عینک آفتابی از چشم های شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش UV محافظت میکند و باعث میشود که اگر در معرض نور شدید قرار بگیرید، فشار کمتری به چشم هایتان وارد شود . همچنین از چشم هایتان در برابر ریزگردها و سایر خطرات محافظت میکند. پیدا کردن یک عینک آفتابی مناسب برای راحتی شما مهم است؛ چه برای رفتن به سرکار و چه برای کوهنوردی. تمام عینک هایی که توسط فروشگاه اینترنتی دوبیسل پیشنهاد میشوند، ٪۱۰۰ در برابر اشعه ی فرابنفش محافظت ایجاد میکنند. مهم نیست که عینک را از کجا خریداری میکنید، در هرصورت باید اطلاعات مربوط به محافظت در برابر اشعه ی فرابنفش، روی تگ محصول یا برچسب قیمت آن درج شده باشد. اگر اطلاعات عینک موجود نبود، گزینه ی دیگری را انتخاب کنید.

فروشگاه دوبیسل دارای مجموعه ای از عینک آفتابی ها می باشد.

انواع عینک آفتابی

عینک آفتابی های معمولی: این نوع عینک آفتابی، بهترین گزینه برای استفاده ی روزمره و فعالیت ها و سرگرمی های ساده است. هنگامی که در حال رانندگی برای رفتن به سرکار و پیاده روی در شهر هستید، عینک آفتابی های ساده به خوبی از چشمان شما دربرابر خورشید حفاظت میکنند. عینک آفتابی های معمولی برای استفاده هنگام انجام ورزش های پرتحرک، طراحی نشده اند.

عینک آفتابی های ورزشی: این نوع عینک ها برای فعالیت هایی از قبیل دویدن، پیاده روی و دوچرخه سواری طراحی شده اند. عینک آفتابی های ورزشی سبک وزن و چسبان هستند، که این ویژگی باعث میشود حرکت های سریع ورزشی را به آسانی انجام دهید. فریم عینک های ورزشی و لنز آن ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و نسبت به عینک های معمولی مقاوم ترو انعطاف پذیرتر میباشند. عینک آفتابی های ورزشی دارای پدی چسبناک در قسمت بینی و شقیقه ها هستند که باعث میشود حتی اگر عرق کرده باشید، عینک، در جای خود محکم باقی بماند. برخی از عینک های ورزشی دارای لنزهای قابل تعویض هستند؛ بنابراین میتوانید لنز را مطابق با نورهای مختلف تنظیم کنید.

عینک های برفی:عینک های برفی، نوعی خاص از عینک های آفتابی هستند که به طور ویژه برای محافظت از چشم های شما در برابر نور شدید در ارتفاعات و انعکاس نورخورشید در برف ها طراحی شده اند. آن ها غالبا برای جلوگیری از ورود نور از اطراف عینک، دارای لبه هایی در کناره ی عینک هستند.

ویژگی های لنز عینک آفتابی

لنز پلاریزه: لنزهای پلاریزه به طورقابل ملاحظه ای روشنایی زننده ی نور را کاهش میدهند. اگر از ورزش های آبی لذت میبرید و یا به تابش نور، خصوصا در تابستان حساس هستید، لنزهای پلاریزه انتخابی عالی هستند. در بعضی موارد، لنزهای پلاریزه، با رنگ های موجود در شیشه ی اتومبیل واکنش میدهند و باعث به وجود آمدن نقطه ی کور میشوند و قابلیت دید LCD  را کاهش میدهند‌. اگر دچار این مشکل شدید، لنزهای آینه ای را برای کاهش تابش نورجایگزین کنید.

لنزهای فتوکرومیک: لنزهای فتوکرومیک به صورت خودکار، با تغییر شدت و شرایط نور، تنظیم میشوند. در واقع این لنزها در روزهای روشن، تیره تر میشوند و با تاریک شدن هوا، روشن تر میشوند.

