کوهنوردی به صورت انفرادی یک تفریح لذت بخش و جذاب است. اگر قصد دارید به تنهایی به کوه بروید، باید در انتخاب لوازم کوهنوردی دقت زیادی داشته باشید. در فصل زمستان به علت حساس بودن شرایط و محیط کوهنوردی به صورت انفرادی توصیه نمی شود. در این مقاله به معرفی لوازم انفرادی کوهنوردی می پردازیم.

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی

باید توجه داشته باشید که کفش کوهنوردی جزو مهم ترین لوازم انفرادی کوهنوردی است، بدون کفش مناسب مچ پای شما به راحتی پیچ می خورد و باعث ورم زانو و آسیب های غیر قابل جبران می شود. تهویه مناسب کفش کوهنوردی در طول مسیر بسیار کاربردی و مهم است.

در هنگام خرید کفش مناسب، باید دانست که یک کفش پیاده روی روزانه گرچه بسیار سبک، انعطاف پذیر و ضد آب است؛ اما به هیچ عنوان برای کوهنوردی مناسب نیست، زیرا کفش کوهنوردی شامل ویژگی هایی مخصوص استفاده از کوه است. رویه کفش کوهنوری ضد آب، محکم و قابل انعطاف است. کفی این کفش عاج های عمیقی دارد و در برابر ضربات و آسیب ها مقاوم است.

کفش کوهنوردی بزرگ و سنگین تر است، مچ پا را به خوبی می پوشاند، با دوام است، اغلب از چرم درست می شود و عایق مناسبی است.

باتوم و عصای کوهنوردی و پوشاک مناسب

باتوم و عصای کوهنوردی و پوشاک مناسب

از لوازم انفرادی کوهنوردی باید به عصا و پوشاک نیز توجه داشت. عصا ها ممکن است از جنس چوب، آلومینیوم و.. باشند. این عصا و باتوم ها مدل های تاشو و غیر تاشو با استحکام بالا دارند.

لباس هایی که برای کوهنوردی انفرادی انتخاب می کنید نیز جنس ها و مارک های مختلفی دارند اما ویژگی هایی که باید به آن ها توجه کرد عایق بودن، جنس مناسب و گرم بودن آن ها است تا هنگام باد و باران و گرما و سرما دچار آسیب نشوید.

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

توجه داشته باشید عینکی که شما انتخاب می کنید باید از پوششی برخوردار باشد که به راحتی از روی صورت شما لیز نخورد.

نکته بعدی درباره عینک کوهنوردی این است از انعطاف خوبی برخوردار باشند تا به راحتی شکسته نشوند. عینک شما باید دارای قابلیتی باشد که به راحتی از اشعه های UV خطرناک خورشید جلو گیری کند و صعودی دلپذیر را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر در مکانی با نور زیاد کوهنوردی می کنید؛ پیشنهاد ما خرید عینکی با لنز پلاریزه است. انتخاب فریم عینک مناسب بسیار اهمیت دارد. مژه های شما نباید در تماس با فریم عینک باشد. عینک ها با توجه به شرایط محیطی می توانند متفاوت باشند؛ مثلا عینک مناسب طوفان و یخبندان ویژگی های مخصوص این آب و هوا را دارد.

کوله پشتی

کوله پشتی

 از ویژگی های یک کوله پشتی عالی برای یک کوهنوردی انفرادی می توان به سبک و جا دار بودن اشاره کرد. اگر به تنهایی به کوه می روید باید بتوانید تمام وسایل لازم را درون کوله خود جای بدهید. بهتر است یک کوله پشتی ضد آب انتخاب کنید تا اگر خیس شد به وسایل داخل کوله آسیبی نرسد. اغلب کوله پشتی های کوهنوردی یک کمربند برای محکم نگه داشتن کوله دارند. منعطف بودن کوله پشتی در طول مسیر اهمیت زیادی دارد.

چراغ پیشانی

چراغ پیشانی

اگر کوهنوردی شما شب ها نیز ادامه دارد، پس خرید یک چراغ پیشانی به عنوان لوازم انفرادی کوهنوردی برای شما واجب است؛ زیرا موجب روشن شدن راهتان می شود‌. در نظر داشته باشید که چراغ شما انعطاف پذیر باشد تا هرجا را که خواستید به راحتی روشن کند. همچنین ویژگی راهنمای آن که موجب علامت دادن به افراد دیگر در تاریکی است می تواند بسیار مناسب برای گروه باشد. یک چراغ با عمر باطری طولانی، راهنمای شما در مسیر است.

