روزبه‌روز به دلیل سفرهای هوایی ارزان‌قیمت، گسترش سفرهای مبتنی بر وب‌سایت، رسانه اجتماعی و امکان دسترسی به دورترین نقاط جهان، تعداد مسافران در حال افزایش است. اینکه بتوانید از اماکن جدید دیدن کرده و با تجربیاتی حتی فراتر از دست‌نیافتنی‌ترین رؤیاهایتان روبرو شوید مانند معجزه می‌ماند و البته تعداد زیادی از گردشگران نیز دوست دارند این تجربیات را ثبت کنند. هنگامی‌که صحبت از تجهیزات سفر می‌شود، عکاسی در سفر نیاز به تجهیزاتی کاملاً متفاوت دارد؛ ازجمله لوازم سفر، وسایل ایمنی، مجوزها، طرز رفتار و روش عکاسی.

در ادامه به تعدادی از نکات و اسرار شغلی که حاصل سال‌ها تجربه است اشاره کرده‌ایم تا به شما در کسب مهارت برای عکاسی در سفر، در هر جای دنیا که باشید کمک می‌کنند!

اسباب و لوازم

بااینکه در طول سفر نیاز به اسباب و لوازم دارید، اما همواره یادتان باشد که سبک سفر کنید. اگر هنوز لوازم عکاسی‌تان را جمع نکرده‌اید، شدیداً توصیه می‌کنم با دوربین و لنزهای سبک سفر کنید.

اکثر سازندگان دوربین عکاسی، دوربین‌های فول فریم و کراپ سنسور بدون آینه که وزن و حجم بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند را توصیه می‌کنند. لنزها همچنین نقش به سزایی در افزایش وزن کوله‌پشتی‌تان داشته و باید با توجه به نیازتان انتخاب شوند. به‌طور کل، من برای عکاسی از مناظر و ستارگان از لنزهایی با زاویه دید عریض، برای پرتره‌ها و عکاسی خیابانی از لنز 35 یا 50 میلی‌متری درجه‌یک و برای عکس‌برداری از حیات‌وحش، از لنزهای تله فوتو (نوع خاصی لنز با قابلیت فوکوس در فاصله‌های دور) استفاده می‌کنم. البته بسته به چیزهایی که قصد عکس‌برداری از آن‌ها را دارید، بودجه‌تان و مقدار اسبابی که قصد دارید ببرید این تصمیم‌ها نیز می‌توانند متفاوت باشند.

سه‌پایه سبک ساخته‌شده از الیاف کربن یا سه‌پایه مسافرتی یکی دیگر از وسایل شگفت‌انگیزی است که اگر قصد ضبط ویدئو، عکاسی گروهی یا فردی و یا عکاسی در نور کم و خلاقانه در طول سفر را دارید بهتر است همراهتان ببرید.

عکس‌برداری از مناطق معروف

بهترین ایده برای عکاسی از مناطق معروف و شلوغ، این است که صبح خیلی زود پیش از اینکه رفت‌وآمد مردم شروع شده و باعث اشغال اماکن زیبا شوند در آنجا حضور داشته باشید. نور اول صبح ملایم و پر از اشعه گرم بوده و اشیاء را به‌گونه‌ای روشن می‌کند که از ایجاد تضاد شدید و تشکیل سایه جلوگیری کرده و حتی ممکن است امکان عکس‌برداری از شراره‌های خورشید را نیز فراهم کند.

اگر فرد صبوری هستید، برای به دست آوردن یک صحنه با نور کافی باید چند ثانیه صبر کنید تا عده‌ای از افراد از مکان معروف موردنظرتان رد شده و صحنه خلوت شود. از طرف دیگر، قرار گرفتن افراد جلوی لنز دوربین برای مدتی طولانی باعث تار شدن لنز شده (اگر در روز عکس‌برداری می‌کنید، باید از یک لنز بی‌رنگ برطرف‌کننده تراکم استفاده کنید) و حضور مداوم افراد می‌تواند در روند پردازش عکس مشکل‌ساز شود.

