می‌توان گفت که کوه‌های نپال، مناظری هستند که هر فردی را مجذوب خودشان کرده و به وسوسه می‌اندازند. این کوه‌ها که گویی در نوک زمین قرار دارند، تاکنون ذهن هر فرد ماجراجویی را در نقطه‌ای خاص از زندگی درگیر کرده و دارای مناظری چشمگیر و پیشینه‌ای تاریخی از فرهنگ‌های غنی هستند. در داستان‌های روستاییانی که در این مناطق فراموش‌نشدنی سکونت دارند، فتح و بالا رفتن این قله‌ها تلاش و پشتکار بسیار عظیمی را می‌طلبد. شما نیز می‌توانید بیاید و شکوه و عظمت این کوه‌ها را از نزدیک مشاهده کنید.

کوه‌های نپال خانه 8 تا از 14 قله بالای 8000 متر جهان بوده و می‌توان گفت که بهشت کوهنوردان است.

کی و کجا برویم؟

برنامه‌ریزی برای یک سفر بین‌المللی به کوه‌های نپال ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، اما من اینجا هستم تا این مسئله برایتان بسیار آسان کنم. اگر به دنبال انتخاب ساده‌ترین راه هستید، اپراتورهای تور آنلاین سازمان مجوز و تدارکات را به شما ارائه می‌دهند، اما این تورها ممکن است بسیار گران‌تر بوده، اندازه گروه‌هایشان بسیار بزرگ باشد و همچنین انعطاف‌پذیری کمتری در سفر در اختیارتان قرار دهند.

در ادامه به تعدادی نکته مهم اشاره ‌شده که به کسانی که قصد دارند سفرشان را خودشان برنامه‌ریزی کنند کمک شایانی می‌کند.

  • بهترین فصل برای سفر به نپال در فصل پاییز از سپتامبر تا نوامبر و در فصل بهار از ماه مارس تا ماه مِی است.
  • از ماه می تا اوایل ماه سپتامبر، آب‌وهوای نپال موسمی است که بارش شدید، لغزش زمین و زالوها را به همراه دارد.
  • بهترین زمان برای سفر، بسته به محل، محبوبیت و ارتفاع مسیر کوهنوردی متفاوت است.
  • اگر بخواهیم برخی از بهترین مسیرهای کوهنوردی که دارای قهوه‌خانه نیز هستند را نام ببریم، می‌توان به مسیر Everest Base Camp (مسیر بیس کمپ اورست) و Annapurna Circuit (تراورس دور آناپورنا) اشاره کرد. این دو مسیر را می‌توان با یا بدون راهنما طی کرد؛ چراکه افراد زیادی آن را طی کرده‌اند و در فصول مناسب نیز شلوغ هستند.
  • اگر به دنبال مسیرهای خلوت‌تر هستید، بهتر است مسیرهای Manaslu Circuit, Tsum Valley, Langtang, Gokyo Lakes و یا Upper Mustang را امتحان کنید.
  • برای مسیرهایی با مدت‌زمان یک هفته یا کمتر نیز مسیرهای Poon Hill یا Mardi Himal گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

دقت کنید که تدارکات، مجوزها، مدت‌زمان و دشواری هر یک از این مسیرها ممکن است بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین لطفاً و حتماً پیش از عازم شدن راجع به مسیر موردنظرتان تحقیق کنید. در ادامه به نکات اساسی که باید برای سفر به نپال بدانید اشاره‌شده است.

مجوزها

کلیه مسافرهای خارجی برای سفر به نپال نیاز به تهیه مجوزهای لازم دارند. مسافران می‌توانند این مجوزها را در شهرهای کاتاماندو و پکارا تهیه کنند و اینکه چه مجوزهایی را باید همراه داشته باشید بستگی به این دارد که قصد سفر از کدام مسیر را دارید.

به‌طورکلی، کوهنوردان باید از طریق دفاتر هیئت‌مدیره گردشگری نپال در شهرهای کاتاماندو و پکارا و یا از طریق دفاتر موجود در شهرهای Maligaon و پکارا کارت TIMS (یک کارت مربوط به سیستم مدیریت اطلاعات کوهنوردان) تهیه کنند.

