افراد همیشه در هر یک از مسیرهای کوهنوردی یا پیاده‌روی مملو از اشتیاق هستند. اگرچه که اولین راه‌حلی که برای ثبت وقایع به ذهنمان خطور می‌کند استفاده از دوربین‌های دستی است، اما گاهی اوقات تمام اتفاقات پشت سر هم رخ داده و فرصت نمی‌کنیم تمام جزئیات و دانشی را که یک محل در اختیارمان می‌گذارد ثبت کنیم.

 یکی از راه‌های افزایش ضریب هوشی و ثبت بهتر اتفاقات سفر، امتحان کردن یادداشت‌برداری در دل طبیعت است. اگر توجه کرده باشید، کودکان همیشه در موقعیت‌های مختلف کنجکاوی زیادی نسبت به محیط اطرافشان دارند؛ بنابراین شما نیز می‌توانید دنباله‌رویِ مسیر کودکان بوده و در کوهنوردی بعدی‌تان، شرایط و موارد لازم برای مقداری تأمل و منعکس کردن اتفاقات بر دفترتان را فراهم کنید.

در سفرهای خانوادگی، ثبت وقایع و ماجراهای جالب به همراه اعضای خانواده می‌تواند روشی دلپذیر برای کُند کردن سرعت افراد، کسب اطلاعات بیشتر در مورد محیط اطراف و خلق خاطرات خانوادگی باشد. به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که به قله کوه استُنوال (کوهی مهم در شهر سندیِگو) رسیدید، انرژی‌تان را با یک میان وعده افزایش داده و بعدازاینکه کش‌وقوسی به بدنتان دادید، ببینید آیا می‌توانید خط افقی که مسیر طی شده را به دریای سالتون و شهر مکزیک وصل می‌کند را بکشید؟

سعی کنید علامت‌هایی بکشید که مشخص می‌کند هر مکان کجاست. سریعاً راهنماهایی از چیزهایی که شنیدید و بعداً باید در موردشان تحقیق کنید بکشید؛ به‌عنوان‌مثال بنویسید: ((واقعاً اون یک زاغ آبی بود؟)) سپس به رستوران دریاچه کویاماکا در نزدیکی دریاچه‌ای با همین نام (دریاچه و منطقه تفریحی 110 هکتاری در کوه‌های شرقی کویاماکا واقع در شرق سن دیگو، کالیفرنیا) رفته و بعدازاینکه حالتان با کلوچه‌های شیرینش جا آمد، یکی از کارت‌های تجاری رستوران را با به‌عنوان یادگاری سفرتان برداشته و در دفترتان بچسبانید. می‌توانید تعدادی آبرنگ نیز همراه خود ببرید تا درخشش نور صبحگاهی که حتی دوربین هم نمی‌تواند به‌درستی ثبت کند را در دفتر بکشید.

وقتی به خانه رسیدید، راجع به سؤالاتی که هنگام سفر به ذهنتان رسید تحقیق کنید؛ سؤالاتی که با ((نمی‌دانم چرا…)) آغاز شده و با هر قدمی که برمی‌دارید به ذهنتان خطور می‌کند. کنجکاوی‌های خود و فرزندانتان را به روی کاغذ بیاورید، ایده‌هایتان را بکشید و وقتی به خانه برگشتید در موردشان تحقیق کنید. مطمئن باشید 6 ماه بعد، درحالی‌که کنار خانواده‌تان نشسته و درحالی‌که بازگویی ماجراجویی‌هایی که باهم انجام داده‌اید هستید، از لذت‌بخش بودن خاطراتی که باهم ساخته‌اید شگفت‌زده خواهید شد.

