عرفان فکری یکی از جهانگردان و فعالان حوزه طبیعت گردی در ایران به شمار می آید. او بیشتر با فعالیت های ماجراجویانه خاص، سفر های تنها به سراسر جهان، دوره های حرفه ای بقا در طبیعت و اخیرا با سبک زندگی ون لایف در بین دنبال کنندگانش شناخته می شود. در یک سال اخیر که سبک زندگی در ون را در پیش گرفته، بیش از قبل در شبکه های اجتماعی با مخاطبان و علاقه مندان در ارتباط است و تجربیات کم نظیر خود را با آنان به اشتراک می گذارد.

یکشنبه 26 اردیبهشت 1400، در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی به مدت حدود 90 دقیقه در خدمت ایشان بودیم تا درباره چالش های پیش روی یک طبیعت گرد تازه کار صحبت کنیم. اینکه نگرانی ها و دغدغه های یک علاقه مند به طبیعت از شروع سفر های ماجراجویانه چیست؟

عرفان فکری در اولین بخش از صحبت های خود، ترس را عامل اصلی بازدارنده برای قدم گذاشتن به طبیعت و آغاز زندگی ماجراجویانه دانست. او در ادامه گفت:
ترس انسان ریشه در ناشناخته ها دارد. چرا ما از تاریکی میترسیم؟ چون نمیدانیم با چه چیزی قرار است مواجه شویم؟ چرا از صداهای ناشناخته میترسیم؟ چون منبع صدا را نمیبینیم. همین ندانستن ها باعث می شود نقطه امن زندگی خودمان را رها نکنیم و تجربه زندگی ماجراجویانه را از دست بدهیم.

راه حل برخورد با ترس، از بین بردن منشا آن است. و این یعنی باید با ندانسته ها مقابله کنیم. در یک کلام، آگاهی مان را بالا ببریم. در یکی از دوره های بقا در طبیعت، از افراد خواستم در تاریکی مطلق بدون استفاده از هیچ وسیله کمکی، مسیر خود را بیابند. یکی از افراد شرکت کننده در این برنامه در آن لحظه با دو فوبیای بزرگ خود، یعنی تاریکی و تنهایی رو به رو شد. اما در شرایط تحت کنترل توانست بر آنها چیره شود و پس از آن سبک زندگی اش برای همیشه تغییر کرد. پس آموزش تحت نظارت و مراقبت افراد با تجربه می تواند این عدم آگاهی را به آگاهی تبدیل نماید و ترس ناشی از آن را از بین ببرد.

عرفان فکری که تجربه های ماجراجویانه بسیار زیادی دارد، در ادامه از خاطره سفر اکتشافی یک تیم اروپایی به غار سون دونگ ویتنام گفت. غار سون دونگ بزرگترین دهانه طبیعی در میان غارهای جهان را دارد اما به خاطر قرار گرفتن در ارتفاعات جنگلی، دسترسی به آن به سادگی میسر نبود. افراد محلی همواره صداهای عجیبی از آن غار می شنیدند و آن را به ارواح نسبت می دادند. اما تیم اکتشاف متوجه شد این صدای جریان هوای درون غار است که به خاطر وسعت فضای داخل، به شکل عجیب و ترسناکی درآمده بود. این همان ترس از ناشناخته هاست که در این سطح، به خرافات تبدیل می شود و مانع از ماجراجویی می شود.

البته ترس، لازمه زندگی است. انسان بدون ترس بعید است به بیست سالگی برسد. اما می توان این ترس را کنترل کرد و با بالا بردن آگاهی، ترس مضر را به ترس مفید تبدیل کرد.

در ادامه عرفان فکری به سراغ عامل دیگری رفت که انسان ها را از حس خوب هم آغوشی با طبیعت دور می کند: فراموشی!

او گفت: ما گاهی فراموش می کنیم که فانی هستیم! انگار برای هر کاری به صورت نامحدود وقت داریم. در صورتی که چنین نیست. فرصت ها محدودتر از آن هستند که بخواهیم کاری را به چند سال بعد موکول کنیم. خیلی محدودتر از این حرف ها. هزاران اتفاق ممکن است بیفتد که امکان تجربه های جدید در آینده را از شما بگیرد. همچنین با بالا رفتن سن، انرژی ما تحلیل می رود. آنوقت دیگر توانی برای برآورده کردن بعضی آرزوها نمی ماند.

پس در یک کلام زود دیر می شود. جوری زندگی کنیم که افسوس نخوریم.

اما دقایق پایانی این گفتگو با صحبت های تاثیرگذاری از عرفان فکری همراه بود. او به این نکته اشاره کرد که از بسیاری توانایی های انسان در شرایط سخت رونمایی می شود. توانایی هایی که قبل از آن از وجود آنها بی خبر بوده ایم. عجیب ترین مثالی که در این موضوع وجود دارد، برق گرفتگی است:
شما گاهی در اثر برق گرفتگی چند متر به عقب پرتاب می شوید. اما این نیروی برق نیست که باعث این اتفاق می شود. قدرت عضلات خود شماست! عجیب نیست؟ شما در حالت عادی نهایتا یک متر می توانید بپرید! اما یک عامل خارجی مثل برق، قفل ذهنی شما را بر می دارد و ناگهان توانایی های جدید در شما ظهور می کند.

برق زندگیتان را پیدا کنید!

یکی از این برق ها، “مرگ” است.

فکر کردن به مرگ، به این موضوع که ما موجوداتی فانی هستیم، به شما توانایی هایی می دهد که قبل از آن از وجودشان بی خبر بوده اید.

آخرین بخش از صحبت ها به اهمیت اطرافیان در رسیدن به اهداف اشاره داشت. اینکه افراد با اهداف کوچک و کوته نظر، در مسیر رسیدن شما به اهداف بزرگ و بلندتان مانع ایجاد می کنند. پس انسان ماجراجو باید از تغییر استقبال کند. مخصوصا تغییر در چیدمان آدم های اطراف!

برای مشاهده ویدیوی کامل این گفتگو از طریق لینک زیر وارد IGTV دوبیسل شوید و اگر این مقاله و این گفتگو را می پسندید، آن را برای دوستان خود ارسال کنید.

لایوهای گفتگومحور دوبیسل با متخصصین زندگی ماجراجویانه در اینستاگرام دوبیسل ادامه خواهد داشت. برای همراهی می توانید صفحه اینستاگرام دوبیسل به نشانی @dobisell را دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.