هر نوعی از تفریح نیازمند وسایل متناسب با محیط تفریح است. کوهنوردی فرای یک تفریح یک ورزش حرفه ای است و بدون داشتن تجهیزات لازم امکان به وجود آمدن خطرات بیشتر می شود. باید انتخاب بهترین عینک آفتابی کوهنوردی به دلیل محافظت از چشم در برابر سنگ، خاک، آب، اشعه UV و … با دقت و سخت گیرانه باشد. با شناخت عوامل سازنده و تاثیر گذار بهترین عینک آفتابی کوهنوردی میتوانیم از چشمانمان در برابر آسیب های محیط کوه محافظت کنیم.

انتخاب عینک مناسب برای هر رشته ورزشی جزو مهم ترین انتخاب های یک ورزشکار است. یک کوهنورد حرفه ای می داند چه مراقبت هایی از چشم لازمه کار او است. در این مقاله می خواهیم عواملی را که باید هنگام انتخاب یک عینک کوهنوردی مناسب در ذهن داشته باشید بررسی کنیم.

عینک های آفتابی فریم های متفاوتی دارند. برای خرید عینک آفتابی باید به فاکتور های مهمی توجه کنیم که شاید مهم ترین آن ها فریم عینک متناسب با چهره ماست که با استفاده از شناخت مدل های آن ها و شناخت شکل هندسی صورت خودمان می توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. از انواع آن ها می توان به مدل های گرد، پروانه ای، گربه ای، خلبانی، هندسی، ویفرر(روزمره)، بیضی، مربع و مستطیل اشاره کرد.

عینک خلبانی متناسب با چهره های مختلفی است.صورت هایی با فرم لوزی از فریم های بیضی و گرد، صورت هایی با فرم بیضی می توانند از فریم های چند ضلعی و مربع، صورت های گرد می توانند از فریم های خلبانی و پروانه ای و صورت های مستطیلی از هر فریمی به غیر از مستطیلی و مربعی می توانند استفاده کنند.

1.انواع لنزها

دسته های مختلفی از لنزها وجود دارند:

دسته اول یا Category 1

حداقل محافظت از چشمان شما را ایجاد می کند که معمولا به عنوان “عینک مد” شناخته می شوند. ممکن است احساس کنید استفاده از این عینک ها بهترین ایده است. با این حال، باید بدانید از چشمان شما، در برابر تابش شدید آفتاب در ارتفاعات محافظت نمی کند.

دسته دوم یا Category 2

 این دسته از عینک های آفتابی اجازه می دهد 45-20٪ از اشعه ماورا بنفش از طریق لنز فیلتر شود. این دسته هم برای کوهنوردی مفید نیست. هر دوی این دسته ها معمولاً برای گردش در شهر در بعد از ظهر آفتابی مناسب هستند.

دسته سوم یا Category 3

 لنزهای تحت رده III تقریباً 80٪ از اشعه ماورا بنفش را مسدود می کنند. اگر برای پیاده روی بروید، این مدل بسیار مفید است. با این حال، برای کوهنوردی کافی نیست.

دسته چهارم یا Category 4

معمولاً اکثر عینک های آفتابی کوهنوردی در این گروه قرار می گیرند که فقط 3-8٪ از اشعه UV را از خود عبور می دهند. آنها دارای رتبه بندی بسیار پایین VLT نیز هستند. همه اینها به شما کمک می کند تا در برابر تابش شدید آزار دهنده و اشعه ماورا بنفش شدید که حتی می تواند پوست شما را بسوزاند، از چشمان خود محافظت کنید.

2.قطب بندی یا Polarization

نکته مهم بعدی که باید به خاطر بسپارید، خاصیت پلاریزه یا قطب بندی لنزها است. اگر لنز شما پلاریزه یا قطبی باشد، به این معنی است که میزان تابش آزار دهنده را کاهش می دهد. هنگام بالا رفتن از ارتفاعات، محافظت از چشمانتان در برابر تابش شدید آفتاب ضروری است. لنزهای پلاریزه یا قطبی بر روی چشمان شما تأثیر زیادی نمی گذارد. همچنین به شما تصویر واضح تر و دید بهتری می دهد تا بتوانید محیط اطراف خود را کاملاً واضح ببینید. با این حال، گاهی اوقات به دلیل پلاریزه بودن لنزها، تشخیص یخ و برف دشوار است. برخی از عینک های آفتابی از پوشش های خاصی استفاده می کنند. شاید از پلاریزه بودن کاسته شود، اما انواع دیگر پوشش ها به شما کمک می کند تا کاملاً واضح ببینید. حتی لنزهای فوتوکرومیک یا انتقالی نیز وجود دارند که خود را با میزان نور خورشید تطبیق می دهند. با افزایش نور خورشید، آنها به طور خودکار تاریک می شوند. این نوع لنزها در بین کوهنوردان محبوب فراوانی دارند.

3.پوشش های مکمل

 پوشش های مکمل مانند ضد خراش ها و لایه ضد مه در هنگام رفتن به ارتفاعات می توانند بسیار کمک کننده باشد. اگر به اندازه کافی جستجو کنید، حتی ممکن است یک عینک آفتابی با پوشش ضد مه و آبگریز نیز پیدا کنید. هر دوی این پوشش ها با هم، برای مناطق مرطوب بهترین پوشش است.

