وبلاگ

اهمیت عینک آفتابی مناسب در کوهنوردی

900 - اهمیت عینک آفتابی مناسب در کوهنوردی

از وسايل بسيار مهم در کوه است. چشم نسبت به اشعه آفتاب بسيار حساس است. شبكيه چشم بدون عينك بي انكه هيچ ناراحتي احساس کنيد، مي تواند بسوزد و باعث بوجود آمدن ناراحتي دردآوري که به برف کوري معروف است،بشود. اشعه ماوراءبنفش حتي از ميان ابرها هم رد م يشود. بنابراين در روزهاي ابري گول نخوريد و چشم هاي خود را بدون محافظ نگذاريد.

 

توصيه مناسب اين است که هر زمان که از کرم ضدآفتاب استفاده مي کنيد، از عينك هم استفاده کنيد و در ارتفاعات بلند، هر دو آﻧﻬا را در مواجهه با برف،يخ و آب استفاده کنيد.
عينك هاي آفتابي بايد بتوانند ٩٥ تا ١٠٠ درصد نورماوراءبنفش را تصفيه و فيلتر کنند. عينك آفتابي بايد انقدر رنگي باشد که فقط نور کمي از آن رد شود و به چشم برخورد کند. عينك هاي يخچال بايد بتوانند فقط ٥ تا ١٠ درصد نور مريي را از خود عبور دهند. جهت امتحان يك عينك آفتابي، آن را به چشم خود بزنيد و خودتان را در آينه نگاه کنيد. اگر مي توانيد چشم هاي خود را در آينه ببينيد، بنابراين شيشه عينك به اندازه کافي دودي نيست. رنگ شيشه عينك بايد خاکستري، قهوه اي و يا رنگي نزديك به رنگ واقعي باشد و يا براي شرايط مه آلود به رنگ زرد باشد.
دلايل کمي وجود دارند که اشعه مادون قرمز که در نور هم موجود است، به چشم شما آسيب برساند (مگر اينكه بطور مستقيم به خورشيد نگاه کنيد). اما هر عينكي که بتواند جلوي نفوذ اشعه مادون قرمز را بگيرد (که خيلي از دوربين ها مي توانند اين کار را انجام دهند) به عنوان بيمه اي اضافي براي چشم ها محسوب مي شود.
قاب عينك هاي آفتابي بايد داراي محافظ هاي کناري در پيرامون خود باشد تا از ورود اشعه به منطقه چشم جلوگيري کند، اما اين محافظ نبايد طوري باشد که باعث اختلال در تهويه چشمان و يا بخار کردن شيشه هاي عينك بشود. بخار کردن شيشه عينك را با استفاده از مواد ضدبخار شيشه عينك مي توانيد تقليل دهيد.
هر تيم کوهنوردي بايد داراي حداقل يك عينك آفتابي اضافي باشد تا جايگزين عينك آفتابي گم شده يا فراموش شده شود. اگر هيچ عينك اضافي موجود نباشد، مي توان با استفاده از يك مقوا و يا پارچه اي که روي آن سوراخ کوچكي ايجاد شده باشد، عينكي اضطراري درست کرد.
خيلي از کوهنوردان که چشم هاي ضعيفي دارند ازکنتکت لنز به جاي عينك استفاده مي کنند. لنزها مي توانند قدرت بينايي دقيقي ايجاد کنند. آﻧﻬا مانند عينك از روي بيني سر نمي خورند، قطرات آب روي آﻧﻬا جمع نمي شود و مي توان با استفاده آﻧﻬا هم زمان عينك آفتابي هم زد. با تمام اين حرفها، لنزها داراي مشكلاتي هم هستند. گرد وغبار، عرق بدن و کرم ضدآفتاب مي توانند چشم ها را اذيت کنند. در برنامه هاي کوهنوردي، بيرون آوردن و تميزکردن لنزها مشكل است. عينك ها نسبت به لنزها محافظ بهتري براي چشم ها هستند. چه از لنزها استفاده کنيد و چه از عينك، اگر وابسته به عينك طبي هستيد، هميشه يك عينك اضافي از نوع آفتابي معمولي و يا عينك هاي آفتابي طبي همراه خود داشته باشيد.
برداشت از وبلاگ دونا (www.dona.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *