اینکه یک مسافر ماجراجو باشید خوب است، اما مریض شدن چیزی نیست که یک مسافر دوست داشته باشد.

در این مقاله نکاتی پیرامون پیشگیری از ابتلا به بیماری در سفر بیان می کنیم:

درباره مقصدتان تحقیق کنید

از وبسایت های CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) و سازمان بهداشت جهانی بازدید کنید. این وبسایت ها اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی سلامت در کشورهای مختلف در اختیارتان می گذارند. همچنین توصیه هایی برای اینکه در سفر سالم بمانید ارائه می دهند.

با یک پزشک مشورت کنید

بسیاری از سیستم های مراقبت بهداشتی، کلینیک هایی با کادر مجرب برای مشاوره قبل از سفر دارند. این کلینیک ها می توانند توصیه هایی متناسب با مقصد سفر شما ارائه دهند و نسخه هایی تجویز کنند که ممکن است در سفر لازم داشته باشید.اگر شرکت بیمه شما، رفتن به کلینیک های سفر را (که بیان کردیم) توصیه نکرد، می توانید به پزشک خودتان مراجعه کنید.

ایمن سازی کنید

بسیاری از ایمن سازی ها باید ماه ها قبل از سفر انجام شوند. بعضی از مراحل بهداشتی-درمانی، مثل اقدامات مربوط به بیماری مالاریا باید قبل، حین، و بعد از سفر انجام شوند. باید یک گواهی سلامت بین المللی از پزشک خود بگیرید که نشان دهد اقدامات ایمن سازی شما به صورت کامل انجام شده.

وسایل ضروری بهداشتی و کمک های اولیه  را همراه داشته باشید.

جعبه کمک های اولیه تان را بررسی و تجهیز کنید: فهرستی از وسایلی که لازم دارید تهیه کنید. آنهایی که مصرف شده یا تاریخ انقضایشان گذشته با موارد جدید جایگزین کنید. یک کپی از مدارک ایمن سازی و نسخه های دارویی تان تهیه کنید. زمان مراجعه به پزشک کلینیک سفر مطمئن شوید که جعبه کمک های اولیه شما مواد دارویی کافی را دارد. اگر جعبه کمک های اولیه ندارید، یک عدد تهیه کنید و یا از مراکز مربوطه بخرید.

محصولات بهداشتی زنانه: تهیه این محصولات درخارج از کشور کمی دشوار است، بنابراین باید به فکر هرآنچه تا پایان سفر احتیاج دارید باشید.

مواد ضد عفونی کننده دست: آب داغ و صابون بهترین گزینه هستند اما جایی که این مواد در دسترس نباشند، مواد ضد عفونی کننده جایگزین مناسبی خواهند بود.

کمک های اولیه را یاد داشته باشید: نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، بویژه اگر قرار است به نقطه ای دور از امکانات سفر کنید، شرکت در دوره های آموزش فوریت های پزشکی است.

به حداقل رساندن پرواز زدگی/جت لگ

(بیخوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما و یا ناشی از تغییرات ساعت در مناطق مختلف)

با سفر به نواحی مختلف، به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز، ساعت بیولوژیک بدن بر هم می خورد و بدین ترتیب به سیستم ایمنی لطمه هایی وارد می شود. نمی توانید کاملا جلوی این مشکل را بگیرید، اما می توان اقداماتی در جهت کاهش پرواززدگی انجام داد:

برنامه خواب خود را مطابق زمان خواب در مقصد تنظیم کنید. وقتی به مقصد رسیدید، حتی اگر خیلی خسته باشید، تا قبل از غروب آفتاب به تخت خواب نروید. با تنظیم تدریجی ساعات خواب و بیداری می توانید راحت تر با شرایط جدید کنار بیایید.

یک روز برای استراحت در ابتدا و انتهای سفر قرار دهید. در ابتدا و انتهای تعطیلات یا سفر بهتر است یک روز را به منظور بهبود و ریکاوری بعد از پرواز زدگی(جت لگ) در نظر بگیرید. همچنین برای روز های اول سفر، برنامه های سبک تری بچینید.

عادت های مربوط به خوب خوابیدن را تمرین کنید. همان توصیه هایی که بار ها در خانه شنیده اید یا به آنها عمل کرده اید؛ قبل از خوابیدن ابزار های الکترونیکی مثل گوشی موبایل را کنار بگذارید، از مصرف کافئین پرهیز کنید و… . نکات مربوط به بهتر خوابیدن را رعایت کنید، و هر چیزی را که در خانه برای بهتر خوابیدن به آن احتیاج داشتید در سفر همراه خود ببرید. خوب خوابیدن در سفر عملکرد سیستم ایمنی تان را افزایش خواهد داد.

در طول پرواز مراقب باشید

قرارگیری در فضایی تنگ و فشرده آن هم با گروه های گوناگون، مستلزم تهویه هوای مناسب است. دیگر عوامل مراقبتی حین پرواز کمی محدودتر هستند اما میتوانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

مایعات زیاد مصرف کنید. کابین هواپیما درجه رطوبت پایینی دارد، بنابراین باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید تا مخاط بینی و رطوبت دهان شما خشک نشود. با حفظ رطوبت در این دو ناحیه، اجرام خارجی که قصد ورود به بدن از طریق دهان و بینی را داشته باشند بهتر به دام می افتند.

