مطمئناً این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند پا قلب دوم انسان است. در واقع این مقایسه بسیار درست و به جا است، زیرا در صورت آسیب این عضو مهم بدن، کل زندگی انسان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

چه برای تفریح ​​و چه برای تمرین در یک مسابقه دو ماراتن انتخاب یک کفش مناسب دویدن می‌تواند پای شما را از آسیب‌های احتمالی حفظ کرده و همچنین تفریح و ورزش را برای شما لذت بخش‌تر کند. در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم با رعایت چند نکته کلیدی مناسب‌ترین کفش را برای خود انتخاب کنید.

 

انتخاب کفش متناسب با سطحی که روی آن راه می روید

انتخاب کفش متناسب با سطحی که روی آن راه می روید

این موضوع که از کفش برای راه رفتن و دویدن روی چه سطحی استفاده می‌کنید بسیار اهمیت دارد و در انتخاب کفش مناسب دویدن تأثیرگذار است. به‌عنوان مثال بیشتر در جاده و آسفالت سخت می‌دوید یا در مسیرهای خاکی و پوشیده از سنگریزه و موانع کوچک و بزرگ؟

1.    کفش‌های مخصوص دویدن در سطوح آسفالت و سخت

کفش‌های مخصوص جاده، برای پیاده روی بر روی سطوح سخت و صاف ساخته شده‌اند. ساختار این نوع کفش به گونه ای بوده که مناسب دویدن و راه رفتن در پیاده‌روها، جاده‌ها، تردمیل یا پیست مسابقه با سطوح سخت است. کفش‌های مخصوص دویدن در سطوح سخت، از کفی صاف‌تری ساخته‌شده‌اند تا سطحی یکنواخت برای دویدن در جاده‌های آسفالت شده و سخت ایجاد کنند.

2.    کفش مناسب دویدن در مسیرهای سنگی و مانع دار

کفش‌های مناسب برای مسیرهای سنگی و مانع دار معمولا ظاهر متفاوتی با کفش‌های مناسب جاده دارند. کفی این نوع کفش‌ها دارای شیارهایی است که به ناهمواری‌های زمین‌، گیرکرده و از سرخوردن و افتادن شما جلوگیری می‌کند. کفی این مدل از کفش‌ها مانند کفش های کوهنوردی ضخامت زیادی دارند و از پاهای شما در برابر سنگ و اجسام تیز محافظت می‌کنند.

کفش مناسب دویدن در مسیرهای سنگی و مانع دار

3.    توجه به میزان محافظت و ضخامت کفی کفش از پا

ضخامت کفی کفش و میزان نرمی و سفتی آن دو فاکتور مهم در ساخت کفش مناسب دویدن است. مواد زیرین کفش‌ها که به آن‌ها کفی و عاج کفش هم گفته می‌شود، از نوعی فوم به نام EVA یا پلی اورتان ساخته شده است. این مواد ضربه ای را که به هنگام برخورد پا با زمین وارد بدن می‌شود، به خود جذب می‌کند و باعث کاهش فشار به پاها و کمر می‌شود.

میزان ضخامت یا سفتی کفی کفش به اولویت شخصی شما بستگی دارد. برخی از دوندگان برای راحتی بیشتر کفشی با کفی نرم انتخاب می‌کنند، ولی از نظر بعضی افراد نیاز نیست که کفی کفش خیلی ضخیم باشد. بهترین راه برای انتخاب ضخامت عاج کفش، امتحان کفش‌هایی با کفی‌های متفاوت است. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید با کدام نوع کفی حس بهتری دارید و راحت‌تر قدم بر می‌دارید.

 

چند نکته در مورد انتخاب ضخامت کفی کفش:

کفش مناسب دویدن

به طور کلی سه مدل کفی در تولید کفش مناسب دویدن استفاده می‌شود:

کفش با حداکثر ضخامت کفی: این نوع کفش‌ها بالاترین ضخامت را در کفی میانی داشته و نهایت حس مخملی بودن را به شما منتقل می‌کند. این مدل کفش، برای دویدن در مسافت‌های طولانی یا مسابقات چند روزه بسیار مناسب است و حس بهتری در دونده ایجاد می‌کند.