 4.رنگ لنزها

 لنزهای رنگی مختلف عملکردهای متفاوتی دارند. رنگ های مختلف سطح متفاوتی از محافظت را برای چشمان شما ایجاد می کنند. برخی از آنها دنیز فقط در موارد خاصی مورد استفاده هستند و شاید در صعود های پیچیده نتوانید فقط به یک رنگ لنز اکتفا کنید. از این رو باید دقت بالایی را هنگام انتخاب رنگ لنز عینک کوهنوردی به خرج دهید.

5. مواد سازنده

عامل مهم دیگر ماده ای است که عینک آفتابی با آن ساخته شده است. مواد سازنده فریم عینک آفتابی میزان ماندگاری آن را تعیین می کند. رایج ترین مواد، پلاستیکی است که کمترین دوام را دارد و برای استفاده از آن باید مطمئن باشید عینک آفتابی شما در معرض فشار قرار نمی گیرد. با دوام ترین مواد آلیاژهای ساخته شده از تیتانیوم یا برخی از آلیاژهای فلزهای سخت هستند. تیتانیوم ممکن است کمی گران تر باشد، اما با دوام ترین و حتی انعطاف پذیرترین نوع آن ها است.

به علاوه باید مواد سازنده لنزها را نیز در نظر بگیرید:

 •  رایج ترین آن شیشه است. بیشتر لنزها از شیشه ساخته شده اند. اگرچه مقاومت در برابر خراش دارد اما احتمال شکستن آنها زیاد است.

 اگر لنز پلی کربناتاگر آن را با یک لنز شیشه ای مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که دوام بیشتری دارد. به راحتی شکسته نمی شود با این حال، می تواند به راحتی خراشیده شود.

 • پلاستیک یکی دیگر از مواد رایج لنز است. با این حال، اگر به دنبال عینک آفتابی برای کوهنوردی هستید، خیلی مناسب نیستند. آنها قادر به محافظت از شما در برابر اشعه ماورا بنفش قوی در محیط مرتفع نیستند.

•  پلی یورتان بهترین ماده برای لنزهای عینک آفتابی کوهنوردی است. کاملاً محکم است و ضد خراش است. حتی اپتیک عالی را نیز فراهم می کند. آنها به پوشش های اضافی نیاز ندارند. اگر می توانید از عینک آفتابی لنز پلی یورتان استفاده کنید، دیگر نگران نباشید. شاید گران قیمت باشند، اما بسیار با دوام هستند.

6. پوشش جانبی

 هنگامی که در ارتفاعات هستید، باد سرد در همه نقاط خواهد وزید. از آنجا که از عینک آفتابی استفاده خواهید کرد، باید آن قسمت را نیز تحت پوشش قرار دهید. بر همین اساس تولید کنندگان سپرهای جانبی به عینک آفتابی کوهنوردی اضافه می کنند که معمولاً با قابلیت جابجایی همراه هستند که در صورت عدم تمایل، می توانید آنها را بردارید. همچنین می توانید از عینک محافظتی استفاده کنید زیرا از صورت شما محافظت کامل می کند. با این وجود، یک نکته را باید به خاطر بسپارید که احتمال مه گرفتگی زیاد است. به همین دلیل سپرهای قابل جابجایی داده می شوند تا هوا عبور کند. چند نوع عینک آفتابی معدود  هواده نیز وجود دارد که امکان تهویه را فراهم می کند.

معرفی بهترین برندهای عینک آفتابی کوهنوردی

در ادامه برخی از بهترین برند های عینک آفتابی کوهنوردی را به صورت مختصر معرفی می کنیم.

Revo

این برند از سال ۱۹۸۵ در حوزه تولید عینک آفتابی ورزشی برای رشته دوچرخه سواری طولانی، پیاده روی در جنگل، استراحت در کنار استخر و رانندگی فعالیت دارد. Revo بهترین تولید کننده عینک آفتابی کوهنوردی از گذشته تا به اکنون است.

Oakley

اوکلی یکی از معروف ترین کمپانی هایی است که نشان استاندارد صادرات آمریکا را دارد. به علاوه تولید عینک های محافظ نظامیان آمریکا را نیز بر عهده گرفته است. یکی از بهترین عینک آفتابی کوهنوردی دنیا، ساخت این کمپانی است. تعداد زیادی از ورزشکاران تیم های ورزشی تحت حمایت این کمپانی بزرگ قرار دارند.

 

Cebe

این شرکت فرانسوی این افتخار را دارد که نخستین خلبان ها، کوهنوردان، یخ نوردان، صخره نوردان، محققین و اسکی بازها از عینک های تخصصی آن استفاده کرده اند. Cebe  مدعی این موضوع که بهترین عینک آفتابی کوهنوردی را در فرانسه تولید و عرضه می کند.

Spy

این شرکت مستقل آمریکایی، سیستم های مستقل جدیدی برای کنترل رنگ آبی ساخته است. سری عینک های happy lens این شرکت می توانند از چشمان شما دربرابر نور کم آبی محافظت کنند. تخصص آن در ساخت بهترین عینک های آفتابی کوهنوردی و صفحه های نمایش است.

Bolle

بیش از 130 سال پیش تاسیس شد و یکی از پیشگامان صنعت عینک سازی است.

Julbo

 جولبو یک شرکت تولیدکننده تجهیزات بینایی و از بهترین عرضه کنندگان عینک آفتابی کوهنوردی است که هم برای قهرمانان ورزش‌های فضای باز و هم برای کاربران عادی عینک تولید می‌کند.به علاوه در تهیه عینک های طبی برای کودکان و محافظت از چشم آنان در برابر اشعه ماوراء بنفش جزو سردمداران است. عینک کوهنوردی جولبو از پرطرفدارترین عینک های آفتابی در بین کوهنوردان ایران است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.