هشدار: زمانی که هوا سرد باشد، فرآیند فتوکرومیک دیرتر عمل میکند و هنگام رانندگی اصلا عمل نمیکند، زیرا پرتوهای UVB  به شیشه ی اتومبیل نفوذ نمیکنند.

لنزهای قابل تعویض: برخی از انواع عینک آفتابی دارای لنزهای قابل تعویض هستند و رنگ های مختلفی دارند. این سیستم چند لنزی، به شما امکان میدهد تاطبق فعالیت ها و شرایط خاص خودتان، از چشم هایتان محافظت کنید. اگر میخواهید عینک آفتابیتان در شرایط مختلف، عملکرد خوبی داشته باشند، این نوع لنزها را در نظر داشته باشید.

انتقال نور مرئی (VLT)

به مقدار نوری که از لنز عینک آفتابی عبور میکند و به چشم شما میرسد، انتقال نور مرئی میگویند. طبق اندازه گیری هایی که برحسب درصد گرفته شده است ، VLT  تحت تاثیر رنگ و ضخامت لنز، موادی که در ساخت لنز به کار رفته است و روکشی که روی آن ها وجود دارد، می باشد. در این قسمت، چند دستورالعمل کلی برای انتخاب عینک آفتابی بر اساس درصد VLT  آورده شده است:

0 – 19% VLT:ایده آل برای هوای روشن و آفتابی

20 – 40% VLT:مناسب برای استفاده ی همه منظوره

+ 40% VLT:مناسب برای شرایط ابری و کم نور

80 – +90% VLT:لنز های کاملا شفاف و روشن، مناسب برای شرایط بسیار کم نور و شب ها

رنگ های لنز عینک آفتابی (رنگی)

اینکه تا چه میزان نور مرئی به چشم شما میرسد و چقدر میتوانید رنگ های دیگر و رنگ زمینه را ببینید، از تاثیرات رنگ لنزتان است.

رنگ های تیره (قهوه ای/طوسی/سبز) برای استفاده ی روزمره و اکثر فعالیت هایی که در فضای آزاد انجام میگیرند، مناسب هستند. رنگ های تیره تر برای قطع تابش زننده ی نور و کاهش فشار به چشم، در شرایط متوسط تا روشن هستند. لنزهای خاکستری و سبز باعث ناواضح دیده شدن رنگ های دیگر نمیشوند، درحالی که ممکن است لنزهای قهوه ای موجب شوند تا به طور جزئی، رنگ هارا نا واضح ببینید.

رنگ های روشن (زرد/ طلایی/ کهربایی/ صورتی کم رنگ/ قرمز): این رنگ ها برای شرایطی که نور، متوسط تا کم است مناسب میباشند. آنها اغلب برای اسکی، اسنوبورد و سایر ورزشهای برفی عالی هستند. آن ها دید خوبی دارند و رنگ زمینه را به خوبی نمایش میدهند و محیط اطراف را روشن تر نشان میدهند.

روکش لنزهای عینک آفتابی

هرچقدر عینک آفتابی گران تر باشد، احتمالا دارای لایه های روکش بیشتری است. این لایه ها میتوانند شامل یک پوشش آب گریز برای دفع آب، پوشش ضد خش برای دوام بیشتر و پوشش ضد مه  برای شرایط مرطوب یا فعالیت هایی که به انرژی زیادی نیاز دارند، باشند. پوشش آینه ای یا فلش، به پوشش نازکی میگویند که روی سطوح خارجی برخی از لنزهای عینک آفتابی، اعمال شده اند. آن ها با بازتاب بخش زیادی از نوری که به سطح لنز برخورد میکند، تابش زننده ی نور را کاهش میدهند. روکش های آینه ای باعث میشوند تا اشیا،  تیره تر از آنچه که هستند به نظر برسند. بنابراین، در روکش های آینه ای، اغلب از رنگ های روشن تر برای جبران این مسئله استفاده میشود.