کارهای منحصربه‌فرد خلق کنید

با ظهور اینترنت، انقلابی عظیم در عکاسی در سفر شکل گرفته و افراد می‌توانند ارزشمندترین لحظات سفرشان را با دیگران به اشتراک گذاشته و خودشان نیز از تجربیات و ایده‌های دیگران بهره‌مند شوند و آن‌ها را در سفر بعدی‌شان به‌کارگیرند.

با توجه به موضوع ذکرشده، عکاس‌ها اماکن محبوب را به‌خوبی ثبت کرده و به اشتراک می‌گذارند، اما همگی عکس‌هایی با قاب‌ها، مدل‌ها و موقعیت و طرح‌های رنگی مشابه ثبت می‌کنند.

آیا می‌خواهید از این دام خارج شده و عکس‌هایی منحصربه‌فرد خلق کنید؟ برای این کار، پیش از شروع به عکس‌برداری ابتدا مکان موردنظر را به‌خوبی ارزیابی کنید، به دنبال زوایای مختلف، عناصر پیش‌زمینه و پس‌زمینه بوده و روش خلاقانه خودتان را بسازید! امروزه به لطف تجهیزات دوربین‌های حرفه که با قیمتی مناسب در دسترس هستند، افراد بیشتری یک آزادی هنری مطلق در دستانشان دارند.

با تسلط پیدا کردن بر قابلیت‌های دوربینتان، کارهایی منحصربه‌فرد خلق کرده و با احتیاطی بیشتر عکس‌برداری کنید. به بهترین زمان روز برای یافتن مناسب‌ترین زاویه دید (زمان طلایی طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان است)، اینکه قصد ثبت چه چیزی را دارید و چگونه می‌خواهید از آن عکس‌برداری کنید و اینکه آیا عنصر منحصربه‌فرد دیگری برای اضافه کردن وجود دارد یا خیر، فکر کنید. اگر روش‌های تکنیکی چگونگی انجام کار را بلدید، سه‌پایه دوربینتان را برداشته و در لحظات غروب خورشید برای دستیابی به یک منظره با نور عالی به یکی از اماکن دیدنی بروید.

اصول اخلاقی نشان‌گذاری جغرافیایی و عکس‌برداری از اماکن ناشناخته

این موضوع که آیا به اشتراک‌گذاری اماکن ناشناخته با افراد ازنظر اخلاقی کار صحیحی است و یا باید آن‌ها را مخفی نگه داشت، در حوزه عکاسی و فضای باز بسیار موردبحث است.

«نشان‌گذاری جغرافیایی» داده‌های جغرافیایی را به یک عکس یا ویدئو پیوند زده و برای تمام افرادی که به آن‌ها دسترسی داشته باشند مانند مختصات روی نقشه عمل می‌کند.

برخی افراد از اشتراک‌گذاری اماکن به دلیل اصول اخلاقی و یا تمایل به مخفی نگه‌داشتن آن منطقه برای خود و اطرافیان خود، صرف‌نظر می‌کنند که بسیاری از افراد نیز معتقدند که انجام این کار برای اماکن عمومی خودخواهی است. این موضوع این روزها میان افراد بحثی داغ است که افراد هر طرف بحث نیز بسیار حق‌به‌جانب هستند.

شکی در این موضوع نیست که افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند باعث مشهور شدن این اماکن شوند. نشان‌گذاری جغرافیایی می‌تواند باعث هجوم تعداد زیادی گردشگر جدید به این اماکن ناشناخته شود که برای برخی از آنان نیز تخریب طبیعت کاری بسیار لذت‌بخش به نظر می‌رسد. زودتر از چیزی که فکرش را هم بکنیم، ترافیک سریع در این‌گونه اماکن باعث فرسایش مسیرها، آسیب به زیستگاه، آلودگی و ایجاد اختلال و مزاحمت برای مردم بومی آن مکان شود.

