امسال سرانجام در روز زمین، موفق به انجام عملیات پاک‌سازی شدیم. گروه ما پس از دسترسی به‌نوعی پلاستیک زباله زیست‌تخریب‌پذیر، به‌طور تصادفی در مناطقی جنگلی پخش شده و شروع به جمع‌آوری زباله‌ها کرد. حدود 90% زباله‌هایی که من جمع‌آوری کردم، کیسه پلاستیکی یک‌بارمصرف، پلاستیک بسته‌بندی، بطری، مقوا و درب بطری بود.

امروزه با توجه به مصرف بیش‌ازحد پلاستیک، این مواد جای خود را به‌عنوان اصلی‌ترین مواد مضر برای طبیعت باز کرده‌اند. پلاستیک آن‌قدر مصارف گسترده‌ای داشته و با سبک زندگی‌مان آمیخته شده است، که شماردن تعداد پلاستیک‌های یک‌بارمصرفی که روزانه استفاده می‌کنیم تقریباً کاری غیرممکن است.

بهتر است بدانید این مقدار باورنکردنی پلاستیک، سرانجام سر از اقیانوس‌ها درمی‌آورد؛ حدوداً یک کامیون زباله در هر ثانیه. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط سازمان حفاظت از اقیانوس‌ها، سالانه تقریباً 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود. البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا تنها اقیانوس و ساکنانش نیستند که در معرض خطر قرار دارند؛ بلکه ذرات پلاستیکی با شکسته شدن وارد زنجیره غذایی نیز می‌شوند.

همان‌طور که می‌بینید آلودگی پلاستیکی خطری بسیار جدی است و تنها کاری که باید انجام دهید، اقدام برای کمک است. در ادامه لیستی از کمک‌هایی که می‌توانید انجام دهید ذکر شده است.

نگرشی صحیح نسبت به این موضوع داشته باشید

نگرش مناسب اهمیت زیادی دارد. سعی کنید با یک رویکرد مثبت استفاده از پلاستیکتان را کمتر کرده و با خود بگویید که می‌توانید آن را انجام دهید. در این صورت، بیشتر آمادگی تغییر عادت‌های قدیمی و یافتن راه‌حل‌ها جدید را خواهید داشت. اگر شهرتان اقدام به منع استفاده از پلاستیک کرد، از اینکه می‌خواهید کاملاً آزادانه پلاستیک مصرف کنید شکایت نکنید.

قانون Reduce Reuse Recycle”” یا همان کاهش استفاده مجدد بازیافت را در اولویت قرار دهید

این سه R مهم‌ترین مسئولیت‌های یک مصرف‌کننده و احتمالاً مسئله ایست سوءتفاهم‌های زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. این موارد به‌عنوان بهترین گزینه باقی‌مانده شناخته می‌شوند. دلیلش هم این است: ایالات‌متحده بخش عظیمی از پلاستیک‌های بازیافتی خود را به خارج از کشور صادر می‌کند، زباله‌هایی که ما در سطل زباله‌های بازیافتی کنار خیابان می‌اندازیم. کشور چین نیز بزرگ‌ترین دریافت‌کننده این پلاستیک‌ها بود که اخیراً پذیرش پلاستیک‌های وارداتی را متوقف کرده است؛ درنتیجه پلاستیک‌های «بازیافتی» درجه پایین سر از خاکستر شدن یا محل‌های دفن زباله‌ای درمی‌آورند که میزبان مقدار قابل‌توجهی زباله است. بسیاری از آن‌ها نیز منتهی به آبراه‌ها می‌شوند.

بنابراین بهتر است به‌جای بازیافت کردن، موارد مورداستفاده‌تان را کاهش دهید. سعی کنید راهی برای استفاده مجدد از چیزهایی که استفاده می‌کنید پیدا کنید. مثلاً از مسواک‌های قدیمی می‌توان به‌عنوان کف‌شو های کوچک استفاده کرد. همچنین کیسه‌های زیپ‌دار یا پلاستیک‌های بسته‌بندی نان را می‌توانید بشویید، خشک کنید و مجدداً استفاده کنید. سرانجام فقط پلاستیک‌های قدیمی، بی‌کیفیت و غیرقابل استفاده هستند که باید بازیافت شوند.

به ایده‌هایتان جامه عمل بپوشانید

آیا اخیراً به فروشگاه‌هایی که مواردی جایگزین برای پلاستیک‌های یک‌بارمصرف ارائه می‌کنند سر زده‌اید؟ از چیزهایی که در آنجا می‌بینید شگفت‌زده خواهید شد. در ادامه 10 پیشنهاد برای جایگزین کردن ارائه‌شده است.

  • پلاستیک زباله

نیازی نیست دست از استفاده کردنشان بکشید، تنها کافی است آن‌ها را جایگزین نسخه تجزیه‌پذیرشان کنید. ممکن است بی‌دوام به نظر برسند، اما به‌اندازه کافی محکم هستند. فقط انتظار نداشته باشید بتوانید آن‌ها را به‌اندازه پلاستیک زباله‌های قدیمی پُر کنید. در عوض، فرصتی است که مسیرتان را به سمت سطل زباله با چند کار اضافه افزایش داده و همچنین آموزش خوبی برای ماجراهای بعدی است!