هنگام درخواست مجوز، به تعدادی کپی از گذرنامه، ویزای نپال و حداقل چهار عکس گذرنامه نیاز دارید. همچنین هزینه‌هایتان را باید به روپیه نپال بپردازید و کارت‌بانکی قابل‌قبول نیست. ساعات کاری به‌ویژه در ایام تعطیلات عمومی غیرقابل‌پیش‌بینی هستند؛ بنابراین بهتر است چند روز پیش از سفرتان اقدام به گرفتن مجوزهایتان کنید.

به‌علاوه، مجوزهای حفاظت از محیط‌زیست نیز برای بسیاری از مسیرها مانند Annapurna و Manaslu ضروری بوده و می‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه از دفتر گردشگری نپال خریداری کنید. همچنین توجه کنید که برای برخی از مناطق دارای محدودیت نیز مانند Tsum Valley و Upper Mustang نیازمند مجوزهایی ویژه بوده و برای رفتن به این مسیرها نیاز به موارد دیگری مانند یک یا دو گروه کوهنوردی، یک راهنمای معتبر و تعدادی مجوز که باید از آژانس تهیه کنید، دارید.

تدارکات

ممکن است در طول سفر دچار چالش‌ها و سردرگمی‌های فراوانی شوید و بهترین راه‌حل برای این‌جور مواقع، درخواست راهنمایی از افراد بومی همان محل یا افرادی است که در حال برگشت از آن مسیر هستند.

مردم نپالی یکی از خونگرم‌ترین و دوستانه‌ترین افراد دنیا هستند و اگرچه ممکن است با افرادی تندمزاج نیز روبرو شوید، اما اکثر قریب به اتفاقشان دوست دارند به شما کمک کرده و سفر را برایتان تبدیل به تجربه‌ای شیرین کنند. همچنین سازمان‌های کوهنوردی نیز می‌توانند دراین‌باره اطلاعات جزئی بسیار مفیدی در اختیارتان قرار دهند و اگرچه آن‌ها این اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهند تا کارهایتان را به دست بگیرند، اما بهتر است به آن‌ها احترام گذاشته و قدردان تلاششان باشید. همچنین توجه کنید که تحت تأثیر اولین شرکت قرار نگیرید، مگر اینکه خودتان تمایل به این کار را داشته باشید. چراکه قیمت‌ها و برنامه‌های این شرکت‌ها ممکن است بسیار متفاوت باشد.

یک شرکت تور مسافربری می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی یک سفر خاص کمک کند؛ ازجمله مکان اقامت، نحوه سپری کردن روزهای سفر، اتفاقاتی که باید انتظارش را داشت، حمل‌ونقل به / از مقصد موردنظر، استخدام راهنما و باربر و این‌جور مسائل را برایتان روشن کرده و همچنین به کسب مجوزهای لازم کمک می‌کند.

سلامت و امنیت

باوجود مستقر بودن کمپ اصلی اورست در ارتفاع حدود 5.365 متری و همچنینThorong La Pass واقع در مسیر Annapurna Circuit که ارتفاع بیشتری نیز دارد، بیماری ارتفاع زدگی (ایجاد علائمی در اثر ارتفاع زیاد مثل حالت تهوع) بسیار جدی بوده و نباید آن را ساده گرفت.

اقداماتی احتیاطی مانند نوشیدن مقدار زیاد آب را جدی بگیرید؛ این کار باعث می‌شود هرچه به ارتفاعات بالاتری صعود می‌کنید به آن خو بگیرید. همچنین سعی کنید غذای سالم نیز میل کنید، حتی اگر اشتها نداشته باشید. اگر حس کردید که علائم ارتفاع زدگی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد بهتان دست می‌دهد، بهتر است مدتی از حرکت ایستاده و به بدنتان اجازه دهید که به ارتفاع عادت کند. گاهی در موارد بسیار شدید نیز ممکن است نیاز به کاهش ارتفاع داشته باشید و کمی استراحت کنید.