مرتبا دستانتان را بشویید. و اگر این امکان وجود نداشت، از مواد ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

یک صندلی کنار پنجره بخرید. خودتان را از نشستن در کنار یک همسفر بیمار(احتمالی) حفظ خواهید کرد.

فقط آب قابل شرب و سالم بنوشید

در کنار نوشیدن مایعات فراوان، از سالم بودن آب مصرفی تان اطمینان حاصل کنید. چند نکته برای جلوگیری از بیماری های ناشی از مصرف آب های آلوده:

اگر از سالم بودن آب ممئن نیستید، خیلی احتیاط کنید. آب معدنی بنوشید یا آبی که با روش هایی آن را میکروب کشی کرده باشید(مثلا با جوشاندن) . در مناطقی که احتمال آلودگی آب وجود دارد از مصرف آب یخ زده پرهیز کنید؛ منجمد کردن آب پاتوژن های داخل آن را نمی کشد. درمورد این آب های فریز شده، باید مطمئن شوید که قبلا میکروب کشی انجام شده باشد.

از خوردن موادغذایی که با آب ناسالم شسته شده باشند، یا با آب های غیر قابل شرب در زمین رشد کرده باشند اجتناب کنید. ممکن است با مصرف این مواد غذایی میکروب یا انگل وارد بدنتان شود. حتما از سلامت سبزیجاتی که پخته نشده اند، یا میوه هایی که نمی توان پوستشان را کاملا جدا کرد اطمینان حاصل کنید.

با آب سالم و تصفیه شده دهانتان را بشوید یا مسواک بزنید.

از شناکردن در آب هایی که احتمال آلودگی شان وجود دارد پرهیز کنید.

غذای سالم بخورید

مصرف و تجربه کردن دستپخت های محلی بخش بزرگی از سفر است، اما زیاده روی نکنید. درکنار خوردن غذاهای مختلف محلی، نکات و خطرات زیر را در نظر داشته باشید:

در انتخاب غذاهای خیابانی محتاط باشید. به چگونگی تهیه غذا توسط فروشنده توجه کنید.

از مصرف غذاهایی که تمام روز در ویترین بوده اند اجتناب کنید. دوباره گرم کردن غذا، لزوما همه باکتری هایی را که در طول روز روی آن نشسته اند از بین نمی برد.

در مکان هایی که از وجود یخچال در آنجا مطمئن نیستید، فراورده های لبنی یا غذاهایی که با لبنیات تهیه شده اند مصرف نکنید. این موضوع بویژه در مناطق گرمسیر حائز اهمیت است.

اگر کودک به همراهتان دارید، مقداری از موادغذایی خانه را به همراهتان داشته باشید. این طوری، سیستم گوارش آنها در معرض خطر کمتری قرار می گیرد.

از دافع حشرات استفاده کنید

پشه ها و دیگر حشرات می توانند ناقل بیماری های گوناگونی باشند؛ مانند مالاریا، تب زرد، زیکا، ویروس نیل غربی، بیماری خواب، و غیره. کنه ها نیز می توانند ناقل بیماری هایی مانند لایم باشند. می توانید با یک تحقیق کوتاه متوجه انواع حشراتی که در مقصد شما وجود دارند بشوید.

در برابر آفتاب سوختگی از خودتان محافظت کنید

در بعضی محیط ها شدت اشعه فرابنفش(یو وی) زیاد است، همچنین در نور خورشید که از سطح برف یا آب بازتاب شده باشد. بهترین کار مراقبتی، استفاده از مواد ضدآفتاب و پوشیدن بدن با لباس مناسب است.

برای حفاظت بیشتر، کفش بپوشید

پیاده روی با پاهای برهنه در تعطیلات یا سفر جذاب است اما ممکن است پاها آسیب ببینند. چون در این حالت احتمال بریدن پا با اشیاء تیز، گزش حشرات یا ..وجود دارد. علاوه بر اینها، پاهایی که عادت ندارند زیاد در آفتاب باشند دچار آفتاب سوختگی شدیدی خواهند شد.

اگرچه رعایت نکات زیر لزوما از ابتلای به بیماری جلوگیری نخواهند کرد، اما باید قبل از سفر این نکات را در نظر بگیرید:

بیمه درمانی داشته باشید

با شرکت بیمه تماس بگیرید و از پوشش بیمه در کشور های دیگر مطلع شوید. بسیاری از شرکت های بیمه مسافرتی، بیمه درمانی نیز دارند.

درباره پوشش درمانی در سایر مناطق اطلاعات لازم را کسب کنید

مطمئن شوید که در کشور مقصدتان امکانات درمانی مناسب کافی وجود دارد، همچنین درباره فاصله این امکانات تا محل اقامتتان مطلع شوید. اگر این فاصله خیلی زیاد باشد، هزینه های سنگینی بر شما تحمیل خواهد شد؛ بنابراین اگر قصد سفر به منطقه ای با این شرایط دارید، مطمئن شوید که شرکت بیمه شما هزینه ها را تقبل خواهد کرد.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.