در ادامه به 10 نکته مهم که شما و فرزندانتان در سفر بعدی نیاز دارید اشاره شده است:

1- دفتر یادداشت روزانه‌تان را بسازید

مثل یک بازی می‌ماند. برای شروع می‌توانید از چند تکه کاغذ، کاغذهایی که در کنفرانس استفاده کرده‌اید و یا یک دفتر یادداشت خالی با یک جلد باکیفیت یا صحافی شده استفاده کنید. من اکنون در حال نوشتن دفتر یادداشت چهارمم هستم و عاشق کاغذهای کوچکی هستم که روی میز جمع شده‌اند و خاطرات و اطلاعات سفرهایم را نگهداری می‌کنند.

2- روز موردنظر را توصیف کنید

یادداشت‌هایتان را می‌توانید با نوشتن تاریخ، ساعت دقیقی که در سفر بودید، دمای هوا و حتی کلمه‌ای که احساس آن لحظه‌تان را توصیف کنید، مشخص کنید.

3- لزومی ندارد حتماً یک هنرمند باشید

می‌توانید خط‌خطی و به‌هم‌ریخته یادداشت کنید. این دفتر یادداشت شماست و می‌توانید یادداشت‌های باعجله و به‌هم‌ریخته‌ای در آن بنویسید. نگران نباشید، همیشه برای پاک‌نویس کردن یا گشتن به دنبال تاریخ وقت هست.

4- نقشه مکانی که رفته‌اید را طراحی کنید

به یاد داشتن جاده‌ای که از آن عبور کردید، آبشارهایی که دیدید و جایی که پارک کردید می‌تواند کمک به ایجاد یک درک جغرافیایی از محیط اطرافتان کند. حتی کوچک‌ترین جزئیات را نیز در نظر بگیرید، اما حواستان باشید اصول اخلاقی «هیچ اثری بر جای نگذاریم» را رعایت کرده و فقط یادداشت‌برداری کنید.

5- دفترتان را شخصی‌سازی کنید

آیا کسی حرف جالب یا مهمی زد؟ می‌توانید از کادرهایی با عنوان «برچسب» و یا حروف و فونت‌های متفاوتی مانند خط شکسته یا منحنی استفاده کنید تا ظاهر دفترتان و حسی که به شما منتقل می‌کند متفاوت باشد.

6- از مواد دورریختنی استفاده کنید

هنگامی‌که ماشینتان را پارک کرده و یک بروشور راجع به کوه نوری از شخصی می‌گیرید و یا زمانی که به یک مرکز خرید می‌روید دقت کنید که آیا چیز جالبی می‌بینید که بردارید و به دفترتان بچسبانید؟ مانند بلیت‌های روزانه، بُرش تصویری از نقشه بروشور و یا تمبرهای تاریخ‌دار موردعلاقه‌تان.

7- برای ثبت قسمت موردعلاقه سفرتان از دوربین‌های عکاسی چاپ سریع استفاده کنید

ازآنجایی‌که فیلم ممکن است از بین برود، می‌توانید قسمت‌های موردعلاقه‌تان را با عکاسی چاپ سریع ثبت کرده و در دفترتان بچسبانید.

8- عجله نکنید

در اتومبیل یا در مسیر می‌توانید میان وعده میل کنید و یا روی تخته‌سنگ‌ها نشسته و استراحت کنید. تمامی این‌ها موارد خوبی برای طولانی کردن سفر بوده و یادداشت‌های جالبی از آب درمی‌آیند.

9- پیگیر باشید

وقتی به خانه رسیدید در مورد چیزهایی که در سفر توجهتان را جلب کرده‌اند؛ مانند نوعی پرنده یا دو نوع سنگ متفاوتی که در مسیر یافته‌اید تحقیق کرده و درباره‌شان یادداشت‌برداری کنید تا دفعه بعدی که به کوه‌نوردی رفتید آن‌ها را به یاد بیاورید. برای شناسایی گونه‌ها نیز می‌توانید از راهنماهای مخصوص هر زمینه و یا وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنید.

10- سفر را ثبت و رتبه‌بندی کنید

سفرتان را ارزیابی کنید! ماجراجویی‌تان از 5 ستاره چند ستاره می‌گیرد؟

ترجمه شده در تیم تولید محتوای دوبیسل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.