داروهای مهارکننده بیماری ارتفاع زدگی مانند استازول آمید (Diamox) نیز در صورت صلاحدیدتان می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما توجه کنید که این داروها گاهی اوقات دارای عوارض جانبی ناخوشایندی نیز هستند. اگر قصد مصرف این داروها را دارید، بهتر است دو روز پیش از شروع سفر این کار را انجام دهید؛ چراکه در غیر این صورت جواب نمی‌دهند. برای جایگزین‌های طبیعی نیز می‌توان از زنجبیل، سیر و کلروکسیژن نام برد؛ کلروکسیژن یک مکمل مشتق از کلروفیل است که گلبول‌های قرمز خونتان را تقویت کرده و باعث می‌شود اکسیژن بهتر جذب خونتان شود.

همچنین همراه داشتن بیمه سفر نیز در صورت رخ دادن شرایط اورژانسی می‌تواند کمک‌کننده باشد، چراکه هلیکوپترهایی که به کمک کوهنوردان می‌آیند معمولاً خرج زیادی برمی‌دارند! اطمینان حاصل کنید که برنامه موردنظرتان برای سفر، در ارتفاعات زیاد نیز جواب می‌دهد. به‌علاوه، تجهیزات پزشکی مانند آنتی‌بیوتیک، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، باند، مُلسکین (نوعی پارچه کتانی ضخیم که در کفش‌ها جهت راحتی کف پا مورداستفاده قرار می‌گیرد) و مواد ضدالتهاب را باید همراه داشته باشید تا در صورت نیاز خود یا دوستانتان به این تجهیزات از آن‌ها استفاده کنید.

غذا

اکثر مسیرهای کوه نپال دارای چایخانه یا قهوه‌خانه‌های مسافرتی بوده و محل اقامت و غذای خانگی در اختیارتان قرار می‌دهند، مگر اینکه قصد اردو زدن حین سفر را داشته باشید. برای خوردن غذا مانند خود نپالی‌ها عمل کرده و از غذای معروف نپالی dal bhat که متشکل از برنج، عدس، سبزیجات و بسیاری مواد دیگر است لذت ببرید. از لبنیات و هرگونه مواد غذایی دیگری که از مواد تازه تهیه نشده پرهیز کنید؛ چراکه ممکن است مسموم شده و سفرتان به یک کابوس تبدیل شود.

درست است، آن پیتزا یا همبرگری که در ارتفاع حدود 4000 متری صدایتان می‌زند واقعاً وسوسه‌انگیز است، اما این را از من بشنوید: ارزشش را ندارد! بلکه بهتر است از میان وعده‌های پرانرژی مانند آجیل، توت و یا قرص‌های پروتئینی استفاده کنید. همچنین به وزن این مواد غذایی هم دقت کنید؛ چراکه در میان کوه‌ها و ارتفاعات هر یک گرم اضافه هم باعث خستگی‌تان می‌شود.

چه وسایلی ببریم؟

وقتی بلیت هواپیما را گرفتیم و مجوزهای لازم را نیز تهیه کردیم، بزرگ‌ترین نگرانی‌مان این است که چه وسایلی باید ببریم!

همان‌طور که می‌دانید، کفش کوهنوردی و یک کوله‌پشتی راحت در صدر این لیست قرار دارند. کفش‌هایتان را حتماً پیش از شروع سفر بپوشید تا در سفر باعث ناراحتی پا و تاول زدنتان نشوند. همچنین این موضوع را نیز بدانید که پوشاک و تجهیزات کوهنوردی باکیفیت در شهرهای کاتاماندو و پکارا بسیار ارزان‌تر به فروش می‌رسند!

اگر می‌توانید چند روز پیش از شروع سفر به این شهرها رفته و پوشاک و وسایل موردنیاز سفرتان را بخرید یا اجاره کنید- البته هر چیزی به‌جز کفش و کوله‌پشتی- می‌توانید پول بسیار زیادی را پس‌انداز کنید. به خاطر داشته باشید که در نپال، مبادله کالا به کالا امری عادی است؛ بنابراین بهتر است از افراد بومی همان منطقه بپرسید که کدام‌یک از اجناس باارزش‌تر است. همچنین بپرسید که آیا قیمت‌های فروشگاه مقطوع هستند یا اینکه می‌توانید چانه هم بزنید.

