مهم‌تر از همه‌چیز، تنظیم کوله پشتی کوهنوردی و طبیعتگردی به صورت صحیح بر روی بدن می باشد. یکی از نکات کلیدی در یافتن کوله پشتی مناسب، انتخاب کوله‌ای با اندازه درست است (اندازه‌ها شامل کوچک، بزرگ و متوسط هستند). همچنین مقدار طول نیمه‌تنه‌تان (نه اندازه قدتان) نیز یکی از اندازه‌های مهم است.

در این مقاله باهم یاد می‌گیریم که چگونه خودمان در خانه، اندازه‌هایمان را بگیریم. البته توجه داشته باشید که بهترین منبع برای این کار، کارشناس فروشگاهی است که کوله‌تان را ازآنجا تهیه می‌کنید. این کارشناسان مجرب می‌توانند به‌صورت چشمی به اندازه‌های مختص به خودتان دست یافته و کمک می‌کنند کوله پشتی مناسب را انتخاب کنید.

همچنین در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه یک کوله پشتی جدید را با بدنتان تنظیم کرده و ترفندهایی ارائه می‌دهیم که راحتی را در سفر برایتان به ارمغان می‌آورند.

ویدئو: چگونه کوله پشتی را با اندازه‌های بدنمان تطبیق دهیم؟

با کلیک بر روی دکمه زیر می توانید ویدیوی نحوه تنظیم کوله پشتی بر پشت را در یوتیوب مشاهده کنید (نیاز به استفاده از فیلترشکن دارد)

طول نیم‌تنه‌تان را اندازه‌گیری کنید

برای اینکه بتوانید این مؤلفه کلیدی را به‌طور کاملاً دقیق اندازه‌گیری کنید، نیاز به یک دوست و یک نوار اندازه‌گیری دقیق خواهید داشت.

  1. سرتان را به‌گونه‌ای جلو بیاورید که بتوانید برآمدگی استخوانی، در محلی که شانه‌هایتان به گردنتان می‌رسند را احساس کنید. این استخوان، هفتمین مهره گردنتان (C7) بوده و در رأس طول نیم‌تنه‌تان قرار دارد.
  2. دستانتان را در دو طرف بدنتان، پایین قفسه سینه تا سر استخوان لگنتان (موسوم به تاج ایلیاک) قرار دهید. سپس با انگشتان اشاره‌تان به جلو و با انگشتان شصتتان به عقب اشاره کرده و خطی فرضی میان انگشتانتان رسم کنید. این نقطه موجود بر روی کمرتان، نقطه پایینی برای اندازه‌گیری طول نیم‌تنه است.
  3. به‌صورت مستقیم ایستاده و از دوستتان بخواهید اندازه بین نقطه C7 و خط فرضی میان انگشتان شصتتان را اندازه‌گیری کند. این مقدار به‌دست‌آمده، اندازه طول نیمه‌تنه‌تان است.

با استفاده از اندازه طول نیم‌تنه‌تان، اندازه کوله پشتی‌تان را بیابید

اندازه‌های نیم‌تنه برای کوله پشتی‌ها با برندهای مختلف، متفاوت است؛ بنابراین همیشه به جدول اندازه‌ها برای کوله پشتی موردنظرتان، دقت کنید. همچنین دقت کنید ازآنجایی‌که اندازه‌گیری‌های خانگی کمتر دقیق درمی‌آیند، معمولاً فقط زمانی که کوله پشتی موردنظرتان را امتحان کنید، می‌توانید ببینید که اندازه‌تان است یا خیر.

طول لگن‌تان (دور کمر) را اندازه‌گیری کنید

اگرچه این موضوع کمتر پیش می‌آید که اندازه طول نیم‌تنه‌تان با اندازه کوله پشتی مطابقت داشته باشد اما دور کمر کوله پشتی اندازه‌تان نباشد، اما بازهم بررسی اندازه طول لگن امری مهم است. شما قرار است بیشتر وزن کوله پشتی‌تان را توسط کمرتان حمل کنید؛ بنابراین یک کمربند مناسب و دقیق امری حیاتی به شمار می‌رود.

برای اندازه‌گیری دور کمر، با دستانتان اطراف کمرتان را بگیرید (مانند تصویر بالا). این خط فرضی کمی بالاتر از خط کمربندتان است؛ بنابراین اندازه کمربند کوله پشتی، کمی با اندازه کمربند شلوار متفاوت است.

