قارچ ها، خوراکی های بسیار مقوی و خوشمزه ای هستند که چیزی حدود پانصد هزار نوع مختلف از قارچ های کوهی را می توانید در طبیعت بیابید. اما تنها تعداد مشخصی از قارچ ها می توانند در بشقاب غذای شما حضور داشته باشند زیرا در میان انواع قارچ کوهی تنها چند نوع آن سمی نیستند. قبل از استفاده از هر گونه قارچی بهتر است با دقت به اجزای مختلف آن توجه کنید و هرچیز عجیبی که دیدید، نشانه ای برای سمی بودن قارچ در نظر بگیرید. برای تشخیص انواع قارچ کوهی سمی، روش های بسیاری وجود دارد که همه آن ها صد در صد قابل اعتماد نیستند اما نکات زیر در تشخیص اولیه قارچ سمی از غیر سمی  کمک کننده است.

 

  • قارچ کوهی را در معرض هوا قرار دهید و به رنگ آن توجه کنید. همچنین می توانید با برش کوچکی بر روی کلاهک به رنگ آن توجه کنید. اگر تغییر رنگی را شاهد بودید، آن قارچ سمی است.
  • به شکل، اندازه، ساقه و کلاهک قارچ توجه کنید اگر به طرز عجیبی کوچک یا بزرگ بود. آن قارچ یک نمونه مشکوک است. در ادامه مطلب شما را با انواع قارچ کوهی آشنا خواهیم کرد.

 

قارچ کوهی چانترلا

قارچ کوهی کلاه زعفرانی

دلیل نام گذاری این قارچ، به دلیل کلاه نارنجی رنگ آن است همچنین اگر شما آن را با یک چاقو برش دهید متوجه خواهید شد که مایعی زعفرانی رنگ از آن خارج خواهد شد. در میان قارچ های کوهی، این مورد در چهار نوع مختلف است. اما تمامی انواع آن از ویژگی های مشترکی پیروی می کنند. اغلب محل رشد آن ها در جنگل های کاج و فضا های پر نور است. می توانید این مدل را زیر برگ های پهن و اطراف درخت های کاج بیابید.

 

قارچ کوهی صنوبر

قارچ کوهی صنوبر

در میان انواع قارچ کوهی ، این مورد به راحتی یافت می شود و اغلب در فصول بهار و پاییز در مناطق مرطوب یافت می شود. دارای کلاهکی قهوه ای رنگ است که با بدنه سفید آن، منظره زیبایی را تشکیل می دهد.

 

قارچ جیوتروپا (Clitocybe geotropa)

این قارچ به شکل غیر معمول و عجیب خود معروف است. زیرا با کلاهکی برعکس و به رنگ قهوه ای بر روی ساقه نازک خود، به راحتی قابل تشخیص است. اگر این قارچ را در صحرا ها یافتید بدانید که بسیار خوش شانس هستید زیرا می توان گفت که این قارچ، جزو انواع کمیاب محسوب می شود.

 

قارچ بلوطی

قارچ کوهی ملکه بولته

این مدل قارچ کوهی به شکل بزرگ خود و همچنین به کمیاب بودن معروف است و بیشتر برای افرادی که علاقه مند هستند که قارچ جمع کنند ارزشمند است. رنگ داخل آن سفید، و ظاهر آن، همیشه تیره تر است. این مدل را بیشتر در میان جنگل های سرسبز بلوط می توانید بیابید، یکی از بهترین انواع قارچ کوهی محسوب می شود.

