابل شارژ: باتری های یون لیتیوم میتوانند از طریق اتصال USB از یک رایانه،  پریز برق ACیا DC یا صفحه خورشیدی شارژ شوند. اگر از اول  مقداری بیشتر هزینه کنید و باتری قابل شارژ بخرید نیازی نیست مدام باتری یکبار مصرف بخرید.

تجدید پذیر: چراغ قوه هایی که باتری داخلی دارند و از طریق صفحه ی خورشیدی شارژ میشوند برای جعبه ی لوازم اولیه مناسب هستند.

احتیاط: از باتری های لیتیوم یا لیتیوم یونی در هر چراغ قوه ای استفاده نکنید مگر اینکه توسط سازنده پیشنهاد شود. اگر باتریی لیتیومی با چراغ مطابقت نداشته باشد چراغ آسیب میبیند.

حالت ها

یک تنظیم برای استفاده های عادی کافی میباشد. برخی از مدل ها۲ حالت یا بیشتر را ارائه میدهند مانند حالت (کم، متوسط، بالا و تقویت). احتمالا، به ندرت بیشتر از یک حالت را استفاده خداهید کرد، اما داشتن گزینه پرتاب نور قوی، در صورت تقاضا میتواند اطمینان بخش باشد. هرچه چراغ قوه را روی حالت روشن تری تنظیم کنید،مدت زمان کارکرد کوتاه تر میشود. برخی از فرمول ها ممکن است حالت هایی مانند بارقه یا ویژگیSOS )کمک) را ارائه دهند.حالت های قابل برنامه ریزی توسط کاربر یا توالی حالت یک مزیت محسوب میشود. این ممکن است یک ویژگی باشد که در چراغ قوه گنجانده شده است، و یا ممکن است روی نرم افزار تنظیم شده باشد و از طریق کابل USB به چراغ بارگیری شود.

تنظیم کردن

نوع دکمه ی روشن/خاموش و حالت روشنایی برای برخی از مصرف کنندگان مهم است. برای دکمه های فشاری یا کشویی معمولا از انگشت شست استفاده میشود.

یک حاشیه ی چرخان نیز میتواند به عنوان سوئیچ عمل کند و برای استفاده از آن به هردو دست نیاز است. داشتن ویژگی قفل ایمنی از خاموش شدن چراغ به طور تصادفی جلوگیری میکند و باعث میشود باتری آسیب نبیند. برخی از این چراغ ها دارای عملکرد پرتوی خاموش (بدون کلیک)هستند که درآن سوئیچ با فشار کمتری باعث فعال شدن نور میشود و لازم نیست که برای روشن کردن چراغ یک کلیک کامل کنید یا سوئیچ را آزاد کنید. این نوع چراغ قوه هارا  بدون نیاز به چرخاندن، در همه ی حالت ها میتوان خاموش کرد.این خود یک ویژگی  مطلوب برای چراغ قوه است.

مواد سازنده و شکل

بدنه ی بیشتر چراغ قوه از جنس پلاستیک و یا از آلیاژ آلومینیوم است.

ویژگی فولاد ضد زنگ در سر چراغ قوه، برای ایجاد مقاومت بیشتر دربرابر ضربه است. همه ی بدنه های آلومینیومی یکسان نیستند._بدنه های نازکتر، سبکتر هستند و ضخیم تر ها محکم تر هستند. بدنه های استوانه ای رایج ترین شکل هستند،اما با توجه به اینکه اگر آنها را روی سطحی قرار دهیم می غلتند، بعضی از نمونه ها برای جلوگیری از غلتیدن ساخته شده اند. علاوه بر این، ممکن است سطح بدنه دارای الگوی پیچیده ای باشد تا بتواند چراغ قوه را به سطح بچسباند و باعث کاهش لغزش شود.

اندازه و وزن

این بیشتر سلیقه ای است. چراغ قوه ی بزرگتر و سنگین تر الزاماً روشن تر نیست، اما به دلیل ظرفیت بیشتر باتری، احتمالاً مدت زمان بیشتری روشن می ماند.

لوازم جانبی

مواردی که ممکن است جداگانه به فروش برسد یا در چراغ قوه گنجانده شود شامل یک تسمه، گیره ی کمربند یا کیف چرمی، و فیلتر لنز و پخش کننده ی نور هستند که مربوط به روشنایی می باشند.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.