چگونه اندازه طول نیم‌تنه‌مان را تطبیق دهیم؟

باوجود تعداد و انواع بسیار زیادی کوله پشتی در بازار، کوله پشتی‌های دارای اتصال محوری قابل تطبیق، کوله را قادر می‌سازد تا با محدوده وسیعی از نیم‌تنه‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت تطابق یابد. برندهای مختلف از سیستم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، اما طرز استفاده از اکثر آن‌ها قابل‌درک است. اگر یک کوله پشتی دارای این شرایط را انتخاب کردید، طول اندازه نیم‌تنه، اولین و مهم‌ترین مؤلفه در تطبیق کوله پشتی با بدنتان است.

اگر دیگر قسمت‌های کوله پشتی به‌خوبی روی بدنتان نمی‌نشست و اندازه‌تان نمی‌شد، اندازه طول نیم‌تنه را بررسی کرده و دوباره آن را اندازه‌گیری کنید. دقت کنید که بندها و نوارهای قابل تنظیم کوله پشتی، نمی‌توانند جای سیستم قابل تطبیقی که به ‌اشتباه نصب شده است را بگیرند. اگر در استفاده از کوله پشتی دچار مشکل شدید، آن را به فروشگاه برده و از کارشناسان مربوطه درخواست کمک کنید.

کوله پشتی را خودتان در خانه تنظیم کنید

کوله پشتی جدیدتان دارای بندهای متعددی است که بسته به نوع و وزن بار کوله پشتی، خاصیت انطباق‌پذیری دارند. برخی از قدرتمندترین عضله‌های بدن، در ران‌ها قرار دارند. بنابراین هدف این است که بندهای کوله پشتی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بیشتر وزن کوله، روی ران‌ها قرار گیرد.

به‌طورکلی، 4 بند اصلی قابل تنظیم در کوله پشتی وجود دارد:

1. بند کمربند

2. بندهای شانه

3. بندهای نگه‌دارنده کوله

4. بند استخوان جناغ

برای شروع، یک بارِ تقریباً 7 کیلویی درون کوله پشتی قرار داده و یک کوله پشتی پر از بار را شبیه‌سازی کنید. پیش از شروع کار، تمامی بندهای قابل انطباق را خیلی آهسته شل کنید.

به‌طورکلی، دو نوع قسمت قابل تنظیم در کوله پشتی وجود دارد:

1.  قسمت اصلی: بندهای شانه و بند کمربند

2. بخش نهایی: بندهای نگه‌دارنده کوله و بند استخوان جناغ

به‌علاوه، ازآنجاکه تنظیم بندها یک ‌روند پویاست، کوهنوردان باتجربه دائماً با بندهای کوله سروکله می‌زنند و با دست‌کاری نقاط فشار بندها، فشار وارده به بدن را کم‌تر می‌کنند.

  1. قدم اول: کمربند

●  کوله پشتی را بر دوشتان قرار دهید. کمربندش را آن‌قدر جابجا کنید تا پدهای نرم کوله بر روی استخوان لگنتان (تاج ایلیاک) قرار گیرند. اگر این پدها خیلی پایین یا خیلی بالا قرار می‌گیرند، بندهای شانه را شل‌تر یا تنگ‌تر کنید تا کمربند پایین‌تر یا بالاتر بیاید.

●  گیره کمربند را سفت‌تر کرده و آن را تنگ‌تر کنید. مراقب باشید که کمربند بیش‌ازحد تنگ نشود؛ کمربند باید راحت و امن بوده و بافت بدن را اذیت نکند.

●  قسمت‌های پد دار کمربند را بررسی کرده و مطمئن شوید که دقیقاً بر روی استخوان لگنتان قرار گرفته‌اند. اگر این‌گونه نبود، بندهای شانه و کمربند را دوباره تنظیم کنید. کمربند را آن‌قدر حرکت دهید تا بالاخره قسمت راحت و موردنظرتان را بیابید.

●  قسمت پد دار کمربند باید تا بخش جلویی استخوان لگن را بپوشانند. شما همچنین نیاز به حداقل 1 سانتی‌متر فضای آزاد در دو طرف سگک مرکزی کمربند دارید. اگر متوجه شدید فضای کمتری در اختیار دارید، با فروشگاه موردنظر تماس گرفته و درخواست یک کمربند تنگ‌تر را دهید.

2. قدم دوم: بندهای شانه

●  انتهای بندهای شانه را به پایین و عقب بکشید تا تنگ‌تر شوند.

●  بندهای شانه باید کاملاً به شانه‌هایتان بچسبند، اما توجه کنید که نباید وزن بیش‌ازحدی را تحمل کنند. در غیر این صورت، با قرار دادن بار زیاد بر روی بندهای شانه، باری اضافی را بر عضلات شانه، گردن و عضلات بالای کمر قرار می‌دهید.