همچنین مواردی مانند کیسه‌خواب، چراغ‌قوه، دستکش، زیرپوش، شلوار مخصوص کوهنوردی، جوراب، کلاه، کت پشمی و لباس‌های چرم را نیز می‌توانید در بازارهای محلی و فروشگاه‌های موجود در محله‌های اصلی گردشگری Thamel در شهر کاتاماندو و Lakeside در شهر پکارا پیدا کنید. به‌علاوه، خرید شلوار و پیراهن‌های ضدآب نیز ایده خوبی است؛ چراکه این لباس‌ها تشکیل‌شده از یک‌لایه زیرین، یک‌لایه میانی پشمی و یک‌لایه رویی سخت هستند.

برای سفرهای کوتاه کمتر از یک هفته، احتمالاً نیازی به شستن لباس‌هایتان پیدا نخواهید کرد. اما در مورد سفرهای طولانی‌تر توصیه می‌کنیم که حتماً برای شستن لباس‌هایتان مقدار زیادی صابون همراه خود ببرید. سعی کنید لباس‌هایتان را در نور آفتاب و یا به کمک ماشین‌های خشک‌کن در طول شب خشک‌کنید. پارچه کتان فقط برای استفاده هنگام خواب مناسب است؛ چراکه در صورت عرق کردنتان به مدت‌زمان بسیار زیادی برای خشک شدن نیاز دارد.

در صورت نیاز به مشاوره و خرید تجهیزات می توانید به فروشگاه اینترنتی دوبیسل مراجعه نمایید.

کلام آخر

  • یک نقشه تهیه‌ کرده و با مسیر موردنظرتان؛ ازجمله رستوران‌ها و محل‌های اقامت شبانه آشنا شوید.
  • برای چند روز اضافه‌تر نیز در صورت رخ دادن اتفاقات پیش‌بینی‌نشده یا شرایط آب‌وهوایی بد برنامه‌ریزی داشته باشید.
  • کرم ضد آفتاب و کلاه همراهتان داشته باشید؛ چراکه آفتاب می‌تواند بسیار سوزان باشد.
  • به‌اندازه کافی روپیه نپال همراهتان داشته باشید تا در سفر پول کم نیاورید.
  • محل‌های اقامت و غذاخوری‌ها فقط پول نقد قبول می‌کنند
  • باطری‌ها در هوای سرد به‌سرعت شارژ خالی می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید باتری‌هایتان را در کوله‌پشتی نزدیک به بدنتان نگه دارید. (استفاده از پاوربانک نیز ایده خوبی است).
  • شانس شارژ کردن دستگاه‌های الکترونیکی، پیدا کردن وای فای و یا یک دوش آب گرم بسیار کم بوده و ممکن است خرج بردارد.
  • قرص یا فیلتر تصفیه آب همراهتان داشته باشید؛ چراکه بطری آب گران است.
  • مصرف الکل می‌تواند اثرات ناشی از ارتفاعات را تشدید کند؛ بنابراین سعی کنید تا زمانی که ارتفاعتان کمتر شود از مصرف الکل اجتناب کنید.
  • هنگامی‌که در یک مسیر گله گورخر یا یک کاروان به دنبالتان درحرکت هستند، حتماً از کنار صخره‌ها حرکت کنید.

در آخر، هرچه تحقیق بیشتری راجع به مقصد موردنظرتان انجام دهید بهتر است. درست مانند من، ممکن است وسوسه شوید که دوباره به‌جایی که قلبتان را جا گذاشتید برگردید؛ یعنی کوهستان.

اجازه دهید این مقاله جرقه‌ای برای رزرو بلیت هواپیما برای سفر به شهر کاتماندو بوده و برنامه‌ریزی‌تان را برای سفر به کوه‌های نپال آغاز کنید!

ترجمه شده توسط تیمتولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.