 

کیف کمک های اولیه

کیف کمک های اولیه

آسیب همیشه به دنبال ورزشکاران است؛ پس داشتن یک کیف کمک های اولیه بخش ضروری از لوازم انفرادی کوهنوردی است. مدل های متفاوتی از کیف کمک های اولیه وجود دارد که با توجه به سفر خود باید بهترینش را انتخاب کنید. اما لوازم داخل آن را باید هوشمندانه انتخاب کنید و بدانید که این کیف جهت بهبود آسیب دیدگی ها حمل نمی شود، بلکه برای جلوگیری از شدت یافتن آسیب تا رسیدن به یک درمانگاه است. لوازم کیف کمک های اولیه را با توجه به صدمات معمول خود و اطرافیانتان انتخاب کنید.

 طناب انفرادی

لوازم انفرادی کوهنوردی

طناب شما بخش اصلی سیستم صعود است و یکی از مهم ترین لوازم انفرادی کوهنوردی محسوب می شود. طناب های کوهنوردی شما را به دیوار و صخره متصل می کند. تا از سقوط شما جلوگیری کند. معمولا مدل های ضخیم و با دوام آن ها با طول 60 متر با قطر بین 9.4 – 10.2 میلی متر برای اکثر مبتدیان مناسب است و مدل هایی که دو گانه نامیده می شوند برای حرفه ای ها و صخره نورد ها عالی است.

 

کبریت، فندک یا وسیله آتشزا

کبریت، فندک یا وسیله آتشزا

آتش همیشه جزو موارد مهم در کوهنوردی است.بعضی فندک ها که با وسایل مهم دیگری مانند سوت یا قطب نما همراه هستند برای کوهنوردی گزینه خوبی به شمار می آیند. همیشه کبریت را جزو لوازم انفرادی کوهنوردی خود قرار دهید زیرا نیاز به هیچ تکنولوژی ندارد و به راحتی می توان از آن استفاده کرد.

چاقو را فراموش نکنید

چاقو را فراموش نکنید لوازم انفرادی کوهنوردی

استفاده از چاقو در هنگام کوهنوردی می تواند کاری هوشمندانه باشد. مدل های مختلفی موجود است و مدلی که برای کوهنوردی مناسب است و جزو مهمترین لوازم انفرادی کوهنوردی محسوب می شود، نوع تیغه دار و قفل دار آن است که علاوه بر کارآیی های معمولی یک چاقو، اغلب در یک سر چاقو سوراخی وجود دارد تا بتوانید کمی حلقه نگهدارنده را به گیره  کارابین اضافه کنید. هنگام خرید چاقوی مورد نظرتان، باید توجه کنید که کاملاً محکم باشد تا تیغه هرگز به طور تصادفی باز نشود تا به شما یا تجهیزاتتان آسیبی نرساند.

مواد خوراکی اضافی

مواد خوراکی اضافی

در کوه معمولا همه به دنبال غذای ساده یا حاضری هستند که به آن ها انرژی لازم را بدهد؛ اما باید به پرهیزات غذایی خود نیز توجه کنید تا خطری شما را تهدید نکند. همچنین غذایی که  با خود به کوه می برید باید نیازی به گرم کردن نداشته باشد تا در هر شرایطی بشود آن را سرو کرد. به نحوه بسته بندی آن دقت کنید تا حتی اگر از بلندی بیفتد نیز قابل مصرف باشد.

 آب هنگام کوه نوردی

آب هنگام کوه نوردی لوازم انفرادی کوهنوردی

آب یکی از نیاز های ضروری است که بدون آن انسان نمی تواند زنده بماند؛ پس صد در صد یکی از لوازم انفرادی کوهنوردی محسوب می شود، زیرا هر کوهنورد باید مقداری آب به همراه خود داشته باشد. مقدار آب به شرایطی مانند زمان صرف شده در کوه، گرما و شرایط جسمانی کوهنورد وابسته است. بهتر است همیشه آب مورد نیاز برای یک روز را به همراه خود داشته باشید تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

باتری اضافی و پاور بانک: برای چراغ پیشانی و تلفن همراه

تمام شدن باتری گوشی و یا چراغ پیشانی می تواند بسیار خطرناک باشد و مشکلاتی جدی درست کند، پس همراه داشتن یک پاور بانک و باطری با گنجایش بالای انرژی می تواند کمک کننده باشد.

به یاد داشته باشید که مهم ترین نکته قبل از کوهنوردی آموزش است زیرا اگر ندانید چگونه باید از لوازم استفاده کنید، حتی با داشتن بهترین لوازم انفرادی کوهنوردی نیز خطر شما را تهدید خواهد کرد. همچنین ابزاری مانند کیسه خواب، چادر و… جز لوازم انفرادی کوهنوردی است که حتما باید با توجه به برنامه کوه همراه داشته باشید. همراه داشتن تجهیزات به تنهایی تضمینی بر امنیت سفر شما نیست. آموزش کوهنوردی بخش مهمی از ضمانت سلامت سفر شماست. شما باید نحوه صحیح استفاده از تجهیزات را در شرایط حساس بدانید. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به سایت دوبیسل مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.