●  بررسی کرده و مطمئن شوید که نقاط اتکای بندهای شانه، حدود 2 تا 3 سانتی‌متر پایین‌تر از رأس شانه (تقریباً بر روی استخوان‌های پهن شانه) قرار دارند. در غیر این صورت، یا کمربند کوله‌تان در مکان اشتباهی قرار دارد و یا مقدار طول نیم‌تنه کوله با بدنتان همخوانی ندارد.

●  با شل کردن و تنگ کردن بندهای کوله، قرارگیری فشار را در نواحی مختلف شانه امتحان کنید. نحوه تطبیق بندهای شانه را به‌وسیله افزایش تصاعدی اندازه آن، فرا بگیرید تا بتوانید در طول کوهنوردی یا پیاده‌روی از هرگونه درد یا فشار رهایی یابید.

3. قدم سوم: بندهای نگه‌دارنده کوله پشتی

● بندهای نگه‌دارنده کوله پشتی، رأس مهارهای شانه را به قلاب‌هایی در نزدیکی رأس پنل پشتی متصل می‌کنند. هنگام وارد آمدن فشار بر بدن، این بندها حدود 45 درجه نسبت به بدن، به عقب کشیده می‌شوند.

● بندهای نگه‌دارنده کوله را بیش‌ازحد سفت نکنید! این فشار که در آغاز ممکن است برایتان خوشایند باشد، می‌تواند به مفاصل شانه آسیب‌زده و باعث ایجاد ناراحتی شود. همواره تلاش کنید که نسبت به بندهای کوله، احساس راحتی داشته باشید، نه احساس سفتی و آزردگی. اگر متوجه وجود فضای خالی در رأس قلاب شانه‌هایتان شدید، بندهای نگه‌دارنده کوله رو شل‌تر کنید.

4. قدم چهارم: بند جناغ سینه

● آن‌قدر بند جناغ سینه را تغییر دهید تا بالاخره در ارتفاع مناسبی نسب به قفسه سینه‌تان قرار گیرد. این بند باید تقریباً 1 سانتی‌متر پایین استخوان ترقوه‌تان قرار گیرد.

● بند جناغ سینه را آن‌قدر سفت و شل کنید تا بندهای شانه به یک پهنای مناسب برسند و دست‌هایتان بتوانند آزادانه حرکت کنند.

● از اشتباه رایج تنگ کردن بیش‌ازحد بند جناغ سینه خودداری کنید. انجام این کار باعث کج شدن تعادل کلی قلاب‌ها، جمع شدن ماهیچه‌های سینه و محدود شدن راه تنفس می‌شود.

کوله پشتی را در طول مسیر نیز تنظیم کنید

پس از حدود 16 کیلومتر پیاده‌روی، تنظیم و انطباق بدون نقصتان در خانه تبدیل به خاطره‌ای دور می‌شود. دقت کنید که حتی تنظیم بی‌نقص و مناسب هم در طول مسیر نیاز به توجه دارد.

  • هنگام بستن کوله پشتی و آماده شدن برای سفر، مجدداً تمامی بندها را بررسی کرده و مطمئن شوید کاملاً بی‌عیب و نقص هستند.
  • سعی کنید در خانه ظاهر تنظیمات موردنظر و انتخابی کوله پشتی‌تان را به خاطر بسپارید تا مطمئن شوید هر زمان که بخواهید، می‌توانید آن را برگردانید.
  • حین پیاده‌روی و کوهنوردی، دائماً تنظیمات بندها و قسمت‌های مختلف کوله پشتی را تغییر داده و با این کار از درد، فشار و ناراحتی در نقاط مختلف بدن بکاهید.
  • یک راه‌حل بسیار شایع جهت کاهش درد ناشی از بار کوله پشتی، تنگ کردن بندهای شانه و شل کردن کمربند کوله است. سپس مدتی بعد این دو مرحله را برعکس انجام دهید.
  • به حالت بدنتان دقت کنید؛ اندکی خم شدن به جلو می‌تواند باعث شود وزن کوله پشتی برایتان سبک‌تر شود.
  • هر موقع که برای استراحت توقف کردید، کوله پشتی‌تان را در بیاورید. با انجام این کار استراحتی به کمرتان دهید و موقع کشیدن ماهیچه‌هایتان، نفسی عمیق بکشید.

برای خرید کوله پشتی مناسب به سایت دوبیسل مراجعه نمایید

ترجمه شده توسط تیم تولیدمحتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.