اگر مساجد و ویرانه های باستانی برای جلب رضایت یک تور گشت و گذار کافی نیستند، مناظر متنوع و چشمگیر ایران، گردشی هیجان انگیز و طبیعتی دست نخورده را برای کشف به مسافر متقاضی ارائه می دهد. در اینجا  10 مورد از زیباترین مناطق طبیعت گردی ایران را مرور می کنیم.

 

  1. اولین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: کوه دماوند

در 65 کیلومتری شمال شرقی تهران و در ارتفاع 5610 متر، کوه دماوند قرار دارد. کوه دماوند بلندترین کوه در خاورمیانه است و یک چالش شایسته برای هر کوهنورد برجسته می باشد. این کوه که در یک روز صاف از تهران قابل مشاهده است، در تمام سال پوشیده از برف بوده و در فرهنگ و ادبیات فارسی نماد برجسته ای است. این قله در رشته کوه البرز است.

مناطق طبیعت گردی ایران

  1. دومین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: بندر ترکمن

در مرزهای ترکمنستان و دریای خزر، تابلویی بی پایان از تپه های سرسبز را مشاهده می کنید که  منطقه ای از استان گلستان بوده و ساکنان آن ترکمن های ماد ایرانی هستند. اماکن برجسته این منطقه، صحرا ترکمن، گنبد قابوس و میراث جهانی یونسکو است. این سازه، نمونه ای از تبادل بین فرهنگی و “نمایی از طرح ساختاری اولیه اسلامی بر اساس فرمول های هندسی” است که به اولین نمونه برجسته برج های مقبره ای در سراسر ایران، آناتولی و آسیای میانه تبدیل شده است.

 مناطق طبیعت گردی ایران

  1. سومین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: دشت لوت (کویر لوت)

دشت لوت (کویر لوت) یکی از دو صحرای بزرگ ایران با مساحت بیش از 50،000 کیلومتر مربع در قسمت مرکزی شرقی کشور می باشد. گفته می شود که داغ ترین دمای سطح زمین را با 7/70 درجه ثبت کرده است. با این وجود، گرما از بین رفته و منظره ماه صحرا در شب، محلی فراموش نشدنی برای کمپینگ شبانه در زیر ستاره ها ایجاد می کند. علاوه بر آن، مناظر سحرگاه نیز مسحور کننده است. راهنمایان تور با پرداخت هزینه ای معقول، شما را از شهر کرمان به کویر لوت می برند. حتماً کلوت های مرموز و تشکیلات سنگی غول پیکر معروف صحرا را نیز بررسی کنید. شن های متحرک کویر لوت یک اثر هنری زنده را درست می کنند. بین ماه های مرداد تا مهر، طوفان های نیمه گرمسیری با فراگیر شدن منظره، اشکال بادی ایجاد می کنند و وجود تپه های موج دار، ناشی از فرسایش است. همین پدیده در سایر سیارات مانند مریخ نیز مشاهده شده است که به این مکان کیفیت دیگری می بخشد. در سال 2016، دشت لوت به عنوان “یک نمونه استثنایی از فرآیندهای زمین شناسی در حال انجام” و اولین و تنها میراث جهانی یونسکو در ایران ثبت شد. طبق گفته ناسا، این مکان همچنین یکی از گرمترین نقاط کره زمین است که در سال 2005، به رکورد دمای 159.3 درجه فارنهایت (70.7 درجه سانتی گراد) رسید و رکورد قبلی متعلق به ال عزیزیا در لیبی را پشت سر گذاشت.

مناطق طبیعت گردی ایران: دشت لوت(کویر لوت) 

  1. چهارمین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: کویر نمک

دشت کویر یا کویر نمک (کویر نمک بزرگ)، دیگر کویر عظیم ایران است که در مرکز فلات ایران، شمال غربی اصفهان و یزد واقع شده است. قطعا شما نباید بی هدف و سرگردان در این پهنه بگردید، اما یک منظره چشمگیر برای نگاه کردن به آن پیش روی شماست. دریاچه نمک در 100 کیلومتری قم، گردشگرپذیرترین کویر است و وسعت باشکوه و سفید این کویر بسیار خیره کننده می باشد.