 

قارچ کوهی پاراسول

ظاهر این قارچ، به نظر تهدید آمیز و کاملا سمی می آید. اما برخلاف ظاهر عجیب و غریبش، اصلا سمی نیست و با خوردنش هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد. حتی می توان گفت که یکی از خوشمزه ترین انواع قارچ های موجود در جهان به حساب می آید. به راحتی در همه جا یافت می شود و کمیاب نیست. با داشتن یک کلاهک زرد کمرنگ، ظاهر خاص خود را به خوبی حفظ کرده است و با داشتن قطر سی سانتی متر، جزو بزرگ ترین انواع قارچ کوهی به حساب می آید. پس در فضا های مرطوب به راحتی قابل تشخیص است. اگر روزی به دنبال این قارچ کوهی رفتید، جهت اطمینان حاصل کردن از این که نوع صحیح را پیدا کرده اید، می توانید کلاهک آن را اندازه گیری کنید. اگر بیشتر از ده یا پانزده سانتی متر بود، شما به هدف زده اید.

قارچ کوهی پاراسول

قارچ کوهی کلاه خاکستری

همانطور که از اسم این مدل قارچ کوهی متوجه شده اید، کلاهکی خاکستری رنگ دارد که این رنگ کار تشخیص را برای شما کاملا راحت می کند اما باید گفت چندان مزه ای ندارد و جزو قارچ های خوشمزه به حساب نمی آید. برای تشخیص بهتر آن، علاوه بر رنگ خاکستری کلاهکش، بهتر است که به جنس مخملی آن نیز توجه کنید. همچنین با اندازه گیری قطر آن ( ۸ سانتی) می توانید تیر خلاص را در تشخیص این قارچ بزنید. در هنگام چیدن آن، مراقب باشید زیرا بسیار شکننده است و هر لحظه ممکن است از پایه خود، جدا شود.

 

قارچ سزار

در اینجا می خواهیم شما را با پادشاه قارچ ها آشنا کنم. به دلیل طعم بی نظیر این مدل قارچ کوهی، به آن لقب پادشاه قارچ ها را داده اند. دلیل نام گذاری آن نیز همین است. در میان انواع قارچ کوهی، مدل سزار، تنها قارچی است که در مراحل اولیه زندگی خود، به رنگ زرده تخم مرغ بوده و با گذشت زمان رشد کرده و به نارنجی تیره تبدیل خواهد شد. با رنگ مشخص و قطر ۲۰ سانتی متر، مطمئن باشید که به راحتی می توان آن را در مناطق مختلف یافت.

قارچ سزار

قارچ کوهی آمانیتا

قارچ کوهی آمانتا کاملا سمی است و روی ریشه های درختانی مانند صنوبر، توس و کاج رشد می کند. دارای یک کلاهک قرمز رنگ، با لکه های سفید به شکل یک چتر بسیار زیبا در طبیعت یافت می شود.

 

قارچ کوهی مورال

این مدل از انواع قارچ کوهی از ۱۰۰ فرسخی هم قابل تشخیص است. زیرا با ظاهر عجیب خود، می توان گفت که کمی خود را از قارچ های معمولی جدا کرده است. راه تشخیص آن نیز بسیار ساده است. با داشتن کلاهکی به شکل لانه زنبور، همینطور با داشتن رنگ سیاه و زرد کاملا قابل تشخیص است. این نوع قارچ بیشتر زیر درختان مخروطی و برگ ریز یافت می شود.

قارچ کوهی مورال

قارچ کوهی پاف بال

خود را برای آشنایی با یک قارچ هیجان انگیز آماده کنید. این مدل به شکل یک توپ است و ساقه ندارد. دلیل نام گذاری آن به بال ( به زبان انگلیسی: توپ) نیز به دلیل همین ویژگی آن است. با رنگ سفید و قهوه ای خود، بیشتر در ارتفاعات یافت می شود.

در این مقاله، سعی کردیم شما را با انواع قارچ کوهی آشنا کنیم. جمع آوری قارچ های کوهی کاری بسیار چالش برانگیز است. زیرا تشخیص انواع سمی و غیر سمی آن کمی دشوار است. پس در انتخاب قارچ مراقب باشید تا جان خود را به خطر نیندازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت دوبیسل مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.