کفش با ضخامت کفی متوسط: کفش‌هایی با ضخامت متوسط، ​​تعادل مناسبی بین راحتی، نرمی و البته نازکی کفی برای شما ایجاد می‌کنند. تنوع کفش در این دسته زیاد است و شما با توجه به راحتی آن‌ها می‌توانید کفش مناسب دویدن خود را انتخاب کنید.

کفش با ضخامت کفی خیلی کم: کفش‌هایی با کمترین میزان کفی موردعلاقه دونده‌هایی هستند که می‌خواهند ارتباط پای خود با سطح زمین را احساس کنند. دونده‌هایی که به کفش‌های مینیمال علاقه دارند، هنگام دویدن به ‌صورت طبیعی‌تری قدم بر می‌دارند.

کفش‌های پابرهنه: اصطلاح پا برهنه به کفش‌هایی اطلاق می‌شود که نزدیک‌ترین حالت به پا برهنه بودن را برای خریدار خود تداعی می‌کنند. بسیاری از این مدل کفش‌ها، کفی نازکی در قسمت پاشنه‌ دارند و با یک‌لایه بسیار نازک‌تر به‌اندازه 3-4 میلی‌متر، قسمت‌های دیگر پا را پوشش می‌دهند. با پوشیدن این مدل کفش شما حس می‌کنید با پای ‌برهنه در حال راه رفتن و دویدن هستید. از نظر بعضی از دونده‌ها کفش مناسب دویدن، کفشی است که حس برهنه بودن پا را در آن‌ها ایجاد کند.

 

توجه به حالت پا در هنگام خرید کفش

 اکثر دوندگان با انتخاب یک کفش مناسب به راحتی می‌توانند بدوند، اما اگر پای شما از نظر آناتومی کمی انحراف به سمت داخل یا بیرون داشته باشد، باید از کفش‌های خاصی استفاده کنید.

اینکه پای شما در هنگام راه رفتن و دویدن چه حالتی دارد، در انتخاب کفش بسیار تأثیرگذار است. در صورتی که پای شما دارای کمی انحراف به سمت داخل و یا بیرون باشد نیاز دارید از کفش‌هایی با تکنولوژی خاص استفاده کنید. یک پزشک متخصص ارتوپد در انتخاب بهترین نوع کفش می‌تواند به شما کمک کند. این کفش‌ها حرکات اضافی پای شما را کاهش داده و به بهبود حالت استخوانی آن نیز کمک می‌کند.

 

اطمینان از انتخاب کفش مناسب

اطمینان از انتخاب کفش مناسب

یادتان باشد کفشی که انتخاب می‌کنید باید از همان ابتدا، کفش مناسب دویدن باشد. دانستن این موضوع که چطور کفش مناسب برای خود انتخاب کنید بسیار خوب است. با رعایت کردن نکته هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید بهترین مدل کفش را برای خود انتخاب کنید.

هر دو پای خود را اندازه بگیرید: اندازه پا در طول زمان تغییر می‌کند. بنابراین دانستن اندازه دقیق پا هنگام خرید کفش، مخصوصاً زمانی که قصد دارید خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهید، کمک می‌کند کفشی با سایز مناسب انتخاب کنید. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت دوبیسل مراجعه کنید.

خرید کفش در آخر روز: پاهای شما در طول روز متورم شده و بزرگ‌تر می‌شود. خرید کفش در انتهای روز، به شما در انتخاب سایز مناسب و نخریدن کفش کوچک کمک می‌کند.

حرکت کردن راحت انگشتان پا در کفش: شما باید بتوانید انگشتان پای خود را به راحتی در کفش تکان دهید. از قسمت عرض، کفش باید محکم باشد اما داشتن کمی فضا برای انگشتان پا کمک می‌کند راحت‌تر راه بروید و یا بدوید. راحتی انگشتان پا در انتخاب کفش مناسب دویدن گزینه مهمی است.

امتحان هر دو لنگه کفش: در بیشتر افراد اندازه پای چپ و راست با هم فرق دارد. بنابراین در زمان خرید کفش هر دو جفت آن را امتحان کنید و جفتی را انتخاب کنید که برای پای بزرگ‌تر شما مناسب باشد.

امتحان کفش با جوراب: در زمان خرید کفش سعی کنید جوراب متناسب با مدل کفش همراه داشته باشید و حتماً کفش را با جوراب امتحان کنید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.