مناطق طبیعت گردی ایران: کویر نمک

  1. پنجمین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: کویر مرنجاب

با دو ساعت رانندگی از شهر کاشان به سمت استان اصفهان، به این کویر زیبا می رسید. کویر مرنجاب از شنزارترین تپه های کشور است. بیشتر کویرهای ایران نمکی، صخره ای و یا تالاب است. مرنجاب به خیالات کلیشه ای کویر می پردازد. شما می توانید یک تور را با بازدید از دریاچه نمک، با گزینه استراحت در بقایای کاروانسرای قرن 16، ترکیب کنید!

مناطق طبیعت گردی ایران: کویر مرنجاب

  1. ششمین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: جنگل های ماسال

جنگل های استان شمالی گیلان، منطقه ای زیبا با طبیعی برجسته بوده و مسیرهای پیاده روی زیبایی را برای گردشگران ارائه می دهد. در فاصله هشت ساعت رانندگی از تهران، منطقه کوهستانی ماسال، مسیرهای ویژه ای برای پیاده روی دارد. عاقلانه است که لوازم شخصی خود را بیاورید، زیرا فروشگاه ها و هتل ها در این جنگل ها بسیار کم هستند. مخلوط دشت های سرسبز و جنگل های کوهستانی تضاد مطلوبی با مناظر خشن جنوب ایران ایجاد می کند، اگرچه گفته می شود که سیاه گوش ها، گرگ ها و خرس ها در این مناطق زندگی می کنند.

مناطق طبیعت گردی ایران: جنگل های ماسال

  1. هفتمین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: آبشار لاتون

اگر در استان گیلان هستید، ارزش آن را دارد که به شهرستان شمالی آستارا بروید تا بلند ترین آبشار ایران را ببینید. در پس زمینه ای نفس گیر از کوه های جنگلی، لاتون از ارتفاع 105 متری سقوط می کند. آرامش آب های اطراف، فضایی زیبا برای پیک نیک شما ایجاد می کند. آب تنی در این آبشار بسیار پرهیجان و خاص است.

آبشار لاتون

  1. هشتمین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: بادآب سورت

برای علاقه مندان به زمین شناسی، تشکیل سنگ های عجیب و غریب باداب سورت پدیده ای زیباست. این منطقه که در استان مازندران در شمال ایران و در حدود 100 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است، شامل تراسهای پلکانی طلایی، نارنجی و قرمز از سنگ رسوبی است که از طریق رسوبات مواد معدنی منتقل شده و از چشمه های آب گرم مجاور تشکیل شده است.

بادآب سورت

 

  1. نهمین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: نمارساتاق

نمارستاق منطقه ای سرسبز و زیبا در شهرستان آمل در استان مازندران است. این منطقه  گنجینه ای پنهان برای کوهنوردان می باشد. کوهنوردان هنگام کاوش در کوهپایه های سرسبز در سایه کوه های پوشیده از برف، از زیبایی بی نظیر این منطقه لذت می برند. یکی از جذابیت های نمارستاق، روستای مدینه فاضله با مناظر جذاب و دوست داشتنی است.

نمارساتاق

  1. آخرین مورد از مناطق طبیعت گردی ایران: جزیره قشم

سواحل جنوبی ایران در تنگه هرمز، روستاهای بندری، قلعه های عظیم الجثه و زیارتگاه های باستانی صخره ای قشم را نشان می دهند، که از آنها زمزمه هایی از گذشته طولانی و داستانی به گوش میرسد. اهمیت این جزیره – بزرگترین جزیره خلیج فارس – به دوران پیش از اسلام برمی گردد، زمانی که این جزیره یک مرکز استراتژیک تجاری و ناوبری و یک هدف مکرر برای مهاجمان بود. امروزه جزیره نشینان در درجه اول ماهیگیری، استخراج نمک و کشاورزی خرما و خربزه انجام میدهند. این جزیره محل غارهای نمکی، جنگل های حرا، حفره های مرجانی و مکان های جوجه کشی لاک پشت است. ویژگی هایی که باعث شده جزیره جایگاه خود را به عنوان اولین ژئوپارک یونسکو در ایران به دست بیاورد.

جزیره قشم

ایران مناطق گردشگری و طبیعت گردی زیادی دارد و ما تنها به معرفی ده مورد از آن ها پرداختیم. علاوه بر موارد گفته شده شما می توانید از زرد کوه، دریاچه ارومیه، آبشار مارگون، دشت شقایق کالپوش و… دیدن کنید. دوبیسل نکاتی درباره سفر به این مناطق به شما ارائه داده است.

 

18 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.