  • کیسه مواد غذایی یک‌بارمصرف

تعدادی کیسه یدکی و قابل‌استفاده مجدد را در وسیله نقلیه‌تان ذخیره کنید (کیسه‌های کوله‌پشتی مانند نیز مناسب‌اند). توجه کنید که بهترین موارد قابل‌استفاده مجدد و پربازده، پلاستیک‌های ساخته‌شده از پلی پروپلین هستند. همچنین بدترین موارد نیز آن‌هایی هستند که با کتان ارگانیک ساخته شده‌اند.

  • کیسه ساندویچ

می‌توانید کیسه‌های ساندویچی تهیه کنید که قابل جوشاندن، فریز شدن و یا شسته شدن هستند.

  • بسته‌بندی‌های پلاستیکی

برای بسته‌بندی ساندویچ یا نگهداری باقی‌مانده‌اش می‌توانید از پارچه مومی یا سیلیکونی استفاده کنید. همچنین کاغذ مومی نیز جایگزین مناسبی است.

  • لوازم بهداشتی

تیغ‌های ریش‌تراش قابل‌استفاده مجدد را جایگزین تیغ‌های یک‌بارمصرف کنید. مسواک‌های بامبو یا پلاستیکی را که در صورت استفاده مجدد، قسمت برس مسواک جدا می‌شود را امتحان کنید. خرید مسواک استفاده‌شده بازیافتی نیز می‌تواند در این امر کمک‌کننده باشد. همچنین می‌تواند به‌جای استفاده از نخ دندان پلاستیکی، از نخ دندان‌های بسته‌بندی‌شده زیست‌تخریب‌پذیری که به‌جای پلاستیک در شیشه قرار دارند، استفاده کنید. خمیردندانتان را نیز می‌توانید به‌صورت قرص خریداری کنید. همچنین شامپوها و ژل‌های شست و شوی باکیفیتی نیز وجود دارند که به‌صورت قرص‌های جامد عرضه می‌شوند.

  • بطری آب

شما که دیگر از بطری‌های آب پلاستیکی استفاده نمی‌کنید، مگر نه؟

شما به جای استفاده از بطری های یک بار مصرف می توانید از قمقمه های ورزشی استاندارد و با کیفیت استفاده کنید. برای تهیه این قمقمه ها از فروشگاه دوبیسل اینجا را کلیک کنید.

  • کیسه خرید

کیسه‌های مشبک و کوچکی وجود دارد که به‌طور ویژه برای بسته محصولاتی که از فروشگاه یا خواربارفروشی می‌خرید ساخته‌شده‌اند.

  • کیسه فضولات حیوانات خانگی

اطمینان حاصل کنید که کیسه‌هایتان از نوع زیست‌تخریب‌پذیر هستند.

  • نِی

زمان زیادی می‌برد تا یاد بگیریم به نی‌های پلاستیکی که همراه با تمام نوشیدنی‌ها ارائه می‌شوند «نه» بگوییم؛ اما با تمرین زیاد، شدنی است.

  • ظروف پلاستیکی (بشقاب، فنجان، چنگال، چاقو و قاشق)

از مواردی استفاده کنید که برای شست‌وشو و استفاده مجدد به‌اندازه کافی محکم باشند، مواد پلاستیکی را طوری انتخاب کنید که زیست‌تخریب‌پذیر باشند.
برای تهیه ظروف از فروشگاه دوبیسل اینجا را کلیک کنید.

منابع خود را گسترش دهید

بااین‌حال، مقابله با زباله‌های پلاستیکی امری اجتناب‌ناپذیر است. با اطمینان از اینکه استفاده از نوع خاصی پلاستیک مطابق با قوانین شهرداری‌تان است، احتمال بازیافتش را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهید. راهکارهای متداول نیز شامل تمیز کردن غذاهای باقی‌مانده از ظروف پلاستیکی و حذف پلاستیک‌های سست و بی‌دوام‌اند.

شما می‌توانید کیسه‌های پلاستیکی را بازیافت کنید (به‌عنوان‌مثال کیسه‌های خشک‌شویی، پاکت نامه‌های حمل‌ونقل، کیسه‌های مواد غذایی زیپ‌دار و هر کیسه‌ای که حاوی برچسب قابل بازیافت است

به کارتان ادامه دهید

درنهایت، هر کاری که از دستتان برمی‌آید می‌تواند کمک‌کننده باشد. به تلاش‌های خود آفرین گفته و به مبارزه ادامه دهید. ما به‌عنوان افراد سهیم در فعالیت‌های مربوط به طبیعت، حتی مسئولیت سنگین‌تری برای محافظت از زمین‌هایی که دوست داریم و با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم، داریم.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.