شما می‌توانید این تأثیرات منفی را با ماندن در مسیرهای پیاده‌روی، احترام به سیستم‌های اعمال‌شده برای کاهش تأثیرات منفی بر محیط‌زیست و آگاهی و احترام به مکانی که قصد بازدیدش را دارید تا حد زیادی کاهش دهید.

در جزیره هاوایی، یک اکوسیستم حساس جزیره‌ای، مسیرهای پیاده‌روی به دلیل استفاده بیش‌ازحد به مسیرهایی لغزنده تبدیل‌ شده‌اند و گردشگران نیز بدون تجهیزات کافی برای کوهنوردی از مسیرهای خطرناک به آنجا می‌آیند که گاهی اوقات منجر به تخلیه اورژانسی جزیره و حتی مرگ می‌شود.

اگر قصد نشان‌گذاری مکانی را دارید، حتماً توجه داشته باشید که با این کار ممکن است چه تأثیری بر آن مکان داشته باشید. اشتراک‌گذاری جزئیات ایمنی، قوانین محلی و جزئیات مکان موردنظر می‌تواند به گردشگر کمک کند رفتار مناسبی داشته باشد و حتی سبب نجات جان برخی افراد شود.

ایمنی در جاده

هنگام حمل وسایل گران‌قیمت در جاده بسیار مراقب باشید؛ چراکه تصادفات و دزدها همیشه در کمین هستند. همان‌طور که حواستان به جواهرات، ساعت‌ها و وسایل گران‌قیمتتان هست، تجهیزات ارزشمند و گران‌قیمت دوربین را به‌خصوص در وسایل نقلیه عمومی و اماکن شلوغ دور از دسترس قرار دهید.

من در این شرایط عمداً لباس‌های ارزان‌قیمت پوشیده و از کوله‌پشتی قدیمی استفاده می‌کنم تا دزدهای فرصت‌طلب نفهمند که کیف شامل وسایل ارزشمندی است. در وسایل نقلیه عمومی، همیشه کیفم را با دو دست محکم می‌گیرم تا احتمال اینکه کسی بتواند آن را باز کند یا بدزدد را از بین ببرم.

با توجه به مواردی که ذکر شد، باید دقت کنید که چه تجهیزاتی با خود به سفر برده و در صورت رخ دادن اتفاقی ناگوار، چه واکنشی باید نشان دهید. بیمه‌های ابتدایی سفر می‌توانند در صورت دزدی از وسایلتان و یا تصادف، مبلغ کمی از هزینه را پرداخت کنند. اما پیدا کردن یک بیمه مناسب برای یک عکاس حرفه‌ای می‌تواند کاری دشوار و پرهزینه باشد، خصوصاً در صورت سفر به کشورهای جهان سوم. بهترین راه این است که حواستان به تجهیزاتتان بوده و ایمن سفر کنید!

قوانین

قوانین و ملاحظات فرهنگی راجع به عکاسی و فیلم‌برداری ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، در کشور هند استفاده از هواپیمای بدون سرنشین بدون داشتن مجوز غیرقانونی است. همچنین قوانین رسمی و غیررسمی زیادی در رابطه با عکس‌برداری از داخل و خارج معابد، قلعه‌ها، اماکن تاریخی و ساختمان‌های تجاری وجود دارد که باید پیش از عکس‌برداری کاملاً در موردشان تحقیق کنید.

با یک جست‌وجوی اینترنتی سریع می‌توانید در مصرف مقدار زیادی هزینه جریمه یا مصادره احتمالی تجهیزاتتان صرفه‌جویی کنید. همچنین در تمام دنیا می‌توانید پیش از عکس گرفتن از کسی، ابتدا اجازه بگیرید که حرکت مؤدبانه‌ای است؛ چراکه قوانین فرهنگی در کشورهای مختلف دنیا بسیار متفاوت است.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.