مواد سازنده ی لنز عینک آفتابی

مواد مورد استفاده در لنزهای عینک آفتابی بر روی وضوح، وزن، دوام و قیمت آن ها تاثیر میگذارند.

شیشه باعث بهترین وضوح دید و مقاومت بیشتر در برابر خراش میشود. بااین وجود، شیشه از بقیه ی مواد سازنده، سنگین تر و گران تر است و همچنین بر اثر ضربه، میشکند.

پلی اورتان در برابر ضربه بهترین مقاومت و وضوح دید عالی دارد؛ انعطاف پذیر و سبک است اما قیمت آن گران می باشد.

پلی کربنات از مقاومت در برابر ضربه و وضوح دید بسیار خوبی برخوردار است؛ مقرون به صرفه، سبک و کم حجم است اما در برابر خراش، مقاومت کمتری دارد.

اکریلیک، جایگزینی ارزان قیمت برای پلی کربنات است که برای استفاده های عادی و هر از گاهی مناسب است. نسبت به جنس پلی کربنات یا شیشه ای از دوام و وضوح دید کمتری برخوردار است و تصاویر را کمی مبهم نشان میدهد.

MORGAN FREEMAN stars as Beech in “Oblivion.” ©Universal Studios.

مواد سازنده ی فریم عینک آفتابی

انتخاب یک فریم، تقریبا به اندازه ی انتخاب لنز مهم است زیرا به راحتی، دوام و ایمنی عینک آفتابیتان کمک میکند.

فریم فلزی به راحتی روی صورت شما تنظیم میشود و مزاحمت کمتری برای میدان دیدتان ایجار میکند. این نوع فریم، گران تر اما با دوام تر از انواع دیگر است و برای فعالیت های شدید و زیاد مناسب نمی باشد. به خاطر داشته باشید که اگر فریم فلزی، در ماشینی دربسته قرار بگیرد، بسیار گرم میشود. فریم های فلزی، شامل فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و تیتانیوم می باشند.

نایلون نسبت به فلز، ارزان تر سبک تر و با دوام تر است. بعضی از فریم های نایلونی، در برابر ضربه مقاومت بسیار بالایی دارند و بنابراین برای ورزش مناسب هستند. این نوع فریم ها قابلیت تنظیم را ندارند، مگر اینکه دارای سیم قابل تنظیم داخلی باشند.

استات: به این نوع فریم، فریم دست ساز هم میگویند. استات نوعی فریم پلاستیکی است و جزء عینک های گران میباشد. فریم های استات دارای رنگبندی های متنوعی هستند اما انعطاف پذیری کمتری دارند؛ برای ورزش ها و فعالیت های سنگین مناسب نمیباشند.

پلیمر کاستور، ماده ای سبک، با دوام و غیر نفتی است که از گیاه کرچک به دست می آید.

نکات مربوط به اندازه و فیت شدن عینک آفتابی

در این قسمت چند نکته برای انتخاب عینک آفتابی وجود دارد:

  • فریم باید به راحتی و بدون ایجاد اصطکاک و زدگی، روی بینی و گوش شما قرار بگیرد.
  • وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش ها و بینی شما توزیع شود. فریم باید به اندازه ی کافی سبک باشد تا از اصطکاک در این نقاط جلوگیری شود.
  • مژه های شما نباید با فریم تماس پیدا کنند.
  • میتوانید فریم های فلزی یا سیمی را با خم کردن آن ها، روی شقیقه و برامدگی بینی تنظیم کنید؛ این کار را با دقت انجام دهید.
  • میتوانید پل عینک را با نزدیک کردن دو طرف آن ها به هم یا دور کردن آن ها از یکدیگر، تنظیم کنید.

به دنبال خرید آنلاین هستید؟ برای دریافت راهنمایی، به دنبال توضیحات محصول باشید. دوبیسل برای شما امکان مشاهده و مقایسه چندین برند معتبر عینک آفتابی در جهان را فراهم کرده است. برای مشاهده و خرید آنلاین روی این لینک کلیک کنید.

ترجمه توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.